rijdend wagentje maken

Thevel

Golden Member

Op 8 december 2017 23:39:49 schreef student123:
Ja, ziet er interessant uit die motor met tandwielvertraging

Motor is 3 Volt, maar je witte led's hebben iets meer dan 3V nodig.
Je kunt dan 3 penlite batterijen (4,5V) nemen en in serie een 1N4007 diode zetten, de motor krijgt dan ongeveer 3,8V maar daar zal hij niet zo gauw stuk van gaan.
Door een beetje te experimenteren met de tandwiel overbrenging kun je een goede snelheid bepalen.

Anoniem

Op 8 december 2017 23:53:20 schreef student123:
Ik heb twee rode en twee witte leds aan beide kanten van de wagen, waarbij de voorkant de witte leds branden en wanneer de auto terugkeert, de achterkant dus de voorkant wordt en de rode leds uitgaan en de witte aangaan. Moet toch in parallel dan?

Als ik nu minder batterijen gebruik, gaat de motor dan ook niet vertragen?

Je kunt aan beide kanten van het wagentje de LED's met de zelfde kleur in serie zetten. stel dat je dan LED's van 2,2 Volt hebt die 10 mA verbruiken 0.01en een batterij van 6 Volt, dan moet je dus 6-2,2-2,2=1,6 Volt met de weerstand weg werken. R=U/I : 1,6/0.01=160 Ohm. De motor komt niet op deze weerstand.

Edit: Thevel is mij weer voor en heeft meer info over de motor. Gebruik zijn info maar. :-)

Thevel

Golden Member

Hierboven:
Witte leds werken op ongeveer 3V, in serie zetten is dus geen goed idee.

Ik zou deze motor gebruiken : MOTOR 6VDC 250mA 14500TPM (2.5-6VDC) en dan vier AA batterijen van 1,5v, of mssch maar twee?

Thevel

Golden Member

Dan heb je nog steeds een flinke vertraging nodig.

en dan vier AA batterijen van 1,5v, of mssch maar twee?

2 batterijen gaat niet i.v.m je witte leds, is al eerder geschreven. Goed lezen!

bedankt, ik zal eens wat proberen experimenteren met die tandwielen en misschien met een ketting rond :-)

Shiptronic

Overleden

Op 9 december 2017 00:18:48 schreef Thevel:
Hierboven:
Witte leds werken op ongeveer 3V, in serie zetten is dus geen goed idee.

LED's werken op stroom, niet op spanning :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb nu deze onderdelen (zie bijlage) maar ik weet niet hoe ik die aan elkaar moet schakelen :-s Ik heb wel draad en soldeerding maar ik weet niet wat met wat ik moet verbinden.

Bestudeer dit eens. http://www.arrickrobotics.com/robomenu/

Het menu is al heel oud. Allemaal artikelen over het maken van een robotje. Hele simpele en hele complexe. Met alle mogelijke motoren: Stappen, dc, geheugenmetaal, pneumatisch, hydraulisch enz motoren. De robotjes hebben voetjes, kunnen zwemmen. rijden, vliegen enz.

Hier is in te vinden hoe je een aandrijving maakt. Hoe H-bruggen werken. Hoe je rijrichting omdraait. Het is alleen wel een paar avonden leeswerk denk ik.

http://www.arrickrobotics.com/robomenu/

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 10 december 2017 13:54:09 (35%)

Ten eerste is 'hij' een 'zij'.

Ten tweede heb ik reeds een diploma hogeschool behaald en doe ik nu een tweede richting hogeschool, ik ben dus niet dom. Ik heb ook al voor mijn testen van technologie twee keer 10/10 behaald.

Ten derde denk ik dat jij toen je nog niets van technisch onderwijs had gevolgd ook niets hierover wist, of zat al die kennis en ervaring al vanzelf in je hoofd?

Ten vijfde wil ik geen technieker zijn maar een ontwerper en moet ik enkel een basis van techniek hebben, ik kan evengoed voor vormgeving kiezen en dan hoef ik er zelfs niets over te weten.

En er wordt bij ons geen onderwijs gegeven, je moet alles zelf uitzoeken, maar aangezien we maar twee weken hebben voor deze opdracht en ik nog andere opdrachten heb, heb ik geen tijd om hele handboeken en cursussen te bestuderen.

RAAF12

Golden Member

Op 8 december 2017 23:53:20 schreef student123:
Ik heb twee rode en twee witte leds aan beide kanten van de wagen, waarbij de voorkant de witte leds branden en wanneer de auto terugkeert, de achterkant dus de voorkant wordt en de rode leds uitgaan en de witte aangaan. Moet toch in parallel dan?

Als ik nu minder batterijen gebruik, gaat de motor dan ook niet vertragen?

Die twee witte led's kan je in serie zetten en die twee rode ook. Let er wel op dat het diodes zijn. De ene draad is langer dan de andere. Dus voor een serieschakeling verbind je de lange van de ene met de korte van de andere. Afhankelijk van de aangeboden spanning zal er een serie weerstand tussen moeten om de stroom te begrenzen. De hoeveelheid licht kan je veranderen door die weerstand aan te passen. Maar als die een te lage waarde heeft gaat de led kapot. Leuk dat je hiermee bezig gaat. Gewoon stapje voor stapje doen. Al doende leert men. En op Google is ook veel te vinden.
De DC motor gaat langzamer draaien als de spanning lager wordt, logisch.

Bedankt Raaf voor je inlevingsvermogen, toch iemand die begrijpt dat je bij alle nieuwe dingen altijd vanaf nul begint :-)

dus hoe lang heb je nog voor je opdracht?

Maandag heb ik les van dat vak dus wil ik al iets kunnen tonen aan de leerkracht zodat ik feedback kan krijgen hierop. Dan moet ik nog de auto zelf maken en daar heb ik dan nog een week voor (maar ik moet uiteraard ook nog andere dingen doen voor andere vakken). Ik weet echt niet hoe ik die bedrading moet doen van de 8 leds (in parallel volgens de meesten), de motor, de batterij en de dubbelpolige schakelaar.

Willie W

Golden Member

Zo, je hebt al een hoop hulp weg gejagen.
Heb je al bekeken hoe jouw schakelaar werkt? Dan kun je daarmee een vergelijking maken met die H-brug
waar je het eerder over hebt gehad, die met die 4 schakelaars.
Want dat zou hetzelfde moeten zijn.
Als je dat hebt kun je de motor twee kanten op laten draaien.

De volgende uitdaging is de voor- en achterbumper aan de schakelaar zien te bevestigen zodat bij het indrukken van een van de bumpers de motor de andere kant op gaat draaien.

Als dat allemaal werkt zou ik pas aan de leds gaan werken want dat stelt niet zo veel voor.

Maar in ieder geval doe iets en laat zien wat je hebt gedaan.

Dag Willie

Ik ga een tuimelschakelaar gebruiken met twee standen (on on), is die H brug dan nog nodig?

In mijn cursus staat : 'Wanneer we de draaizin van de motor willen veranderen dienen we enkel de zin van de stroom te veranderen. We zullen dus de spanningsbron moeten omdraaien.' Als ik die tuimelschakelaar op de batterij zet, zal die dan de zin van de stroom veranderen? Misschien een domme vraag maar domme vragen bestaan eigenlijk niet :-)

Willie W

Golden Member

Nee, want die tuimelschakelaar vervangt dan de H-brug.
Jouw schakelaar bestaat uit twee wisselkontakten en die kunnen samen hetzelfde doen als die H-brug.

Teken maar eens een wisselkontakt en vergelijk dat eens met bijv. het linker deel van die H-brug.

Wat zou er volgens jou moeten gebeuren om die motor van draairichting te laten veranderen?

Met 1 wisselschakelaar lijkt me dat niet mogelijk. Met 2 wel, want dan heb je net zoiets als bij een H-brug. Je schakelt dan de ene kant vd motor of aan + of aan - . Met de andere pool van de motor doe je hetzelfde. En zo kun je de motor dus omdraaien van richting ("draaizin"???).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Willie W

Golden Member

Ik vroeg ook of TS de vergelijking ziet tussen een wisselkontakt en de helft van de H brug.
En in die schakelaar zitten ook twee wisselkontakten, dus een H brug.

EDIT, zat al te denken over de term “draaizin”, maar dat zal wel BE zijn.

[Bericht gewijzigd door Willie W op zaterdag 9 december 2017 22:14:07 (22%)

RAAF12

Golden Member

edit ik ben wat traag met typen en wordt aan alle kanten ingehaald :-)

Als ik die tuimelschakelaar op de batterij zet, zal die dan de zin van de stroom veranderen?

Nee hoor, als je goed kijkt heeft die schakelaar op je foto 6 aansluitingen.
Op de 2 middelste pinnen sluit je de motor aan. Ga nu met de batterij naar 2 pinnen die aan de buitenkant zitten. Maakt niet uit welke twee. Gaat de motor draaien? Nee? Zet de schakelaar in de andere stand, dan zal die draaien.

Bedraad de andere kant maar verwissel de + en - van de batterij.

X X X < wisselschakelaar 1
X X X < wisselschakelaar 2

Als het goed is kan je nu de draairichting wisselen met de switch. Vervolgens iets bedenken waardoor de schakelaar omgezet wordt als die tegen een muur rijd. Met een microswitch gaat dat beter. Moet je perse zo'n schakelaar als op de foto gebruiken?
Dan laat je een schuivende, lange as de muur raken die de switch bediend en door de snelheid wordt de motor omgepoold en rijdt naar de andere muur. Waar het spelletje zich herhaalt tot de batterij leeg is.

Ik heb eens uitgetest en toen ik de pluskant van de motor met de mindraad van de batterij verbond, ging de motor de andere richting uit denk ik.