PIC16F1454 programmeren

Arco

Special Member

De Pickit2 detecteert automatisch of er een externe voeding is aangesloten, de eigen voeding schakelt dan af.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, bedankt!

Zijn dit soort goedkopere versies te vertrouwen?
https://nl.aliexpress.com/item/PICKIT3-PIC-KIT3-PICKIT-3-Programmer-Of…
(Dit is er een met het logo van microchip, ik kwam er op deze site ook tegen zonder logo en met een nagemaakt logo.)

Of beter eentje van dichter bij huis aanschaffen?

Op 7 november 2017 12:40:32 schreef Arco:
Simpel te voorkomen (wat ik altijd doe) door die pinnen als ingang te gebruiken.

Ingang? Dus ingang voor de pic? Dan is dus je schakeling die signalen aan het uitsturen. Dat lijkt me ongewenst. Andersom, output voor de pic, input voor je schakeling, moet je even in de gaten houden dat je schakeling niet heftige dingen gaat doen als je programmer die signalen wat aan het wiebelen is. Ik gebruik dit soort pins bij voorkeur gewoon NIET in m'n schakeling. Dan moet ik 2 of 3 pins eerder overschakelen naar een grotere. Of gaan nadenken over dit probleem....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Of in mijn huidige programmer heb ik dat opgelost met een wisselschakelaar waarmee ik kan kiezen tussen "programmeer stand" en "uitvoerstand".

Arco

Special Member

Tussen ingang en aansturing zit normaal meestal een weerstand, dus daar heb je geen last van.
Je kunt de pinnen ook voor leds gebruiken. Die hebben toch een serieweerstand, dus ook geen zware belasting...

Ik heb een aantal van die Pickit2 clones (moest wel, de 'echte' is niet meer... :) ), die werken uitstekend.
(alleen even de originele firmware van Microchip erin schieten, meestal heeft de Chinees erin zitten roeren om o.a. zijn naam erin te krijgen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heeft de PICkit 2 dan voordelen tov PICkit 3?

Arco

Special Member

Met de stand-alone programma's is er weinig verschil. In MPLab wel; daar is de Pickit3 een drama. (werkt veel trager en beroerd door de andere firmware)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik dacht dat die problemen met trage(re) PICkit3 al een tijd terug opgelost waren? Heb ik dat mis?

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Met het stand-alone programma werkt het prima. (daar zit speciale firmware bij die een pickit2 emuleert...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ah dan was dat de destijds gepresenteerde "workaround".

If you want to succeed, double your failure rate.

Mijn pickit 3 is ondertussen aangekomen.

Ik heb PICkit 3 Stand Alone Programmer App v1-0 gedownload (http://www.microchip.com/development-tools/downloads-archive), maar hier staat PIC16F1454 niet tussen de lijst. Welk programma gebruiken jullie om hex bestanden te programmeren die in een ander programma dan MPLAB gemaakt zijn?

Lambiek

Special Member

Vreemd, bij mij detecteert die de 16F1454 gewoon. Maar ik gebruik wel Proton, misschien heeft het daar iets mee te maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

PICkit 3 Stand Alone Programmer App v1-0 is van 4/2011 en in de datasheet van pic16F1454 staat onderaan 2012-2014...

Is er ook geen nieuwere versie van een stand alone programmer? Of een ander programma, niet van microchip zelf?

En deze V3 dan?

http://microchipdeveloper.com/pickit3:scripttool

edit: ik heb het niet geinstalleerd omdat ik een Pickit2 heb, maar ik denk dat je die controller wel zult terugvinden.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 26 november 2017 13:47:30 (48%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

De V1.00 versie van de stand-alone moet je niet gebruiken, werkt voor geen meter. (wordt ook niet meer ondersteund door microchip). Versie 3 gebruiken met de laatste devicefile.
Devicefile: http://www.circuitsonline.net/forum/file/7262

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In versie 3 staat PIC16F1454 er ook niet tussen. Bij andere pics werkt hij wel probleemloos.

In MPLAB IPE staat deze wel in de lijst, maar hij geeft hier de foutmelding "connection failed" wanneer ik het programma wil laten connecteren met de pickit. Moet je hiervoor een speciale firmware in de pickit laden ofzo? (Ik heb reeds geprobeerd in MPLAB mode én in de modus voor de stand alone programmer.)

Arco

Special Member

Bij de standalone GUI staat de 16F1454 er gewoon tussen, hoor...
Bij Manual Device Select staat 'ie bij Device Family -> Midrange -> USB

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 23 december 2017 21:47:07 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij mij wordt hij niet automatisch gedetecteerd, en bij de lijst van de manuele selectie staat hij er ook niet tussen...

Dit zijn de foutmeldingen die ik krijg bij MPLAB IPE bij een andere PIC die wel probleemloos werkt met de standalone programmer.
(Hij blijft hangen op de blauwe balk.)

[Bericht gewijzigd door elektronica op zondag 24 december 2017 13:18:51 (29%)

Arco

Special Member

Heb je wel een nieuwe devicefile> (staat bij help -> about, rechtsboven). Moet 1.63.148 of nieuwer zijn.
Je moet trouwens sowieso niet bij Midrange/Standard kijken, maar bij Midrange/USB zoals eerder gezegd...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 24 december 2017 15:11:27 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, dat is inderdaad een oudere die ik heb.
Ik vind op google precies niet veel over de device file, en degene die ik vind (en de link die arco gepost heeft) zijn voor pickit2. Hoe moet ik dat juist doen?

MPLAP IPE werkt nu wel na deze instructies:
https://www.youtube.com/watch?v=0s15AcBFwrQ

Arco

Special Member

Devicefile standalone voor pickit3 en pickit2 zijn gelijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat ze dit soort dingen nu niet een keer gewoon oplossen!

In de jaren tachtig van de vorige eeuw was het van belang om de info die je als programmer moest weten te comprimeren tot zeg 16 bits. Je kreeg dan een 8bits familie en device code en moest in een software-tabel opzoeken wat dan de memory groottes en programmeermethode van die chip was.

Maar tegenwoordig kan je toch gewoon: "programmeer methode: versie 2", "hoeveelheid flash: 32k", "hoeveelheid ram: 2k" enz. Bovendien zijn de programmeer methoden de laatste <veel> jaren al stabiel. Dus via zo'n methode de chip vragen wat ie kan zou moeten kunnen. Je ziet hier ook dat ie met de chip kan communiceren en kan roepen dat ie deze niet kent.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Het lastige is dat ook hele oude chips ondersteund moeten worden zoals de 16c54. (die geven geen device id terug, dus valt er ook niks te automatiseren)
Daarbij worden de mogelijkheden ook steeds uitgebreid (zoals dual boot/partition) zodat het moeilijk is om alles compatible te houden.

Een devicefile is dan vrij simpel, daar staan alle mogelijkheden in beschreven.
Tevens weet je dan vooraf of het een 3.3 of 5v chip is, zodat je de juiste spanning aan kunt bieden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Moet ik de huidige devicefile gewoon vervangen door de nieuwe? Dan staat die er nog niet tussen in de lijst...

Wat moet ik nog doen?