equalizer

Hallo,

Ik ben bezig met het opbouwen van een versterker met klasgenoten. Mijn onderdeel die ik moet gaan opbouwen is equalizer maar ik heb bijna geen idee hoe dat moet ik heb veel dingen opgezocht op internet maar ik kon niks duidelijk vinden. Zou iemand mij aub kunnen helpen met vinden van een schema en componenten die ik nodig heb anders ga ik mijn studiejaar niet halen ik heb echt hulp nodig. bedankt

Hugo Welther

Moderator

Dat is raar. Als ik google op "equalizer schematic" heb ik toch een 10k+ hits met mooie schema's.

Wij gaan het niet voorkauwen, wat heb je er zelf allemaal al aan gedaan?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
benleentje

Golden Member

IK geloof het niet zxo dat je niets kan vinden begin eerst eens uit te zoeken wat de betekenis is van de schakeling en daarna pas hoe het moet gaan werken

Stukje van wikipedia

Equalizer

Een equalizer (Engels: equaliser), afgekort EQ, letterlijk gelijkmaker of toonregelaar, is een geluidstechnisch apparaat of een onderdeel ervan dat een of meer frequentiegebieden (banden) van het signaal versterkt of verzwakt, opdat de balans tussen de banden, en dus het timbre, naar wens kan worden aangepast. Vindt men bijvoorbeeld dat het geluidssignaal te schel klinkt dan verzwakt men de hoge tonen. Voor bepaalde (esthetische) doeleinden kunnen ook banden prominenter worden gemaakt.
Op vrijwel ieder apparaat dat geluidssignalen weergeeft of bewerkt is een equalizer te vinden. Er bestaan eenvoudige uitvoeringen, waarbij bijvoorbeeld alleen het niveau van de hoge frequenties geregeld kan worden, maar ook uitgebreide. Middels filters wordt het ingangssignaal opgesplitst in banden. Er bestaan twee soorten equalizers: een grafische en een parametrische.

Wat je dus eigenlijk zoekt is een schakeling met heel veel filters erin, je daarna het volume achter de filters apart kan regelen en het daarna allemaal weer bij elkaar voegt en er 1 signaal van maakt.

Dus verdiep je ook in de werking van filters en dan vooral smal-band filters. Want je wilt een klein stukjer van het signaal eruit filteren omdat apart in volume te kunnen regelen.
En als je het echt goed wilt doen neem je uiteraard 31 filter banden per kanaal. Dat is toch wel het minimum.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Willie W

Golden Member

Ik voer net de zoekterm in in google en daar komen me daar een partij voorbeelden voor de dag.

Dus nu de vraag aan jou, wat heb je al gedaan?

Anders toch maar beter dat jaar even overdoen met wat meer inzet.

Een equalizer is een filter welke het audiogebied 20-20000 Hz opdeelt in bepaalde blokken, zodat je een bepaald frequentiegebied kan versterken of afzwakken.

Hier wat uitleg + Schema's

Het is aan jou om duidelijke specificaties van je klasgenoten te krijgen, dus welk signaalniveau willen ze als uitgang, wat is de ingangsindepedantie van het circuit wat je aan wil sturen.. wat zijn de voedingspanningen... E.d.

http://sound.whsites.net/project75.htm

expert in percussive maintenance

Nog een vraag: wat wordt er verwacht van het equalizer gedeelte? Bas/treble, bas/mid/treble of een meerbands grafische equalizer, of misschien wel een parametrische equalizer?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Dank jullie allemaal voor u reacties. mijn EQ moet 3 frequentiebanden kunnen regelen en frequentie responsie van 10-30kHz en 50mW rms kunnen leveren aan load van 56 ohm. De reden waarom ik niks duidelijk kon vinden ik was bezig met de verkeerde dingen op te zoeken. ik heb nu een redelijk schema gevonden , als iemand met meer verstand dan mij mij op de juiste pad kan zetten. En als er IC's zijn die het werk kunnen doen. Dat mag ook van ons begeleider. Het is mijn eerste hbo jaar vandaar dat ik niet zoveel verstand heb maar ik doe mn best en vind het ook leuk om te doen. Bedankt.

Willie W

Golden Member

En welke voedingspanning heb je hiervoor beschikbaar?

50mW RMS in 56 Ohm? dat soort specificaties lijkt meer op een RF amp dan een audioversterker.

Waarom kiest jou groep de ingangsindepedantie van de versterkermodule zo laag?

Als ik geen rekenfout gemaakt heb is 50mW RMS in 56 ohm 30mV RMS dus +-100mV PP.

Een NE5332 is de go to general purpose low noise opamp.

Ik hoop dat je een symmetrische voedingspanning beschikbaar hebt..

expert in percussive maintenance
Arco

Special Member

Even op "equalizer ic" zoeken geeft er genoeg: https://www.google.nl/search?q=equalizer+ic&safe=off&client=fi…
(hoewel 3 banden niet echt een equalizer is te noemen; eerder een luxe toonregeling... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er wordt ongetwijfeld 50 mV RMS bedoeld, Watt RMS bestaat niet.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Hugo Welther

Moderator

Als het maar drie regelaars zijn, is een Baxandall toonregeling mischen handiger.
Twee torren of opampjes, drie potmeters en wat kleingrut.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 4 november 2017 19:44:00 schreef florick:
50mW RMS in 56 Ohm? dat soort specificaties lijkt meer op een RF amp dan een audioversterker.

Waarom kiest jou groep de ingangsindepedantie van de versterkermodule zo laag?

Als ik geen rekenfout gemaakt heb is 50mW RMS in 56 ohm 30mV RMS dus +-100mV PP.

Een NE5332 is de go to general purpose low noise opamp.

Ik hoop dat je een symmetrische voedingspanning beschikbaar hebt..

50mW in 56 Ohm Dan kom ik uit op de wortel van 0,05x56 en dat is toch
1,67 volt?

Onze groep heeft voor niks gekozen. dat zijn de eisen van onze project en wij moeten volgens de eisen werken.

Laten we vooral niet te veel voorkauwen :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 4 november 2017 21:47:45 schreef Willie W:
Zo iets dan?[bijlage]

JA klopt ik heb het ook gevonden. dus ik moet nog alleen de waarden gaan wijzigen zodat ik de gewenste Frequentie krijg 10-30 kHz toch ?

Op 4 november 2017 22:16:01 schreef Gadget_inc:
Laten we vooral niet te veel voorkauwen :P

het is meer als helpen met de juiste pad te vinden niet dat ik ergens anders mee bezig ben terwijl dat helemaal niks heeft mee te maken met mijn doel

Willie W

Golden Member

Het is maar een voorbeeld, er moet nog genoeg aangepast worden denk ik zo.

Op 4 november 2017 22:38:52 schreef souf20:
[...]
JA klopt ik heb het ook gevonden. dus ik moet nog alleen de waarden gaan wijzigen zodat ik de gewenste Frequentie krijg 10-30 kHz toch ?

Ik denk dat je even moet opzoeken wat de gangbare frequenties zijn van een 3-band equalizer. 10-30kHz is het weergavebereik van je schakeling; dat is iets heel anders.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 5 november 2017 00:22:24 schreef Fuzzbass:
[...]
Ik denk dat je even moet opzoeken wat de gangbare frequenties zijn van een 3-band equalizer. 10-30kHz is het weergavebereik van je schakeling; dat is iets heel anders.

Eerste band moet tussen 0-2kHz en tweede band 2kHz-8kHz en de derde band moet tussen 8kHz- Infinity. maar ik moet op amps gebruiken

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

ik wil een lege pcb board hebben is dat mogelijk?

Ja, fotogevoelige printplaat: https://www.reichelt.nl/eenzijdig-gecoat/2/index.html?ACTION=2&LA=…
(heeft een koperlaag waar je zelf de baanjes op moet maken...)
Helemaal 'kaal' is er ook: https://www.eoo-bv.nl/experimenteer/1771-exper-zonder-euro.html

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 15 november 2017 13:40:43 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 november 2017 21:47:45 schreef Willie W:
Zo iets dan?[bijlage]

Zo iets lijkt mij prima, maar wat zou hieraan verbeterd kunnen worden?
De vermelde componenten zijn allemaal berekend op hun juiste waarden, overeenkomstig de gewenste doorlaat frequentie karakteristiek.

Als je zelf wilt experimenteren door de componenten te veranderen, dan is dat prima, maar dat lijkt mij volstrekt overbodig. Hooguit zul je wat kleine veranderingen/verbeteringen kunnen toepassen al naar jou belang en inzicht in deze schakeling.

Telefunken Sender Systeme Berlin