Spanning op buitenkraan

Vandaag bezig geweest met het oplossen van een storing. Geen oorzaak gevonden, ik sta open voor suggesties.
Huis uit de jaren 80. De eigenaar heeft zelf een buitenkraan aangelegd achter een stopkraan, koperen leiding met muurplaat er aan gemonteerd en daar een kraan in met teflontape.
Op de kraan en muurplaat staat soms 0 Volt, soms zoveel dat je er een opdonder van krijgt. Maar niet zoveel dat de aardlekschakelaar er uit gaat. De aardlek hebben we getest, zowel met de testknop als een draadje tussen fase en aarde. Werkt prima.
Er lopen in dat muurvlak geen electraleidingen, minimumafstand met een schakelaar erboven is 60 cm en de aanvoer daarvan komt van boven.
De spanning was wel weg op het moment dat de betreffende groep uit werd geschakeld.
Binnen konden we geen enkele spanning meten op de aanvoerende kant van de waterleiding! Koperen leiding, 15mm. Niets.
We hebben de waterleiding doorgezaagd, gelukkig was er een stopkraan vlakbij.
Nog steeds bleef er spanning op de buitenkraan staan en niet op het andere eind van de doorgezaagde buis.
We hebben de doorgezaagde buis naar buiten getrokken. Op het moment dat het uiteinde van de buis net niet meer de buitenkant van de binnenmuur raakte viel de spanning weg. Wat zie ik over het hoofd, hoe kan ik nog verder zoeken?

klein is fijn

Moderator

Toevallig een buitenlamp in de buurt die op een groep zonder aardlek zit?

Arco

Special Member

Kraan zit meestal gemonteerd met teflontape, dus hoeft niet altijd kontakt te maken met de leiding zelf.
Waarschijlijk meet je tussen de kraan en de rest van de leiding ook weerstand?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Willie W

Golden Member

Zit er in de spouw glaswol met aluminiumfolie erop welke misschien door een beschadigde draad onder spanning staat?

Beter zou je die kraan ook aan aarde hangen.

vocht komt me bekend voor. Maar waar komt de spanning vandaan?
De kraan was met tape in de muurplaat gemonteerd, maar de muurplaat was vast op de koperen buis gemonteerd. Is idd nog na te meten.
De buitenlamp was er, maar die is verwijderd en die groep is geheel nagemeten.
Die aluminiumfolie is misschien wel iets.

en alles zit achter aardlek.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 10 november 2017 01:22:11 (5%)

Op 1 november 2017 21:59:06 schreef Herms Lunenborg:
vocht komt me bekend voor. Maar waar komt de spanning vandaan?
De kraan was met tape in de muurplaat gemonteerd, maar de muurplaat was vast op de koperen buis gemonteerd. Is idd nog na te meten.
De buitenlamp was er, maar die is verwijderd en die groep is geheel nagemeten.
Die aluminiumfolie is misschien wel iets.

Waar heb je dit mee gemeten, gewone multimeter ?

Ik heb gemeten met een gewone multimeter voor de weerstand in die leiding/kraan, maar zal het nog eens nameten. De spanning gemeten met een spanningzoeker aan beide kanten van de muurdoorvoermaar maar middels een flinke opdonder door gewoon aan te raken.

Heb soortgelijk iets meegemaakt in Naaldwijk. De kraan zou onder spanning staan en inderdaad gaven metingen dit aan, maar het was omgekeerd, de kraan was niets mis mee, maar de spanning kwam uit de vloer. Alles onder de vloer inclusief de afvoeren stond onder spanning. Dit was na een ongeval waarvoor ik ter plaatse kwam, man van 43 jaar ging onder de douche en werd niet ouder.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
mvdk

Golden Member

Lees dit topic eens door: https://www.circuitsonline.net/forum/view/127471
En deze: https://www.circuitsonline.net/forum/view/134123
Is er wel een aardingsvoorziening aanwezig? Alleen maar op de aardwaterleiding mag niet, er ligt tegenwoordig haast geen metalen waterhoofdleiding meer in de straten, dat korte stukje dienstleiding is niet genoeg, als het al koper is.
Hier is meer mis dan een beschadigde draad in de muur.

Op 1 november 2017 21:59:06 schreef Herms Lunenborg:
De buitenlamp was er, maar die is verwijderd en die groep is geheel nagemeten

Wat en hoe is er nagemeten?

Edit: klein herstel gemaakt...

je zou eens kunnen meten tussen de buitenkraan en de fasedraad in huis. als je dan 400V meet, terwijl je maar enkel 230V hoofdvoeding hebt, komt het van de buren af, lek via de alu laag op de isolatie. vermits je een gedeelde muur hebt, rijtjeshuis of 2 kapper, appartement oid.

een natte muur kan ook, of een voormalige kwekerij geweest waar nog een zelfbouw aftakking op de hoofdkast zit die ergens in de muur de isolatie raakt. er is best wat mogelijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat zoef de haas zegt heb ik ook meegemaakt, een tweelingsnoertje in de grond als je er na regen liep prikkelden je voeten.
Hier misschien ook een lekke grondkabel naar de schuur oid mogelijk?

Op 1 november 2017 22:15:28 schreef Herms Lunenborg:
Ik heb gemeten met een gewone multimeter voor de weerstand in die leiding/kraan, maar zal het nog eens nameten. De spanning gemeten met een spanningzoeker aan beide kanten van de muurdoorvoermaar maar middels een flinke opdonder door gewoon aan te raken.

Eigenlijk moet je met een isolatie tester meten (megger)
Deze werkt met een hogere spanning dan multimeter.

Groep uitzetten en meten tussen kraan en nul/fase van betreffende groep.

Om te beginnen zou ik eerst kijken en meten of de aarde in de meterkast in orde is. Dan kijken of binnenkomende waterleiding bij de watermeter ook geaard is.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Ik je wel eens over een plat dak gelopen dat onder gelijk spanning stond van 3 zonnepanelen...
Je zou zeggen dat dan alles wat de muur raakt onder spanning komt te staan, niet alleen n kraan.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op donderdag 2 november 2017 00:21:21 (34%)

zit sinds 2009 in de PV.
mel

Golden Member

Op 1 november 2017 22:57:42 schreef Hunebedbouwer:
Om te beginnen zou ik eerst kijken en meten of de aarde in de meterkast in orde is. Dan kijken of binnenkomende waterleiding bij de watermeter ook geaard is.

Mee eens,en zorg dat Alle binnenkomende leidingen een potentiaalvereffening hebben,zeker de binnenleidingen.(Water,gas,CV,en weet ik veel wat nog meer)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 november 2017 01:51:20 schreef mel:
[...]
Mee eens,en zorg dat Alle binnenkomende leidingen een potentiaalvereffening hebben,zeker de binnenleidingen.(Water,gas,CV,en weet ik veel wat nog meer)

Werkt waarschijnlijk wel goed omdat binnen op de waterleiding geen spanning gemeten/gevoeld wordt.

mel

Golden Member

Op 2 november 2017 06:21:23 schreef HD13:
[...]

Werkt waarschijnlijk wel goed omdat binnen op de waterleiding geen spanning gemeten/gevoeld wordt.

Dan zou de koperen waterleiding naar buiten vanzelf ook geaard zijn, Als er geen tyleen leiding tussen zit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 november 2017 21:45:08 schreef Herms Lunenborg:
..De aardlek hebben we getest, zowel met de testknop als een draadje tussen fase en aarde. Werkt prima.

Doe dat nooit meer. Zorg ervoor dat in het draadje een gloeilamp is opgenomen.

Op 1 november 2017 21:45:08 schreef Herms Lunenborg:
Er lopen in dat muurvlak geen electraleidingen, minimumafstand met een schakelaar erboven is 60 cm.
De spanning was wel weg op het moment dat de betreffende groep uit werd geschakeld....
... Op het moment dat het uiteinde van de buis net niet meer de buitenkant van de binnenmuur raakte viel de spanning weg. Wat zie ik over het hoofd, hoe kan ik nog verder zoeken?

Het is duidelijk dat de buitenkant van de binnenmuur onder spanning staat. Deze spanning kan uitsluitend van de schakelaar komen. De spanning valt nl weg als de desbetreffende groep uit staat. Ik zou zeggen: "Maak de doos open waar de schakelaar in gemonteerd is en kijk of er water uitloopt."

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 2 november 2017 16:59:05 (56%)

evdweele

Overleden

Op 1 november 2017 21:45:08 schreef Herms Lunenborg:
De aardlek hebben we getest, zowel met de testknop als een draadje tussen fase en aarde.

Op 2 november 2017 16:49:12 schreef ohm pi:
Doe dat nooit meer. Zorg ervoor dat in het draadje een gloeilamp is opgenomen.

Zelfs dat is levensgevaarlijk.
Er wordt 230V op alle geaarde apparaten in huis gezet en als de aardleiding niet orde is kunnen die apparaten dodelijk zijn bij aanraking.
Iemand zal toevallig de wasmachine aanraken en de radiator van de cv die iets beter aan aarde ligt. De gevolgen laten zich raden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

maar dan weet je wel dat je aarde rot is, anders heerst een dergelijk probleem nog vele jaren tot je een dode hebt omdat de ketel een lek in de pomp had zitten. beter erachter komen met een test als niemand kranen aanraakt als er geheel niet op bedacht zijn..

overigens heb je in veel huizen de nul aan aarde hangen, dus een fase aarde sluiting zou zelfs met missende aardpen nog een trippende zekering opleveren of aardlek..

ikzelf test liever met aarde nul sluiting overigens, dat knettert minder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Er wordt 230V op alle geaarde apparaten in huis gezet en als de aardleiding niet orde is kunnen die apparaten dodelijk zijn bij aanraking.

OK. Maar als het nou een gloeilamp is met een zodanig vermogen dattie maar ongeveer 30mA opneemt, een 10 Watt lampje (als het al bestaat)?

Met een Duspol of vergelijkbaar apparaat doe je exact hetzelfde, dan worden er dus dagelijks levensgevaarlijke handelingen verricht. Kom nou.

om maar niet te zwijgen van de hoeveelheid apparaten in huis die al een lekstroom naar aarde hebben door netfilters en ontstorings condensatoren. die stroom loopt er ook al constant..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is niet zo makkelijk om hiervandaan een conclusie te trekken, maar...
Zijn alle groepen in huis aangesloten op een aardlekschakelaar van 30 mA?
En doen deze aardlekschakelaars het echt, schakelen ze bij een juiste stroom uit?
Bij een opdon... krijgen ga ik toch vanuit dat er serieuze spanning op je kraan staat.
Meten met een universselmeter, of nog erger een spanningszoeker heeft niet zoveel zin. De meting die je dan krijgt is zeer onbetrouwbaar. Een spanningszoeker kan oplichten als er maar een hele kleine lekstroom op staat, afgezien van het overige levensgevaarlijke van een spanningszoeker. Een universeelmeter meet vaak ook spanning als je de meetdraden los laat liggen, dat geeft ook niet veel betrouwbaars.

Is je eigen aarding inorde? is deze nagemeten
Is de waterleiding in de meterkast gekoppeld aan de aardpin?
Idem gasleiding?

Het probleem kan ook ontstaan als een van je buren de waterleiding als aardleiding gebruikt, het kan dus ook bij een buur vandaan komen.
Er kan ook wat afgetakt zijn voor een aardlekschakelaar, zodat de aardlekschakelaar niet werkt bij stroom op de waterkraan.
En het kan ook nog omgekeerd zijn, er staat spanning op de grond bij de kraan, en de kraan zorgt bij aanraken voor een verbinding naar moeder aarde.

Al met al een serieuze zaak waar je op korte termijn iets aan doen MOET.

Ik zou het ten zeerste op prijs stellen als je ons nog laat weten wat er aan de hand is/was.

Er kan meer aan de hand zijn, maar ik denk dat ik het meest voorkomende aangehaald heb.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Alle groepen zitten achter aardlekschakelaars.
Inderdaad was iedereen ver verwijderd van kranen etc. bij het testen.
Gemeten met een multimeter!
De aarde is 100% in orde, nagemeten.
De waterleiding komt het huis binnen ver verwijderd van de groepenkast.
Kon geen aarding vinden van de waterleiding.
ik ga zaterdag verder zoeken! En wordt zeker vervolgd.