42PG3000 geen beeld wel klank

Evarist

Golden Member

Dit plasma toestel kwam binnen met een kortgesloten XSUS board. Ik heb dit vervangen. Nu komt Vs en Va wel op maar ik heb nog geen beeld.

Wat nu? Wat kan ik nog meten?

Edit:// Het gaat over het ZSUS board. Het rechter bord.

[Bericht gewijzigd door Evarist op dinsdag 21 november 2017 21:39:14 (15%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

De beschrijving "geen beeld" is wel erg veel omvattend.Bedoel je alleen een donker scherm, of zitten er ook witte/grijze spikkels in het beeld ?
Soms ook gekleurde spikkels - rode /groene etc.

Verder is mij niet helemaal duidelijk wat jij de X-SUS board noemt.Zoals ik het zie is de X-sus de print aan de onderzijde van het scherm loopt.

Het (smalle) Y-sus buffer board zit links van het scherm (met 4 of meer aansluitingen aan het plasma scherm).
dit Y-sus buffer board zit oa weer vast aan het Y-SUS board.

Dit Y-SUS board krijgt dan zijn voeding van de power supply.Zelf heb ik niet aan dit toestel gewerkt.Dit toestel heeft ook geen IPM chips meer.

Je zegt dat het X-sus board sluiting had (waar zit dit board precies?)

Op het logic en/of main board zitten leds die de status of fout melding aangeven.Ik weet niet of je de service manual van dit apparaat hebt.Zo niet dan kan ik die wel voor je sturen.

Ysus vermoedelijk en dan is meestal ook iets aan de hand met de Y buffer

Evarist

Golden Member

Het toestel is donker. Er licht niets op.

Het gaat om het ZSUS board. Ik heb het in het starttopic gecorrigeerd.

Op het CTRL board licht LED D103 even op bij het opstarten. Daarna licht D104 op en blijft branden.

De ZSUS en YSUS worden niet warm zoals normaal moet.

3 fuses op het YSUS board zijn niet defect.

Op het YSUS board vind ik alleen signalen met een amplitude van Va (60V). Blijkbaar moet Vs onderbroken zijn, daar die nergens op een actieve component toekomt.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Zoals gezegd kan het zijn dat het Y-sus board defect is.En soms gaat daardoor ook het Y-sus buffer board kapot.

Op het Y-sus board kan je nog -Vy en Vsc (V scan) controleren.
Vsc zorgt/regelt het aansturen voor de Y-sus buffers.Heel goed mogelijk dat 1 van de ICs defect is.

De -Vy (let op de spanning is negatief) wordt gemeten over een weerstand , meestal onderaan op het Y-sus board.
De Vsc vind je op een test pin (meen ik mij te herinneren)ook op het Y-sus board.

Er is een beetje een verwarring over Vsc - er is ook een scan voltage.
Een moet je afregelen met een 200Mhz oscope.

In de service manual zie ik echter geen grafiek hoe dit signaal moet eruit zien.In iets oudere LG plasma SMan stond dit beeld wel in

Evarist

Golden Member

Kon ik maar een schema van het YSUS board vinden. Ik heb een spoor.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Als het zsus bord defect is, heb je wel beeld, maar zeer donker en erg stroperig. Warm zal deze niet worden als Ysus niet werkt. Komt niet vaak voor dat zsus defect raakt. Meestal is Ysus defect met fets die kortgesloten zijn.

Evarist

Golden Member

In dit YSUS board zijn de FETs niet kapot. Ze krijgen geen sturing en dat vind ik niet.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
jerome

Golden Member

Als er fets kapot zijn ligt er 9 van de 10 kansen een zekering uit. Hoeveel meet je rechtstreeks over de elco's? Meet laag Ohmige weerstanden na. Had dit eerder dit jaar voor met een 50PK350.

Deze hebben geen FETs maar hybride blokken!! Maar zekeringen zijn goed meetbaar...

Evarist

Golden Member

Het YSUS bord ( EBR50221403 ) van deze TV heeft wel fets, die overigens niet kapot waren. De zekeringen heb ik als eerste gecontroleerd. Deze fets worden gestuurd door half-bridge controllers: FAN7382.
Deze drivers krijgen geen sturing.
En hier zit ik vast.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
jerome

Golden Member

Repair kits voor een dergelijk probleem spreken van

code:

 
LG 42PG3000

  YSUS BOARD NUMBER:
• EBR50221403

Faults:
• NO PICTURE, VS & VA VOLTAGES OK
• LOW REGULATION VOLTAGES AT IC508, IC509 ON YSUS

Whats in the kit?
• IC905
• D702
• R711
• R750
Evarist

Golden Member

IC905 is niet defect. Het IC krijgt geen sturing.
Dus daar is de fout niet.
Het zou kunnen het CTRL bord zijn.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Zit er toevallig ook niet een opto-coupler die niet lekker meer is ?

Wat voor versie scherm zit er in een X3 toch??