Raspberry PI: power aan/uit

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het beste dat ik kan bedenken, totnogtoe:
* inkomende power wordt geschakeld door een relais of P-channel fet
* die wordt aangestuurd door de power-led van de Raspi, met een drukknop parallel. Met een druk op de knop komt de power erop, en dan gaat de power-led aan zodat de knop kan gelost worden.
* om uit te schakelen zie ik niks beters dan een drukknop aan een gpio-poort, die dan een shutdown-scriptje opstart.
* als extra kan het uitschakelen ook getriggerd worden door een comparator die detecteert dat de batterij erg laag komt.

Dit zou moeten kunnen, maar het stoort me dat ik aparte drukknoppen zou moeten hebben voor AAN en voor UIT. Het probleem is kennelijk niet simpel want men vindt allerhande oplossingen op het www maar allemaal te ingewikkeld voor mij - iemand zet zelfs een ATTiny in voor deze triviale taak...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

hangt er een beetje vanaf, want de eerste RASPI had niet iets waar je betrouwbaar een vastloper of goede shutdown mee kon detecteren.

het schijnt bij de latere PI's wel mogelijk te zijn, maar weet even niet meer hoe. volgens mij wordt de 5V van de usb geschakelt, terwijl die bij de originele direct aan de voeding ingang hing.

maar waarom zou je geen micro gebruiken? via een ADC lees je de accuspanning in, heb je gelijk een externe watchdog functie in geval van vastloper en kun je soft shutdown doen bij een lage accu (via de Pi zelf)

GMT+1

Op 12 november 2017 09:25:07 schreef big_fat_mama:
..iemand zet zelfs een ATTiny in..

Da's best een mooie oplossing. Super eenvoudige schakeling, erg goedkoop (goedkoper dan jouw oplossing), flexibel... Ik zeg, doen!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lambiek

Special Member

Ik zou ook voor een controller gaan, kun je gelijk een batterij monitor maken. Kun ja aan de ledjes zien hoe het met je batterij staat, en als die te laag is laat je de RPI uit schakelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.