Philips 37pfl8694h start niet

Hallo Mensen,

Ik heb hier een Philips 37pfl8694h die niet wil starten. Hij tikt, maar start niet door. 1x startte hij wel door, waarna hij ook gewoon werkte.
Maar nadat hij uitgezet werd, wilde hij wederom niet meer starten.

Nu lijkt dit een bekend probleem te zijn bij deze reeks/dit type TV's en Philips ondersteund ze ook niet meer.
Nu vermoed ik ook dat Philips nogal van het Module-vervangen is en niet zozeer van het repareren van electronica óp de module.

Is er een redelijke kans om dit apparaat weer werkend te krijgen?

Fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Evarist

Golden Member

Dat moeten toch elco's zijn, Fantomaz. Begin met de voeding eens na te kijken. Bolle elco's, anders met de scope de rimpel meten.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

GA ik eens de boel goed bekijken.

Sorry voor de late reactie.
Drukte en prioriteiten. :-(

Ik heb geen scoop. Maar waar zou ik daarmee moeten meten?
Of er een rimpel op de voedingspanning staat of zoiet?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Evarist

Golden Member

Zo doe ik dat. ik meet de rimpel op de voedingsspanningen.
Anders kan je ook kijken of er elco's bol staan.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Mensen,
Omdat ik hier eindelijk tijd voor had, even de TV open geschroefd om te zien of ik bolle Elco's tegen kwam.

Dat zie ik er zo niet aan.

Zijn er andere manieren om dit te bekijken, zonder een scoop?

En om welke ELCO's gaat het, als waarschijnlijke oorzaak voor het probleem?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

rechtsboven zitten 2 diode's die vaak kapot gaan in deze voeding. kan je die eens controleren?

Ik heb eentje eerder gefixt door de IC601 op de voedingsboard te vervangen. Dat is een DDA002B. Check ook de twee diodes D907 en D911 of ze nog goed zijn.

Guys...
Wederom excuus voor de late reactie. Ik heb het erg druk en de vrije dagen rond de kerst werken eerder tegen dan mee. :-)

Ik heb de diodes gemeten met een Ohmmeter. Als ik het goed heb gedaan kan ik concluderen dat de diodes kapot zijn.
Nu meet ik niet zo vaak aan die dingen maar ik heb gemeten aan een paar andere diodes op de printplaat en bij de andere meet ik even een Ohmse(?) waarde voor de meter naar overload gaat (uiteraard wanneer ik deze goed heb aangesloten). Bij de gewraakte diodes 806 en ?05 op de foto gebeurd dat niet.
Ik vraag me af of dat nog kan doordat deze "zwaarder" zijn, maar de meter blijft in beide meetrichtingen OverLoad geven.

De diodes zitten her en der ingepakt in een soort lijm. Ik kan me voorstellen dat dat is om doorslag te voorkomen? Zit in het High Voltage hoekje van de print.
Denk ik in de goede richting?

Er staat FUR406 op. Kan ik met een zwaarder type Diode de kans op doorlag/defect gaan verminderen?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

@Fantomaz,

Heb je die diodes wel gemeten met een meter die die een meetspanning heeft groter dan 0,7 volt ? Want dat is de spanning die een siliciumdiode nodig heeft om te kunnen geleiden. De meeste universeelmeters hebben daar een speciale stand voor meestal aangeduid met een diode symbool.

Ik heb andere Diodes gewoon kunnen meten en mijn meter gaf een waarde aan die binnen een seconde of zo opliep, waarna mijn meter overload aangaf.
Ik weet niet of dat normaal is, maar hij doet dat op alle (grotere) diodes, behalve op de 2 op de foto.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

In doorlaatrichting moet je continue een lage weerstand meten. Als je maar even wat meet is dat een elektrische lading van een condensator oid. Als je alleen kortstondig iets meet is je meter niet geschikt voor het meten van diodes.

Ah, dank je.
Dat ga ik dan nog even proberen.
Ik heb nog wel een betere meter. Die had ik toen niet voorhanden.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Met de nieuwe meter zie ik dat de diodes gewoon goed zijn.
Fout zit daar iig niet.

Is einde verhaal nu.
Ik dump hem bij het grof vuil.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Als je hem toch gaat dumpen wil ik hem wel hebben mits je niet al te ver van mij vandaan woont.
Ik heb geen ervaring met reparatie van flatscreen TV's , maar het lijkt mij een leuke uitdaging. En als gepensioneerde heb ik tijd zat.

Deleted

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op zondag 30 december 2018 17:35:27 (91%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Inmiddels heb ik nu deze TV, die Fantomaz bij het grof vuil wilde dumpen.
De voedingsspanningen zijn goed. Bij de opstartpogingen van de TV is alleen aan de linkerzijde het Philips logo even te zien, maar een paar maal startte de TV ook normaal op en was dan volledig functioneel. Maar na ongeveer een uur viel het beeld weer weg.
Na meting aan de hoogspanningstrafo blijkt dat een van de secundaire windingen onderbroken is. De andere meet ongeveer 16 ohm.
Het is dus echt de trafo zelf en geen slechte soldeerverbinding, want ik heb de trafo er uitgesoldeerd en die ene winding blijft onderbroken meten.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een winding van een trafo intermitterend onderbroken is. Extern is er niets te zien.
Ik wil de TV graag weer spelend hebben voor eigen gebruik in de slaapkamer.
Is er iemand die weet waar ik zo'n trafo kan krijgen, of een sloop DPS-298CP A print waar ik die trafo van af kan halen ?

groeten,

Dolf de Waal

Op 9 januari 2019 13:55:22 schreef microdwl:

Is er iemand die weet waar ik zo'n trafo kan krijgen, of een sloop DPS-298CP A print waar ik die trafo van af kan halen ?

groeten,

Dolf de Waal

Ik heb 1 board liggen van dat type. De trafo zit er nog op alleen weet ik niet of die nog goed is. Hoe kan ik hem het best meten met de multimeter ?

Dag MaxEpsilon,

Op de onderzijde van de print staan nummers bij de transformator.
De secundaire wikkelingen zijn 5-6 en 9-10. Beide wikkelingen moeten ongeveer 16 ohm meten.
De primaire wikkelingen 1+4 - 2+3 staan parallel en hebben een hele lage weerstand van ongeveer 0,4 ohm.
Als de trafo goed lijkt, kunnen we beter via mijn Email adres verder gaan. Zie daarvoor mijn profiel microdwl.

Op 10 januari 2019 21:57:36 schreef microdwl:
Op de onderzijde van de print staan nummers bij de transformator.
De secundaire wikkelingen zijn 5-6 en 9-10. Beide wikkelingen moeten ongeveer 16 ohm meten.
De primaire wikkelingen 1+4 - 2+3 staan parallel en hebben een hele lage weerstand van ongeveer 0,4 ohm.

Ik denk dat deze helaas ook kapot is. Tussen 5-6 meet ik 22 ohm en tssen 9-10 = 2,1 Kohm !! Ik weet niet of je er nog iets aan hebt.

Helaas dat de trafo van MaxEpsilon ook defect is.
Iemand anders nog een goeie ?

ik heb nog voeding liggen met een defect. ik zal voor je controleren of die trafo nog goed is

@siebo,

Ik heb zeker belangstelling voor deze voeding.
Ik had je al een PM gestuurd hierover.

Helaas,nog niemand heeft een goede trafo voor een DPS-298CP A voeding voor mij gevonden. Wie, oh wie ...........

Een sympathieke COer heeft mij inmiddels aan een trafo geholpen, en de TV doet het weer perfect.
Ik heb autopsie op de oude trafo toegepast en daarbij bleek dat de oorzaak van het defect een slechte soldering was van een intern aansluitpunt van een van de secundaire wikkelingen. Vandaar dat de TV het af en toe nog wel eens deed.