PIC16F1454 programmeren

Hallo,

Klopt het dat PIC16F1454 geprogrammeerd moet worden via:
-pin 9 (RC1): program clock
-pin 10 (RC0): program data
-pin 4: Vpp
-en natuurlijk Vdd en Vss

Ik heb deze nieuw gekocht, maar het lukt niet om deze te programmeren: wanneer ik deze uitlees nadat ik hem geprogrammeerd heb, is er niets in veranderd.

PICPgm is het programma dat ik ervoor gebruik en hiermee heb ik al dikwijls succesvol PIC18F4550, PIC16F877 en PIC16F84A geprogrammeerd.
Wat moet ik bij deze pic anders doen?

Met vriendelijke groeten,
Tom

Arco

Special Member

Heb je code protection aan staan? (dan kun je 'm uiteraard niet meer uitlezen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

De pin nummers kloppen, welke programmer gebruik je? En wordt de pic wel herkend, of geeft de programmer dat niet weer?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Code protection staat uitgeschakeld.
Nee, de auto pic detectie werkt ook niet, bij mijn andere pic's werkt die wel.
Zou het misschien iets kunnen te maken hebben met dat er meerdere pinnen in de pic van plaats veranderd kunnen worden (zoals vb MCLR) via het APFCON register? Nochtans staan ze in de kolom van "basic" in de datasheet zoals ik ze aangesloten heb.

Willie W

Golden Member

Het zou kunnen dat de PIC niet word ondersteund door de programmer.

Lambiek

Special Member

Als het goed is staat er een lijst in je programmer welke pic's er ondersteund worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zou inderdaad kunnen, ja: de picture is nieuwer dan mijn programmering dus was nog niet in de lijst opgenomen. Is er bij de nieuwere pics een andere manier van data overdracht?

Arco

Special Member

Normaal moet de programmer voor elk type pic een coniguratiefile hebben, om te weten waar alle registers zitten, hoeveel eeprom/flash, hoeveel config words...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jaja, de software ondersteunt de picture zeker, maar ik had het over de hardware.

Het is al eerder gevraagd, maar wat voor programmer gebruik je?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

In de screenshot staat JDM,... dat is vragen om problemen...
Een 16F84 of 16F628 zal nog gaan,maar het kan goed zijn dat een 16F1454 het niet slikt.
Wat voor spanning meet je als Vprog?

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Lambiek

Special Member

Koop gewoon een pickit-3, dan ben je van alle ellende af. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Tja,

Die JDM mag je ook eigenlijk geen programmer noemen. Is meer een soort Russische roulette; kan goed gaan, maar geen enkele garantie op succes... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

PIC16F1454; Vpp 8.0-9.0V
Vmax /MCLR 9.0V

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik gebruik een eigen gemaakte programmer met externe voeding die via transistors op de com poort 5V of 9V naar de juiste pinnen aan- en uitschakelt. Op Vpp meet ik 8,8 V.

Ondersteunt PICkit3 deze? Ik vind nergens een lijst welke pic's deze ondersteunt en in de Pickit 3 programmer standalone applicatie staat deze er niet tussen. Bij pickit2 ook niet. Of welke software gebruiken jullie om hex bestanden te programmeren die niet gemaakt zijn met MPLAB zelf?

PICkit 3 werkt hier prima met een 16F1455.

Om 'vreemde' dingen te programmeren gebruik ik MPLAB IPE.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Lambiek

Special Member

Op 7 november 2017 11:22:21 schreef elektronica:
Ondersteunt PICkit3 deze?

De pickit ondersteunt bijna alles. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Pickit3 in MPLab wordt de 16F1454 ondersteund. In de stand-alone voor pickit 2 of 3 kan ook, maar dan moet de devicefile aangepast worden...

Of welke software gebruiken jullie om hex bestanden te programmeren die niet gemaakt zijn met MPLAB zelf?

MPLab zelf?... :) (File -> Import)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat doe je bij PICkit 3 met de voeding?
In de handleiding merk ik precies dat PICkit3 < 30 mA zelf kan verzorgen naar de schakeling (enkel tijdens programmeren of ook voor het uitvoeren van het programma door de PIC?)
En wat wanneer je meer dan 30 mA nodig hebt: sluit je dan Vdd én Vss van de PICkit aan op je externe voeding of enkel Vss?

Arco

Special Member

Als je schakeling te veel stroom trekt, moet je gewoon de eigen voeding daarvan aan laten tijdens programmeren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, dus de PIC voeden met een externe voeding, maar verbind je de PICkit dan zowel met Vss én Vdd?

Arco

Special Member

Ja,

Je kunt desnoods in MPLab de optie dat de pickit de voeding moet verzorgen uitzetten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En wanneer je de pinnen van PGD, PGC ook wil gebruiken als vb. digitale in/uit gang, dan moet je die van je schakeling losmaken en vervangen door de aansluitingen naar de pickit als je hem wil programmeren en omgekeerd als je de pic het programma wil laten uitvoeren?

Arco

Special Member

Er mogen geen zware belastingen aan die pinnen hangen, anders kan de pickit ze niet (of niet snel genoeg) aansturen.
Simpel te voorkomen (wat ik altijd doe) door die pinnen als ingang te gebruiken.
De 16F1454 staat trouwens ook gewoon in de stand-alone programma's voor de Pickit2/3... (net even gekeken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 7 november 2017 12:18:31 schreef elektronica:
Ja, dus de PIC voeden met een externe voeding, maar verbind je de PICkit dan zowel met Vss én Vdd?

Dat doe ik dus niet, alleen de GND sluit ik aan en de plus 5VDC niet. Dit om de pickit niet te belasten, alleen de externe voeding wordt belast op deze manier.

Maar wat Arco zegt kan ook natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.