Arduino test opstelling voor beginners

Totem Mini Lab – full review

Een paar weken geleden kwam ik de site tegen van TotemMakers.

Zij maken interessant spul! Onder andere kwam ik een product tegen met de naam “Totem mini Lab”.

Dit ziet eruit als een goede setup voor les-omgevingen. Ik heb er een besteld uit Litouwen en heb er een review over geschreven. Ik ben in contact met het Totem team om wat rimpeltjes glad te strijken.

Advies: nog even wachten tot de kinderziektes er uit zijn.

Gerard

Ain't no place like 127.0.0.1

Een beetje verwarrend, het gaat om een Arduino compatible closed board van een fabrikant van plastic onderdelen ? Is er buiten de PDF documentatie in een gebruikelijke vorm, zoals een schema ?

Allicht werkt het wel op de Mac als je met de hand de OSX Prolific driver installeert ?

@Aart: De (wat zij noemen) TotemDuino is onderin de opstelling gemonteerd. De bovenste print is de Mini Lab print, die de genoemde mogelijkheden heeft. Deze meetmogelijkheden staan los van de 'Duino, net als de drie DAC's...

Het is voor zover ik nu kan beoordelen bedoeld als testopstelling zonder allerlei losse voedingen, meetinstrumenten etc. Voor beginners - leerlingen - best geschikt, zodra ze de boel op orde krijgen, dunkt mij.

[edit]
De flat cable tussen de 'Duino en het Mini Lab board is bedoeld om de 'Duino pins dicht bij de breadboards te krijgen...
[/edit]

Gerard

Ain't no place like 127.0.0.1

Het wordt me niet echt duidelijk wat het nu precies is; ik zie een board dat lijkt op een Arduino kloon, een board met wat 7-segment displays met min of meer multimeter functies, maar dan beperkter dan een goedkope multimeter, en boards met simpele functies die van CAN bus communiceren?

Die boards staan nog niet in de shop, dus het is niet echt duidelijk wat ze moeten kosten, maar ik krijg zo het idee dat het niet echt goedkoop gaat zijn. Ze hebben, neem ik aan, allemaal een microcontroller met een CAN controller aan boord; dat betekend dus dat een "systeem" dat je hiermee bouwt niet zomaar op te bouwen is op een ander board, zonder deze ingekochte modules te gebruiken.

Als je meerdere identieke boards wilt gebruiken, heb je dan de mogelijkheid om CAN identifiers te veranderen, zonder de software op die boards aan te moeten passen? Een gebruiker die in staat is om dat te doen, heeft dergelijke "legoblokjes" niet nodig, lijkt me. Kun je fatsoenlijk meekijken met wat er op die CAN bus gebeurd? Ik heb hier wel CAN dongles liggen, maar die dingen kosten 200+ euro, dus voor de meeste beginners zal dat meer zijn dan ze uit willen geven, denk ik.

Ik snap dus nog niet helemaal wat het is, en wie de beoogde doelgroep is. Dergelijke "lego" systemen hebben we al vaker gezien (Elektor heeft ook iets dergelijks, geloof ik), en eigenlijk floppen ze allemaal.

Hoe goed is het geheel eigenlijk beveiligd tegen kleine foutjes? De blanke boards in combinatie met breadboard draadjes lijkt me al een risico; een ontsnapt draadje met een ground of voeding erop kan veel schade aanrichten, zeker als het eens meer is dan 5V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 3 december 2017 13:05:06 schreef SparkyGSX:
Die boards staan nog niet in de shop

Klopt, dat had ik ook gezien; die boards zijn nog in ontwikkeling zo is me verteld. Mijn indruk is dat Totem een startup is, vandaar dat ik wel wat geduld wil hebben, en waar ik kan, helpen in de ontwikkeling door te testen.

... dus het is niet echt duidelijk wat ze moeten kosten, maar ik krijg zo het idee dat het niet echt goedkoop gaat zijn. Ze hebben, neem ik aan, allemaal een microcontroller met een CAN controller aan boord; dat betekend dus dat een "systeem" dat je hiermee bouwt niet zomaar op te bouwen is op een ander board, zonder deze ingekochte modules te gebruiken.

Klopt. Maar als je als doel hebt om jongelui met electronica in aanraking te brengen kunnen ze goed voldoen.

Als je meerdere identieke boards wilt gebruiken, heb je dan de mogelijkheid om CAN identifiers te veranderen, zonder de software op die boards aan te moeten passen? Een gebruiker die in staat is om dat te doen, heeft dergelijke "legoblokjes" niet nodig, lijkt me. Kun je fatsoenlijk meekijken met wat er op die CAN bus gebeurd? Ik heb hier wel CAN dongles liggen, maar die dingen kosten 200+ euro, dus voor de meeste beginners zal dat meer zijn dan ze uit willen geven, denk ik.

Goede en valide vragen! Ik heb tot nu toe geen idee. Ik neem het maar per stapje...

Ik snap dus nog niet helemaal wat het is, en wie de beoogde doelgroep is. Dergelijke "lego" systemen hebben we al vaker gezien (Elektor heeft ook iets dergelijks, geloof ik), en eigenlijk floppen ze allemaal.

Hoe goed is het geheel eigenlijk beveiligd tegen kleine foutjes? De blanke boards in combinatie met breadboard draadjes lijkt me al een risico; een ontsnapt draadje met een ground of voeding erop kan veel schade aanrichten, zeker als het eens meer is dan 5V.

Risico's zitten er zeker aan, dat denk ik ook. We zullen zien wat er nog volgt...

NB: ik heb geen aandelen of zo, maar ben gewoon geïnteresseerd in wat een leuk onderwijs systeempje zou kunnen zijn...

Ain't no place like 127.0.0.1

Op 3 december 2017 12:53:28 schreef Aart:
Allicht werkt het wel op de Mac als je met de hand de OSX Prolific driver installeert ?

Geprobeerd, ook dat werkt niet.

Ain't no place like 127.0.0.1

Ik wil niet perse negatief of overmatig sceptisch overkomen, maar ik heb in de loop der jaren talloze dergelijke "systeemblokjes" voorbij zien komen, en geen van allen hebben ze echt hun beloftes waar gemaakt. Van de meeste ben ik de naam alweer vergeten; Elektor had iets, er was zo'n systeem met 1.27mm IDC headers, gebaseerd op .NET geloof ik, en nog een paar andere.

Wat ik bij al die systemen het grote probleem vindt, is dat het erg gesloten is; het is gemakkelijk om de voorbeelden na te maken, maar zelf echt iets niet-triviaals maken gaat vaak niet, het is (zeker voor beginners) onmogelijk om echt te begrijpen hoe iets werkt omdat er teveel verborgen wordt, en het is onmogelijk om iets te ontwikkelen met die modules en vervolgens zelf op een printje te zetten.

Een deel van die argumenten gaat ook op voor alles wat met Arduino's te maken heeft, maar in ieder geval is de hardware eenvoudig en inzichtelijk, zonder extra microcontrollers op shields en zo, je kunt de hardware ook gebruiken met je eigen code in plaats van de meegeleverde libraries, en die libraries zijn alsnog ook bruikbaar als je andere hardware gebruikt.

Ik heb best wat bezwaren tegen de Arduino library (zoals busy-waiting in een boel functies), maar het is toegankelijk en het geeft gebruikers een pad voor de toekomst, als ze wat meer geleerd hebben.

In welk opzicht zou zo'n nieuw systeem beter zijn? Goedkoper is het zeker niet; dat is bijna onmogelijk. Is het toegankelijker? Geeft het gebruikers een beter inzicht, en meer mogelijkheden naarmate ze meer leren?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik was de gelukkige winnaar van hun facebook wedstrijd net voor kerst. Ik heb zo'n minilab met side panel thuis aangekregen.

Om de zgn. TotemDuino aan de praat te krijgen op Mac OS ( ik draai High Sierra), is inderdaad een hele klus. Naast het downloaden van de Prolific driver, heb ik volgende stappen uitgevoerd:

http://www.isaaczarb.com/installing-usb-serial-on-osx-sierra/

Na het uitschakelen van de SIP (System Integrity Protection) kon ik de driver installeren en werkte hij ook meteen, dus dat hele gedoe met het omzetten van die manufacturer codes heb ik niet gedaan.

Niet vergeten de SIP weer te activeren na het installeren van de driver.

Toch niet dus, werkt alleen als SIP uitgeschakeld blijft....

@Gerard, mijn mA meter geeft idle 26-28mA aan, ook de voltmeter staat op 13mV ook al is er niets aangesloten. Vergelijk met de DMM ben ik nog niet aan toegekomen.

Verder is het gewoon een leuk hebbedingetje, het is een vrij compleet prototypebordje met ingebouwde arduino en voeding. Er is 3.3V, 5V, 12V (of wat je ook aanbiedt op de Vin, max 20V), en dan nog een instelbare voeding tussen 3V en (Vin-3V), dus 9V (12-3) in mijn geval.

Het side panel, waar wat potmetertjes, drukknopjes, schakelaars en ledjes op staan, moest nog in elkaar gesoldeerd worden.

De mechanische constructie is goed, stevig en leuk om te maken.

Nog enkele plaatjes:

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Leuk Koen!

Voor het installeren van de Prolific drivers heb ik gewoon de handleiding op de Prolific site gevolgd. Al dat gedoe rond hex - decimaal converteren en het editen van de drivers heb ik ook niet nodig gehad.

Wat betreft het Side Panel, er is een versie 2 in de maak, waar ook een her-calibratie mogelijkheid in zit. Welke versie van de firmware je hebt, moet je kunnen zien als je een van de variabele voedingen instelt. Als je bij het maximum komt en je draait door, dan springtij terug naar nul. Als je (dicht) bij nul bent en je stelt hem omlaag bij, dan springt de nieuwe firmware weer naar het maximum.

Geeft je Voltmeter in idle ook 13mV aan als je de input aan GND hebt gelegd?

Gerard

Ain't no place like 127.0.0.1

@ gerard als ik de input aan d gnd leg wordt hij idd 0V, Ik heb een versie 2.1 gekregen, waar idd recalibratie op zit.

Welke versie van OSX gebruik jij? de driver lijkt blijkbaar enkel te werken als SIP is uitgeschakeld, (ongecertificeerde driver). dus ik krijg hem toch niet werkend in een normale omgeving. Ik zit op versie 10.13.2.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

@Koen: ik zit ook op de laatste versie van High Sierra, 10.13.2.

Na installatie van de drivers moest ik wel mijn MacBook opnieuw starten...

Ain't no place like 127.0.0.1

Staat de SIP misschien uitgeschakeld op jouw MacBook?
Staat bij "over deze mac" in "systeemoverzicht"...
Want ook met de handleiding van Prolific kom ik er niet uit, tenzij ik de SIP uitschakel en uitgeschakeld laat....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Dit is de site waar ik de drivers vandaan heb: http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=229&pcid=41

En zie hier, de SIP is gewoon enabled...

Ain't no place like 127.0.0.1

dan doe ik iets structureels verkeerd..... ik krijg ze ook niet verwijderd want ze bestaan niet volgens mijn OSX.... |:-( |:-(

Ik heb ze net van dezelfde site en de bijgevoegde pdf instructies gevolg... :(

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
blackdog

Golden Member

Hi,

Typisch gevalletje van een Mac gebruiker, 13!!! dagen geen reboot.
Advies van een systeem beheerder, jij naar bed, je Mac ook naar bed, wat uitzonderingen daar gelaten.

Dit natuurlijk als je behoefte hebt aan een beter lopend systeem, als ik dat mijn klanten uitleg, kijken ze mij vaak aan alsof ze water zien branden.
Mac computers zijn toch SUPER, dat hoeft toch allemaal niet, jajajjajajajaa denk ik dan, goed he, die Marketing ;-)

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen tegen de Mac gebruikers.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Blackdog,

Ten eerste let je niet goed op. Koen's computer liep ten tijde van zijn schermafbeelding pas 2:39. Het is mijn Mac die 13 dagen heeft gelopen. En zonder problemen, en snel genoeg, dank u wel.

Mijn iMac desktop loopt zonder problemen 3 maanden zonder herstart.

Dat je je dat als Windows(?) fan niet kunt voorstellen, tsja...

Dus 1: beter opletten; 2: zorg dat je weet waar je het over hebt voordat je begint te Mac-bashen.

Gerard

Ain't no place like 127.0.0.1
blackdog

Golden Member

Hi Gerard,

Ik gaf al aan dat ik systeem beheerder ben.
En ook voldoende ervaring heb met deze problemen.

Dat jij direct een Windows/Mac discussie wilt gaan opstarten, zegt voldoende dat de Marketeers goed hun werk bij je hebben gedaan...
Wat mij betreft is deze discussie gesloten.

Prettige dag verder :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Gelukkig zijn er genoeg mensen die problemen hebben met hun Mac en/of PC, want anders had blackdog geen werk meer.
Als blackdog iets zegt is dat geen Mac bashen maar een uitspraak die hij doet op basis van zijn ervaring als technicus/elektronicus en ICT-er.

Op 8 januari 2018 08:45:19 schreef Dratsabylgu:
Gelukkig zijn er genoeg mensen die problemen hebben met hun Mac en/of PC, want anders had blackdog geen werk meer.
Als blackdog iets zegt is dat geen Mac bashen maar een uitspraak die hij doet op basis van zijn ervaring als technicus/elektronicus en ICT-er.

Okay, laten we nou niet gaan schermen met ervaring. Ik ga mijn ervaring in de ICT vanaf 1979 ook niet achterwege laten?

Het is ook geenszins de bedoeling om dit draadje te laten verworden tot een discussie over operating systemen / computer merken. Zomaar, om geen enkele reden en totaal of-topic in een draadje onzin posten is dan ook geen goed forum gedrag IMHO.

Beide (Windows en - UNIX gebaseerd - MacOs) hebben hun voordelen. Het is duidelijk waar mijn voorkeur ligt, maar ik zal dat niet met hand en tand verdedigen. Wel weet ik, dat als ik de kennis van nu veel eerder had gehad en het had kunnen betalen, ik vele jaren eerder zou zijn overgestapt.

Zo je wilt kunnen we voor het vervolg een apart draadje openen, of dit gedeelte er naar afsplitsen?

Gerard

Ain't no place like 127.0.0.1

HA! heb heb 'm eindelijk goed aan de praat gekregen.

Op de prolific site staat erbij gat je bij de installatie op "allow" moet klikken bij systeeminstellingen/beveiliging & privacy....

nu komt deze "sta toe" knop er enkel op tijdens het instaleren van de driver, klik je niet, omdat je tijdens de installatie deze tab niet hebt open staan, dan verdwijnt hij weer en mislukt de installatie van de driver, hoewel OSX aangeeft dat de installatie succesvol afgerond is....

dus.... voor het installeren even de systeemvoorkeuren/Beveiliging & privacy open zetten, dan de installatie starten en op "sta toe" klikken bij de melding of je de prolific software echt wil installeren.

Zo werkte het voor mij.

//offtopic//
Ik vind het besturings-, computersysteem dat iemand kiest, gewoon een persoonlijke keuze, iets waar ieder zich in moet vinden. Spijtig is wel dat als je Apple kiest, je allerlei "naampjes" krijgt, en dan niet per se in dit topic.... :+

Mijn persoonlijke ervaring door het leven is, een laptop/pc met windows heeft het bij mij nooit langer dan 3 jaar gedaan (mijn toedoen of niet, doesn't matter) en mijn macbook van 2011 doet het vandaag nog net zo goed als de dag dat ik hem uit de doos nam, dito met de Imac, die dezelfde "behandeling" genieten als hun Windows voorgangers. Is hij dan duurder als hij veel langer meegaat?
En om het sarcasme helemaal te laten bruisen, ik draai ook nog een W10 op de Imac :) 8)7
//offtopic//

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Ain't no place like 127.0.0.1