Bij openen deur dubbele piep

Thevel

Golden Member

Dit was ik nog bijna vergeten, zoals ik al eerder schreef kun je met de diodes ook andere piepjes maken.
In dit voorbeeld doet het piep-piep [pauze] piep-piep.

mel

Golden Member

Het principe van een morse-callgever :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Fijn @Thevel voor de aanvulling! Dat idee had ik al dat je andere piepje voor mekaar kon krijgen. Ik zie dat mooi in Yenka hoe dat functioneert.
Ik zal een gif ervan plaatsen, klik erop dan zie je het in werking.

Heb de componenten vrijdag besteld want die 2 IC's had ik niet. Mijn broer heeft hem overigens in het weekend wel gemaakt en kreeg hem niet werkend vreemd genoeg. Maar ik start met goede moed eraan :)

mel

Golden Member

Je moet natuurlijk wel de voedingsspanning aansluiten op het IC :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hoe bedoel je @Mel? Het schema dat Thevel in Yenka werkt (zie gif).
Of mis ik wat ;)

Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2017 14:21:01 schreef damsoft:
Hoe bedoel je. Het schema dat Thevel in Yenka werkt (zie gif).
Of mis ik wat ;)

Als je het na wil bouwen op een bread board of op gaatjesprint, moet op PIN-16 de plus komen en op PIN-8 de GND. Dit bij de 4017.

En bij de 4093 zit de plus op PIN-14 en de GND op PIN-7.

Thevel heeft het erbij gezet in zijn schema, zie blad_1 van het topic.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Die aansluitingen had ik in dit schema al vermeld.

Thevel

Golden Member

Klaar op breadboard en werken hoor!

Ik had niet anders verwacht :)

@Thevel ik ook niet met jouw goede schema / aanwijzingen en het testen nog met Yenka. Nou leuk nu ga ik zelf nog kijken of ik het zo kan aanpassen dat er ook een led een minuut brand. Lijkt me ook handig.

Lambiek

Special Member

Kwijl, kwijl. :) :)

Maar een mooie oplossing zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 8 november 2017 10:50:25 schreef damsoft:
nu ga ik zelf nog kijken of ik het zo kan aanpassen dat er ook een led een minuut brand. Lijkt me ook handig.

Als de deur open blijft mag de led dan continue blijven branden of moet de LED dan ook na 1 minuut uitgaan?

Nou Thevel. Als de led blijft branden totdat deur dicht is vind ik het nog mooier :)
Kan ik naast geluid ook zien dat de deur open is en open blijft staan.

Thevel

Golden Member

Dan is het heel eenvoudig, je hebt immers nog 4093 poorten over waarmee je eenvoudig een timer kunt bouwen.
Je hebt slechts 1 poort nodig, 1 condensator 1 diode en een paar weerstandjes.
Je mag het zelf proberen, als het niet lukt lees ik het wel.

Thevel

Golden Member

Ik was even vergeten dat het deurcontact een verbreekcontact is.
Het trigger signaal moet geïnverteerd worden, je hebt dus 2 poorten nodig.

Thanks @Thevel voor de tip! Ik zat heel anders te denken. Dit ga ik proberen dit weekend.

@Thevel, ik had een eenvoudig idee en qua branden led werkt het alleen maar héél kort. Door de condensator had ik verwacht dat de led langer bleef branden.
Om hem zo lang te laten branden dat de deur dicht gaat, dat zou ik niet weten hoe dat moet. Maar als de led een minuut brand vind ik het eigenlijk al best mooi.

Arco

Special Member

De 4017 heeft push-pull uitgangen... (die trekt de elco bij laag worden weer net zo snel leeg... ;) )
Enige wat je ermee kunt bereiken is dat de uitgang van de 4017 wordt opgeblazen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 8 november 2017 21:56:39 schreef Thevel:
Ik was even vergeten dat het deurcontact een verbreekcontact is.
Het trigger signaal moet geïnverteerd worden, je hebt dus 2 poorten nodig.

Kan toch gewoon met één poortje, Deurcontact dicht led uit. deurcontact open led aan.

Op 8 november 2017 21:21:40 schreef damsoft:
Nou Thevel. Als de led blijft branden totdat deur dicht is vind ik het nog mooier :)
Kan ik naast geluid ook zien dat de deur open is en open blijft staan.

Je kan het signaal van de 4017 afhalen, maar ook van het deurcontact. Van de 4017 pak je de enable-pin, dan krijg je eerst blieb, blieb en dan led aan en gaat weer uit als de deur dicht is. Of je pakt het deurcontact, dan gaat de led aan als de deur open gaat en uit als de deur dicht is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Zoals Lambiek zegt kan met 1 poortje.

C3 en R4 bepalen de tijd, met de gegeven waarden is dat ongeveer 1 minuut.

Edit/
Als de deur geopend word gaat de LED niet direct branden.
Wil je dat de LED vrijwel gelijk gaat branden verlaag dan R1 naar 1kΩ.

Gaaf zeg! Dank jullie wel @Thevel, @Lambiek @Arco voor de reacties. Top.
Ik ga vanmiddag het schema in Yenka plaatsen (maar ik geloof meteen dat het werkt) en zal schermfilmpje ervan maken.

@Thevel het is niet erg dat led niet direct gaat branden hoor.

Lambiek

Special Member

Ik vindt die 1MΩ wel heel erg groot eerlijk gezegd, maar een test zal het uitwijzen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek ja dat is wel leuk met dat Yenka, bij bijvoorbeeld verkeerde waarde ontploft digitaal een component.
Ik heb overigens daarvan een thuislicentie (=gratis) en die kan je tussen 8 en 15 niet gebruiken, dat is soms een nadeel.

Lambiek

Special Member

Maar dan kun je na 15.00 uur toch lekker testen, heb je de hele avond en nacht nog. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.