is er nog een nuttige bestemming voor oude (analoge) satelliet/kabel ontvanger te bedenken?

Ik heb diverse werkende satelliet en kabel tv decoders gekeregen. Ze zijn echter allemaal nog met scart en geen HDMI aansluiting. Weet iemand of je hier nog een nuttige bestemming aan kan geven? Zitten er misschien nog leuke dingetjes in die bruikbaar zijn voor een projectje? Tips voor recycling projectje? Kan er eiland nog iets mee? Ik vind het zonde om ze weg te gooien. Helaas zijn bij de meeste de voeding niet los anders waren die handig voor andere projectjes.
Wie weet heeft er iemand nog leuke tips, er wordt hier nog lekker gesleuteld en gespeeld met (oude) electronica op dit forum dus wie weet.

Jinny

Golden Member

ATV amateurs zijn er soms blij mee..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Daar zat ik ook net aan te denken, misschien kunnen zendamateurs nog iets maken ervan. Ik vind zendamateurs iets fascinerends maar weet er niets van af. En het is ook te ingewikkeld voor mij, weet veel te weinig van electronica en zeker hoog frequent. Als bv op de beurs in Rosmalen rondloop en ze hoor praten is een een soort magie voor mij wat ze allemaal maken en doen, fasinerend ? Net een artikeltje gelezen over ATV. Ik denk dat mijn oom dat vroeger ook nog gedaan heeft maar dan met een oude videorecorder.
Is er afgezien van ATV nog iets anders te maken ermee?
Anders zal ik het hier binnenkort op v en a zetten voor iemand die er iets mee kan. (Mailtje van een ATV amateur die er iets me kan mag gerust, geldt ook voor Jinny?)
Na lezen van wat info over ATV lijkt me het bouwen van een ontvanger voor atv wel leuk maar weet niet of er ontvangts is in brugge en of mijn kennis niet te weinig is om een oude sataliet ontvanger om te bouwen tot ontvanger.

[Bericht gewijzigd door brains op zaterdag 9 december 2017 23:49:38 (13%)

Behuizing weggooien en de rest bewaren misschien kan je er ooit wat van gebruiken.
Je kan als je teveel sloop pcb's hebt er ook van een aantal alles desolderen dat bruikbaar is dan neem het in ieder geval niet veel ruimte in.

Sommige zendamateurs zijn inderdaad zeer fascinerend :-) (geen commentaar verder, hi).

De analoge ontvangers ontvangen op banden waar ook de 23cm amateurband in zit. Onder andere op die band wordt de ATV mode gebruikt. Die ATV kun je dus nagenoeg direct met zo'n ontvanger ontvangen. Je moet wel een geschikte antenne hebben en "line-of-sight" met de zender. Dat laatste is waarschijnlijk het grootste probleem.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evdweele

Overleden

De analoge ontvangers ontvangen op banden waar ook de 23cm amateurband in zit.

Ik vermoed echter dat de ontvangers van @brains digitale ontvangers zijn (DVB-S).
Of er veel zendamateurs in DVB-S uitzenden?

Bij het opruimen van mijn rommelhok kwam ik een jaar of 4 geleden een stuk of 5 analoge en 3 digitale satellietontvangers tegen. Niemand wilde ze hebben.
Toen maar bij het elektronisch afval gezet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

kabel ontvangers krijg ik ook weleens, zit niet bijster veel interessant spul in eigenlijk. die dingen zijn DVB-C overigens.

satteliet ontvangers zijn ook snel niet interessant meer, oude analoge zijn helemaal niet bruikbaar meer voor satteliet ontvangt. de oude digitale heb je ook niks meer aan omdat ze nog mpeg 2 zijn, oude standaarden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn verhaal hierboven gaat echt over de oude analoge ontvangers. Die werden veel gebruikt voordat Astra naar digitaal ging en waren toen gewild bij amateurs. De digitale lijken mij niet bruikbaar, maar daar weet ik te weinig van.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
evdweele

Overleden

Mijn verhaal hierboven gaat echt over de oude analoge ontvangers.

Dat was helemaal duidelijk. De laatste analoge satellietuitzendingen van de Duitse tv zijn in 2012 gestopt. De Nederlandse en Britse al vele jaren eerder. De Fransen hebben nog vrij lang op 5°West analoge tv in Secam uitgezonden.
Het is dus veel aannemelijker dat de ontvangers die worden genoemd al digitale DVB-S of DVB-C ontvangers zijn die geen HD uitzendingen in MPEG-4 kunnen ontvangen.

Analoge kabelontvangers zullen er nooit zijn geweest. Elke tv kan analoge signalen tussen 40MHz en 850MHz ontvangen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 10 december 2017 11:09:54 schreef testman:
kabel ontvangers krijg ik ook weleens, zit niet bijster veel interessant spul in eigenlijk. die dingen zijn DVB-C overigens.

....

Pas een humax gezocht op marktplaats. 2 tientjes inclusief 320GB HD recorder.
Ze worden allemaal gedumpt door mensen die op horizon van Ziggo overgaan.

tja hdd recorders doen ook niet veel op mp, voornamelijk omdat ze analoog zijn wat niemand nog kijkt. sommige toestellen hebben geeneens meer analoge scart inputs. echter prima dingen om vhs om te zetten naar dvd.

een moderne tv heeft een usb aansluiting, zet er een laptop hdd in externe usb behuizing aan, voeding 5V komt uit die usb3 poort, en je hebt een hdd recorder. 1TB kost geen 60€ meer, kun je best even mee vooruit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 10 december 2017 11:26:08 schreef evdweele:
[...]

Analoge kabelontvangers zullen er nooit zijn geweest. Elke tv kan analoge signalen tussen 40MHz en 850MHz ontvangen.

Cablecrypt en cablecrypt 2, mogelijk nog wel andere ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een 16 jaar terug zat er ook filmnet op de kabel in analoge codering, daar was een oude cablecrypt rtl4 decoder voor aan te passen dat je beeld had, geen geluid helaas, dat was een slag complexer. steeds sloeg de beeld polarisatie om van positief naar negatief en terug, rennen naar dat ding om een knopje om te zetten :P

23-03-2002. It's over. UPC Europe has removed all analog encrypted channels from the cable. Now they hope to survive with the digital service.
On the UPC page. You can read the history and news about the set-top box (Dutch only sorry). I'm afraid that UPC will move populair channels behind the set-top box to force more people to rent the box. The target of UPC is to triple the present costs for their customers, like in the USA.

daar heeft deze persoon gelijk in gehad, 15 jaar later zijn de prijzen niet bepaald alleen met inflatie meegestegen..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 10 december 2017 13:49:36 (47%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

leuke tijd was dat, heb ik ook nog omgebouwd, die luxcrypt decoders.
Er moest een extra ic bij die je middels draden op de pcb aansloot haha

Fordman
evdweele

Overleden

Op 10 december 2017 13:40:36 schreef maartenbakker:
[...]
Cablecrypt en cablecrypt 2, mogelijk nog wel andere ook.

Dat noem ik decoders, geen ontvangers. Vergelijkbaar met de Luxcrypt, D2-MAC en dergelijke satellietdecoders.

Bij "ontvanger" stel ik me voor dat de frequentieband die wordt ontvangen buiten de frequentieband van de tv zit. Zoals bij satellietontvangst.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Een analoge sat ontvanger is wel anders van opbouw dan een TV bak. Daarop is geen LNB aan te sluiten. Van een ouwe sat receiver zou evt. de kast, voeding en smartcard slot(?) nog hergebruikt kunnen worden.

evdweele

Overleden

Op mijn tv kan ik 1 tot 4 lnb's aansluiten :-) Zo scherp is het tegenwoordig niet meer afgebakend.

Het is mij alleen niet duidelijk waarom je die oude rotzooi zou willen bewaren.
De kast is nauwelijks bruikbaar door alle gaten die erin zitten, de voeding is vermoedelijk versleten en wat je met een card- of CI-slot zou moeten doen kan ik niet verzinnen.
Het vuilstort lijkt me de nuttigste plaats. Dan kan het nog worden gerecycled.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Jinny

Golden Member

23cm ATV Ed, daar is het nog bruikbaar voor.
En ik ken wel mensen hier in de omtrek die daar wel interesse in hebben..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Een analoge sat ontvanger is wel anders van opbouw dan een TV bak. Daarop is geen LNB aan te sluiten. Van een ouwe sat receiver zou evt. de kast, voeding en smartcard slot(?) nog hergebruikt kunnen worden.

Bij mijn weten is een analoge satelietontvanger gewoon een fm ontvanger geschikt voor de 23cm band. Een ouderwetse tv ontvanger was een AM ontvanger die de onderband niet mee ontving. De draaggolf was er wel. Op 5,5 MHz boven de draaggolf zat het audio kanaal FM gemoduleerd. Het beeldsignaal mocht ook niet breder zin dan die 5,5 Mhz. En het audiosignaal mocht ook niet te breed zijn. Bij filmnet werd de synchronisatie info in het composiet signaal onderdrukt. Het gevolg was dat het beeld vreselijk ging rollen. Om het beeld toch stabiel te kunnen krijgen werd de synchronisatie door AM modulatie op de audio carrier gedrukt.
Ik haalde die synchronisatie met een secam AM detector van de audio carrier af en pushte dat weer op het composiet signaal. Daarna clampte ik ik het signaal weer om het juiste DC niveau weer terug te krijgen. Met een ringteller waarin ik bitjes rondschoof bepaalde ik de polariteit van het signaal. Het beste was 1 op 1. Dus 1 keer invers en daarna niet invers. De gemiddelde waarde van het signaal was dan nul. het beeld van 1 op 2 was minder goed. De gemiddelde waarde was dan niet meer nul en het clampingcircuit had daar moeite mee. Het beeld knipperde dan meer. Ook de officiële decoders hadden daar moeite mee. Daarom deden ze 1 op 2 codering niet erg vaak.
Als er een film was met grote rode explosies (Een vlammende vuurzee in b.v. een rambo film.) dan wilde het beeldsignaal wel eens te breed worden en in botsing komen met de audio carrier die ook door een hoog geluidsniveau breder was. Het gevolg was een rollend onstabiel beeld. Ook officiële decoders hadden daar last van. De syncsignalen werden zo verminkt dat de decoder er geen chocolade van kon maken.

Het was toen met die decoders een best leuke leerzame knutsel tijd.

In andere landen was de tv standaard anders. In Frankrijk was het audio AM gemoduleerd. (SECAM). In engeland zat het audio weer op 6 Mhz. Verder liepen de ontvangers tot iets van 800Mhz dacht ik.

In elk geval totaal afwijkend van wat de analoge sat-ontvanger kan ontvangen.

Ik gebruik o.a. een sx200 en wat Barco's voorzien van diverse converters om ATV te kunnen ontvangen. Het werkt zeer goed.
De converters gebruik ik om sat-ontvangers die dus geschikt zijn voor de 23cm band geschikt te maken voor de 13 en de 3cm band.
Omdat de standaard sat-ontvangers zoals die SX-200 erg doof zijn gebruik ik om de 23cm band te kunnen ontvangen alleen een versterker van 25dB. Deze ontvangers zijn zo doof omdat ze eigenlijk zijn ontworpen om signaal te krijgen uit een LNC of B. En dat is het onderdeel wat zich in het hard van een schotel bevind. Dat ding moet ook voedingspanning hebben die wordt via de antenne kabel geleverd. Z.g. fantoomvoeding. Maak je foutje in de kabel of is er door oxidatie een sluiting dan gaat er bij de sx200 een zekering door.

Hubie

Special Member

Als er zo'n tuner inzithttps://www.vandijkenelektronica.eu/index.php?id_product=925&controlle…
Kan je daar een "poor mans spectrum analyzer"mee maken.

Of zoiets:https://www.circuitsonline.net/forum/view/83465

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 10 december 2017 20:33:59 (17%)

Op 10 december 2017 14:01:47 schreef Oane:
leuke tijd was dat, heb ik ook nog omgebouwd, die luxcrypt decoders.
Er moest een extra ic bij die je middels draden op de pcb aansloot haha

idd, was dat niet een 4040 en een 4013?

edit: de site van 15 jaar terug met ombouw gegevens is er nog steeds, al 15 jaar server ruimte aan t vreten :) met nogal vage foto's wat toen niet eens opviel met de oude 17" crt monitor op 1024x800

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 10 december 2017 18:06:45 schreef evdweele:
[...]Dat noem ik decoders, geen ontvangers. Vergelijkbaar met de Luxcrypt, D2-MAC en dergelijke satellietdecoders.

Bij "ontvanger" stel ik me voor dat de frequentieband die wordt ontvangen buiten de frequentieband van de tv zit. Zoals bij satellietontvangst.

In deze decoders zit inderdaad alleen een tuner voor de normale frequentiebanden, net als in DVB-C ontvangers trouwens. Kwestie van definitie dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 december 2017 11:43:19 schreef testman:
tja hdd recorders doen ook niet veel op mp, voornamelijk omdat ze analoog zijn wat niemand nog kijkt. sommige toestellen hebben geeneens meer analoge scart inputs.

Voor die 2 tientjes: gewoon DVB-C, 1080p HDMI, USB, LAN, etcetera.

Het hele opnemen is natuurlijk ook heel snel veranderd. In the cloud, 'gemist-service', of gewoon niet. Wij hebben nu Netflix thuis en zijn in één klap van 2 a 3 uur TV (en opnames) per dag naar misschien een half uur gegaan. Met name al die reclame onzin die je toch half meekrijgt met opnemen is gewoon in één keer passé en inhoudelijk is er ook niet veel dat er op de kabel aan kan tippen (voor ons dan).