Transporter t4 2000

Al een aantal weken trekt mijn busje Mn accu leeg inmiddels accu kapot gegaan en heb ik er een nieuwe accu in gezet en haal ik elke keer de accu klem los als ik niet rij en als ik wel ga rijden druk ik m erop maar nu in eens valt de stadsverlichting uit en als ik gas geef gaat de belichting van de klokken uit en vallen de meters uit toen ik gisteren de acccu klem er weer af zou trekken was die kokend heet weet iemand wat dat Zou kunnen zijn alvast. Bedank voor het mee denken

maartenbakker

Golden Member

Alternator even losschroeven en naar revisiebedrijf brengen. Waarschijnlijk diodes en/of spanningsregelaar stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou heb ik er vind ik zelf al aardig wat verstand van en leer elke keer weer maar waar kan ik die vinden ?

de accuklem was dus heet? heb je die wel vastgedraaid steeds als je gaat rijden? losse accuklem maakt slecht contact, je start de bus en de klem gaat vonken, geef je gas valt de spanning weg omdat de motor trilt en de accuklem even onderbreekt.

een diode in de dynamo die in sluiting ligt is goed mogelijk, maar ergens water in een connector oid kan net zo goed. ook kan het zijn dat de boordcomputer niet in stby valt waardoor het verbruik hoog blijft.

je zou eens een amperetang of DMM op ADC tussen pluspool moeten steken om te zien hoeveel stroom er blijft lopen als de motor af staat en de bus op slot is.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 19 november 2017 13:33:11 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Op 19 november 2017 13:21:13 schreef Look68:
maar waar kan ik die vinden ?

Onder de motorkap. :-P
Maar volgens mij bij de pijl.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
GJ_

Moderator

Als je een multimeter hebt die millivolten kan meten: de bus wegzetten maar wel zorgen dat je vrije toegang tot de zekeringen hebt. Met vrije toegang bedoel ik dat je de deur ook niet meer open hoeft te trekken. Dan de spanning in mV over de zekeringen meten. De zekeringen NIET loshalen!
Als de accu word leeggetrokken is er 1 zekering bij waar meer spanning over staat.