led en sensors

hallo,

ik ben een design student, en ik ken niets van electronica,

ik heb een ontwerp gemaakt voor een bureau / draagbare lamp.

waarbij ik een led lamp zou gebruiken die ik op een interactieve manier (niet enkel aan /uit knop)
zou willen aan/ uit kunnen zetten, ook zou deze gedimd moeten worden.

ik dacht aan druk of warmte sensoren. waarbij je kan bepalen hoeveel licht er uit de lamp komt.

deze zou ook op batterijen moeten werken/ oplaadbaar in een power dock.

men vraag is nu is dit mogelijk en wat heb ik nodig om dit te kunnen laten werken.

alvast bedankt,
ik hoop dat iemand me kan helpen.

groeten Max

Er bestaan transformatoren met extra draad voor staande metalen verlichtingsarmaturen.
Deze extra draad wordt aan het metaal van het armatuur verbonden waardoor het hele armatuur als aan/uit/dim schakelaar werkt.
Raak je het armatuur eenmaal kort aan gaat de lamp branden, nogmaals weer uit. Raak je het armatuur brandend langere tijd aan dat zal deze dimmen tot je het armatuur loslaat.

Er zijn ook touch sensoren welke dit doen, deze zie je vaak als design schakelaar voor keukenkastverlichting.

Of er een soortgelijke techniek voor draagbare c.q. laag voltage gevoedde verlichting is acht ik aannemelijk, een kwestie van even Googlen. Of mogelijk dat iemand met meer info inhaakt op dit topic.
Echter, aanraak techniek voor een draagbare lamp kan onhandig zijn. Pak je de lamp op, of laat je hem los dan gaat hij (ongewild) aan/uit.

En hoe groter je het aanraakvlak maakt, des te beroerder werkt het.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

bedankt voor u antwoord.

uiteraard zou de aanrakings area maar op één bepaalde plaats zijn, die je niet stoortbij het verplaatsen van het object.

@Gadget_inc

het aanrakingsvlak zou een cirkel zijn van diameter 5cm

Ik zou even Googlen op “12 volt touch dimmer” dan vind je een aantal oplossingen.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou juist een krachtsensor nemen: hoe harder iemand knijpt hoe harder het brandt.

https://www.sparkfun.com/products/9375

Lambiek

Special Member

Waarom wil jij nu weer knijpen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dan kom je op een niet vernieuwende knijpkat. :-)