Zonnestroom, opslaan i.p.v. terugleveren.

Enige tijd geleden kwam Tesla met "The Wall", een accu systeem om de stroom van je zonnepanelen op te slaan. Ik geloof dat ze niet meer geleverd worden, of niet in NL, maar de capaciteit was niet zo hoog. 8KWh ofzo totaal.

Ik zou ook wel willen opslaan, i.p.v. zoals nu terugleveren op een terugdraaiende Ferraris meter.
In de toekomst wil ik helemaal niet terugleveren en zelf opslaan en hergebruiken. Wellicht in een zelfbouw accu van mer dan 8KWh.

Maar hoe zou zo'n systeem moeten werken ?

Ik heb nu een paar inverters die de gelijkstroom omzetten en in fase op het net zetten.
Als ik minder afneem, dan draait de meter terug.

Hoe doet Tesla dat ? En hoe hergebruik je de opgeslagen stroom, met prioriteit ten opzichte van het nuts net ?

Ik ben benieuwd of iemand weet hoe dat zou kunnen

Thomas

Zolang je een feraris meter hebt bezit je het goedkoopste opslag systeem.
Oneindig capaciteit en geen onderhoud.

https://www.zelfenergieproduceren.nl/nieuws/tesla-powerwall-onderdeel-…

Dit systeem kun je zelf maken als je ruim kennis hebt van laden / ontladen bouwen van inverters. De tesla ca 5500 dollarb is nog veel te duur als je kunt salderen

benleentje

Golden Member

En hoe hergebruik je de opgeslagen stroom, met prioriteit ten opzichte van het nuts net ?

Dat is erg lastig omdat zodra je de opgeslagen energie met een inverter gaat koppelen aan het net kan de stroom 2 kanten op. De inverter zal dan zo ingesteld moeten worden dat het kijk of de stroom enkel jouw kant opgaat en continu naar jouw eigen verbruik moet aanpassen.

Maar vergeet niet dat opslaan erg duur ivm de vele accu's die je nodig hebt. En die vergen ook nog eens onderhoud en gaan beperkt mee. Ik weet niet of al die kosten opwegen to het nuttige effect.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja,
de ferraris oplossing is het voordeligst, maar daar komt natuurlijk een eind aan met de monopoli van Stedin en hun drive om slimme meters te installeren. Zodra ik daartoe verplicht wordt (en ik de rechtzaak daarover tzt verlies "-) , wil ik het zelf in huis houden.

Dus ik oriënteer mij vast.

Technisch ist dat geen probleem, er zijn verschillende opties. Eenvoudig : als de batterijen vol genoeg zijn, ga je off grid. Batterijen leeg, terug on grid. Andere mogelijkheid : de inverter kijkt voortdurend naar de stroombalans, dus hoeveel stroom gaat er naar de grid, of wordt gevraagd van de grid. Hierop wordt dan de uitgangsspanning van de inverter geregeld, zodat er netto maar een minimale stroom van het net wordt gevraagd. Tot dat de batterijen leeg zijn...
Het grote probleem is natuurlijk seizoensopslag. Zonnepanelen leveren in de winter nauwelijks 20% energie tov de zomer. Met batterijen kan je dus maar enkele dagen overbruggen. Ofwel moet je dus overcapaciteit aan zonnepanelen investeren (vb 5*jaarverbruik), maar dan heb je veel te veel overschot in de zomer, of wel moet je een scheepscontainer aan batterijen plaatsen. Onbetaalbaar.
Engie Electrabel (Belgie) heeft net zo een container met lipo cellen geplaatst om het net te stabiliseren, maar gisteren is deze uitgebrand : http://www.standaard.be/cnt/dmf20171111_03180880

Er zijn best mogelijkheden om met een inverter tegen het net aan te duwen. Je propt er dan bv 50 watt in. De inverter kan met stroommeting wel vaststellen als je een dikke gebruiker aanzet dat er meer geleverd dient te worden.

Helemaal off grid zou ik echt niet doen, bij lange donkere dagen heb je een probleem. Ook je inverter opstelling dien je dan redundant te maken.`
Ook moet je heel goed plannen of een hele dikke installatie hebben om de zaak bedrijfszeker te maken.

Als ik naar mijn verbruik gistermiddag/avond kijk
Wasmachine aan,droger aan, inductieplaat aan, oven brood bakken piek verbuik 7,8 kW

Heb ik al weer tig jaar geleden off grid gewerkt in een ontwikkelingsland.
Overdag een aggregaat en een hele set accu's 16 stuks 230AH
Overdag wassen en andere grootvebruikers om de beurt
In de avond accu 24V voor licht, tv enz.

Veel te duur en in december nagenoeg onhaalbaar.
17ct/kWh betaal ik nu. Waarom zou je in vredesnaam investeren in panelen of accu's voor iets dat alleen maar goedkoper wordt. 15 jaar geleden hadden al die terugverdientijdcalculators 5% stijgende elektraprijzen, dat hadden ze echt goed bekeken destijds..

Op 12 november 2017 09:20:33 schreef K7Jz:
Veel te duur en in december nagenoeg onhaalbaar.
17ct/kWh betaal ik nu. Waarom zou je in vredesnaam investeren in panelen of accu's voor iets dat alleen maar goedkoper wordt. 15 jaar geleden hadden al die terugverdientijdcalculators 5% stijgende elektraprijzen, dat hadden ze echt goed bekeken destijds..

op dit moment kun je beter 5000 euro in panelen steken dan op de bank zetten.
Ik heb bijna 5000 euro voor mijn panelen betaald, bijna 800 euro terug aan btw. In 2 jaar tijd 8043 kwh opgewekt hiervan kan ik 7000 kwh salderen tegen 0,19 ct/kwh = 1330 , de overige 1000 krijg ik 0,11 ct/kwh voor 110 euro totaal 2 jaar 1440 euro. Na een jaar of 6 is mijn investering eruit en heb ik pure winst.

overigens hier kun je een powerwall laten berekenen
https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall#design

PE9SMS

Special Member

Maar alleen als panelen en omvormer hun beoogde levensduur halen. Anders gaat je moment van pure winst vlot naar achter. Eens dat op de bank zetten weinig zoden aan de dijk zet. Als je "geld over hebt" en daarnaast een hypotheek nou dan weet ik wel wat te doen. Misschien wat minder rendement maar veel minder risico imho.

This signature is intentionally left blank.

Op 12 november 2017 09:58:40 schreef Peter112:
[...]

op dit moment kun je beter 5000 euro in panelen steken dan op de bank zetten.
Ik heb bijna 5000 euro voor mijn panelen betaald, bijna 800 euro terug aan btw. In 2 jaar tijd 8043 kwh opgewekt hiervan kan ik 7000 kwh salderen tegen 0,19 ct/kwh = 1330 , de overige 1000 krijg ik 0,11 ct/kwh voor 110 euro totaal 2 jaar 1440 euro. Na een jaar of 6 is mijn investering eruit en heb ik pure winst.

overigens hier kun je een powerwall laten berekenen
https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall#design

Nee na 6 jaar staat je balans gelijk. Als elektra dan 10ct is of salderen stopt dan verdien je nog maar honderdjes per jaar. En als installaties nog maar 30ct/kW in aanschaf zijn had je het ook beter op de bank laten staan.

Meest gunstige scenario: na 12 jaar heb je hopelijk onder de streep de helft op je energie bespaart.
Dan kan je beter je hypotheek aflossen, obligaties of lijfrente kopen of lekker wel op de bank laten staan en het aan iets echt belangrijks of leuks besteden wanneer nodig..

Op 12 november 2017 10:59:15 schreef PE9SMS:
Maar alleen als panelen en omvormer hun beoogde levensduur halen. Anders gaat je moment van pure winst vlot naar achter. Eens dat op de bank zetten weinig zoden aan de dijk zet. Als je "geld over hebt" en daarnaast een hypotheek nou dan weet ik wel wat te doen. Misschien wat minder rendement maar veel minder risico imho.

Voor je hypotheek aflossing wordt je gestraft door afschaffing wet Hillen.

Ik denk niet dat elektra snel veel goedkoper wordt, onze regering heeft de neiging om steeds meer belastingen te verhogen cq er bij te verzinnen.Ergste is zonnepanelen/omvormer belasting.

Voor wat het waard is, panelen is 20 jaar garantie, 25 jaar vermogen garantie 80%. Omvormer 10 jaar garantie.

evelo

Golden Member

Na uitgebreid afwegen heb ik er zelf voor gekozen om een bedrag te investeren in de leverancier waar ik mijn elektricieit aankoop. Is een coöperatieve die groenestroom opwekt mbv zonnepanelen, wind en een beetje waterkracht.

Een gelijkaardig bedrag als wat ik zou kunnen investeren in een eigen PV-installatie. En dit brengt al meer dan 5 jaar netto 3 à 4 procent intrest op zonder gedoe en je kan het geïnvesteerde bedrag om de 6 jaar terugvragen moest je willen.

Misschien wat minder opbrengst dan eigen panelen maar de risico's zijn ook wat minder en je hebt er minder werk mee = eigen persoonlijke afweging.

Met de komst van de slimme meters denk ik dat er in de toekomst wel een aantal zaken zullen wijzigen.
Mogelijk wordt de elektriciteitsprijs dynamisch aangepast aan de hoeveelheid beschikbare groene energie en moet je er maar zelf voor zorgen hoe je daar binnen je huishouding best mee om gaat.

Eigen batterij kan een mogelijke oplossing zijn maar is duur, vraagt wat onderhoud en gaat niet eeuwig mee.
Ik vermoed dat de markt daar wel zal op inspelen met onderhoudscontracten, huurmogelijkheden, revisie,... als er geld kan mee verdient worden ;)

Ik heb zelf al wat zitten nadenken over energie opslaan in de vloerverwarming.
Momenteel verwarm ik met gas maar daarvan lijkt het einde ook wel in zicht. Deze week nog in de krant (BE) dat men denkt aan het verschuiven van taksen op elektriciteit naar aardgas. Omdat aardgas nu heel goedkoop is in vergelijking met elektriciteit.

Ik heb al zitten denken over een warmtepomp maar die is ook duur in vergelijking met hoeveel energie per jaar nodig om te verwarmen (3500kWh)

Veel goedkoper is een elektrische CV, eentje van 4kW kost 1000€. 4kW zou voor mij voldoende zijn, mijn huidige ketel draait altijd op zijn gelijkaardige ondergrens om te verwarmen.

En als ik die laat stoken als de elektriciteit goedkoop staat dan kan ik ook wel 1 à 2 dagen overbruggen zonder bij te warmen. Zelfde lijkt mij mogelijk met een elektrische boiler voor warm water.

Op 11 november 2017 22:30:46 schreef ToothPick:
...maar daar komt natuurlijk een eind aan met de monopoli van Stedin en hun drive om slimme meters te installeren.

Heeft niks met monopolie te maken, het is gewoon wetgeving. Voor een kWh die je uit het net afneemt betaal je de kostprijs plus belastingen. Voor een kWh die je teruglevert krijg je alleen de kostprijs terug.
Dat je nu mag salderen tegen hetzelfde tarief is een coulanceregeling van het netwerkbedrijf omdat ze tijd nodig hebben om al die teruglevermeters te plaatsen. Je krijgt nu dus nog een voordeeltje waar je wettelijk gezien geen recht op hebt.

Op 12 november 2017 11:44:11 schreef Peter112:

Voor je hypotheek aflossing wordt je gestraft door afschaffing wet Hillen.

Je vult zeker geen belasting in, of je kent het systeem achter de wet Hillen niet.

....

Voor wat het waard is, panelen is 20 jaar garantie, 25 jaar vermogen garantie 80%. Omvormer 10 jaar garantie.

Ik heb ook een aantal keren zitten rekenen aan zonnepanelen. Ik vind de terugverdientijd van een jaar of 6 te lang en de onzekerheden/risico's te groot.

20 of 25 jaar garantie klinkt leuk, maar dan moet je wel je bonnetje zo lang bewaren en hopen dat je leverancier er over 25 jaar nog is. En hoe weet je, of toon je buiten een lab-opstelling aan, dat het vermogen onder de 80% is gekomen, of dat je misschien net een periode met meer bewolking gehad hebt?

Op 12 november 2017 15:20:55 schreef Kilian:
...vind de terugverdientijd van een jaar of 6 te lang...En hoe weet je...at het vermogen onder de 80% is gekomen

Man, waar maak je je druk om! Als na 15 jaar het rendement een beetje meer dan 20% gezakt is, boeie! Je hebt de aanschaf al dubbel en dwars terugverdient tegen die tijd. Dan heb je al genoeg verdient om weer een heel nieuw pakket solar erbij te leggen.
Als 6 jaar je al te lang is kun je beter maar ophouden met nadenken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 12 november 2017 15:20:55 schreef Kilian:
[...]

Ik heb ook een aantal keren zitten rekenen aan zonnepanelen. Ik vind de terugverdientijd van een jaar of 6 te lang en de onzekerheden/risico's te groot.

20 of 25 jaar garantie klinkt leuk, maar dan moet je wel je bonnetje zo lang bewaren en hopen dat je leverancier er over 25 jaar nog is. En hoe weet je, of toon je buiten een lab-opstelling aan, dat het vermogen onder de 80% is gekomen, of dat je misschien net een periode met meer bewolking gehad hebt?

Iets te veel doemdenken...
Zet die 4200 euro tegen 0,5 % op de bank heb je na 6 jaar 122 euro meer.

Onzekerheden en risico's je kunt ook gaan beleggen kun je veel meer verdienen of nog meer verliezen.

evelo

Golden Member

Ik ben deze week bezig geweest bij een klant:

Zonnepanelen laten plaatsen in 2014. Zo te horen na een nogal opdringerige deur-aan-deur verkoop. In het contract staat zelfs letterlijk dat de klant afziet van zijn gebruikelijke rechten bij deur-aan-deur (bedenktijd).

Deze maand kreeg die klant een brief van netbeheerder: na controle is gebleken dat uw PV-installatie niet aangegeven is.

De installatie is bij inbedrijfname ook niet gekeurd geweest (BE), dat mag ik nu regelen. De omvormer(1500Wp) was aangesloten op de dichtsbijzijnde aftakdoos van een verlichtingscircuit, aarding van de omvormer was niet aangesloten.

De PV-installateur is failliet, de klant mag zijn plan trekken en heeft kans op afgesloten te worden van het net als de toestand niet op tijd geregeld is.

Even voor de goede orde: ik will uitdrukkelijk niet off-grid,

Maar ik wil zonnestroom gebruiken en zelf opslaan als ik het niet gebruik. Als dat dan wordt aangewend als ik het wel weer nodig heb, dan pas weer aan de grid als dat op is. Zo iets :-)

Maar daar wil ik pas aan als de ferraris wordt weggenomen. Echter, dan wil ik voorbereid zijn.
En met mijn installatie wil ik in de winter, als de opslag niet vol komt omdat ik meer gebruik dan dat de zon levert, de eigen opslag vullen op het goedkope tarief en dat aanwenden in de dure periode.

Dus hij is al dan vlgs mij al aan het renderen ook als de ferraris nog aanwezig is :-)

@ evelo: hoezo pv installatie aangeven ? Aan wie ? Waarom ?

evelo

Golden Member

In België moet je aangifte doen aan de netbeheerder van je PV-installatie (ook van andere installaties die energie op het net kunnen zetten).

Daarvoor moet je installatie gekeurd zijn door een bevoegde instantie anders kan je niet aangeven.

En afhankelijk van hoe zwaar je omvormer is betaal je een vergoeding aan de netbeheerder voor gebruik van het net. Iets van een 100€ per kWp per jaar dacht ik.

mvdk

Golden Member

Op 12 november 2017 20:50:54 schreef evelo:
In België moet je aangifte doen aan de netbeheerder van je PV-installatie

Maar is er ook een Feed in Tariff (terugleververgoeding)? Word er direkt na aangifte een andere kWh meter geplaatst? (of een aanpassing aan de bestaande meter)? Mag je ferraris meter (als je die nog hebt) zonder aanpassing blijven zitten?

Op 12 november 2017 17:43:30 schreef Peter112:
[...]
Iets te veel doemdenken...
Zet die 4200 euro tegen 0,5 % op de bank heb je na 6 jaar 122 euro meer.

Onzekerheden en risico's je kunt ook gaan beleggen kun je veel meer verdienen of nog meer verliezen.

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen sparen/beleggen en kapitaalsinvesteringen. €4200 op de bank kan ik volgend jaar zo opnemen om een nieuwe koelkast te kopen, terwijl je geld in een PV installatie feitelijk vast zit.

Onzekerheden en risico's die ik zie zijn bijvoorbeeld de Nederlandse overheid die tijdens het spel de regels weer eens verandert. 6 jaar is langer dan één kabinetsperiode en voor je het weet zijn er weer nieuwe regels die in geen enkel verkiezingsprogramma stonden.

Wat gaan verzekeraars doen als blijkt dat de schade aan massaal aangelegde PV installaties na een paar flinke hagelbuien toch wel erg hoog wordt? Ga je dan meer premie betalen, of zelf het risico dragen?

Wat gaan netbeheerders doen als er op zonnige dagen massaal teruggeleverd wordt, waardoor zij in de problemen komen?

Dat zijn zaken die het sommetje zo maar heel anders kunnen maken.

En wat zijn de ervaringen met de technische levensduur in de praktijk, gelet op het feit dat je die installaties pas de laatste, pakweg, 5 jaar populair ziet worden. Aan garanties van 10 of 20 jaar hecht ik niet zo veel waarde, zo lang je niet heel zeker weet dat je die als het nodig is ook kunt inroepen.

Dat zijn voor mij de belangrijkste afwegingen om te besluiten die investering nu niet te doen. Ik zie dat niet zozeer als doemdenken, maar meer als mezelf niet rijk rekenen. Maar uiteindelijk moet iedereen het voor zichzelf afwegen.

evelo

Golden Member

Op 12 november 2017 21:23:24 schreef mvdk:
[...]
Maar is er ook een Feed in Tariff (terugleververgoeding)? Word er direkt na aangifte een andere kWh meter geplaatst? (of een aanpassing aan de bestaande meter)? Mag je ferraris meter (als je die nog hebt) zonder aanpassing blijven zitten?

Momenteel enkel die vaste vergoeding ifv het vermogen van de omvormer.

De ferraris meter mag blijven hangen maar als ik het goed voorheb is onlangs door de vlaamse regering beslist om de 'slimme meter' in te voeren.

joopv

Golden Member

Op 12 november 2017 20:27:08 schreef ToothPick:
Even voor de goede orde: ik will uitdrukkelijk niet off-grid,

Maar ik wil zonnestroom gebruiken en zelf opslaan als ik het niet gebruik.

Je onderschat wat er nodig is om electriciteit op een bruikbare manier op te slaan.

Stel dat je deepcycle loodaccu's gebruikt. Die kosten zo'n 200 euro per kWh opslag. Maar: je zult zo'n 3 keer de kWh capaciteit nodig hebben dan wat je in een zonloze periode denkt te gebruiken. Als je je accu's namelijk 100% zou leegtrekken in zo'n periode, daalt de levensduur van de accu's tot minder als een jaar. Bij 30% cycle diepte is dat ca. 5 jaar.

Stel dat je 8kWh wilt opslaan heb je dus 24kWh nodig, oftewel 5k euro aan accu's. Iedere 5 jaar, wel te verstaan. Misschien is er een beter optimum te vinden voor levensduur / capaciteit / prijs per jaar. Zie datasheet hierboven.

Dat is dus geen optie. Dan moeten we naar andere technologie gaan kijken. LiIon cellen. Daar kun je dezelfde berekeningen op loslaten. Tesla geeft uitgebreide specs en levensduur verwachtingen.

Hier meer leesvoer.

@ evelo: hoezo pv installatie aangeven ? Aan wie ? Waarom ?

Belgische regelgeving...