I2C LCD control byte

Ik gebruik I2C LCD MCCOG21605B van MIDAS, zie bijlage.

Kort samengevat is het schrijf-protocol:
slave address (7-bit=011 1110), control byte (6-bits) en data byte (8-bit). De data bytes worden gebruikt voor data register (DR) of the Instructie register (IR) afhankelijk van de RS-waarde. De intsructies staan uitgebreid vermeld in een tabel en het data register wordt gebruikt voor de verschillende karaters voor de LCD. Zo ver is mij alles duidelijk.

Maar wat doet het control byte? Dat staat verder nergens vermeld. Wat is het doel en welke waarde moeten hier ingevuld worden?

Wie kan mij helpen? Liefst met voorbeelden.

Groetjes

Jan Lichtenbelt

LCD MCCOG21605B6W-SPTLYI.pdf

Arco

Special Member

Control byte is controle van de registers die het display instellen.
Zie 'instruction tables', daar staan alle commands opgesomd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In figure 5 staat het uitgelegd.

Je schrijft naar je device (stuur z'n adres plus een 0 om "write" aan te geven, totaal 8 bits. Na 8 bits stuurt de geadresserde een "ACK" (nul). Dit is de standaard i2c-adresserings methode.

Je schrijft dan de eerste byte. Dit zijn twee bits (1 RS en nog 1 die ik zo snel niet heb gememoriseerd) plus 6 bits control word. Na 8 bits weer een ack.

En zo voort.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De control byte is 8 bits, waarvan de bovenste twee gebruikt worden voor de Co en RS waarden, de lage 6 bits zijn ongebrukt en moet je altijd als 0 schrijven. Zie figure 5 op pagina 13.

Meep! Meep!

Beste Roadrunner

De control byte is dus C0 RS 00 0000. Dat staat inderdaad in figuur 5. Wat kijk je daar gemakkelijk overheen. JAmmer dat dat niet in de tekst staat.

Maar heel hartelijk dank.

Groetjes

Jan

Arco

Special Member

De aansturing van al die character displays is bijna gelijk (alleen i2c is nogal ongebruikelijk). In de datasheet staat iets meer info.
http://www.newhavendisplay.com/app_notes/ST7032.pdf

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste allemaal,

Fijn dat jullie meegedacht hebben. Het wordt me te ingewikkeld. Ik ga op zoek naar een vergelijkbaar (klein) I2C LCD.

Groetjes

Jan Lichtenbelt

Jan,

Ik zag deze post een beetje laat, heb je hier nog interesse in of heb je inmiddels al een ander display gevonden?