Bij openen deur dubbele piep

kwestie van pc klok verzetten, evt van internet halen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gelukt hoor! Inderdaad waardes wat aangepast en ik moet zeggen dat het geluid wat zwakjes is, maar ga het in het echt met componenten testen.
Heb weer gif ervan gemaakt, volgens mij moet je erop klikken zo om het te zien.

Arco

Special Member

Maak de basisweerstand van de transistor lager, 10k is heel erg hoog (ik zou 470 Ohm nemen).
(of je moet een Darlington gebruiken zoals de BC517)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Die 100E weerstand voor de led is ook aan de kleine kant, daar zou ik ook 470E van maken. Of anders ook daar een transistor bij zetten, dan wordt je poort veel minder belast.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 14 november 2017 16:19:57 schreef Arco:
Maak de basisweerstand van de transistor lager, 10k is heel erg hoog (ik zou 470 Ohm nemen).
(of je moet een Darlington gebruiken zoals de BC517)

Bij 6V voeding moet de 4017 ongeveer 11mA gaan leveren en dat is een beetje hoog, een 4017 kan maar een paar mA leveren.
Het IC zal niet zo gauw stuk gaan denk ik (volgens mij zitten er intern weerstanden in de uitgang)

Maar beter een 4,7kΩ basisweerstand nemen of zoals eerder gezegd een darlington nemen.

Edit/
Lambiek heeft inmiddels ook gepost, eigenlijk hetzelfde verhaal.

Helder, bedankt Lambiek en Thevel voor reageren!

Goedemorgen, in het echt op breadboard gaat het niet goed. De led gaat branden bij openen deur en gaat pas uit bij sluiten deur.
Niet erg maar als deur lang open blijft staan blijft led branden in plaats van langzaam uit. De condensator doet niets, kan ik gewoon weghalen.
Kan het ermee te maken hebben dat ik voor 1/4 ic4093 dezelfde ic gebruik?
Ik gebruik 1 ic4093 dus.

Thanks

Alle niet gebruikte ingangen van de 4093 aan de gnd gelegd?

Je zou beter nog een poort tussen het knooppunt van de 10K/contact en de 1M plaatsen, zodat de ledschakeling en de reset van de 4017 gescheiden blijft.

Dan moet je ook de led naar de + verbinden en omdraaien.

LDmicro user.

Hoi @mgp, snelle reactie fijn.
Nee heb niets met rest poortjes 4093 gedaan dus zal die verbinden.
Oh vergeten: je bedoeld dus dat ik alle vrije uitgaande poortjes op de min moet verbinden bij het breadboard?

Je andere opmerkingen snap ik niet wat je bedoeld.

[Bericht gewijzigd door damsoft op zondag 19 november 2017 09:17:53 (27%)

Nee, enkel de vrije ingangen naar de GND leggen, geen uitgangen naar de GND verbinden anders is het gedaan met uw IC.

Ik zal de rest wat duidelijker maken, even geduld..

edit veel geduld...want ik heb bezoek...tot later en begin eerst met de ingangen ..

edit2 hierbij een aangepaste tekening, iets anders maar beter, denk ik
Mocht je nog een poort over hebben dan kun je die parallel plaatsen met IC2b, dan wordt de eerste niet zo hoog belast door de led en ben je af van uw vrije ingangen.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 19 november 2017 10:04:14 (20%)

LDmicro user.

Ah top @mgp! Vrouwlief wil het bos in dus dat ga ik eerst doen en daarna weer uitproberen. Ik laat het vanmiddag weten.

@mgp ik heb hem eerst in Yenka gemaakt (zie onderstaand). Als reed contact verbroken wordt brand led en hoor ik twee piepjes. Als ik dan halve minuut wacht dan dooft de led. So far so good. Maar wordt de deur dicht gedaan dan ontploft de linker 1/4 ic4093 (die na de led/weerstand komt).

idd een fout, die 10K moet in serie staan met de 50µF omdat de ingang van IC2b op -6v komt te staan als de C zich onlaadt via IC2c.

Zet hem tussen de 50µF en IC2c

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 19 november 2017 13:20:32 (10%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 8 november 2017 21:21:40 schreef damsoft:
Nou Thevel. Als de led blijft branden totdat deur dicht is vind ik het nog mooier :)
Kan ik naast geluid ook zien dat de deur open is en open blijft staan.

Op 19 november 2017 08:46:17 schreef damsoft:
Goedemorgen, in het echt op breadboard gaat het niet goed. De led gaat branden bij openen deur en gaat pas uit bij sluiten deur.

Zo werkt het toch met één poortje, is dat nu weer niet goed? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek, ja het mag wel hoor vind ik ook al top!
Maar vroeg me af of het ook kan dat led maar minuut blijft branden. Stel de deur blijft open staan blijft led ook hele tijd branden.
Maar misschien is het peanuts ;)

En bij het laatste schema schakeling van Thevel maakt het bij breadboard niets uit als ik de condensator weg haal. Alsof die geen functie heeft.

Thevel

Golden Member

En bij het laatste schema schakeling van Thevel maakt het bij breadboard niets uit als ik de condensator weg haal. Alsof die geen functie heeft.

Dat is vreemd, schakeling zal gewoon moeten werken.
Diode niet verkeerd om?

Yes @Thevel, werkt nu!
Kort youtube filmpje van gemaakt (wat tv herrie op achtergrond).

edit: ga hem nu op printplaat solderen. Yes!

[Bericht gewijzigd door damsoft op zondag 19 november 2017 17:24:01 (14%)