MUX voor AC

Stel, ik heb deze MUX.

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/26883/TI/CD4052BE.html

Kan ik die nou wel of niet gebruiken om AC te switchen?

Groetn,

Ja en nee, zuivere ac niet omdat je niet onder het spanningsniveau van de GND kunt en JA als je de ingang(en) op halve voedingsspanning zet en daarop het ac signaal op superponeerd .

LDmicro user.
Arco

Special Member

De CD405x mogen ook negatief. Zolang het signaal maar tussen VCC en VEE blijft.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En als ik een switch gebruik zoals deze.

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/73143/MAXIM/MAX323.htm…

Ik wil plus en min DC switchen.
En ik zet de min op een rail, en de plus op de andere?

Heb ik dan het zelfde probleem?

@Arco, dan heb je wel een dubbele voedingsspanning nodig en dan kan het zoals je zegt wel.

LDmicro user.

Op 31 oktober 2017 13:46:36 schreef Arco:
De CD405x mogen ook negatief. Zolang het signaal maar tussen VCC en VEE blijft.

Ik dacht dat dat alleen voor logic level conversie was? Ik gebruik TTL als het past. Maar die twee staten kunnen dus niet samen dan?

Arco

Special Member

Ik wil plus en min DC switchen. En ik zet de min op een rail, en de plus op de andere?

Het zijn beide signaalschakelaars, niet bedoeld om stromen te schakelen. (hooguit een paar mA)
Als je geen negatieve spanning wilt, zul je zoals @MGP aangaf een offset moeten gebruiken (op ½Vcc)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat verslaat het doel.. Zou ik dan zelf een switch moeten bouwen met een matching pair transistors?

Arco

Special Member

Leg eerst eens uit wat je precies wilt schakelen. Een audio signaal of gewoon AC voeding?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is een regulated 5v supply met weerstanden er achter, het blijft onder de 3 volt. Het is binnen de specs dacht ik.

[Bericht gewijzigd door simplesoul op dinsdag 31 oktober 2017 14:05:15 (47%)

Arco

Special Member

Wat heeft AC daar dan mee te maken?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik wil een symmetrische supply switchen, (batterij). Met één of die mux "als het kan". Dus eigenlijk een logic level vervanger + current source. tot in de MHz range, dus het moet wel digital zijn.

Arco

Special Member

Je wilt dus van een symmetrische voeding de V+ en de V- omwisselen...
Je kunt een full-bridge gebruiken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks! Dat moet ik nog even verder onderzoeken om te begrijpen. Wordt wederom wel duur zo te zien.

Arco

Special Member

Als je voor de bovenste p-channel fets gebruikt, wordt de aansturing wat eenvoudiger...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 31 oktober 2017 14:47:45 (44%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 oktober 2017 14:09:03 schreef simplesoul:
Ik wil een symmetrische supply switchen, (batterij). Met één of die mux "als het kan". Dus eigenlijk een logic level vervanger + current source. tot in de MHz range, dus het moet wel digital zijn.

Waarom zijn jullie altijd zo onduidelijk in de startpost...en Mhz dan nog.

LDmicro user.
Arco

Special Member

't Is inderdaad vaak wel een hele worsteling om boven water te krijgen wat nu eigenlijk de bedoeling is... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, als die werken. Die zijn niet eens zo duur,

Is die stroom niet wat te laag alleen?

[Bericht gewijzigd door simplesoul op dinsdag 31 oktober 2017 16:34:56 (14%)

Arco

Special Member

Aangezien je nooit verteld hebt hoeveel je nodig hebt, weten we dat niet... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

..

[Bericht gewijzigd door simplesoul op woensdag 1 november 2017 03:16:04 (100%)

Arco

Special Member

Ik begrijp geen hout meer van het hele verhaal; kun je niet duidelijk uitleggen wat je wilt doen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De input voltage zou ±5v zijn, met een current source, daarna komt de MUX ladder gevolgd door een resistor ladder.
Waarbij de LSB: "Vin/R1+R2 = 5V/1000R+900R = ~0,00263A"
En de MSB: "5V/1000R+1000R+8R = ~0,0024A" is,
als ik het snap? En de hoge ladder weerstand aan beide kanten buiten beschouwing laat"" Dan zou die "Differential Bus Transceiver" met zijn "60-mA Max Driver Output Capability" het toch gewoon moeten trekken?