Librem 5 Libre telefoon: als oscilloscoop?

fripster

Golden Member

Hallo Allen,

Ik zit te kijken naar deze telefoon: http://Puri.sm

Deze gaat mainline kernel draaien. Betekent dit volgens jullie nou dat ik hier voor makkelijk een oscilloscoop applicatie zou kunnen bouwen met de juiste A/D (via USB)? Dat zou fijn zijn onderweg....

Fripster

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ik heb sinds kort een Labnation Smartscope, die via USB OTG aan een standaard (non-rooted) Android telefoon of tablet kan, en dat werkt heel fatsoenlijk! Met 30MHz is de bandbreedte wat beperkt (sample rate 2x 100MSPS), maar wel bruikbaar. De 8-kanaals logic analyser doet het ook prima, en die kun je tegelijk met de scope gebruiken. De arbitrary waveform generator en logic pattern generators heb ik nog niet geprobeerd. De software is heel redelijk, maar crasht af en toe nog wel. Als je online op fora e.d. gaat zoeken vind je heel veel commentaar over vreselijk slechte software, maar dat is een paar jaar geleden, en die is sindsdien flink verbetert.

Ik zie niet in waarom die mainline kernel het gemakkelijker zou maken om het ding te gebruiken als oscilloscoop, en precies welke ADCs, frontend, en applicatie ga je daar dan voor gebruiken?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fripster

Golden Member

het ding heeft USB host, dus alles wat (open source) beschikbaar is als PC software zal te compileren zijn voor het ding. AD 'van de plank'....

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Leuk, maar welke "AD van de plank" heeft een USB aansluiting, een fatsoenlijke analoge front-end, en voldoende sample rate, behalve dingen die specifiek bedoeld zijn als scope?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fripster

Golden Member

Geen idee. Misschien de Labnation wel... Maar dan zonder 'phone-home'... Ik ben gesteld op mijn privacy...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 26 september 2017 17:18:41 schreef fripster:
Geen idee. Misschien de Labnation wel... Maar dan zonder 'phone-home'... Ik ben gesteld op mijn privacy...

En dan nog een telefoon willen http://i.fok.nl/s/emo.gif!

Purism zijn trouwens een stelletje oplichters, hun telefoons zijn helemaal niet zo open source als ze zeggen, ELKE telefoon is een privacyrisico, maakt niet uit of het nou Applel, Android, Maemo of een 6310i is.

Dan zal ik ook maar niet beginnen over die laptops van hun, Lienuks oke maar geen open firmware http://images.fok.nl/s/nosmile.gif

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
fripster

Golden Member

@AWDebiel: Waar haal je dat vandaan?

- Librem 5 is compleet open, op de binary blob na (voorlopig) voor de baseband chip. Deze kan echter hardwarematig uit..

- Laptops: Bewijzen graag! Ik heb zoveel gezien wat jouw mening tegenspreekt, dat ik zeer benieuwd ben naar waar je mee komt.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 31 oktober 2017 17:29:11 schreef fripster:
@AWDebiel: Waar haal je dat vandaan?

- Librem 5 is compleet open, op de binary blob na (voorlopig) voor de baseband chip. Deze kan echter hardwarematig uit..

- Laptops: Bewijzen graag! Ik heb zoveel gezien wat jouw mening tegenspreekt, dat ik zeer benieuwd ben naar waar je mee komt.

"hardwarematig uitzetbare basebandchip"

En jij gelooft ook zeker dat een auto als KITT echt kogelvrij is https://static.circuitsonline.net/camo/229b10e675c0a7f5c74ac16cc93d03176b2ff75a/687474703a2f2f692e666f6b2e6e6c2f732f656d6f2e676966

Punt is, telefoons = botnet, punt uit, geen discussie over mogelijk.

tl;dr: Management Engine is niet uit te zetten vanaf Nehalem, en dan is er nog de System Management Mode: https://github.com/Cr4sh/SmmBackdoor

Dat, en HDD firmware die closed source (=rootkit gevaar) is, enzovoort enzovoort. Een 100% vrije computer bestaat zowat niet, en het internet op gaan zonder op te vallen is al helemaal onmogelijk.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
fripster

Golden Member

ik zal maar een aluminium hoedje opzetten denk ik... bye!

EDIT oh ja: je beantwoordt mijn vragen niet eens. Ik heb geen zin in een gesprek met louter meningen en aantijgingen. Zolang het niet met feiten kan, geef ik niet thuis.

EDIT2: '...Spoonfeeden..': Neerbuigend gedrag is niet tolerabel wat mij betreft.

De groeten!

[Bericht gewijzigd door fripster op dinsdag 31 oktober 2017 20:00:14 (70%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 31 oktober 2017 19:56:33 schreef fripster:
ik zal maar een aluminium hoedje opzetten denk ik... bye!

EDIT oh ja: je beantwoordt mijn vragen niet eens. Ik heb geen zin in een gesprek met louter meningen en aantijgingen. Zolang het niet met feiten kan, geef ik niet thuis.

EDIT2: '...Spoonfeeden..': Neerbuigend gedrag is niet tolerabel wat mij betreft.

De groeten!

Pech voor jou dan, dan ga ik ook niet in op jouw kulargument dat de Librem een veilige telefoon is, en dat hun laptops 100% vrije FW etc hebben.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!
maartenbakker

Golden Member

Telefoons = botnet is een vrij boude bewering die onderbouwing vraagt. Wat de firmware van een PC betreft lijkt me op basis van algemene kennis dat je gelijk hebt dus daar ga ik niet moeilijk over doen.

Overigens, als je bang bent van iemand spoonfeeden (=informatie aangeven) moet je niet op een forum gaan zitten, daar wordt regelmatig om informatie gevraagd en als je dan halve informatie geeft in stevige bewoordingen krijg je vragen om toelichting.

P.S. je hebt het over een argument, maar bedoel je niet stelling?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."