rijdend wagentje maken

Hallo,

Voor school hebben wij de opdracht gekregen om een wagentje te bouwen die zelf kan rijden met batterij (AA, AAA of 6LR61) en dc motor. Het is de bedoeling dat het wagentje vanzelf terugkeert als het tegen een muur aanbotst. Dit kan met een tweepolige wisselschakelaar. De wagen heeft ook acht leds (2 rode en 2 witte aan elke kant), zodat de led van kleur veranderd wanneer de wagen van richting verandert, zodat de achterkant de voorkant wordt. Ik weet niet hoe ik hieraan moet beginnen omdat ik geen ervaring hiermee heb. Kan iemand mij wat uitleg geven over hoe de schakeling moet gebeuren?

Alvast bedankt!

Mvg
Lucy

mel

Golden Member

Schakelaar gebruiken voor de motor ompolen.Leds parallel aan de motor zetten,,rode en witte leds antiparallel, de rest mag je zelf uitzoeken.. :) (anders leer je er niks van..)

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 8 december 2017 15:24:07 (10%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt voor je reactie. Ik vroeg mij af hoe je met één motor en één batterij de wielen en de leds moet laten werken? Hoe moet je dat allemaal aan elkaar schakelen? Zoals je merkt ben ik echt een beginner... :-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De vaste eerste "tegenvraag": wat heb je zelf al gevonden? Verwacht niet dat je hier de pap gaat ingelepeld krijgen, we zien graag je eigen inzet en dan krijg je wel een duwtje in de rug waar nodig.

Toch geef ik graag enkele sleutelwoorden mee om eens op te snorren op het www: relais, ompolen, microswitch.

Geef misschien ook eens aan in welk jaar van welke studierichting we zitten?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 8 december 2017 15:40:35 (17%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mel

Golden Member

Ompolen kan, relais is niet eens nodig :) het is een DUBBELPOLIGE wisselschakelaar .Een sleutelwoord: H-brug.

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 8 december 2017 15:49:25 (12%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hallo,

Ik volg het eerste jaar industrieel productontwerpen. Ik heb nu het eerste jaar technologie. Ik heb uiteraard zelf al wat opgezocht. Ik geloof dat ik twee AA batterijen nodig heb , vier rode leds, vier witte leds, een dc motor 1.5 - 3 V, een batterijhouder???, een dubbelpolige schakelaar (tuimelschakelaar). Lukt het met deze componenten?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het lijkt mij niet zo evident om de kracht van het botsen te gebruiken om een dubbelpolige schakelaar te bedienen; daarom wees ik voorzichtig in de richting van relais en microswitch.

Ik denk overigens dat een H-brug nergens voor nodig is, die zou pas nuttig worden als de snlheid regelbaar moet zijn maar daar heb ik nog niks van vernomen.

Enne, misschien is het wel handig als er ergens een aan/uitschakelaar voorzien wordt? :)

Maar nogmaals, teken eens iets uit, hoe rudimentair ook.

@mel@ waarop baseert jouw "HET IS" een dubbelpolige schakelaar? T/S heeft enkel gesteld "DIT KAN met een dubbelpolige schakelaar". Geen verwarring zaaien aub!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 8 december 2017 16:53:51 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De leraar heeft mij zelf dit principe uitgelegd van de dubbelpolige schakelaar die door botsing omschakelt waardoor de auto van richting verandert. Ik moet het dus op die manier doen (omdat wij verder geen ervaring hebben met andere , betere manieren). De snelheid moet niet regelbaar zijn en we hebben ook geen aan/uitschakelaar nodig. De auto moet gewoon min. 15 min kunnen rijden zonder stil te vallen.

Ik denk dat Mel bedoelde dubbelpolig ipv tweepolig (wat ik fout had gezegd)

Wat ik mij nu nog echt afvraag is hoe ik die wielen kan laten draaien?

Shiptronic

Overleden

Op 8 december 2017 15:19:27 schreef student123:
Hallo,

zodat de led van kleur veranderd

Dan moet dat wel een RGB led zijn :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Je kan met schakelaars een prima H-Brug maken, nergens staat dat dat ding snelheids geregeld moet worden..
Begin eens met het tekenen van 2 OMschakelaars, waarvan het gezamenlijke kontakt aan de motor zit..En dat 2 maal..
Een kontakt naar de +, en een kontakt naar de min..
wat zou er gaan gebeuren als je 1 schakelaar omzet?
En als je ze alletwee omzet?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@Shiptronic
Ik bedoel dat de rode led uitgaat en de witte begint te branden :-)

@ Mel
Ik ben naar de winkel geweest en heb een dubbelpolige tuimelwisselschakelaar gekocht (zie bijlage). Ik zou ook een dc motor 6V gebruiken en vier AA batterijen. Waarom heb ik twee schakelaars nodig? Is het niet zo dat de motor bij de ene stand naar links draait en bij de andere stand naar rechts?

Waarom rent iedereen toch tegenwoordig naar de winkel zonder eerst een degelijk ontwerp te maken?
De getoonde schakelaar zal m niet worden, je hebt de kracht nodig om dat schakelaartje om te zetten met behoorlijk wat gewicht van het wagentje.
Plaats 2 bumpers voor en achter aan microswitches.
De ingang van een opgaande flank flipflip(als 2 deler) zit aan beide schakelaars...Als een van de bumpers geactiveerd wordt klapt de flipflop Q uitgang om en veranderd de rijrichting...
De Leds hang je aan Q of Qnot met 2 torretjes...
Zo maak je nog eens indruk op je leraar....wel CO vermelden he :-)
Aansturing met transistoren mag je zelf uitzoeken..
flipflop > Cmos kan tot 15Volt hebben.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
mel

Golden Member

Op 8 december 2017 19:19:55 schreef student123:
@Shiptronic
Ik bedoel dat de rode led uitgaat en de witte begint te branden :-)

@ Mel
Ik ben naar de winkel geweest en heb een dubbelpolige tuimelwisselschakelaar gekocht (zie bijlage). Ik zou ook een dc motor 6V gebruiken en vier AA batterijen. Waarom heb ik twee schakelaars nodig? Is het niet zo dat de motor bij de ene stand naar links draait en bij de andere stand naar rechts?

Ja, heel goed:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@ Arabel
Wat je zegt is echt chinees voor mij :-s. De leerkracht zei dat dit wel mogelijk is met deze schakelaar.

Chinees hier :)

Wat alabel (geintje) bedoelt is dat de door jou aangeschafte schakelaars
nogal zwaar schakelen.
Voel maar met je vingers.
Je wagentje is waarschijnlijk niet in staat die kracht over te brengen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ja dat klopt, maar lukt dit nt met een 6v motor? De schakelaar zou ik ook aan een langer stuk bevestigen zodat dit langer stuk tegen de muur botst en zo de schakelaar overschakelt :-).

Weet iemand hoe ik de wielen moet aansluiten?

Shiptronic

Overleden

Prima schakelaar, voor de kracht kan je gewoon de hendel verlengen :) KISS

[edit] Wielen aansluiten op de motoras , best een met vertraging nemen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Is het voldoende als ik 1 wiel aansluiten op de motoras? Moet ik tandwielen gebruiken voor de vertraging?

Haal je technisch lego van zolder. Dan heb je wielen, vertragingen en een motortje.

Aan beide kanten een schakelaartje en eens googlen op het schema van een H-brug. Hint: die dubbelpolige wisselschakelaar zijn eigenlijk 2 schakelaartjes in 1.

Wielen op de motoras... Kijk eens hoeveel rondjes die motor draait per seconden. Je weet de omtrek van je wielen. Dan kun je zelf wel uitrekenen wat je nodig hebt en welke vertraging je moet toepassen.

Een dom motortje van onze C doet 6100 omwentelingen per minuut.
https://www.conrad.nl/nl/brushed-universele-elektromotor-motraxx-xdriv…

Als dat ding een wiel van rond 4cm zou aandrijven dan is dat 6100 x pi x 4cm = 766 meter per minuut. (= 45km/uur). Je snapt dat dat natuurlijk onmogelijk is (los van de benodigde kracht die dat motortje nevernooit levert). Dus ja, je moet vertragen.

Of je dat met een tandwiel moet doen? Kijk eens terug naar je technisch lego. Dat kan ook met een ketting, snaar, of wormwiel+tandwiel.

Wat had je zelf al bedacht? Ergens iets over nadenken of zoeken (al zoek je maar een eens op youtube) is een begin.

Eerste jaar industrieel ontwerpen klinkt niet als een groep8 opdracht. Als je die opleiding wilt halen zul je wel dat nivo achter je moeten laten en ook zelfstandig kunnen zoeken. Hulp is voor de specifieke details en problemen, niet voor de basis.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 8 december 2017 22:00:06 (70%)

Willie W

Golden Member

Heb je al een idee hoe het voertuig er uit moet gaan zien?
Dan kun je aan de hand daarvan bepalen hoe je de overbrenging kunt maken.
Dat kan met tandwielen met of zonder ketting of een getande riem.
Als je zoekt op robots kom je genoeg tegen om wat ideeën op te doen.

Technisch lego heb ik niet (wel barbies :-)). Ik heb niets van technische achtergrond. Geen idee waar ik moet zoeken voor info, een cursus of handboek hebben we niet. Ik kan natuurlijk wat gaan experimenteren maar wie weet wat dan allemaal gebeurt :-p. Die h brug heb ik eens opgezocht, maar ik zag dat je dan vier schakelaars nodig hebt en ik wil met een tuimelwisselschakelaar werken.

We mogen zelf kiezen hoe het voertuig eruit ziet, basis is een plank v 20cm op 10cm.

Thevel

Golden Member

Misschien is deze motor iets.
Op de uitgaande assen kun je de wielen monteren.

Ja, ziet er interessant uit die motor met tandwielvertraging

Anoniem

Vergeet niet om een weerstand in serie met de LED's te monteren. Anders branden ze niet zo heel lang. Om de batterijen wat te ontzien kun je misschien wel LED's in serie schakelen.

Ik heb twee rode en twee witte leds aan beide kanten van de wagen, waarbij de voorkant de witte leds branden en wanneer de auto terugkeert, de achterkant dus de voorkant wordt en de rode leds uitgaan en de witte aangaan. Moet toch in parallel dan?

Als ik nu minder batterijen gebruik, gaat de motor dan ook niet vertragen?