IP Camera, van cloud naar lokaal gebruik.

Het gaat om een EYEPLUS camera, model is gelijk aan de Guudgo gd-sc03.

Eergisteren binnen gekomen, een IP camera met Cloud functionaliteiten (althans, als dusdanig verkocht). Blijkt nu dat je de camera ALLEEN via de cloud (amazon) kan gebruiken. Hoewel er wel een webserver draait en er verwezen word naar een index, krijg ik een 404 terug.

Nu de vraag of er een mogelijkheid is om deze camera alsnog lokaal te gaan gebruiken. Dan wel andere firmware (van een camera die wel een web interface heeft) of d.m.v. een kleine (raspberry pi) server waarmee ik alles naar de cloud dicht kan gooien en via RTSP naar de camera kan verbinden.

Helaas zit telnet dicht, ik heb alle gevonden logins geprobeerd, brute forcen heeft tot nu toe ook weinig nut gehad.

Ik heb wel een beetje verstand van computers en randapparatuur, maar mis de specifieke kennis. Na een simpele poortscan blijkt dat het volgende open staat:
Discovered open port 554/tcp on 192.168.0.30
Discovered open port 23/tcp on 192.168.0.30
Discovered open port 80/tcp on 192.168.0.30
Discovered open port 843/tcp on 192.168.0.30
Discovered open port 5050/tcp on 192.168.0.30
Discovered open port 8001/tcp on 192.168.0.30
Discovered open port 7103/tcp on 192.168.0.30

Ik heb mogelijk een kopie van de firmware gevonden die in de andere camera, de GD-SC03, draait. Deze is bijgevoegd.

Ik ben al 3 volle dagen aan het zoeken, apps (android) aan het proberen etc. Kom helaas niet verder.

De bedoeling is alleen om het beeld af en toe zelf te bekijken, binnen- en buitenshuis. Danwel via een webpagina of via een android app.

Ik heb een qnap nas (ts212) met daarop de app "surveillance station" maar die kent het RTSP pad (standaard xxx.xxx.xxx.xxx/v0) niet.

Heb ook even snel getracht om te telnetten naar mijn NAS om daar zelf een cameraprofiel toe te voegen, maar ik kan het pad naar surveillance station zo snel niet vinden :)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben zo..

Thevel

Golden Member

Geen onderwerp voor CO denk ik.
Ik denk dat je de vraag beter op tweakers kunt stellen.

Hmm in die zin: er zit een I2C poort op, maar weet niet welke interface je daarvoor kan gebruiken en of het sowieso uit te lezen is.

Dat is meer voor hier wellicht :)

Mijn aanname is dat hier ook wel (skilled) IT'ers zitten die mij wellicht verder kunnen helpen.

[Bericht gewijzigd door sanscorp op zondag 5 november 2017 20:27:01 (23%)

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die heb ik inderdaad ook, maar voor zover ik weet is dit alleen lokaal (binnen het thuisnetwerk). Nu nog iets vinden waarmee ik hem ook van buiten af kan benaderen.

Thevel

Golden Member

Op 5 november 2017 20:26:28 schreef sanscorp:
Hmm in die zin: er zit een I2C poort op, maar weet niet welke interface je daarvoor kan gebruiken en of het sowieso uit te lezen is.

Dat is meer voor hier wellicht :)

Ook weer helder... :)

RAAF12

Golden Member

Op 5 november 2017 21:57:08 schreef sanscorp:
Die heb ik inderdaad ook, maar voor zover ik weet is dit alleen lokaal (binnen het thuisnetwerk). Nu nog iets vinden waarmee ik hem ook van buiten af kan benaderen.

https://www.youtube.com/watch?v=zSY1ei8NpdY&feature=youtu.be&t… Met die Yoosee Android app zou dat moeten kunnen.
Zet ook even UPnP aan op je router minder veilig maar wel makkelijker in de leerfase. Gebruik hier port 49555 om het (IP cam) van buitenaf te bekijken. Maar Tweakers is inderdaad een betere bron als je de cam niet (goed) werkend krijgt.

De camera werkt prima, dat is het probleem niet;)

Upnp staat uit, met dd-wrt kan ik mijn router prima instellen. Toegegeven, daar zitten meer opties in dan ik ken/nodig heb.
Staat er nu op wegens local dns.

Maar is een interface voor i2c universeel?

installeer eens het volgende programma op een android en laat die een netwerkscan doen. die detecteerd zelf streams
"tinycam monitor"

meestal zijn zulke cameras iets als:
http://ip adres:port/videofeed
http://ip adres:port/mjpg/mjpeg.cgi
...

https://github.com/sightmachine/SimpleCV/wiki/List-of-IP-Camera-Stream…

voor de I2C, hang er een arduino aan. je kan code downloaden die een I2C scan doet maar volgens mij ga je daar geen beelden kunnen uithalen. denk dat die enkel voor commandos door te geven is

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 6 november 2017 08:01:16 (23%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ook die heb ik, maar de app vind niets. Dat is op zich al vaag.

Vandaar de vraag of er een manier is om in de camera te komen.
Er zit een GK7102 chip in welke dus een I2C verbinding heeft.
De firmware zoals ik hem gevonden heb zit niet zo moeilijk in elkaar.

Dit soort cameras ondersteunen een een of ander protocol, en dan kan je met iets wat op HTTP lijkt (maar het niet is) een stream opvragen. Als je de naam van de stream niet weet, dan kan je er direct gewoon helemaal niets mee.

In theorie: Als je vanaf buiten je eigen huis bij dat ding wil kunnen dan moet je je huis-IP-adres weten en op je eigen internet router een poort openzetten om bij de camera te kunnen komen. Dit is op z'n minst moeilijk.

Het alternatief is dat ze de camera met iets op het internet laten verbinden en dat dat iets-op-het-internet je beelden doorgeeft naar de app op je telefoon en zo.

Dit laatste hebben ze natuurlijk gemaakt omdat het voor de gemiddelde gebruiker veel handiger is: ze hoeven niet met de router configuratie te klooien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je zou eens met vlc player kunnen kijken of je de rtsp://192.168.0.30/v0 stream kan openen.

Ps: Houdt er rekening mee dat zulke low budget camera's meestal alleen met internet explorer werken en niet met andere webbrowsers.

[Bericht gewijzigd door 2N3055 op maandag 6 november 2017 09:21:58 (43%)

Er is zeker wel enige IT kennis aanwezig.
DD-WRT installeren op een router (R7000) is ook niet voor de gemiddelde gebruiker en iets moeilijker dan een port forwarden :P

De oude camera (slechte kwaliteit beeld) werkt prima dmv een web-interface.
Deze camera is direct te benaderen of via een app (tenvis sight). De poort is geforward en de camera is alleen toegankelijk met het juiste wachtwoord wat ik zelf ingesteld heb. Dit is zoals ik het wil hebben.

De andere camera kan ik wel lekker forwarden, maar iedereen kan er vervolgens bij, want login is admin/admin en niet te veranderen.

De nieuwe camera is voorzien van onvif, dus openbaar.
De stream kan ik prima openen vanaf mijn pc met de Ispy software.
Maar ik wil de beveiliging in orde hebben.

Daarom zal ik dus toegang moeten hebben tot de root van de IP Camera.
Telnet staat open maar is beveiligd met een login.

Het is een generiek ontwerp van Chinese afkomst. Een andere firmware (en I2C interface) zou mij ook al helpen.

Dus de camera werkt prima alleen je wil hem afschermen van de cloud en niet via de cloud gebruiken?

Heb je al via Wireshark gekeken hoe hij dan werkt via die cloud?

Je zegt dat een portforward wel werkt maar dan werkt admin/admin altijd?

In dat geval zou je in ddwrt misschien de port forward aan kunnen maken. Met een firewallregel vervolgens alleen je eigen (publieke) IP adres toegang geven en dan via VPN of het thuisnetwerk bekijken.

VPN zou een optie zijn, mits ik daar een authenticatie aan toe kan voegen.
Heb ik weinig verstand van dus moet ik uitpluizen.

Wat je zegt is correct. Alleen lukt het mij niet om het zo simpel te verwoorden haha.

Ik heb nog niet via wireshark gekeken, dat kende ik tot nu ook niet. Ga ik straks bij thuiskomst doen.

Eigen publieke IP vanaf mobiel is wat lastig, dat word dan dus een generieke toegang met authenticatie.

Ook met wireshark kom ik niets verder, volgens mij zit er encryptie op.

Wel kan ik met een TF kaart de firmware flashen, dat heb ik met de gd-sc03 succesvol gedaan. Kan hem daarna gewoon gebruiken. Is dus generiek.

Toch maar via de i2c port proberen?
Iemand een idee hoe ik dat moet doen?

Ik zou me kunnen voorstellen dat er intern wel ergens een UART poort te vinden is. Ergens op een paar testpunten, of op een (ongeplaatste) connector. Misschien kun je zo een terminal aansluiten (zal wel Linux zijn). Of je daarmee iets kunt weet ik niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik zie er een connector op zitten, 4 pinnen: 3.3v scl sda gnd

Als ik het goed zie gaan scl en sda naar pinnen 1 en 2 van de soc (goke gk7102).

Verderop zit ook een 3 pins aansluiting met tx2 gnd rx2.

Ik snap alleen niet hoe ik de eerstgenoemde pinnen aan kan sluiten op de pc. Kan dit met een seriële poort? Is er een interface (kabel) nodig? Kan dit dmv een diy kabeltje?

Kan weinig info vinden omdat ik niet weet wat ik zoek..

bprosman

Golden Member

SCL (Serial Clock) en SDA (Serial Data) is in ieder geval I2C , tx2 / rx2 lijkt inderdaad wel een uart, daar zou je via een USB / RS232 converter misschien iets mee kunnen. Er zal zeker geen video stream uit komen.

Hier iets aan ?

https://github.com/zzerrg/gmfwtools/issues/2

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 6 november 2017 22:08:01 (14%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Via I2C communiceren en zo ingrijpen op het systeem lijkt mij onwaarschijnlijk. Die rx/tx is inderdaad de seriele poort. Even meten of het 3v3 nivo is of een echte rs232 (+/-10V oid). In het eerste geval heb je een USB converter op "TTL" nivo nodig. Eurootje via Ebay.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

IK heb iets gevonden waar ik verder mee kom.
Er is al een telnet verbinding, nu even kijken wat ik daar mee kan haha.

ook de gehele dump van het OS staat op de site:

https://github.com/ant-thomas/zsgx1hacks

de "hack" voor telnet toegang was simpel maar effectief!

Enige wat ik nu wil is eigenlijk dat mijn QNAP NAS met Surveillance station het ONVIF apparaat herkent.

Hoewel ik beeld heb met ONVIF device manager (sourceforge) en ik via de URL in VLC mediaplayer een livestream heb, moet ik bij QNAP een absolute URL opgeven. dus xxx.xxx.xxx.xxx/stream1.spl

Het IP heb ik natuurlijk, maar de livestream met extentie kan ik (nog) niet vinden. Morgen weer verder!