reparatie medion lcd

wie heeft ervaring met een medion lcd tv de 30486,deze vertoont het volgende probleem. bij inschakelen brandt de blauwe led,wanneer ik met de a/b naar een kanaal schakel knippert blauw en oranje. geen beeld en geluid.is dit een voedingsprobleem. ik hoor het graag.

Ik gok eigenlijk op slechte elco's, maar ik weet dat bij dit type de Tcon module een wat bekendere kandidaat is. Maar er zijn vast knappe koppen hier die dat beter weten dan ik.

Wordt het probleem minder na opwarming?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Mainboard moet 10 minuten de oven in bij 200 graden.

Op 24 november 2017 23:41:21 schreef Nikolai Tesla:
Mainboard moet 10 minuten de oven in bij 200 graden.

Tsja, dan weet je zeker dat die stuk is. :-(

Je bedoeld waarschijnlijk dat een BGA los zit, maar dat repareer je zo op deze manier niet.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 25 november 2017 01:03:34 (19%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Goh Henri, hoe weet je dat zo zeker?
Laat het mijn 30386 nou hebben gerepareerd.
Iets meer uitleg van jouw kant is op zijn plaats.
En verdiep je in het topic, dan had je het kunnen lezen.
Deze techniek wordt reflowen genoemd op internet.

In een oven van 200 graden heeft weinig zin, de smelttemperatuur van loodvrije tin is ongeveer 230 graden. De kans dat er "gewone" tin is gebruikt met een smelttemperatuur van 183 graden is nihil.
Daarbij komt dat je alles wat van kunststof is moet afplakken en beschermen tegen de hitte anders zakt het in elkaar.
Het beste doe je zulk werk met een BGA miachine waarmee je gericht te werk gaat en nauwkeuriger te werk gaat.

maartenbakker

Golden Member

Op 25 november 2017 07:56:00 schreef Nikolai Tesla:
Goh Henri, hoe weet je dat zo zeker?
Laat het mijn 30386 nou hebben gerepareerd.
Iets meer uitleg van jouw kant is op zijn plaats.
En verdiep je in het topic, dan had je het kunnen lezen.
Deze techniek wordt reflowen genoemd op internet.

Bij 200 graden reflowt er niets. Het helpt enigszins bij sommige nVidia-chips waar interne bonds loslaten. Bij BGA's waar solderingen losliggen kan het per ongeluk helpen omdat het soldeer een klein beetje zacht wordt, maar je mag niet van reflowen spreken omdat er niets flowt. Het zachte soldeer zal na deze behandeling sneller opnieuw losscheuren. Ook heb je bij reflowen altijd vloeimiddel nodig (de naam zegt het al: reFLOWen). Een manier, zeker voor iets kleinere chips om te reflowen is met een heteluchtbout. Die kun je zo richten dat je geen kwetsbare delen van de print raakt en bovendien kun je die heet genoeg zetten om het tin ook echt te laten vloeien.

Verder moet je er rekening mee houden dat vrijwel geen enkel onderdeel op die printplaat gemaakt is om 10 minuten op 200 graden te blijven. Bij de productie is solderen eerder een secondenkwestie, en dan kan het. De enige reden dat alle onderdelen het bij jou kennelijk nog deden, is dat ze de 200 graden niet gehaald hebben.

Hoe dan ook, 10 minuten bij 200 graden is niets anders dan een net iets te slappe pizza of een net iets te hard broodje.

Als je verwijst naar inlezen, dan kan ik jou verwijzen naar de filmpjes van Louis Rossman op youtube, die in tegenstelling tot veel andere filmpjes wel weet waar hij het over heeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het heeft gewerkt. Punt. Welke Jomanda achtige krachten hun werk ook doen.

Door het verwarmen, is het bord vervormd in positieve zin.
Tijdelijk maakt het e.e.a. weer contact.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Op 25 november 2017 13:22:49 schreef Nikolai Tesla:
Het heeft gewerkt. Punt. Welke Jomanda achtige krachten hun werk ook doen.

Niks geen Jomanda-achtige krachten, gewoon natuurkunde. Zie mijn vorige bericht en de aanvulling van Gadget_inc waarom het soms werkt en waarom het geen betrouwbare oplossing is. Het gaat dan om een levensduurverlenging waarvan je vantevoren niet kunt zeggen hoe lang, maar als er niets verder stuk is gegaan zal dat meestal ergens tussen een dag en een jaar liggen. Dan werkt het wel (heeft gewerkt zoals je al zegt) maar het helpt niet. En hoe je het ook noemt, noem het NOOIT reflowen, want dat is het niet. Misschien kun je het opbakken noemen ofzo.

Heb je nou al Louis Rossman opgezocht op youtube voordat je met "Punt." reageerde alsof je niet wilt bijleren? Kost wel wat uurtjes maar dan weet je ook wat. Voor het gemak een linkje naar zijn kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCl2mFZoRqjw_ELax4Yisf6w

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het heeft gewerkt en het werkt nog steeds.
Op 30/10/16 de eerste reflow gedaan. Op 14 november 2016 herhaald, de klacht kwam terug, 11 minuten gereflowd. Tot nu toe speelt de tv goed.
Natuurlijk snap ik dat er wat tegen in te brengen is.
Er is echter een body of evidence voor deze behandeling op internet. Wat stellen jullie voor? Met een luchtbout een BGA IC echt hersolderen? Met verhitte onderlig plaat? Nogal veel werk plus investering. Ik waag me (nog) niet aan BGA.
Een ieder is uitgenodigd deze t.v. bij mij thuis te zien spelen.

Sewac mag contact met mij opnemen. Doen we het rwflowen hier. Maar zonder garantie of claims achteraf. Maar mijn tv doet het.

maartenbakker

Golden Member

Liever geen reflowen noemen dus, want dat is het niet. Maar hoe dan ook... De eerste keer 1 maand klopt wel met wat ik zou verwachten, maar de tweede keer 1 jaar noem ik in elk geval wel heel netjes voor vastbakken!

Ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik ook geen eigen BGA-ervaring heb, maar voorverwarmen en dan met hete lucht solderen is voor zover ik het van lezen en filmpjes kijken wel de betrouwbaarste manier waarop je het met relatief simpele gereedschappen kunt doen. Louis Rossman is niet zo voor reballen, maar ik denk dat dat wel zijn nut zal hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, echt reflowen zal het niet zijn. Maar...ik ontkom er niet aan dat het zo genoemd wordt op internet. Er is veel te doen over deze Beunhaas achtige techniek op internet. Maar je klinkt ook een stuk vriendelijker nu. Ik ben ook niet op de toer van "dit is nou eens zoals het hoort". Integendeel. Het is een soort Janboerenfluitjes SMD herstel. Niet high tech maar kennelijk kan het werken.

Op 25 november 2017 07:56:00 schreef Nikolai Tesla:
Goh Henri, hoe weet je dat zo zeker?
Laat het mijn 30386 nou hebben gerepareerd.
Iets meer uitleg van jouw kant is op zijn plaats.
En verdiep je in het topic, dan had je het kunnen lezen.
Deze techniek wordt reflowen genoemd op internet.

Ik weet verrekte goed wat reflowen is, dat wist ik 25 jaar geleden al, dit dus niet. 200 graden is dodelijk voor bijna alle kunststof componenten bij meer dan een 20-30 seconden of zo. Dus 10 minuten en alles is vervormd.

Daarom gebruikt men in een echte reflow oven ook een soldeer profiel in meerdere stappen waarbij de allerhoogste temperatuur (smeltpunt soldeertin) maar kort aanwezig is. De voorverwarmings fasen zijn veilig voor de kunststof componenten.

Soldeertin smelt niet bij 200 graden, dus reflowen is gewoon onzin, klaar en uit, geen discussie over mogelijk.

Dat het op het internet staat wil nog niet zeggen dat het goed/waar is: Er staat enorm veel bullshit op en veel leugens, zo simpel is dat. Dat het zo genoemd wordt is ook onzin: daar is wel simpel onderuit te komen door het zelf juist NIET zo te noemen want dat is onjuist.

Maar gelukkig heb ik steun gekregen van Maarten en William. Die hebben je het ook uitgelegd.

Dat bij jouw de TV weer werkt is toeval/mazzel, ik geloof het zo hoor, dat is geen probleem. Waarschijnlijk een haarscheurtje ergens in de soldeertin die door mechanische expansie/contractie net weer op zijn plaats is komen te zitten.

Ik heb ook wel eens een apparaat gehad dat defect was en na openen weer goed was, nooit een defect of breuk kunnen vinden, heel raar. Speelde later jaren door. Moet ik nu zeggen dat je de kap eraf moet halen en terugzetten dat het werkt? Onzin natuurlijk, wel erg toeval.

@maarten: Die filmpjes van Louis Rossman heb ik ook een tijd geleden eens gezien. Wel een beetje langdradig.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Op 25 november 2017 22:54:21 schreef Nikolai Tesla:
Maarten, echt reflowen zal het niet zijn. Maar...ik ontkom er niet aan dat het zo genoemd wordt op internet. Er is veel te doen over deze Beunhaas achtige techniek op internet. Maar je klinkt ook een stuk vriendelijker nu. Ik ben ook niet op de toer van "dit is nou eens zoals het hoort". Integendeel. Het is een soort Janboerenfluitjes SMD herstel. Niet high tech maar kennelijk kan het werken.

Vriendelijkheid is altijd moeilijk in te schatten, op het internet kun je moeilijk lezen met wat voor toon iemand iets schrijft en als er gezegd wordt dat iets niet goed is klinkt het altijd harder ;) Je begon zelf toen ik in mijn ogen neutraal klonk, met krachtdadige uitspraken als Punt. dus ook jij klinkt gelukkig een stuk vriendelijker. Het belangrijkste bij dit soort dingen is niet dat je het wel of niet doet, maar dat je weet wat je doet, waarom je het doet en waarom het wel of niet werkt of werkte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Technisch gezien kun je niet reflowen op 200 graden.
Het smeltpunt van loodvrije tin (SAC305) is volgens mij 217 graden?

Ik heb overigens met dit type Medion TV een paar keer meegemaakt dat de software er gewoon opnieuw in moest. Was toen heel gezoek, maar volgens mij heb ik t nog wel ergens.

AAnvulling: Ik heb de recoverysoftware van de Medion MD30486 nog op mn schijf staan. Indien gewenst kan ik je die mailen. Zit een uitleg bij.