LED lampen kapot.

De gebouwbeheerder stond hier zojuist op de stoep. Twee led-lampen kapot.

Mijn, en ik denk jullie, interesse gaat dan uit naar: wat gaat er aan zo'n profie led module nu kapot?

De ene stond te knipperen. Dan MOETEN m.i. de leds nog gewoon goed zijn. Dus de voeding kapot. Makkelijk.

De andere deed niets meer en z'n voeding (240mA, 18-42V) deed het wel op de andere ledmodule. 1 setje gefixed. :-)

De kapotte ledmodule uit mekaar gehaald. Van iedere 10-parallel leds blijken er wel een stuk of 2-5 kapot. Maar de storing blijkt te zijn dat het draadje van de plus van 5e-batch-van-10-leds naar de min van de 6e-batch-van-tien-leds onderbroken is.

Gewoon ter info.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat voor LED lampen waren dit? Want je hoort dit soort manco's wel vaker.
Met name de goedkopere merken zoals van de Action scoren hier hoog.

ik smijt met regelmaat led lichtbronnen weg die knipperen, dat komt toch echt door de leds zelf, kijk ( met een zonnebril) in de leds en je ziet in dat ronde of vierkante vlak maar een hoekje oplichten tijdens het knipperen, dan is toch echt de led zelf gaar. meet je op de led, gewoon 57V erop dus geen driver problemen.

drivers die klappen komt ook voor, slechte stabiliteit waardoor de leds snel nekken. 500mv meer scheelt zoveel levensduur op dingen die toch al op het randje draaien af fabriek..

vooral die led stralers hebben hier last van, die onbekende merken met 30.000 uren beloofd halen net 10.000 uren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik pruts en knutsel graag en lampenbak zijn leuke "bronnen" voor mij. Is vis er zoveel mogelijk leds uit (en af toe iets anders leuks van electronica) en af en toe een spaarlamp voor de pcb. Zitten handige basis onderdeeltjes in voor bv joule thief. Ik kan ze ook kopen voor weinig in China maar waarom zou ik? Ik heb plezier met onderdelen te hergebruiken en waarom lang wachten.
De meeste mensen repareren ze niet omdat economisch niet de moeite is. Ik wel want ecologisch zeker de moeite en leer zo weer wat bij. En er is toch niet veel op tv de laatste tijd ?
Mijn ervaring is ook dat vaak dat de voeding kapot is of een of meerdere leds. Met filemant lampen moet ik nog beginnen. Ik heb er diverse defecten liggen waar ik aan wil gaan sleutelen. Ik test de leds meestal los met multimeter of als het meerdere in een package is met een labvoeding op fablab (moet nog steeds eentje kopen of maken) Dan weet je zeker of de leds in orde zijn. Brakke led(s) kunnen ook voor knipperen zorgen zoals testman al zei.
Merci voor de info rew. Weer een stukje electronica gered van het ronde archief (of vierkant zoals veel wecycle/recupelbakken ?)
Ik spaar altijd de defecte want handig om zo onderdeeltjes uit te wisselen met andere. Grappig genoeg heb ik de meesten werkende ledlampen juist bij de action uit de bak gevist. Maar die o.a. de action zijn inderdaad niet geweldig, de meeste goedkope trouwens niet. Maar ik heb gevoel dat de meeste ledlampen goedkoop gebouwd zijn ook bv die van Philips.

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 3 november 2017 19:56:53 (14%)

LEDlampen horen zo'n 50.000 uren mee te gaan. Ik heb er meerdere al na 1 a 2 jaren moeten vervangen. Meestal van de bouwmarkt, dat wel.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Het probleem is dat je het opgegeven aantal uren nooit kan bewijzen. En het aantal 'branduren' fors overdrijven is meestal een frats van de marketing.

Philips is ook al heel lang niet meer het betrouwbare merk uit Eindhoven.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Osram ook niet, al een handvol 5 watt 230v spotjes hier in huis stuk, wel 5 jaar garantie maar waar je die garantie vervolgens moet claimen hebben ze heel slim zo goed verstopt op hun website dat ik het nog niet heb kunnen vinden.

ook die ledarmaturen op sportvelden en parkings gaan vaker stuk, duidelijk zichtbare verkleuring van de leds, puur omdat die dingen te heet worden. 1600W aan leds welke zitten in verschillende in serie staande armaturen op 500VDC gaat problemen geven, dat had ik al verwacht toen ze werden geleverd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Bij de huishoud elektronica is het altijd zo dat dat de componenten dermate krap zijn gekozen zodat ze bij de minste onregelmatigheid het loodje leggen.
Onlangs met ledjes aan het spelen geweest en ik kon vast stellen dat een 3W led die brandt op 1W veel meer licht geeft dan een 1W led op maximum. Toch is het prijsverschil tussen die 2 miniem.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 november 2017 20:21:50 schreef Jorn:
Osram ook niet, al een handvol 5 watt 230v spotjes hier in huis stuk, wel 5 jaar garantie maar waar je die garantie vervolgens moet claimen hebben ze heel slim zo goed verstopt op hun website dat ik het nog niet heb kunnen vinden.

Garantie claim je bij de winkel. In elk geval wikkelde mijn vader het destijds via de groothandel met Osram af. Eens in de zoveel tijd ging er een doosje lampen mee terug met de vertegenwoordiger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

vaak zat krijg je gewoon nieuwe, pleur de oude maar weg zeggen ze dan. dingen onder 10 euro heen en weer sturen is zonde van het transport.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb nog wel eens wat retour gestuurd naar philips, gingen ze dan onderzoeken.
Een was van de schuur, die was onverwarmd, en schijnbaar kon dei daar niet goed tegen begreep ik uit de reactie aan de telefoon.
Maar de nieuwe die daarin zit doet t nu wel al heel lang.

Ook ooit die spaarlamp met 2 standen (met 2 amber kleurige leds / spaarlamp) die je door de lamp gewoon aan te zetten op een soort schemer stand zette, en door een keer kort aan-uit-aan te zetten op gewone spaarlamp stand zette opgestuurd.
Maar die maken ze niet meer. Was een fijne lamp voor in de hal voor als ik avond dienst had ooit.
Ik heb daarvan de laatste hier opgekocht bij de ijzerwaren zaak, die raakte ze niet kwijt.
Die gaan ook veel minder lang mee dan gehoopt. Denk dat ze die daarom niet meer maken.

zit sinds 2009 in de PV.

Op 3 november 2017 20:00:34 schreef Hoeben:
LEDlampen horen zo'n 50.000 uren mee te gaan. Ik heb er meerdere al na 1 a 2 jaren moeten vervangen. Meestal van de bouwmarkt, dat wel.

Op professioneel niveau maak ik dit evengoed mee. LED lampen uit de professionele serie van Philips zijn de laatste tijd beter maar in het verleden retourneerde ik er nog wel eens een aantal en dan werd hier enigszinds met tegenzin nieuw voor geleverd. Je moet altijd de aankoopfacturen er bij hebben, of op z’n minst de factuurnummers, anders doen ze niets. En dat is na jaren soms best een zoekwerk.
Met Megaman het zelfde, dure AR111 LED spots welke na een jaar al kapot zijn. Dan krijg je van de leverancier te horen dat ze uit coulance worden vervangen. Ja ja, coulance...
Ik heb de nieuwe AR111 LED spots toen maar met merkstift van een plaatsingsdatum voorzien, voor als het fout zou gaan. Dan heb ik eventueel gelijk de richt datum van de omruilfactuur als ik die er bij moet zoeken en ik heb de exacte levensduur. Tot op heden blijven ze het doen.

Een jaar of wat geleden werd ik door Philips zelf gebeld. Een enigszinds zenuwachtige stem vertelde mij dat ze via de groothandel te weten waren gekomen dat o.a. wij een serie LED lampen van Philips hadden afgenomen waar een fabrieksfout in kon zitten. Hierdoor kon de behuizing van dit type 230V LED lamp in enkele gevallen deels onder spanning komen te staan. Of ik alles wilde terugsturen aan een gratis antwoordnummer dan kreeg ik gratis nieuwe teruggestuurd.
Ik zag mijn kans schoon en vertelde de zenuwachtige stem dat ik ook nog andere LED spots van Philips had die het na een jaar al hadden begeven. Welke types en hoeveel dit er dan waren, die werden zonder enige vragen meegestuurd met de omruil LED spots. Prima geregeld.

Op 3 november 2017 20:00:34 schreef Hoeben:
LEDlampen horen zo'n 50.000 uren mee te gaan.

Die 50000 uren is denk ik een heel normale waarde voor een losse led. Die goed gemonteerd is. Voldoende gekoeld wordt. En niet op het randje van z'n maximale stroom gebruikt wordt. (*)

Op 3 november 2017 20:07:02 schreef buckfast_beekeeper:
Het probleem is dat je het opgegeven aantal uren nooit kan bewijzen. En het aantal 'branduren' fors overdrijven is meestal een frats van de marketing.

En toch... Ik geloof het wel dat leds 50000 uren halen. Alleen het hele ding haalt die betrouwbaarheid niet. Deels door slechte assemblage en deels door onbetrouwbaarheid van de elektronica.

Ik heb even zitten nadenken. Hier waren dus een stuk of 100 leds per 10 parallel gezet en dan 10 van die modules in serie.

De heetste led van iedere groep krijgen de meeste stroom te verduren en worden nog heter. Kennelijk gaan ze daarvan kapot.

Wat een betere opzet zou zijn geweest is als je serie-schakelingen van zeg 9 leds met 1 weerstandje die berekend is op ongeveer de helft van een led-spanning. De strip waar de boel opzit moet dan IETS breder zijn dan wat ie nu is omdat er een extra spoortje langs moet liggen (de V+ MOEST al helemaal langs de strip, maar de V- ging alleen naar de eerste set).

Anyway, dan heb je in ieder geval een hele led-module die wat meer richting de 50000 branduren zal gaan.

(*) Bij nader inzien..... Die leds in die lamp kregen met 10 parallel 240mA.... 24mA per led: te veel. Dat parallel schakelen gaat best, zolang je maar onder zeg de helft van de nominale maxstroom blijft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je kunt het vaak al zien met uitschakelen van en led lichtbron. er blijven altijd een aantal leds langer oplichten terwijl de voedingspanning wegzakt. die leds gaan het eerste stuk.

de opzet met rijen leds parallel en dan weer zoveel rijen in serie zie je vaker kleurverschil van de leds zelf. sterk vergeeld door opwarming van het kunstof. ook zijn er leds bij die nog helder zijn, die lichten pas later op, en hebben minder geleden als de leds die meer stroom op zich hebben genomen.

je kunt beter leds in serie zetten en dan tig rijen parallel, dan vereffent de stroom beter onderling tussen de leds. ook zorgen dat ze lang niet op maximaal draaien, die opgegeven grenswaarden zijn met een X temperatuur. hogere temperatuur betekent ook verlagen van de grenswaarde wil je nog de opgegeven branduren halen.

ik moet het eerste armatuur nog tegenkomen wat daar een regeling voor heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb er nu toch al een boel die kapot beginnen gaan terwijl het met de eerste generatie (die op de bovenverdieping) wel goed gaat.
vanaf een 3-4W/lamp beginnen ze sneller kapot te gaan en ik heb hierbij een paar probleempjes gevonden.
1) de leds op de alu pcb die slecht gemonteerd is op de koelvin. er zit zo een bol lijm tussen, maar het werk niet aangedrukt. slechte overgang en de leds (vooral die het verste van die lijm) gingen kapot.
2) heel af en toe heb ik 1 led die gesneuveld is. de boel is perfect gemonteerd op de koelvin, dus daaraan ligt het niet. ze staan alle 4 in serie op 12V 300mA, dus teveel stroom is het ook niet. als ik die ene led overbrug met een draadje, werkt de lamp weer goed. (ze knipperde flauw met die kapotte er nog tussen). het zijn 1-4W voedingen, dus led mag je overbruggen. het enige wat ik kan denken, is dat die led slecht gesoldeerd is op het alu printje en dat die plaatselijk dus een slechte warmte afvoer had.
3) super zeldzaam is het printje die sneuvelt, daarvan heb ik er nog maar 1tje gehad.

ik heb quasi evenveel uitval van ledlampen, als toen ik nog gewone gloeilampen had (van die E14 kaars versies)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

iemand ervaring met dit soort lampen ?
het is namelijk zo dat ik in een huis in kameroen komende zomer de stroomvoorziening na nederlandse maatstaven ga aanleggen .
buiten komen 2 van deze lampen te hangen .
echter als deze lampen al binnen een jaar defect raken kan ik beter nog een reserve mee sturen .
de indicatie van de levensduur is meer dan 30000 uur , dat zou op ongeveer 2,5 jaar nonstop uit komen

vergeet maar, tis daar zo warm dat de temperatuur van de leds nog hoger uitkomt. als je die dingen kunt afregelen dan lagere werkspanning voor de leds instellen. maar die optie zit er vaak niet op.

tevens is het elektranet in die landen vaak erg instabiel, pieken en dalen, uitval in de netspanning. daar wordt de driver ook niet gelukkig van.

wil je dat het lang meegaat in landen met die omgevingstemperatuur, een 50W model op 35W af zien te regelen. voor mijn part door dioden in serie met de led te zetten, en hopen dat de driver een lagere stroom ook pikt.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 november 2017 09:22:24 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Kijk uit, mogelijke verwarring. Het volgende antwoord slaat op de topickaap van klaasy en testman's antwoord daarop:

Met dioden in serie doe je wat met de spanning dus dat maakt voor de driver niet uit, die blijft gewoon zijn stroom leveren. Je moet de driver instellen op een lagere stroom of een andere driver monteren.

Het monteren van Chinese verlichting is "na" (of voor misschien) lokale maatstaven. Afrika wordt helaas overspoeld met dat soort spul. Naar Nederlandse maatstaven zet je er een Nederlands armatuur in. Er zijn een hoop LED-armatuurfabriekjes en fabrieken (grootste is nog steeds Philips denk ik) hier, opzich vaak dan weer wel met Chinese onderdelen maar hopelijk zorgvuldig samengesteld en je kunt gewoon vragen om een hoog temperatuurbereik of een teruggetunede lichtopbrengst.

Alternatief is om zelf Chinees spul te modden; aanbevolen kijkvoer op youtube is BigClive.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 5 november 2017 11:47:57 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

nadeel is dat die drivers vaak ingegoten zijn. de oplossing zou een andere shunt weerstand zijn waar het ding zijn stroom over meet. een weerstand met hogere waarde zorgt voor een lagere uitgangsstroom.

dioden werken overigens wel, maar je hebt er veel nodig, hangt van de nog resterende spanning tot de driver aan zijn max spanning zit :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ja zo lust ik er nog wel een paar. Met een weerstand in serie kun je de kamer meteen ook verwarmen. Steek dan meteen twee LED-modules in serie of als dat niet werkt meteen maar 3 op een driver :P Of het goed is voor de driver en of het nog een beetje stabiel licht geeft, is de vraag.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

lezen svp, de weerstand waar ik het over heb is de shunt in de driver welke de stroom meet van de last, vaak 0,22 ohm oid. zet je daar 0,33 ohm in dan levert de driver minder stroom op de uitgang want hij gaat eerder terugregelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de led lampen kunnen van 68 tot 268 volt werken , ik zou er dus 2 in serie kunnen zetten mits de drivers daar geen probleem mee hebben .
de led lampen gaan pas in de avond / nacht aan dus wanneer de buiten temp al weer begint af te nemen . dat scheelt al een hoop .

Op 5 november 2017 12:35:55 schreef testman:
lezen svp, de weerstand waar ik het over heb is de shunt in de driver welke de stroom meet van de last,

Pissig reageren is voorbehouden aan wanneer dat terecht is. Jij hebt zeker een tweelingbroer die hetzelfde account gebruikt en schrijft:

Op 5 november 2017 12:19:49 schreef testman:
dioden werken overigens wel, maar je hebt er veel nodig, hangt van de nog resterende spanning tot de driver aan zijn max spanning zit :)

Waarbij Maarten dan in 1 klap door optimaliseert dat een enkele weerstand dan ook werkt.

Klaasy, STROOMbronnen in serie zetten is vragen om problemen. Stel de ene wil 30W en de andere 30.1W hebben. Stel ze beginnen eerlijk met 115V alletwee. Die 30.1W heeft dus de meeste stroom nodig en trekt wat meer stroom. De spanning zakt, waardoor ie nog meer stroom nodig heeft. De spanning over de andere stijgt dus die heeft minder stroom nodig. Dit gaat door totdat de "dikkere" onder de 68V zakt, en wegens "te lage spanning" afschakelt. Hij gebruikt nu ineens veel minder vermogen, de spanning stijgt en... Dit op hoog tempo aan en uit gaan zal de levensduur niet verhogen.

Wat wel kan om de boel met meer marge te configureren is om 1 driver twee (identieke!) lampen parallel te laten aansturen. Beide lampen op de helft van de stroom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 5 november 2017 12:35:55 schreef testman:
lezen svp, de weerstand waar ik het over heb is de shunt in de driver welke de stroom meet van de last, vaak 0,22 ohm oid. zet je daar 0,33 ohm in dan levert de driver minder stroom op de uitgang want hij gaat eerder terugregelen.

Ik doelde op de diodes, zoals rew al opmerkt. De shunt vergroten is in elk geval een zinnige mod, maar een nieuwe driver is simpeler.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."