C karakteristiek leek mij voldoende, maar kennelijk te weinig?

Hallo Allen,

Ik maak al jaren dankbaar gebruik van dit forum om ''even snel'' duidelijkheid te scheppen. Maar dit keer zie ik door de bomen het bos niet meer.

Onlangs heb ik een CNC-freesbank gekocht, hierop staat een typeplaatje met 380v- 9KVA.

Op een eerste poging had ik hem op een B16 3p+n automaat aangesloten, dit bleek helaas niet te werken.
Op mijn werk navraag gedaan bij de elektromonteur, en die raadde mij een C16 automaat aan. Deze heb ik mee gekregen om te testen. Maar ook dan slaat hij af bij het inschakelen van de machine.

Wanneer ik in de machine de spindelmotor sturing uitzet, kan ik hem wel inschakelen. Maar frezen zonder draaiende spindelmotor is best lastig :)

Wat raden jullie mij aan? Ik las een vuistregel hier van iemand: motor is C en Trafo is D. Kan dit de reden zijn? er zitten flinke klossen in die machine...

Bij de vorige eigenaar was hij met deze knoepert afgezekerd: :9

Grote afbeeldingen zijn onderaan dit album te vinden: https://www.flickr.com/photos/142308600@N03/albums/72157663146385418/w…

Weet iemand raad?

Alvast dank!
Groet,
Jens Orie

9 kVA is nogal wat, aanloopstromen zijn in de regel een stuk hoger als wat er op het typeplaatje staat.

die zekering is ook 16A, traag. maar zekeringen kunnen meer aan als een automaat.

kun je niet in delen opstarten? als er meer motoren inzitten deze met vertraging achtereen op laten starten om de automaat niet te laten trippen.

deze machine gaat niet werken met 16A voeding via automaat, je hebt een D16 nodig vanwege die trafo zo te zien, maar dat zal op een 3x 25A hoofdaansluiting niet lang goedgaan..

je hebt wel 400V tussen de fasen? want dan zou je op die aansluitblok de aansluitingen high moeten gebruiken, machine is oud en voor 380V gemaakt, tegenwoordig is die spanning over de 400V heen, dus ook grotere inschakelstromen. er zit een flinke trafo in die wil wel.

als je nog een 230V tussen de fasen krachtnet hebt vergeet 16A maar, 30A per fase heb je dan minimaal nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt, hier heb ik wat aan.

Ik heb in delen gestart en dat lijkt te werken, echter wanneer ik de sturing van de freesmotor zelf aan zet, vliegt als nog alles uit.

Morgen ga ik de huidige situatie goed in kaart brengen vwb de 380v installatie. Ik zit in een oud kantoorpand en heb daar een zwerfkast aan laten leggen. Ik kan een extra aansluiting aan laten leggen voor de Freesbank, maar wellicht kan ik nog voor een 25a automaat gaan. Dat hangt er even vanaf waarop de zwerfkast is afgezekerd.

Groet,
Jens

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je machine voor 3fase 380 dan wel 400 Volt is dan zal de machine een 18Ampere opnemen.
Met inschakelstromen zul je een C automaat 25 Ampere moeten nemen.

Vooralsnog te weinig info voor deze machine om een correct antwoord te kunnen geven.
Waarvoor zijn de trafo’s?

Je laatste plaatje is wat vreemd, 2aansluitingen met 2 klemmen voor Laag en Hoog.
Geen idee wat dat wezen moet.

Je kunt/mag niet maar zo straffeloos een automaat (of zekering) vervangen door een met een andere waarde of karakterestiek. Je zult moeten nagaan of de voeding hier voor geschikt is, je aarding voldoende laag is en je bedrading dik genoeg is.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

tis een cnc freesbank, daar zit vlot een 1000VA trafo in welke de 50V voor de cnc kop en X en Y as motor verzorgt. de dikke elco's samen met de trafo zijn een flinke inschakelpiek. heb een tijd terug nog 1 grote gehad waar 2 fasen 35A uitlagen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik heb geen verstand van freesbanken, maar als er verschillende delen in zitten die een voeding hebben, is het misschien te bedenken om er meerdere groepen van te maken.
En zekeringen kunnen idd meer hebben dan automaten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De vorige eigenaar had dus gewoon smeltzekering traag 16 Gg erin.

Dat kan bij jou ook werken, een "ouderwetse" smeltpatroon heeft een iets andere karakteristiek dan een automaat.

Ook een oorzaak dat het bij de andere wel werkt is de lengte kabel tussen uiteindelijk te wijktrafo en je machine. Met meer meters wordt de impedantie wat hoger en kun je makkelijker een iets te zware last aan de praat krijgen.

Ik zou voor een 20A C automaat gaan. Bij mijn oude werkgever hadden we twee dezelfde CNC's staan (tc-225) en dat ging prima.

Wel gaan de stromen oplopen wanneer de motoren en aandrijvingen lang geen onderhoud hebben gehand of de geleidingen vol zitten met verdroogde snijolie. Ze zijn vrij onderhoudsgevoellig.

Op 1 december 2017 23:49:34 schreef Toeternietoe:
Als je machine voor 3fase 380 dan wel 400 Volt is dan zal de machine een 18Ampere opnemen.
Met inschakelstromen zul je een C automaat 25 Ampere moeten nemen.

Hoe kom jij op 18A? Ik reken 13A uit.

De boel vliegt uit als je de spindel opstart? En niet bij de rest? Is het een optie om de spindel op een frequentie omvormer te zetten?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

je krijgt met zo'n cnc de zekeringen eruit door een paar keer te snel aan en uit te schakelen. de inschakelvertraging voor de trafo is nog niet gereset dan.

het beste zijn trage zekeringen idd, je zit in een voormalig kantoorpand zie ik, daar zal afdoende vermogen aanwezig zijn in de hoofdaansluiting.

volgens de manual dien je de trafo tabs goed in te stellen naar gelang de netspanning. heb je dus 400V dan zet je ze anders als bij 380V. dat komt de inschakelstroom en werkspanning voor de cnc kopppen ten goede.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 2 december 2017 10:07:27 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 2 december 2017 09:43:08 schreef rew:Is het een optie om de spindel op een frequentie omvormer te zetten?

Ik lees dat die er al op zit. Wellicht is die juist stuk.
Dat soort spindels draait vaak op hogere frequenties, bijvoorbeeld 350Hz.
Hou er rekening mee dat je in dat geval bij vervanging eerst de FO serieus goed ingeregeld voor je de motor aansluit, anders gaat je motor snel in brand!

De zekering die je laat zien is een 16A Gg patroon.
Als de bank daar voorheen ook op werkte gewoon weer toepassen.
Dan hoeft de bekabeling niet aangepast te worden.
Met een beetje mazzel kun je de automaat vervangen voor een 3 fase pasco.

Helemaal niks mis met zekeringen, enigste puntje is dat je ze op voorraad moet houden.

Houd wel in de gaten dat de zekering/automaat er is om de installatie/kabel te beschermen en niet de aangesloten apparatuur.

Automaat werkt met 2 principes.
1 overbelasting wordt thermisch gedetecteerd.
2 kortsluiting wordt magnetisch gedetecteerd.

En juist die laatste zorgt er voor dat de automaat tript bij grote inschakelstromen.

Bij een zekering werkt dit dus allemaal thermisch.

Enne, 9KVA/400V*√3 =13,04 Amp
Dus die 16A (zekering) moet genoeg zijn.

Anoniem

Testman, Het betreft hier een voormalig kantoorgebouw. Dus voldoende vermogen beschikbaar.
Maar je vraag is terecht. Een en ander zal afhangen van waar de zwerfkast haar voeding haalt.
De waarde van de beveiliging mag natuurlijk stroomafwaarts nooit oplopen.

Bij 3x 400V zal het opgenomen vermogen evenals de inschakelstroom stijgen vor een toestel geschikt voor 380V.
Voor een 9kVA mag je dus rekenen op 10kVA: 10000/400=25/1,73 =14,5A in bedrijf.
Een 16C automaat is dus erg krap en kan nooit die inschakelstroom aan. Niet vergeten dat een smeltzekering steeds vervangen wordt door een automaat met een naasthogere waarde. In la belle belle Belgique toch.
Ik sluit me aan bij de rest en een 20D automaat lijkt me prima. Een 20C lijkt me net te krap,maar als je er één kan lenen is het het proberen waard. Op voorwaarde dat de zwerfkast, maar dat zal wel, daarvoor geschikt is, en uiteraard stroomopwaarts waar je aftakt met je zwerfkast moeten draaddoorsnede en zekeringen geschikt zijn..
Zoals GJ aanhaalt, kan er ook nog een fout in je FO zitten, de originele zekeringen gebruiken is een goede optie.
In kantoorgebouwen zijn door werkzaamheden, en het gedreun van voorbijrijdend zwaar verkeer zeer vaak losgetrilde schroeven in de elektriciteitsvoorziening.
Niet voor niets eist de brandverzekering tegenwoordig regelmatig een check met een warmtebeeldcamera. Je zou versteld staan wat er zoal aan losse contacten ontdekt wordt. En niet enkel de nog zichtbare afdruk van 4 billen op één kantoorstoel. ;-)

Gezien het grote vermogen zou ik preventief met een geschikte schroevendraaier of sleutel in de verdeel of hoofdkasten de vijzen en bouten wat aanspannen.

DE volgorde van inschakelen kan ook helpen, de zwaarste last eerst, zoals ik het hier opmaak is dat de spindel.

de trafo dient met tabs juist op de aanwezige spanning aangesloten te worden. dat scheelt nogal inschakelstroom, heb dat vaker met ringkernen gemerkt.

maar idd zijn GG zekeringen trager als een C16 automaat, je zou dus een D16 moeten hebben, deze is als beveiliging voor trafo's welke je hebt in dat ding..

er zit idd een aparte FO in zo'n apparaat, heb er weleens 1 gemaakt, 60.000 rpm maakt de kop, lag een diode in de stuurvoeding uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 2 december 2017 11:41:36 schreef testman:
er zit idd een aparte FO in zo'n apparaat, heb er weleens 1 gemaakt, 60.000 rpm maakt de kop, lag een diode in de stuurvoeding uit.

Voor die toerentallen heb je in principe geen bijzondere FO nodig, maar welke je ook neemt, je moet ze uiterst zorgvuldig instellen om instant fatale motorschade te voorkomen. (voorzichtig proberen is het ergste in die gevallen!!! Volgas is nooit een probleem)
Alleen voor nominale frequenties boven de 550Hz zul je in de meeste gevallen toestemming moeten vragen. De meeste die ik ken zitten echter rond de 350Hz.

Anoniem

Op 2 december 2017 11:35:59 schreef rwk:
DE volgorde van inschakelen kan ook helpen, de zwaarste last eerst, zoals ik het hier opmaak is dat de spindel.

Ja, zo'n kantje-boord oplossing kun je gebruiken voor je hobbyzoldertje als je sporadisch eens freest.
Maar dan lijkt met toch sterk op de situatie die je vaak in oudere rijtjeshuizen tegenkomt. "Nog niet de oven aansteken schat, want de vaatwas draait nog"

Dit lijkt me eerder professioneel gebruik, en dan kun je al die slimmigheidjes waar je elke dag weer moet op letten best missen. Die zijn hinderlijker dan je vermoedt.

het was een sfu0303 drive, die stuurt max 8800hz uit. het display gaf 60.000 rpm aan toen ik er weer leven in had gekregen, maar het ding kan 500.000 rpm aan.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 2 december 2017 13:38:50 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ grotedikken, We heben hier niets van doen met het fornuis, dat staat op een andere groep, als er al een fornuis is.
Kameraat van mij heeft een boomzagerij en zet de zaagmotor 75kW al jaren eerst aan en dat gaat GOED, andersom niet.

t hangt sterk van inschakelstromen en bijbehorende regelingen af, ook helpen dunne aansluitkabels of dunne lange voedingkabel ook wel met begrenzen..

je hebt vleesverwerkers waar je met 38 graden buiten niet als normaal bepaalde machines in kunt zetten, door de bijna constant jakkerende koelinstallatie zijn de hoofdzekeringen goed warm waardoor ze dan snel doorslaan bij een pieklast, daar heb je in de winter geen last van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 2 december 2017 13:37:44 schreef testman:
het was een sfu0303 drive...

Ah, BMR, een special. Die mag je niet zomaar verkopen, en export is extra stout tegenwoordig.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Ik meet 400v tussen de fasen. Dus de transformator moet sowieso anders aangesloten worden. Maandag kan ik pas bij de hoofdzekering van de zwerfkast om te zien waarop deze is afgezekerd. Ik vermoed 32Ampere.

Beïnvloed dit de inschakelstroom positief of nagatief? Kan het überhaupt kwaad dat hij nu eigenlijk verkeerd is/was aangesloten?

Wat betreft de spindelmotor op een VFD plaatsen: het betreft een servomotor die al een eigen sturing heeft. (4kW)

Groet,
Jens

Als het enkel een 400-380 kwestie is/was dan verwacht ik weinig problemen.
Maar als hij op 230 stond en 400 voor z'n kiezen heeft gehad dan is het niet raar dat de automaat tript.
En misschien heb je meer schade.

nou, dan stond de hele machine nog op 230V 3 fasen, en zouden de andere motoren ook al gehemeld zijn. ook zou de machine dan wel een belgische afkomst moeten hebben, kracht 230V komt in NL nog amper voor..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 2 december 2017 22:51:01 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 2 december 2017 22:45:14 schreef testman:...kracht 230V komt in NL nog amper voor..

intussen komt het hier zelfs helemaal niet meer voor.