siemens logo 230rc oba5 dood

hallo ik heb een logo in mijn bezit waarvan volgens mij de voeding defekt is
Op de ic's op deze logo zijn er geen voedingsspanningen aanwezig,wel is er spanning op de pwm ic"top232g"De display licht ook niet meer op.
Heeft er iemand een idee waar ik een schema zou kunnen vinden?
Alvast bedankt
groetjes
elco boy

mel

Golden Member

Misschien is het heel simpel, kijk naar elco.s die er verdacht uitzien.
Siemens kennende, zal je die schema's niet echt (gratis) krijgen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

schema hoef je niet op te hopen
voeding reverse engineeren, zal niet (veel) afwijken van de typical application van die top232g

GJ_

Moderator

Het zou me verbazen als die ergens te vinden zijn. Ik kan me ook niet indenken dat ze ooit gerepareerd worden, domweg omdat een nieuwe goedkoper is. Deze is al 8 jaar geleden "gediscontinueerd" dus Siemens ondersteund helemaal niks meer.

Ik heb er zo al een paar geranimeerd,het zijn bijna altijd die kleine elco's bij de voeding, eens die vervangen zijn, werkt hij weer...

hallo Ronny,heb je enig idee welke waarden deze kleine condensators hebben?
Groetjes en alvast bedankt
elco boy

open maken en kijken wat er inzit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Kan nooit moeilijk zijn, anders een externe voeding proberen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 20 oktober 2017 21:03:30 schreef Ronny:
Ik heb er zo al een paar geranimeerd...

Een paar nog wel. Ik heb in al die jaren misschien één kapotte gezien :-).

Sine

Moderator

Dat ligt aan wie ze (ge/mis)bruikt.

Ik heb er van Tom wel eens een paar gehad die mobiel iets anders dan nette netspanning gezien hadden.

Een andere defecte die ik ooit gezien heb was ook een 230V versie waar de voeding van gesneuveld was en de interne klok niet meer liep (toegegeven een oudje 0BA1 rc)

GJ_

Moderator

Ja, Tom krijgt ze wel stuk :-)
Bij mobiel gebruik en achter kwakkele generatoren kan ik me daar wel wat bij voorstellen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat is volgens mij het zwakste punt van de Siemens LOGO, een te hoge voed8ngsspanning,
Ook bij de 24 VAC variant, kan slecht tegen overspanning.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

ik heb nog ergens een logo voeding liggen die stuk was, lekkende elco's waar het elco sop de print aan het aanvreten was, t zijn donoronderdelen geworden. zo'n ding zit zo strak op elkaar gebouwd dat je nergens bijkunt. ook zijn er grote massavlakken bij die niet heet te stoken zijn bij elco's.

pas nog een kapotte knx voeding gemaakt. bleek een gare smd elco te zijn die de top regelaar van hulpspanning voorzag, ondertussen al 15 jaar oud dat ding.

ook al gehad bij vervanging van het hele bussysteem in een pand, tijdens vervangen van de bekabeling en schakelaars startte de 12V voeding van het oude systeem niet meer op na wat uren zonder spanning. en dat 2 dagen voor het hele spul de vuilbak in zou gaan, fohn erop houden en het werkte weer :P

bleken al die uitgesloopte voedingen van t oude systeem last van te hebben. mooi betijds, lange stroomuitval en je had een overdoos voedingen kunnen vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer