Gamma accu 18650 cellen vervangen

LetterHenk

Golden Member

Zoals in de topictitel staat ben ik van plan 4 18650 cellen te vervangen in een accu van een gammel schroefboormachine.
Alle vier meten ze rond de 500mV, dood dus. Het bms printje ziet er nog heel en kwalitatief best goed uit. Ik heb er wel vertrouwen in dat de boel duurzaam te repareren is met een paar goede nieuwe cellen. Dan ook meteen een wat hogere capaciteit dan de 1500mAh die er in zat.

Op de accu staat 14.4V, maar IN de accu zitten 3.7V cellen.
Waarom staat er dan geen 14.8V op? Vervangen met 3.6V of 3.7V?

Action expresses priorities LH
dijkmane

Golden Member

er staat 3,7V op de huidige cellen, dus die zou ik er ook weer in zetten

In no Sense, Nonsense
LetterHenk

Golden Member

Dat was op zich ook mijn eerste gedachte. Als het goed is is de elektronica daar ook voor ontworpen.
Ze zullen wel een paar pallets behuizingen voor 14.4V hebben gemaakt. Voor de motor zal die 400mV niet uitmaken.

Action expresses priorities LH
joopv

Golden Member

Denk er aan dat je 18650 cellen moet hebben die erg hoge stromen moeten kunnen leveren.

LetterHenk

Golden Member

Bedankt voor de tip joopv. Ik had al aan de verkoper gevraagd wat verstandig is. 20A zou genoeg moeten zijn heb ik begrepen.
Het zijn deze geworden:
https://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size/lg-18650he2-imr-battery.ht…
Als ze binnen zijn laat ik de voortgang weten.

Action expresses priorities LH

accu's uit een oude laptopaccu werken niet hier, de ontlaadstroom is veel te hoog.

het is maar de vraag of je accu weer gaat werken overigens, de BMS kan afhaken omdat de cellen eruit zijn geweest, dat krijg je niet meer in leven doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Die 14.4 en 18v stamt nog uit het NiCd/NiMH tijdperk. Schijnbaar heeft men dat met Li-Ion gewoon ook aangehouden... ;)
(zou eigenlijk 14.8 en 18.5 moeten zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb ook zo'n 18V gamma geval en ik denk dat daar de accu's ook gaar van zijn want als ik heel snel kracht vraag van de machine schiet hij in de beveiliging, als ik rustig kracht opbouw doet hij dat pas veel later.

Hoe krijg je die accu-pack open?

T'is een fijne machine met veel kracht, maar nu ff niet...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Weggooien !

Nee serieus, is de moeite niet waard !
Zeker die 18 Volt modellen zijn drama.
Ik heb er al meerdere hier op CO weggegeven (laders en tollen)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 25 oktober 2017 21:22:05 schreef Gadget_inc:
Weggooien !

Nochtans heeft het apparaat het al 12 jaar goed gedaan en geen enkel probleem gehad, misschien ga ik er iets anders mee om dan jij...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Weet je zeker dat dat ding al Lion accu's heeft ?
Ging er even vanuit dat het zo'n blauw geval met display acheterop is.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

12 jaar is geen liion, dat begon pas rond eind 2007.

1,5Ah liion is waardeloos met accutollen, dan heb je snel last van ingrijpende bms door de hogere interne weerstand van de accu bij piekstromen. 8 cellen gaat veel beter met dit spul.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 25 oktober 2017 22:03:49 (64%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LetterHenk

Golden Member

Op 25 oktober 2017 17:36:04 schreef testman:
accu's uit een oude laptopaccu werken niet hier, de ontlaadstroom is veel te hoog.

Dat klopt, het zijn daarom ook nieuwe cellen die 20A ontlaadstroom aan kunnen.

het is maar de vraag of je accu weer gaat werken overigens, de BMS kan afhaken omdat de cellen eruit zijn geweest, dat krijg je niet meer in leven doorgaans..

We zien wel, voor nog geen 15 euro wil ik de gok wel wagen. Ik laat het hier weten.

Op 25 oktober 2017 21:15:42 schreef Roches:
Ik heb ook zo'n 18V gamma geval en ik denk dat daar de accu's ook gaar van zijn want als ik heel snel kracht vraag van de machine schiet hij in de beveiliging, als ik rustig kracht opbouw doet hij dat pas veel later.
Hoe krijg je die accu-pack open?

Die ik onder handen heb is 14.8V 4 x 3.7V li-ion cel. De accu is eenvoudig te openen met vier kruiskop schroeven en valt dan in 2 gelijke delen open. Ongewoon reparabel zou je kunnen zeggen :)
Ik denk echter dat de heren hierboven het wel bij het rechte eind hebben. Je zal als het al 12 jaar oud is geen li-ion accu hebben. Ombouwen naar 5x 18650 met een bms printje kan natuurlijk wel, daar zijn diverse youtube filmpjes over te vinden. Alleen heb je dan niets meer aan je oude lader.

Action expresses priorities LH

li-ion bestaat wel al langer dan 2007. misschien nog niet in powertools, maar zeker al in laptops.

ik vrees dat 20A/cell te weinig zal zijn voor powertools. ik heb ooit hetzelfde geprobeerd door deze cell te vervangen door een grotere
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/li-ion/thumbs/DSCN4422.JPG

de cellen met hoge stromen zal je niet vinden hoger dan 1800mAh. ik heb bij bovenstaand machientje zelf geprobeerd met een 4S accu, en nog steeds niks.

de cellen in mijn replica makita batterij kunnen 40A leveren. het is een 5S3P config en kan bijgevolg 120A piek leveren.
ik denk dat je het makkelijkste aan zulke cellen kan geraken door op ebay éénder welke replica powertools batterij aan te schaffen en die cellen over te steken.

ivm ombouwen: je kan gewoon een laadprintje van een li-ion pack inbouwen en je accupack dan rechtstreeks met een adapter voeden. mijn accu boormachiene is ook zo. geen losse lader, adapter rechtstreeks in de accu, de laadchip zit in de accu.
ik heb zelf een accu gebouwd voor mijn ligfiets en heb hiervoor een makita behuizing gebruikt. om mijn eigen accu te kunnen opladen, heb ik een oude computer voedingsconnector gebruikt. deze kan ik nu op een universele lader pluggen met een verloopkabeltje
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/640/DSCN3426.JPG

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 25 oktober 2017 22:35:34 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

liion is er idd wel langer, maar in powertools nog niet. 1 van de oudste makita liion accu's heb ik 1, die is van 2006. toen was dat nog apart en werd amper verkocht, het ging pas harder lopen in 2007 toen er meer en meer van dat spul op de markt kwam.

stromen van die machines zijn niet mals, ik heb er een tussensteek meter voor gebouwd, onbelaste stromen van een schroeftol zijn 5A of zelfs 7A, sds machines doen onbelast bijna 10A, gaatje boren 6mm in beton doet 22A als de machine niet eens zwaar loopt.

vandaar dat 2 cellen parallel beter werkt als 4 enkele cellen, je krijgt op den duur problemen met het inzakken van die klemspanning onder last, bms grijpt in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Cellen van Hobbyking gebruiken:

https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-1000mah-1s-20c-lipoly-single-cell.…

1Ah 20A, dan 3 stuks parallel en 4 van die setjes in serie, kun je vlot 60A uit trekken en nog wel meer ook als het moet. Gebruik nooit een BMS, alleen een cel bewaker.

https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingtm-lipoly-low-voltage-alarm-2s-4s…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

die cellen kom je nooit tegen in gereedschap accu's, zijn eigenlijk altijd wel 18650 cellen. deze kunnen mechanisch veel meer hebben.

tegenwoordig zitten er 2500mAh cellen in die packs. cel bewaking zit er alleen voor het opladen in, ontladen gaat direct.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 oktober 2017 21:42:22 schreef Gadget_inc:
Weet je zeker dat dat ding al Lion accu's heeft ?
Ging er even vanuit dat het zo'n blauw geval met display acheterop is.

Ja, dat blauwe ding met een display achterop...

Ik heb er al van alles mee ge- en verbouwd.
Schroeven van 12 cm lang 8 mm dik in hout, geen probleem...

Foto's komen nog...

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

die cellen kom je nooit tegen in gereedschap accu's,

Klopt, ik heb ze als vervanging in 18V NiCd packs gebruikt. Voor huis en tuin gebruik werkt het prima, in de bouw heb je steviger spul nodig.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
LetterHenk

Golden Member

Afgelopen donderdag kwamen de batterijen van nkon binnen.
LG IMR18650-HE2 2500mAh - 20A, Ik zag in de reviews dat iemand ze succesvol in een kruimeldief had gezet. Dat is geen schroefboor weet ik, maar toch.

Ik had alle gepuntlaste soldeerlippen netjes van de oude cellen verwijderd en bewaard. Zo kon ik ze er weer op solderen. Dat wordt niet aangeraden, maar gaat als je het met beleid en vooral snel doet prima. Elke cel met een 600 schuurpapiertje ruw maken en snel voor vertinnen met een blob tin. Daarna alle soldeerlippen voorvertint aan boven en onderzijde voor snelle warmte overdracht. Dan eerst de soldeerlip opstoken en dan pas op de batterij drukken. Ook de isolatie kartonnetjes had ik bewaard, zo kon ik 'identiek' nabouwen.
Rebuild geslaagd:

Na ruim een uur laden brandde het groene ledje. Klaar voor de test!
Ik heb een aantal dikke schroeven 5x50 en 6x60 zonder voorboren in een grenen balk van 55mm dik geschroefd. Als de brandweer :) Operatie geslaagd! en 1000mAh extra capaciteit.

Nou maar hopen dat de oude cellen kapot zijn gegaan door slechte celkwaliteit en niet door een slecht laad/ontlaad regime van het BMS. De tijd zal het leren.

Action expresses priorities LH

Op 28 oktober 2017 10:46:09 schreef LetterHenk:
Nou maar hopen dat de oude cellen kapot zijn gegaan door slechte celkwaliteit en niet door een slecht laad/ontlaad regime van het BMS. De tijd zal het leren.

Dat BMS kan vaak niet veel doen als de gebruiker het fout doet.... Er is altijd wat lek, zeker als je 20A (of minder) cellen op 40A gaat belasten. Als je dan doorwerkt totdat het ding op is en vergeet hem op de lader te zetten, dan is er niets wat het BMS kan doen: de cellen gaan te ver leeg.

Idem, als je hem na het gebruik op de lader zet en dan een tijd niet gebruikt. Het BMS weet niet beter dan dat je heb zeer binnenkort op maximale capaciteit wil gebruiken.

Het beste is om hem te bewaren bij 50-80% lading. Dus na een dag klussen op de lader en de volgende dag nog effe de laatste paar schroeven doen. DAN kan je hem zonder problemen een week/maand/jaar wegleggen (en dat tien jaar of langer blijven doen!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

wat je nog kan doen is een balanceer stekker toevoegen en met regelmaat de boel eens balanceren.
doe ik ook altijd bij zelfbouw pakketen. je kan zelf kleine 2S/3S/4S ladertjes kopen die niet anders doen dan opladen en balanceren
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alleweder/Dscn2201.jpg

en idd, het stockeren is van belang.
li-ion verslijt heel snel als ze boven de 4.0V staan per cel. nu moet je weten dat een accu opgeladen wordt tot 4,2V.
vol opladen en dan 2maand in een kast leggen, is het ideale recept om je cellen snel kapot te krijgen. ik probeer de boel altijd op te laden tot een 80% (4V per cel) en laad ze terug op als ze op 40% komen (meestal tussen 3,3 en 3,5V)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 28 oktober 2017 15:16:03 (40%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

veel slechter voor liion is leeg of bijna leeg wegleggen, de elektronica aan boord trekt de cellen nog verder leeg en zorgt dat de boel niet meer wil laden.

de kartonnetjes bij de pluspool zijn net als tussen de cellen onderling belangrijk, door trillen kun je anders sluiting krijgen. tevens smelt de plastic ring om de pluspool nog weleens als je de cellen soldeert.

overigens heb je normaal geen schuurpapier nodig als je deze cellen soldeert, de plus en min zijn zo te solderen bij cellen in nieuwstaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
LetterHenk

Golden Member

Bedankt voor de tips allemaal.
De schroefboormachine is niet van mij, ik zal ze doorgeven aan de eigenaar.
Met name dat het (over)vol wegleggen slecht zou kunnen zijn had ik zo niet aan gedacht. Je zou verwachten dat het BMS, wat in dit geval ook verantwoordelijk is voor het laden, dit in de gaten houdt. Maar dat is misschien te veel gevraagd in deze prijsklasse. Ik heb zelf al jaren een Metabo 14.8V machine met 2 accu's. Ik leg er altijd 1 vol in de koffer en merk nog geen overdreven capaciteitsverlies. Nou ben ik vooral een huis-tuin-keuken-klusser, geen regelmatig zwaar werk dus.

Wat me nog opviel in de gebruikershandleiding was dit:

De batterij wordt door de accuboor beveiligd
tegen te sterke ontlading. Wanneer de lading
van de batterij een ondergrens bereikt,
wordt de stroomvoorziening onderbroken
en komt de accuboor volledig tot stilstand.
Druk na het uitschakelen niet meer op de
aan-uit-schakelaar. De batterij kan dan beschadigd
worden.

Door steeds te proberen (menselijke reactie) trek je de boel dus blijkbaar elke keer een beetje leger.

Action expresses priorities LH