C karakteristiek leek mij voldoende, maar kennelijk te weinig?

3de foto tekst bovenin:
Input 200/230 3fase 50/60Hz
En verderop 9.0KVA 29.4 Amp perfase.

Terwijl het typeplaatje op de kast 380/?18 V vermeld, cijfertje voor de 18 kan ik niet lezen vermoed 218 ?

[Bericht gewijzigd door HD13 op zondag 3 december 2017 10:35:28 (18%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 2 december 2017 22:45:14 schreef testman:
nou, dan stond de hele machine nog op 230V 3 fasen, en zouden de andere motoren ook al gehemeld zijn. ook zou de machine dan wel een belgische afkomst moeten hebben, kracht 230V komt in NL nog amper voor..

Denk eerder toch aan Nederlandse afkomst. Het type zekering was niet echt standaard in België. Was eerder dit type.

@HD13, ik denk dat er 418V staat.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Het lijkt er inderdaad op dat de machine voor 3x220Vac bedoeld is. Heel veel Japanse CNC machines worden standerd verscheept met een enorme trafo om hem op alle mogelijke spanningen aan te kunnen sluiten.

Op 2 december 2017 21:19:58 schreef jensorie:
Wat betreft de spindelmotor op een VFD plaatsen: het betreft een servomotor die al een eigen sturing heeft. (4kW)

Dat is gewoon een VFD. En die kan dus best stuk zijn. Als de brug stuk is, of het gedeelte dat de DC brug rustig aan oplaad bij inschakelen vliegen de zekeringen je ook om de oren.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 3 december 2017 10:41:53 (49%)

japanners maken degelijke machines met veel schroeven en kwaliteits onderdelen erin. ook veel zekeringen, dikke draad om het ding op 120V te kunnen laten werken.

de machine heeft niet op een 230V krachtnet gezeten. ts laat de zekeringen zien, maar op 3x 230V heeft de machine minimaal 25A traag nodig..

het probleem zal nu in de automaat zitten die te krap is. ik zou zeggen zet een 3 kops D2 houder in de kast.

https://shop.itsme.eu/catalog/product/view/id/3222160/s/d-system-fuse-…

je hebt het over een werfkast, je hebt natuurlijk geen kracht aansluitingen in dat kantoorpand, en om niet teveel te moeten verbouwen heb je een werfkast gezet. die zal zijn voeding weer uit de hoofdkast krijgen, maar als je meerdere werfkasten heb staan die doorgekoppeld zijn kan de boel er alsnog uitknallen als je met meerdere met machines aan het werken bent. pas ook gehad, op een bouw viel constant de bouwstroom uit. alle werfkasten doorgelust op 1 C25 automaat. 7 kachels erop, dus uitval gegarandeerd zonder goede verdeling over 3 fasen.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 3 december 2017 11:31:21 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt allen.

Mij is echter nog niet duidelijk waarom de machine op dit moment dan ''verkeerd'' staat ingesteld. Terwijl hij wel gewoon functioneerde bij het bedrijf waar ik hem vandaan heb gehaald.

Dit is een gewoon Nederlands bedrijf.
Kan het zijn dat de inschakelstroom bij de huidige aansluitingen van de transformator hoger is dan wanneer ik de transformator aan zou sluiten op de manier waarop het zou moeten?

Bij het openmaken van de zwerfkast zag ik overigens ook dat de aansluitdraden vanaf de 16 ampere automaat naar de 16ampere aansluiting veel dunner zijn dan de rest van mijn 16 ampere kabels. Ik vraag mij af of dit zo volgens de regels is, en wellicht ook niet de situatie beïnvloed.

Groet,
Jens

Dat bedrijf waar je hem vandaan haalde had dat ook een 3x400V net ?
Het net waar je hem nu op aansluit is dat ook 3x400V ?
En klopt dit met de handleiding en bijbehorende tekeningen van deze machine ?

Door bedrijven wordt het wel vaker gedaan dat een machine net een "rare" spanning wordt gevoed middels een trafo.

En heb je al gemeten wat er aan spanning binnenkomt in je machine.
Dus de fases meten t.o.v. nul/aarde maar ook onderling.

Als je je woonplaats vermeld in de gegevens, dan heb je kans dat er iemand dichtbij zit en wel even over je schouders wil meekijken.

Gebruik je hier dezelfde naam als op het cnc forum ?

[Bericht gewijzigd door HD13 op maandag 4 december 2017 17:42:38 (18%)

je automaat is niet gelijk aan de trage zekeringen die het apparaat eerst had. een D16 komt er beter aan uit.

een lange verlengkabel niet al te dik helpt ook met dergelijke inschakelstromen. 5x 1,5mm2 bijv, dan zou de C16 miss nog wel kunnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 december 2017 17:29:44 schreef HD13:

Gebruik je hier dezelfde naam als op het cnc forum ?

Jup, de machine staat in de omgeving van Den Haag.

Ik heb zojuist twee verlengkabels genomen en er tussen gelegd, behalve dan dat het eeuwig zonde is van de kabel werkt het ook nog eens niet. Dus die optie moet ik maar even vergeten :)

Momenteel kan ik even niet zoveel, ik moet de sleutel van het hok nog krijgen waar de hoofdzekeringen zitten. Tot die tijd is het braaf afwachten en dromen over een bewegende freesbank :Z

Groet,
Jens

Ik krijg thuis een Philips variac ook niet ingeschakeld zonder dat de automaat tript. Bij eerste inschakeling moet er een enorm stuk ijzer gemagnetiseerd worden. Als er een grote trafo in de machine zit, kun je misschien de eerste opstartstroom begrenzen, en deze dan overbruggen met een relais.

jensorie: Ik woon in die omgeving en wil best eens komen kijken of het inderdaad 400V geschikt is als je dat nuttig lijkt. Misschien had het bedrijf waar het ding vandaan komt wel een trafo staan, met daarvoor die 16A zekeringen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 2 december 2017 12:35:10 schreef grotedikken:
[...]
Ja, zo'n kantje-boord oplossing kun je gebruiken voor je hobbyzoldertje als je sporadisch eens freest.
Maar dan lijkt met toch sterk op de situatie die je vaak in oudere rijtjeshuizen tegenkomt. "Nog niet de oven aansteken schat, want de vaatwas draait nog"

Dit lijkt me eerder professioneel gebruik, en dan kun je al die slimmigheidjes waar je elke dag weer moet op letten best missen. Die zijn hinderlijker dan je vermoedt.

Met "oven aansteken" zal het toch niet zo'n probleem zijn?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 4 december 2017 10:17:52 schreef jensorie:
Ik vraag mij af of dit zo volgens de regels is, en wellicht ook niet de situatie beïnvloed.

Beinvloeden niet: Hooguit gaat er hierdoor minder stroom lopen dan wenselijk, dus zou je minder last hebben van uitspringende stoppen.

Maar... Als je een kabeldikte moet kiezen, dan zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

* Blijft de kabel heel als de maximale stroom een tijdlang loopt?
* Krijgt de belasting voldoende spanning als de maximale stroom getrokken wordt?

Dat laatste is vooral van belang als je een behoorlijk lange kabel hebt. Voor korte "tussen" stukjes is alleen dat eerste kriterium van belang.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De zwerfkast is afgezekerd op 25 ampere traag. Echter was één van de drie patronen afwijkend. Is dit ook een trage zekering? (Zie foto) als ik het goed begrijp staat die N voor normal, en een G voor traag

Ik ga morgen een 3-voudige zekehinghouder bestellen, en kijken of ik het hiermee ga redden.

@benadski jouw aanbod houd ik in mijn achterhoofd. Bedankt!

Groet,
Jens

Voor traag wordt ook wel een slakje gebruikt en ook wel T of Tr, maar als je het niet weet zet je er toch een nieuwe in ze kosten weinig bij de action.

Traag heeft de code gG en snel gF.
De meeste warenhuizen verkopen alleen de gF versie.

In jouw geval denk ik gewoon de 16A gG.

Als je een zekeringhouder besteld, bestel dan ook de pasmoeren.

De foto die je laat zien is geen zwerfkast maar een normale verdeler of groepenkast.
Wel een lekkere degelijke van Holec.

degelijk 80's model met zekeringen. nogal zwaar plaatijzer spul. er zitten modules in, van boven naar onder is 1 uitwisselbaar geheel. aansluitingen bovenop een klemstrook.

dit is de gebouw hoofdverdeler, meer als 35A kan er niet in, en dan moet je nog de bekende wiet zekeringen gebruiken voor K2 kop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit is één van de hoofd verdelers, er hangen nog 12 van deze kasten verspreid door het pand. Maar daar is allemaal mee gerommeld e.d. dus heb ik af laten koppelen.

Ik heb aan deze kast dus mijn zwerfkast zittten, normaal gesproken kan ik hier niet komen. Dus het is voor mij redelijk belangrijk dat deze zekeringen niet zomaar kunnen springen.

Wat mij opviel bij het los draaien van één van de zekeringen is dat deze handwarm was. Ik heb er vrijwel geen belasting aan hangen, omdat alles uit staat zodra ik weg ben. Wat kan hiervoor de reden zijn? wellicht niet het juiste aanhaalmoment gebruikt op de aansluitklemmen er onder?

Heb een 3P zekeringhouder besteld met bijbehorende zaken. Hoop dat ik het mooi kan verwerken in een moderne kast voor automaten. (is een DIN rail type, dus zou in theorie moeten kunnen.)

Als dat op orde is naar de volgende vraagbaak: het juist aansluiten van de machine, wellicht inderdaad handig als Benadski over mijn schouder mee wil kijken, voordat ik vlambogen trek van hier tot Amsterdam...

Groet,
Jens

Op 8 december 2017 21:00:16 schreef jensorie:

Wat mij opviel bij het los draaien van één van de zekeringen is dat deze handwarm was. Ik heb er vrijwel geen belasting aan hangen, omdat alles uit staat zodra ik weg ben. Wat kan hiervoor de reden zijn? wellicht niet het juiste aanhaalmoment gebruikt op de aansluitklemmen er onder?

Groet,
Jens

Daarvoor nog aan het werk geweest ?
Ding heeft even tijd nodig om af te koelen.
Misschien verstandig om belasting (ampere) te meten, zodat je weet wat er al loopt voordat je de machine aanzet.

leegstaande panden, ofwel gestript voor koper ofwel krakers erin. beiden levert geheid ellende op. als er al stroom zit probeert men de verlichting vaak aan de gang te krijgen, ook al zitten er pulsrelais in die centraal geschakeld worden.

nu weet je nog niks eigenlijk, als deze kast maar 35A is afgezekerd op de HVK is dat nog niet veel. je hebt de verlichting en verwarming er ook opzitten neem ik aan.

als dat 35A snel is dan gaan aanloopstromen ook problemen geven als er al meer draait op dat moment.

1 zekering die heet is van 25A moet minstens ~1000W aan lopend vermogen betekenen. er zal best iets opzitten wat nog aanstond, licht, boiler, koffiezetter, lader pallettruck?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Koffie durf ik het niet te noemen, maar ja, de senseo machien heeft even daarvoor haar werk gedaan..

Vertel mij wat over gestripte panden, twee weken nadat ik de beneden etage heb betrokken is er twee etages boven mij iemand bezig geweest wat waterleiding los te halen. Kansloze actie, ik heb er minimaal 4 maanden werk aan gehad om alles droog te krijgen en zaken als tapijt en plafonds eruit te slopen.

https://farm3.staticflickr.com/2030/33039198785_a07266743d_z.jpgShit!!!! by Jens, on Flickr
Nieuwe lagers in een bak met water, nooit prettig om te zien.

yep dat heb je met hoge koperprijzen, maar beter lekkend water als gas op een verdieping waar niemand komt..

zie dat je ook een lift hebt. HVK is wat ik al dacht, een halyesterkast. wel met 3 verschillende mespatronen, maar die zijn groot zat.

een kachel die nog aanstaat kan ook goed de hete zekering veroorzaken, als het een geluste stekkerboel is met vanalles wat nog aan kan blijven staan bij afwezigheid zou je de voeding van die werfkast af kunnen zetten. je hebt zo brand met veel losse apparaten van vermogen die nog aan kunnen staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

3x 16A Gg zekeringen deed hem de truuk. Ik kan nu gas geven :)

Allen bedankt.