RJ45 galvanische isolator

pa3gws

Golden Member

Op 8 december 2017 07:44:09 schreef mel:
Ik heb gewoon in mn hobbyhok een autoradio staan

Wel op notenhouten blokjes hoop ik. ;-)
Maar ik lees hier dat UTP altijd galvanisch gescheiden is.
Weet iemand of dat ook zo is in de Pioneer CDJ-2000 CD spelers?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
GJ_

Moderator

Op 5 december 2017 20:55:05 schreef Arco: (alle RJ45 aansluitingen zijn geisoleerd)

Voor ethernet misschien, maar vergeet niet dat RJ45 connectoren ook heel gebruikt worden voor andere verbindingen, met name voor RS485.

joopv

Golden Member

Op 8 december 2017 08:07:06 schreef pa3gws:
[...]
Maar ik lees hier dat UTP altijd galvanisch gescheiden is.

Ethernet over UTP is altijd galvanisch gescheiden. UTP wordt ook voor honderden andere zaken gebruikt.

Weet iemand of dat ook zo is in de Pioneer CDJ-2000 CD spelers?

Dat is gewoon ethernet lees ik in de handleiding, dus je kunt er met een gerust hart van uitgaan dat dat galvanisch gescheiden is.

Arco

Special Member

Dat artikel concludeert dus (net als de meesten) dat optische isolatie zinloos is... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt Arco, het is volgens Archimago zinloos.

Ik begon deze post met een technische vraag die ik op een beleefde manier stelde. Dat dit een emotionele zwarte Piet discussie zou leiden had ik niet verwacht.
Ik bouw zelf veel audio meestal voor laag budget. Daarbij experimenteer ik vaak. Zo heb ik voor een draaitafel een keramisch lager gemaakt wat zeer goed gelukt is maar een magnetisch lager was een fiasco. Nu ben ik dus bezig met een budget streamer en kom de problemen van o.a. jitter en noise tegen. Vallen en opstaan hoort erbij.En ik leer daardoor elke keer weer wat bij.
Maar dat ik hier door bijv. KlaasZ, EricP, Arco, Hubie etc. als lachwekkend wordt neergezet, denigrerend en bijna beledigend verwacht ik eerder op een site zoals Dumpert.

Arco

Special Member

We zijn niet denigrerend, maar proberen je 'bij te sturen' om te voorkomen dat je zinloze experimenten uitvoert waarvan de uitkomst al vast staat...
(je kunt onder een auto ook wel vierkante wielen uitproberen, maar dat het niet lekker rijdt is vooraf te voorspellen... ;) )

Vaak heeft men zich echter zo vastgebeten in een 'eureka' idee, dat men er met geen mogelijkheid vanaf te brengen is.
Verder zijn er trouwens ook onderzoeken naar jitter gedaan. Bleek dat jitter door mensen niet tot nauwelijks waarneembaar is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 9 december 2017 13:21:53 schreef Arco:

(je kunt onder een auto ook wel vierkante wielen uitproberen, maar dat het niet lekker rijdt is vooraf te voorspellen... ;) )

.

Ook dat is niet waar, met 4-kanten wielen kan je ook een soepele rit maken, mits : https://www.sciencenews.org/article/riding-square-wheels

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Helemaal niks denigrerend. Maar er zijn hier mensen die in de elektrotechniek door de wol geverfd zijn en weten dat wat je wil doen volkomen zinloos is. Dat is geen mening maar een feit. Dat mag toch wel gezegd worden?

Als je er dan toch graag mee verder wil, zoek dan een apparaat waar zo'n galvanische scheiding al in zit, b.v. een oude computer. Daar sloop je het spulletje uit en dat ga je tussen je kabels zetten.

maartenbakker

Golden Member

Op 9 december 2017 22:33:24 schreef Triumph:
Dank je de koekoek.

Als je zelf zo'n antwoord geeft moet je anderen niet voor de voeten gooien dat ze emotioneel reageren. Overigens is zelfs de zwartepietendiscussie rationeel te benaderen, alleen niet iedereen gebruikt dezelfde argumenten. Zo gaat dat nog wel eens met discussies.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 december 2017 22:50:45 schreef Hoeben:
[...]Dat je iets dat galvanisch gescheiden is galvanisch gaat scheiden.

Maar dat is toch wat hij wil?

Neem je toch Wifi, ben je minster 1 meter galvanisch gescheiden.

mel

Golden Member

Ik denk, dat als er ergens ruis is, dit meer zit in de analoge versterker dan in het digitale gedeelte.Probeer eerst dit eens goed te krijgen.
En verder vind ik deze discussie gewoon zinloos, de TS denkt toch dat hij altijd gelijk heeft.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Een digitaal signaal heeft geen ruis. Hooguit bit errors... (die na omzetting in analoog dan weer wel ruis kunnen geven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

Op 9 december 2017 13:01:55 schreef Triumph:
KlaasZ, EricP, Arco, Hubie etc. als lachwekkend wordt neergezet, denigrerend en bijna beledigend verwacht ik eerder op een site zoals Dumpert.

heb er geen verstand van,...maar hier heeft hij een punt, dit past inderdaad niet bij circuits online.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Ik vind het normaal dat je op een serieus technisch forum erop wordt gewezen dat je een schakeling wel kunt bouwen maar dat deze geen effectieve werking heeft.
(het zou zelfs vreemd zijn als dat niet gebeurde...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

In plaats van alles in het belachelijke te trekken ... er zijn wel degelijk ethernet verbindingen die NIET galvanisch gescheiden zijn.

En daarmee kun je een aardlus fabrieken die dan weer voor allerlei gereutel in een audio signaal kan zorgen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 10 december 2017 14:52:30 (27%)

Arco

Special Member

Ahum,

En die transformator dan?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Voor de oplettende kijker zit de verbinding naar het chassis toch echt voor de trafo ;)

(als u hier links kijkt .. ziet u rechts niets)

High met Henk

Special Member

idd, je kunt de OPTIE weglaten..
en dan is hij weer wel gescheiden..

en overigens .2: het gaat daar om chassis ground, ofwel PE

dat is wat anders dan digital GND. symbool is ook anders... Dus zou zomaar eens kunnen dat het appraat intern wel gescheiden is t.o.v. ethernet. Maar via de voeding zou er wat in kunnen koppelen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Dat 'zou' allemaal kunnen.

Maar het hoeft dus per definitie niet gescheiden te zijn.

Arco

Special Member

Het is een verwarrende tekening, waar niet precies vast staat wat er aan wat vast zit.
(voor de aarde/gnd worden 3 verschillende symbolen gebruikt waarvan niet bekend is of die zijn doorverbonden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com