Dubbelzijdige printplaat ontwikkelen en wegvallen van contrast

Beste mensen,

Ik heb een tweetal vragen en ik heb zo het idee dat er wel iemand hier is die mij daarbij kan helpen.

Vraag 1:
Op dit moment ben ik druk bezig met het zelf maken van een printplaat. Echter ben ik erachter gekomen dat ik aan een enkelzijdige PCB niet genoeg heb en beter voor een dubbelzijdige PCB kan kiezen. Maar dan zit ik nu een beetje met de vraag hoe ik een verbinding moet krijgen tussen het koper aan de boven- en onderkant. Stel dat ik er een IC vastsoldeer aan de onderkant van de PCB en vervolgens aan de bovenkant het signaal ook weer wil oppikken wat aan de onderkant is aangekomen. Moet ik het pootje dan ook aan de bovenkant solderen? of vloeit het soldeer tin door het gaatje zodat het vanzelf verbinding zal maken?

Vraag 2:
Mijn proefopstelling heeft op dit moment nog 1 probleem. Ik stuur 7 LCD schermen aan en zodra ik meerdere ledjes tegelijk aanzet valt het contrast weg. Er zullen per scherm maximaal 2 ledjes branden. Dus in totaal niet meer dan 14. Alle ledjes zijn voorzien van een weerstand en de LCD schermpjes zijn aangesloten zoals op de Arduino site staat gemeld. Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Alvast bedankt!

Op 16 november 2017 23:51:47 schreef giovani:
Vraag 2:
Mijn proefopstelling heeft op dit moment nog 1 probleem. Ik stuur 7 LCD schermen aan en zodra ik meerdere ledjes tegelijk aanzet valt het contrast weg. Er zullen per scherm maximaal 2 ledjes branden. Dus in totaal niet meer dan 14. Alle ledjes zijn voorzien van een weerstand en de LCD schermpjes zijn aangesloten zoals op de Arduino site staat gemeld. Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Dag Giovani,

Vraag 1 laat ik over aan mensen die daar meer van weten (al neem ik aan dat het tin voldoende vloeit om een connectie te maken).

Wat je tweede vraag betreft, denk ik dat je tegen een limiet van de Arduino aan loopt. Je kan maximaal 40mA per pin aansturen, en in totaal iets van een 200mA. Meer informatie kan je hier vinden.

Ik vermoed dan ook dat je totaal (schermen + LEDs) boven de limiet zit van de Arduino. Om dit op te lossen, kan je in plaats van een pin rechtstreeks iets te laten aansturen, een transistor gebruiken. Zo gebruik je een kleine stroom om een grotere stroom te schakelen. Op de website van Sparkfun kan je hier meer informatie over vinden.

Succes!

Marlon

Arco

Special Member

Moet ik het pootje dan ook aan de bovenkant solderen?

Ja. Soldeer vloeit niet naar de andere zijde zonder doormetallisering.

Ik stuur 7 LCD schermen aan en zodra ik meerdere ledjes tegelijk aanzet valt het contrast weg....Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Daar valt zonder het schema te zien weinig zinnigs over te zeggen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar valt zonder het schema te zien weinig zinnigs over te zeggen...

Ik zal even een schema tekenen.

Wat je tweede vraag betreft, denk ik dat je tegen een limiet van de Arduino aan loopt. Je kan maximaal 40mA per pin aansturen, en in totaal iets van een 200mA.

De Arduino levert verder niet echt stroom aan alle elementen. Alleen clock, data, latch signaal naar IC en LCD schermen. Ik heb voor de benodigde stroom een aparte stroom toevoer.

Hierbij mijn schematekening. Ik hoop dat het wat leesbaar is.

Er zijn maar 2 schermpjes getekend, maar de rest zal net zo aangesloten zijn als die twee. Ook is er maar 1 75HC595 chip aangesloten, maar ook in dit geval zullen de andere gewoon door gekoppeld worden en ook voorzien worden van ledjes. Alle data kabels heb ik blauw gemaakt en die lopen ook allemaal naar de Arduino. De Arduino heeft zijn eigen stroomtoevoer.

Arco

Special Member

Die 10uF aan Vcc is wel erg kras. Hoort 100nF te zijn. (mag ook 10uF en 100nF parallel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Antwoord op 1. In het verleden wat elektuur printen voor EDiTS in elkaar gezet. Er waren meerdere doorverbindingen nodig. Je moet elke doorverbinding dus 2 keer solderen. Bij weerstanden is dat meestal geen probleem en zeker niet als je ze axiaal gebruikt. Bij radiale condensatoren is dat een stuk moeilijker. Je moet dan onder de condensator zijn en dat is niet evident. Kies als je kan dus ook voor axiale elco's en keramische c-tjes met aansluitdraadjes. Bij gebruik van de gewone IC-voetjes is het ook een probleem. De types met gedraaide contacten zijn meestal wel bruikbaar. Wil je ergens anders een verbinding maken zal je dat moeten doen met blanke draad.

Voor enkele € laat je een perfecte doorgemetalliseerde print maken. Loont het nog zelf te klooien?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 16 november 2017 23:51:47 schreef giovani:

Vraag 2:
Mijn proefopstelling heeft op dit moment nog 1 probleem. Ik stuur 7 LCD schermen aan en zodra ik meerdere ledjes tegelijk aanzet valt het contrast weg. Er zullen per scherm maximaal 2 ledjes branden. Dus in totaal niet meer dan 14. Alle ledjes zijn voorzien van een weerstand en de LCD schermpjes zijn aangesloten zoals op de Arduino site staat gemeld. Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Proefopstelling op chinese breadboard?
Dat zijn meestal slechte kontakten waardoor Vee van de LCD verandert, de contrastregeling op pin 3.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Proefopstelling op chinese breadboard?
Dat zijn meestal slechte kontakten waardoor Vee van de LCD verandert, de contrastregeling op pin 3.

Het zijn idd wel Chinese breadboards die allemaal aan elkaar zijn verbonden en zie idd ook wel hoe meer contacten er tussen zitten hoe slechter de kwaliteit wordt. Maar zelfs bij het eerste schermpje die op de zelfde baan aangesloten is als adapter valt het contrast weg.

Die 10uF aan Vcc is wel erg kras. Hoort 100nF te zijn. (mag ook 10uF en 100nF parallel)

Thanks, ik zal nieuwe aanschaffen!

Voor enkele € laat je een perfecte doorgemetalliseerde print maken. Loont het nog zelf te klooien?

Als ik het idd zo lees ga ik mijzelf met onnodig veel werk opzadelen. Het zelf maken is natuurlijk wel altijd leuker(vooral als hij dan ook nog eens werk :)). Ik ga kijken naar een alternatief.

Thevel

Golden Member

Op 16 november 2017 23:51:47 schreef giovani:
Maar dan zit ik nu een beetje met de vraag hoe ik een verbinding moet krijgen tussen het koper aan de boven- en onderkant.

Doorverbinden kun je met PCB Rivets.
Voorbeeld:
http://fab.cba.mit.edu/classes/863.16/doc/tutorials/PCB_Rivets/

Arco

Special Member

Normaal soldeer je het pootje van een onderdeel aan beide zijden. Als het een via is (geen onderdeel), dan een los draadje door het gat.
Aan beide zijden vast solderen en de rest afknippen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Een paar netjes geplooide draadbrugjes zullen de esthetiek van een pcb niet schenden, als je daarmee enkelzijdig kan blijven werken.

Thevel

Golden Member

Op 17 november 2017 16:31:45 schreef Arco:
Normaal soldeer je het pootje van een onderdeel aan beide zijden.

Zoals eerder aangegeven kun je sommige onderdelen niet aan beide zijden solderen (bijv radiale condensators)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Je zal de componenten moeten uitzoeken naar soldeerbaarheid aan beide zijden.

Blijkbaar is TS van plan om een aantal zaken x aantal keren op te bouwen en door te lussen. Dan zeg ik maak 1 mooie print en laat ze x aantal malen maken.

Uit ervaring weet ik ook dat het fout zoeken op die dubbel gesoldeerde printjes niet evident is. Je denkt een moeilijker bereikbare plaats goed gesoldeerd te hebben maar dat is niet altijd het geval.

In het verleden was het behelpen. Nu kan het mooi en professioneel gemaakt voor een habbekrats. Materiaal kost haast meer dan de afgewerkte printjes.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Tidak Ada

Golden Member

Op 17 november 2017 15:41:23 schreef Thevel:
[...]Doorverbinden kun je met PCB Rivets.
Voorbeeld:
http://fab.cba.mit.edu/classes/863.16/doc/tutorials/PCB_Rivets/

Dat noemen wij in goed Nederlands "holnietjes" (makklijker op te zoeken).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

C1 staat verkeerd getekend. Die moet tussen VCC en GND, niet in serie met VCC, anders krijg je hele rare dingen, zoals wegvallend contrast ;-)

En normaal gebruik je daar 100 nF, en bij elk IC moet een 100 nF. Per breadboard strooi je ook nog eens een paar 10 uF-jes er tussen door.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 17 november 2017 11:44:16 schreef buckfast_beekeeper:
Voor enkele € laat je een perfecte doorgemetalliseerde print maken. Loont het nog zelf te klooien?

Dat is ook een beetje mijn overtuiging geworden. Had ook een half chemisch lab bij mijn ouders (woonde toen nog thuis). Maar een print maken was een hele onderneming, met name dubbelzijdig. En dan hebben we het nog niet gehad over alle materiaalkosten, gevolgen van een lekgeslagen etsbak (in een stalen palletstelling, ook interessant), en alle andere rommel.

Na de lekke etsbak heb ik de hele boel weggedaan en laat ik nu gewoon alles maken. Ja het duurt wat langer, maar die doormetalisering en fijne spoortjes had ik toch amper tot niet voor elkaar gekregen zonder grove investeringen. Inmiddels zit mijn fijnste print op spoordikte/spacing van 0.07mm, dan kom je wel op problemen bij de meeste leveranciers (print is ook nog steeds in conceptfase).

Maar OT

Maar dan zit ik nu een beetje met de vraag hoe ik een verbinding moet krijgen tussen het koper aan de boven- en onderkant.

Zonder doormetalisering of pcb rivet achtige oplossingen gewoon aan beide kanten solderen (dus wel opletten met je componentkeuze). Slim ontwerpen kan ook helpen. Als het maar om en paar sporen gaat op de andere kant kun je misschien af met draadbruggen.

Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Even als verduidelijking op Fuzzbass. Zo staat het getekend in de datasheet van de SN74HC595:
https://photos-1.dropbox.com/t/2/AAC-TcQIthKnm_M6Jmb81MzMGBa_3gJ_rd9vYrjCPSFJlg/12/3264324/png/32x32/1/_/1/2/buffer.png/EMnivAIYl9YXIAIoAg/33Maj1BVz_P_OoAwcFh_JtnAmmp-Ce4adXXuzL9wkMY?size=2048x1536&size_mode=3
De weerstandswaardes bij de leds zijn afhankelijk van de voedingsspanning en de leds. Kan voor jouw situatie anders zijn (weet bijvoorbeeld niet wat "vcc" bij jou is).

Thevel

Golden Member

Op 17 november 2017 22:33:11 schreef Tidak Ada:
[...] Dat noemen wij in goed Nederlands "holnietjes" (makklijker op te zoeken).

En dan vind je juist holnietjes voor lederwaren, kleding etc maar niet voor een print.

RAAF12

Golden Member

En in diverse uitvoeringsvormen te koop, maar dit is 1971....