Digitale klok als code gebruiken.

Beste Forumleden,
Mijn grote hobby is GeoCaching. Heel in het kort. Iemand verstopt iets en zet hiervan de gegevens, al dan niet gecodeerd, op internet zodat anderen dit kunnen zoeken. Inmiddels spelen miljoenen mensen dit spel wereldwijd.
Het maken van een cache doe ik persoonlijk het liefste. Lekker knutselen . Daar gaat veel werk in zitten en vind het niet leuk als de "clou" verraden wordt. Voor mijn nieuwe cache wil ik nu gebruik maken van een idee waar een fictieve tijd de code is om het object te openen.
Ik zal proberen dit idee in eigen bewoordingen te omschrijven. Men start op een punt waar een digitale klok te vinden is waar op een tijd aangegeven is die niet de juiste is. Bv de juiste tijd is 12.45 maar die klok staat op dat moment op 18.45. Men moet dan deze tijd overnemen op je horloge. Dan gaan we de cache zoeken. Daar aan gekomen is deze alleen te openen met de dan geldende fictieve tijd. Er moet daar dan dus een klok zijn die op de fictieve tijd loopt. Staat op dat moment bv. 16.50 op je horloge is dit de code. Is het mogelijk om via deze klok dan een signaal af te geven om het elektrische slot te bedienen.Iedere minuut weer opnieuw.
Electonica is niet mijn sterkste punt. Vandaar deze vraag.
Hoop dat iemand me hiermee uit de brand kan helpen. Bij voorbaat hartelijk dank. Groet Minyton

Grappig, ik ben ook een fanatiek geocacher (liefst D4+/T5), en ik zit ook al een tijdje over iets dergelijks na te denken. Ik wilde een cache maken waarbij je de eindlokatie alleen kunt vinden als je met 2 mensen/teams tegelijk op verschillende lokaties bent, ook op basis van de tijd.

Voor zo'n stukje elektronica en software draai ik mijn hand niet om.

Als je wilt kunnen we over de mail verder overleggen/afstemmen, ik zie wel wat in een samenwerking. Waar woon je ongeveer?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
leime

Golden Member

De beginklok hoeft natuurlijk niet elke minuut de tijd door te sturen naar de eindklok, je weet immers dat de tijd die je elke minuut stuurt telkens een minuut verhoogd zal zijn. De twee klokken moeten enkel beide dezelfde offset hebben. Op het moment van invoeren checkt dan een uc (die ook de klok is) of de ingevoerde code klopt met de tijd, en zet bij overeenkomst het slot op open.

Groeten,
Emiel

Ter info: Mensen zoals ik hebben geen horloge meer die versteld kan worden. Ik heb een smartphone die zich synchroniseert met het internet als dat mogelijk is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 november 2017 08:57:47 schreef rew:
Ter info: Mensen zoals ik hebben geen horloge meer die versteld kan worden. Ik heb een smartphone die zich synchroniseert met het internet als dat mogelijk is.

Of zelfs een smartwatch :)

Wat je zou kunnen doen is een klok laten lopen met het woord "New York" eronder. Of wat cryptischer "AKDT" (Alaska Daylight Time). Dan kan iemand met een smartphone zelf die tijdzone toevoegen, instellen of gewoon onthouden dat het 9 uur vroeger is dan de huidige tijd.

Een arduino met display, toetsenbordje en het liefst een radiogestuurde klokmodule (DCF77) brengt je een heel eind denk ik. Hou afhankelijk van de nauwkeurigheid wel -9 en +9 minuten aan.
Als je DCF77 wil/kan gebruiken kan je eerste klok natuurlijk gewoon een normale kant en klare klok zijn die tijdzones ondersteund, maar dan kan je dus alleen met hele uren spelen (Ok Pyongyang heeft UTC+8:30, maar of je die kan instellen is de vraag :)

Ik zou inderdaad nooit onderling gaan communiceren, maar inderdaad aan beide einden een real time clock laten lopen. Die dingen zijn best nauwkeurig, en zeker als de temperatuur op beide plaatsen ongeveer gelijk is zullen ze onderling niet snel verlopen.

In plaats van DCF kun je natuurlijk ook GPS gebruiken voor de tijd, die ontvangers koop je ook voor een paar euro tegenwoordig. Als je eens per week een GPS lock hebt kun je daarmee de real time clock corrigeren.

Bij geocaching worden soms best moeilijke puzzels gebruikt; ik zou een willekeurige offset gebruiken (uren en minuten), en mensen moeten dan zelf maar slim genoeg zijn om te controleren of die tijd wel klopt, en hoeveel het verschil dan is. Als je elke dag om middernacht met een algoritme en nieuwe offset kiest (dat is dan automatisch op beide plaatsen hetzelfde maar voor gebruikers onvoorspelbaar), voorkom je gelijk dat mensen de oplossing gaan delen (ja helaas zijn sommigen zo onsportief).

Een minimale offset van een half uur lijkt me wel handig, zodat het opvalt dat de tijd niet klopt, en je moet zeker een paar minuten speling hebben.

Als je de elektronica is een doosje of PVC pijp steekt met een reed schakelaar en een magneetje in de deksel of dop, zodat het display alleen aan is als er iemand mee bezig is, kan zoiets wel een jaar of langer op een setje batterijen werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 14 november 2017 10:23:11 schreef SparkyGSX:
Als je de elektronica is een doosje of PVC pijp steekt met een reed schakelaar en een magneetje in de deksel of dop, zodat het display alleen aan is als er iemand mee bezig is,....

En dan zie je avonds op TV de EOD aan het werk met je pvc pijp. :)

Maar wel een heel leuk idee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat valt in Nederland gelukkig best mee, sowieso zijn de gemeente en politie op de hoogte, en een sticker "geocaching official game piece", met de code van de cache erop is ook gebruikelijk.

Ik heb meermaals van mensen die zoeken met metaaldetectors gehoord dat de EOD het tegenwoordig niet eens nodig vind om te komen als je in het bos een oude granaat vind.

In Boston (waar een paar jaar geleden een boel ophef was over reclame bordjes met LEDs en batterijen), of ergens anders in de VS, zou ik het ook niet doen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/2007_Boston_Mooninite_panic

Tot mijn verbazing kan ik nauwelijks DCF ontvangers vinden op Aliexpress/eBay (1 aanbieder, 15 euro per stuk inclusief verzending). GPS ontvangers heb je voor 3-5 euro.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 14 november 2017 10:52:11 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 14 november 2017 10:40:02 schreef SparkyGSX:
Dat valt in Nederland gelukkig best mee, sowieso zijn de gemeente en politie op de hoogte, en een sticker "geocaching official game piece", met de code van de cache erop is ook gebruikelijk.

Oké, dat wist ik niet. Dat is inderdaad best wel slim, zo voorkom je veel problemen denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 november 2017 10:40:02 schreef SparkyGSX:
Tot mijn verbazing kan ik nauwelijks DCF ontvangers vinden op Aliexpress/eBay (1 aanbieder, 15 euro per stuk inclusief verzending). GPS ontvangers heb je voor 3-5 euro.

Waarom gebruik je dan geen GPS ontvanger?
Datum/tijd zit ook in de NMEA data en GPS werkt niet alleen binnen het bereik van de radiozender maar wereldwijd.

EDIT: Ik zie net dat je dit zelf hierboven ook al schrijft.

reading can seriously damage your ignorance

Precies, maar ik had verwacht wel een DCF ontvanger op te kunnen pikken voor een paar dubbeltjes. Conrad heeft 1 module, maar ook die is ~13 euro + verzending. Op zich is dat ook niet heel erg vreemd, aangezien het om een enkele zender in Duitsland gaat, en alleen in Europa te ontvangen is, niet om iets wat wereldwijd gebruikt wordt.

Overigens is mijn ervaring (met een goedkope wekker) dat DCF ontvangst ook nog wel te wensen over laat; op het nachtkastje had hij geen ontvangst, ik moet hem in een specifieke richting voor het raam zetten, anders deed hij het gewoon niet.

Waarschijnlijk is GPS handiger, maar dan natuurlijk zodanig dat de microcontroller de ontvanger kan uitschakelen als deze niet nodig is. Met een fatsoenlijk 32kHz kristal aan een microcontroller met een interne RTC is de GPS informatie maar zeer sporadisch nodig.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 14 november 2017 15:31:43 (17%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb nu al een paar keren de startpost gelezen en moet eerlijk zeggen dat ik nog altijd niet begrijp hoe dat in zijn werk gaat of zou moeten werken.

Hoe weet dat slotuurwerk(aankomst) wanneer je uw polsuurwerk (aan de start) hebt verzet?

LDmicro user.

Op 14 november 2017 15:45:03 schreef MGP:
Ik heb nu al een paar keren de startpost gelezen en moet eerlijk zeggen dat ik nog altijd niet begrijp hoe dat in zijn werk gaat of zou moeten werken.

Hoe weet dat slotuurwerk(aankomst) wanneer je uw polsuurwerk (aan de start) hebt verzet?

Het is ook een spel voor zeer intelligente mensen ;)

Als ik het goed begrijp lees ik op de echte tijd van 12:00 een 'verzonnen tijd' van 18:44. Dan moet ik heel pienter zijn en bedenken dat het een klok is. Dus om 12:01 lees ik 18:45..

Vervolgens abseil ik verder naar de volgende spelonk (ik vernam dat geocaching heel avontuurlijk is) en daar zou ik dan zou bijdehand moeten zijn om om 12:30 de code 19:14 in te typen..

Je horloge daadwerkelijk instellen is inderdaad de overtreffende trap van serieus spelen. Zoals sportvissers die camouflage kleding dragen compleet met takkenbos op hun helm. ;)

Ik vraag me ook af hoe gek kan je maken. Waarom niet de tijd omgekeerd: dus 19:14 wordt 4191. Waarom niet de huidge stand van de AEX? Wat bepaalt of een 'cache' leuk of succesvol is? Staan mensen er straks 8 uur lang codes te proberen op je apparaat?

Op 14 november 2017 16:29:20 schreef K7Jz:

Het is ook een spel voor zeer intelligente mensen ;)

Vandaar dat ik nog moeite heb.

Dat wil zeggen als er 1 zijn uurwerk op de code instelt en dat doorgeeft, dat iedereen aan de aankomst zijn doorgekregen tijd(uurwerk) kan intypen, want niet iedereen doet even lang over de afstand denk ik dan.

LDmicro user.

Ik geloof dat het idee is dat de eerste klok die je vind bijvoorbeeld 5 uur achter loopt; als je op dat moment je horloge gelijk zet met die klok, en op zoek gaat naar de volgende locatie, loopt je horloge nog steeds 5 uur achter als je daar enige tijd later aankomt.

Persoonlijk zet ik mijn horloge op de seconde gelijk met een referentie, dus die ga ik voor zoiets niet verzetten; ik zou gewoon onthouden "5 uur eerder", en triviaal hoofdrekenen bij de volgende locatie.

Zoals het nu staat, vind ik het eigenlijk nog wel erg simpel voor een veldpuzzel, maar dat is niet perse slecht, maar ik houd wel van moeilijkere puzzels. Een variatie zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de gebruiker niet de tijd moet instellen om het slot te openen, maar moet kiezen uit een lijst met steden, en zelf de link moet leggen met de tijdzone.

@K7Jz: Je zit er niet heel ver naast; ik hing laatst nog 25 meter hoog in een boom voor een geocache, dus sommige zijn best extreem. De meeste caches zijn echter niet zo moeilijk of gevaarlijk, en vaak zijn brandnetels en mogelijk natte voeten de grootste obstakels.

Voor de meeste mensen is een kwartier tot een half uur puzzelen nog leuk, daarna niet meer, voor een veldpuzzel. Bij sommige caches moet je eerst thuis puzzels oplossen, en daar kun je soms weken mee bezig zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 14 november 2017 01:32:24 schreef SparkyGSX:
Grappig, ik ben ook een fanatiek geocacher (liefst D4+/T5), en ik zit ook al een tijdje over iets dergelijks na te denken. Ik wilde een cache maken waarbij je de eindlokatie alleen kunt vinden als je met 2 mensen/teams tegelijk op verschillende lokaties bent, ook op basis van de tijd.

Voor zo'n stukje elektronica en software draai ik mijn hand niet om.

Als je wilt kunnen we over de mail verder overleggen/afstemmen, ik zie wel wat in een samenwerking. Waar woon je ongeveer?

Beste Sparky GSX,
Het zal toch niet zo zijn dat GSX iets te maken heeft met Suzuki want dan zitten we helemaal op dezelfde golflengte.
Ben 74 en altijd met motorfietsen bezig geweest.
Mag ik je een mailtje naar het adres uit je account sturen om verder te komen? Groet Minyton

Op 14 november 2017 16:45:44 schreef SparkyGSX:
... en triviaal hoofdrekenen bij de volgende locatie.

Aha nu begrijp ik het, je typt gewoon het verschil in en dat cijfer of getal is dan voor iedereen hetzelfde.
Daar gaan ze zeker niet achterkomen :+

Ik vroeg mij al gans de tijd af hoe je met dit systeem kunt maken dat iedereen een andere getal moest intypen en zodat ze dit niet kunnen doorgeven.

Zocht het waarschijnlijk weer veel te ver ;)
Ik ga aan dat spel niet beginnen, veel te moeilijk voor mij, trouwens ik heb nog een uurwerk met wijzers en als je dat moet juist zetten.

LDmicro user.

@minyton: je mag me mailen, dat was het plan, en de GSX was inderdaad mijn eerste motor, die staat hier in de woonkamer!

@MGP: de offset zou elke dag (om middennacht bijvoorbeeld) veranderd kunnen worden, zodat hij niet doorgegeven kan worden. Als je dat op basis van de datum of zo doet, hoeven de beide units niet onderling te communiceren, maar weten ze toch allebei wat de bedoeling is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Ik zou het iets simpeler maken, ook met oog op batterijduur. Geen uitgewerkt plan, maar als gedachten experiment.

Als clock gebruik je een RTC. Er zijn er genoeg die best nauwkeurig eindeloos op een klein batterijtje draaien. Verder stop je in die doos een GPS ontvangertje. Een AVR ofzo zit er toch al in, je gaat die niet in discrete logica maken.
Eens in de zoveel tijd (afhankelijk van de nauwkeurigheid van je RTC), maak je die GPS wakker, wacht tot daar een fatsoenlijke tijd uit komt (het ding hoeft geen fix te hebben daarvoor, 1 satelliet is genoeg), synct je RTC en zet je GPS weer uit.

De 'code' die je nodig hebt om het ding te openen is gebaseerd op de datum - code doet het 1 dag dus. De code bereken je door de datum bijvoorbeeld door AES heen te trekken, met een aan jou bekende key. Ook dat is peanuts met een AVR.

Op site 1 kun je de code berekenen. Op site 2 kun je die weer invoeren en die zou dan 'open' moeten gaan.

Je zou nog een 'grace period' kunnen doen: de code van vandaag en die van gisteren zijn geldig.

Verder kun je bovenstaande natuurlijk ook op uur of minuut basis doen. Afhankelijk van hoe je het spel wilt spelen.

Dat was dus min of meer het idee, behalve dat de code (volgens het idee van de TS) een tijd offset zou zijn. Als je dat laat vallen, en de code elke dag anders maakt, is die GPS helemaal niet meer nodig, want beide controllers hoeven alleen de datum goed te hebben.

Misschien gaat AES wel wat ver, een standaard pseudo-random number generator met de datum als seed lijkt me ook prima, en zelfs een geïndexeerde lijst van enige tientallen mogelijkheden is genoeg; zolang het kraken van de code meer werk is dan een paar honderd meter omlopen komt het goed.

Inmiddels heb ik via de mail contact gehad met de TS; het plan is dat ik de elektronica en software maak, en hij de rest (behuizing, locatie, toestemmingen, verhaaltje erbij, etc.)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Op 15 november 2017 13:10:56 schreef SparkyGSX:
Dat was dus min of meer het idee, behalve dat de code (volgens het idee van de TS) een tijd offset zou zijn. Als je dat laat vallen, en de code elke dag anders maakt, is die GPS helemaal niet meer nodig, want beide controllers hoeven alleen de datum goed te hebben.

Dat hangt er ook vanaf hoe vaak je ze wilt syncen. Als je er elke maand een keer langs loopt: geen punt. Als je ze 2 jaar met rust wilt laten... Ander verhaal. Als je met minuten wilt werken ipv. met dagen: hmz... Maar goed, het is maar waar TS z'n uitgangspunten liggen.

Misschien gaat AES wel wat ver, een standaard pseudo-random number generator met de datum als seed lijkt me ook prima, en zelfs een geïndexeerde lijst van enige tientallen mogelijkheden is genoeg; zolang het kraken van de code meer werk is dan een paar honderd meter omlopen komt het goed.

Eens. Maar AES trek ik zo van het net. Over de rest moet ik nadenken. Je weet wel... Luie engineer :)

Inmiddels heb ik via de mail contact gehad met de TS; het plan is dat ik de elektronica en software maak, en hij de rest (behuizing, locatie, toestemmingen, verhaaltje erbij, etc.)

Veel plezier!