rijdend wagentje maken

Als je beide draadjes van positie gewisseld hebt, klopt dit perfect.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Willie W

Golden Member

+ M -
X X X < wisselschakelaar 1
X X X < wisselschakelaar 2
- M +

En dan zo de batterij aansluiten.

'Op de 2 middelste pinnen sluit je de motor aan. Ga nu met de batterij naar 2 pinnen die aan de buitenkant zitten. Maakt niet uit welke twee. Gaat de motor draaien? Nee? Zet de schakelaar in de andere stand, dan zal die draaien. '

Dit heb ik gedaan en als ik de schakelaar verander, gaat de motor inderdaad draaien.

Maar wat bedoel je precies met XXX ?

We komen dit soort gevallen steeds vaker tegen op fora,..ligt dit aan de TS'ers kunnen we ons afvragen? Mij is de mening toegedaan dat het onderwijs reeds enige jaren steken laat vallen.Daar moeten we de TS niet op aanvallen.Eigen inzicht creeren en gebruiken en initiatief tonen is onderdeel van je opleiding ook al zijn hier geen boeken van...

Ik zal een keer over mijn hart strijken en een idee aandragen...
Hetzelfde hart wat ik vast hou, als jullie de werkmaatschappij worden ingestuurd.

Kunstige windows paint
Edit : ah Belgisch,..t is daar niet beter dus als hier in NL..

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Willie W

Golden Member

Dat moet je zien als de zes pinnen van de schakelaar.

RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2017 22:27:17 schreef student123:
'Op de 2 middelste pinnen sluit je de motor aan. Ga nu met de batterij naar 2 pinnen die aan de buitenkant zitten. Maakt niet uit welke twee. Gaat de motor draaien? Nee? Zet de schakelaar in de andere stand, dan zal die draaien. '

Dit heb ik gedaan en als ik de schakelaar verander, gaat de motor inderdaad draaien.

Maar wat bedoel je precies met XXX ?

Dat zijn de 6 soldeercontacten op de wisselschakelaar die ligt op de ijzeren plaat van je geplaatste foto.

Bij ons op school willen ze je eerst wat zien knoeien, en daarna zullen ze ons wat helpen. Alvast bedankt aan iedereen voor de hulp .

Ik weet van mezelf dat ik beter leer op een visuele manier, dus bedankt voor de tekening :-) Ik zal het eens uittesten.

haha raaf, ik weet ondertussen wel al wat er precies op mijn aluminiumplaat ligt :-)

Aan mijn batterij(houder) zitten twee draden, hoe kan ik dan die draden op twee verschillende manieren aansluiten aan die schakelaar als ik er slechts twee heb?

Willie W

Golden Member

Nog een tip, verhit de pinnen van de schakelaar niet te lang met de soldeerbout, anders smelt het plastic.
Dit gebeurt sneller dan je denkt.

EDIT, je kan twee draden kruislings op de schakelaar solderen, en dan de draden van de batterij er aan solderen.

[Bericht gewijzigd door Willie W op zaterdag 9 december 2017 23:02:08 (29%)

RAAF12

Golden Member

Op 9 december 2017 22:51:54 schreef student123:
Aan mijn batterij(houder) zitten twee draden, hoe kan ik dan die draden op twee verschillende manieren aansluiten aan die schakelaar als ik er slechts twee heb?

@Arabel ^ hierboven, heeft een tekening gemaakt ^ daar zie je de 6 contacten terug die ook op jouw schakelaar zitten (die op je alu plaat ligt :-) )

De rondjes met de zwarte stokjes zijn dezelfde als die twee bij uwe schakelaar in het midden.

Willie W

Golden Member

Zo dus, en dan de draden van de batterij erbij.

ja ok maar aan mijn batterij(houder) hangen twee draden, moet ik dan die draden verbinden met twee nieuwe draden zodat ik twee negatiefpolige draden heb en twee positiefpolige draden heb zodat ik die op de schakelaar kan vastmaken en zo kan switchen van richting van stroom en dus richting van de motor?

a zo Willie, ik begrijp het, dan moet ik gewoon mijn batterijdraden op een buitenste plus en min hangen en dan een draadje van plus naar de andere kant en een draadje van min naar de andere kant. Ik leer hier nog bij :-)

Willie W

Golden Member

Juist, en kun je met de schakelaar de “draaizin” van de motor veranderen.
Als dat werkt komt de uitdaging van de LED’s.

inderdaad, ik had als iets gelezen over voorschakelweerstanden? zoals getekend op de tekening van Arabel

het is trouwens gelukt om de motor van draairichting te doen veranderen door de wisselschakelaar te veranderen :-) Bedankt! (alleen vervelend dat ik een batterij moet uithalen vooraleer de motor stopt met draaien :-)

Willie W

Golden Member

Hier alvast een link naar een calculator om de weerstand te berekenen voor de led’s.

https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand-calculator

Domme vraag alweer, maar is het dan de bedoeling dat ik een nieuw component voor elke twee leds in serie plaats? Ik veronderstel dat die weerstand ervoor zorgt dat de led niet teveel stroom krijgt?

Willie W

Golden Member

De weerstand zorgt inderdaad voor de stroombegrenzing van de LED.
Hoeveel batterijen gebruik je nu voor de motor?

Ik gebruik nu 6V (vier AA batterijen). Als ik maar drie batterijen gebruik, werken de leds niet. Ik heb al opgezocht dat de rode leds een kniespanning hebben van 1.9V en de witte 3.1 V

Willie W

Golden Member

Dan kun je de rode met tweeën in serie zetten met een weerstand, de witte moeten dan elk hun eigen weerstand hebben.

Trouwens om de motor uit te zetten zou je een extra schakelaar kunnen plaatsen in de plusdraad van de batterij, dan hoef je niet steeds een batterij te verwijderen in het geheel uit te zetten.

EDIT, waarom is de motor maar drie volt?

Als dat echt zo is zou ik daar toch ook een paar diodes tussen zetten, anders word er die motor ook niet echt vrolijk van.

[Bericht gewijzigd door Willie W op zondag 10 december 2017 00:24:24 (23%)

Kheb nog een andere motor van 6v, ik zal deze dan gebruiken.

Moet ik dan zon diodes gaan kopen in de winkel?