Xwisp stopt (weer) tijdens programeren

Beste allemaal,

Afgelopen dinsdag heb ik een topic gemaakt voor problemen met een 16f688. Dat is met behulp van dat topic opgelost en sindsdien ben ik bezig met het project waar het eigenlijk om draaide. Even samenvattend:
De 16f688 liet geen ledje knipperen, bleek te komen doordat Bumblebee die pic niet aan kan. XWisp programmeert hem gewoon en start dan de pic precies zoals het hoort.

Nu ik met de software bezig ben en de pic dus met enige regelmaat moet herprogrammeren kom ik achter een probleem wat ik al eerder gehad heb. Namelijk dat XWisp héél langzaam programmeert, soms lukt het wel en start de pic gewoon (meestal 1 of 2 keer na het herstarten van de pc). Soms loopt XWisp zó vast dat de enige oplossing is om de pc opnieuw te starten (anders kom ik niet van xwisp af of blijft de compoort bezet). Toen ik even terug zocht in mijn eerdere topics vond ik het oude topic... de oplossing was toen Bumblebee gebruiken. Dat is nu alleen geen oplossing meer omdat Bumblebee niet overweg kan met een 16f688. En als je pak en beet 2 keer de pic kan programmeren, en dan de pc opnieuw moet starten wordt dat toch behoorlijk vervelend.

Hieronder staan de linkjes naar de oude topics. Om even wat antwoorden uit het topic van 2015 samen te vatten:
Ik gebruik een wisp648 met Xwisp1.41, een redelijke usb-serieelconverter van ICIDU en de pic zit in het circuit maar op de programmeerpinnen zit momenteel niks aangesloten.

En nog de nodige extra informatie:
Een andere 16f688 geeft het zelfde probleem en het is altijd tijdens het schrijven van de code dat hij vast loopt maar niet op het zelfde adres.
Het schrijven gaat tergend traag, de adressen springen van 0000 naar 0020 naar 0040 enz. Per stap duurt het ongeveer een seconde. Terwijl dat altijd zo snel voorbij flitste dat ik het niet per stuk kon lezen.

Het topic van eerder deze week:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/139183

Het topic van dit probleem uit 2015:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/124850

Heeft iemand enig idee (of heeft iemand anders dit probleem ook wel eens gehad)?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Daan

Ik heb geen Wisp programmer, maar ik kan je wel enkele tips geven.
Ik gebruik picprog van Velleman om mijn bootloaders in de PIC te steken. Daar zet ik meestal onder de hardware configuratie de snelheid wat lager, is noodzakelijk als je met een USB naar seriëel omvormer werkt.
Ik weet niet of je Wisp die mogelijkheid/instelling heeft.

Een ander probleem / mogelijkheid is de instelling van je USB naar Seriëel adapter. In windows,onder de instellingen van je COM poort (onder device manager)moet je gaan naar:
-Rechterklik op com poort
-Properties of eigenschappen
-Tabblad Port settings
-Advanced
-Latency timer -> die moet je zo laag mogelijk zetten, of met enkele andere instellingen proberen. (ik heb deze op 2ms staan)
Steek niet teveel USB busbelastende prullen op je PC als je daarmee bezig bent, zodat je USB volledig ter beschikking voor je programmer staat.

Iig deze tweak moet ik doen om de bootloader van picbasic goed te laten werken.
Ik gebruik een easysync omvormer met een originele FTDI chip aan boord.

Hoi coldrestart,

De latency timer die jij beschrijft kan ik niet vinden. Bij Eigenschappen>poortinstellingen>geavanceerd staat bij mij alleen de mogelijkheid om FIFO buffers te gebruiken. Ze stonden op maximaal, ik heb ze halverwege, op het laagst mogelijk en helemaal uit geprobeerd. En hij blijft vast lopen. Nu loopt hij soms ook vast tijdens het teruglezen van de code. Al zou het kunnen zijn dat dat gewoon stom toeval is... De snelheid van de poort staat op 9600. Ik heb net de usb-serieel converter rechtstreeks op de pc aangesloten (in plaats van via een hub zoals gebruikelijk) en alles wat ik kon missen aan usb apparaten afgekoppeld.

Alleen de usb key voor de compiler en een muis zat nog op de usb aangesloten. En het zelfde probleem doet zich weer voor.

Ik betwijfel ook eigenlijk of het een hardwareprobleem is. Bumblebee doet het via de hub en met alle andere usb apparaten aangesloten over het algemeen probleemloos. Alleen bleek eerder deze week dat Bumblebee deze PIC niet aan kon, vandaar dat ik weer naar Xwisp overgestapt ben...

EDIT: Ik heb geprobeerd de nieuwste drivers te installeren voor de usb-serieel converter. Met de aller nieuwste driver weigert hij compleet. Dan krijg ik bij apparaatbeheer de melding "dit apparaat start niet". Na het nodige proberen en nog een keer proberen de oude driver weer werkend gekregen, maar nog steeds het zelfde probleem.

[Bericht gewijzigd door DaanSteeman op zaterdag 9 december 2017 22:59:18 (14%)

Arco

Special Member

Koop een pickit dan ben je van alle problemen af. Blijft een russische roulette met die rs232->usb spullen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/135883
Eigenlijk is die software en programmer te oud voor deze tijd.
Bij mij had dit hoofdzakelijk met W10 te maken.
Ik heb nu een pickit 3 en deze werkt perfect.

Er hangt toch niks anders aan de programmeerpinnen veronderstel ik, want soms kun je dan ook niet programmeren.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik begrijp niet dat iemand jaren blijft kl*ten met zo'n gammel ding terwijl een pickit kloon maar 8 euro kost... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi allemaal,

Ja dat begint onderhand steeds verleidelijker te worden. Ik begin onderhand een beetje moe te worden van elke keer dat ik iets wil maken wel weer gezeik met het programmeren te hebben. Is het niet het programmeren zelf, dan is het de usb-serieel converter wel. Is dat het niet begint wel weer een ander ding te zeuren dat het niet werkt.

Gezien het feit dat die dingen gemaakt worden door microchip zelf neem ik aan dat die "alle" PIC's kunnen programmeren? En kan ik die net als xwisp en bumblebee aan proton IDE koppelen zodat compileren, programmeren en verify allemaal in een keer door fietst?

Ik zie een hoop varianten wat prijs betreft. Origineel (ik neem aan dat het origineel is ivm prijs) voor een euro of 50-60 en kloon voor rond de 10 euro (of 8 zoals Arco al aangeeft).

Heb jij goeie ervaringen met zo'n kloon? Ik zag in het topic dat 19roland70 doorstuurde dat lambiek een originele aanrade...

@MGP: het is een In Circuit Programmer. Dus zou moeten kunnen (ook al vaak genoeg gedaan). Maar ivm fouten uitsluiten zit er momenteel niks aan de programeerpinnen behalve de programmer.

De pickit is dacht ik geen In Circuit of wel?

Dat werkt niet altijd, als er een led aan de pin hangt mag je het vergeten.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Pickit is alleen maar in circuit (ICSP)...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 10 december 2017 14:46:15 schreef DaanSteeman:
Heb jij goeie ervaringen met zo'n kloon? Ik zag in het topic dat 19roland70 doorstuurde dat lambiek een originele aan rade...

Ja, maar volgens Arco werkt een kloon net zo goed als een originele. Heb geen ervaring met een kloon, maar voor dat tientje is het te proberen toch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Werkt prima, ik heb hem hier gekocht (is nu zelfs nog goedkoper geworden): https://www.ebay.nl/itm/microcontrollers-PICkit2-PIC-KIT2-debugger-pro…
Qua componenten ziet 'ie er zelfs steviger uit als het origineel.
(de originele heeft bijv. een gammel 680uH spoeltje, wat gegarandeerd afbreekt als je hem laat vallen, de kloon heeft een veel stevigere)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 10 december 2017 15:39:00 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@MGP: wat bedoel je precies? Led's zijn een van de weinige dingen die ik nog wel eens aan een programeerpin hang met bijbehorende weerstand en ik vermoed vanwege die weerstand werkt dat eigenlijk altijd probleemloos. Condensatoren (bijvoorbeeld voor een anologe ingang) vind de programmer niet leuk, dat heb ik inmiddels wel gemerkt...

Pickit is alleen maar in circuit (ICSP)...

Dat is mooi, dat vind ik namelijk uitermate praktisch. En al mijn printen hebben ook programeeraansluitingen.

@Arco: ik zie dat jij een PICkit2 aanraad. Ik zag dat de 3 ook uit is. Zit daar nog een wezenlijk verschil tussen of maakt het functioneel gewoon geen bal uit?

Arco

Special Member

Voor standalone gebruik is er geen verschil.
Voor gebruik binnen MPLAB(x)/IPE worden wat meer nieuwere ic's ondersteund die de laatste jaren zijn uitgekomen door pickit3.
Een pickit3 kloon kost maar weinig meer: https://www.ebay.com/itm/PICkit3-PIC-KIT3-PICkit2-PIC-KIT2-Debugger-Pr…

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 10 december 2017 16:59:04 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ben ooit van de ene op de andere dag ook in de problemen geraakt met het BumbleBee/Xwisp/Wisp648/GalvaWisp gebeuren.
Tot op heden oorzaak nog steeds onbekend.
Als je het eens wil nalezen: https://www.circuitsonline.net/forum/view/131245
Daardoor ook een PicKit3 aangeschaft.
Als het sindsdien toch nog eens fout ging lag het steeds aan mezelf. :+

En kan ik die net als xwisp en bumblebee aan proton IDE koppelen zodat compileren, programmeren en verify allemaal in een keer door fietst?

Dat kan maar ik gebruik standalone simpelweg de Auto Import Hex + Write Device knop.

Pickit is alleen maar in circuit (ICSP)...

Ik probeer de programmeerpins enkel te gebruiken voor ICSP. Als dat niet kan zet ik er in de ontwerpfase een 3-polig schakelaartje tussen zodat het niet uitmaakt wat er aan de pins hangt.

Op 10 december 2017 16:34:37 schreef DaanSteeman:
@MGP: wat bedoel je precies? Led's zijn een van de weinige dingen die ik nog wel eens aan een programeerpin hang met bijbehorende weerstand en ik vermoed vanwege die weerstand werkt dat eigenlijk altijd probleemloos...

Teken dat eens uit, aan de uitgangen van de wisp zitten ook weerstanden, bij mij zijn dat 100ohm weerstanden, bij een wisp648 weet ik het niet.

Ik heb nog nooit een pic kunnen programmeren met een led aan de programmeerpinnen, ik heb daar eens een ganse dag op gezocht en nu vermijd ik leds te plaatsen op die poorten, sedertdien nooit meer problemen.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Leds werkt prima. (met een echte programmer... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Daar heb ik geen ervaring mee.. :p

Verleden week is zo'n ICD2 adapter binnengekomen voor gebruik met mijn kloon Pickit2 en die zal maar gebruikt worden bij 16F88 en andere moeilijk te programmeren pics.

@Daan, ik gebruik wel een echte RS232 poort geen USB omvormer.

LDmicro user.

Op 10 december 2017 18:51:09 schreef MGP:
[...]
Teken dat eens uit, aan de uitgangen van de wisp zitten ook weerstanden, bij mij zijn dat 100ohm weerstanden, bij een wisp648 weet ik het niet.

Ik heb nog nooit een pic kunnen programmeren met een led aan de programmeerpinnen, ik heb daar eens een ganse dag op gezocht en nu vermijd ik leds te plaatsen op die poorten, sedertdien nooit meer problemen.

Leds aan een programeerpin doe ik net zoals een led aan een willekeurige andere pin. Vanaf de pin een 1K weerstand en dan de led naar gnd.

Een echte RS232 poort zit niet op deze computer, dus ik kan helaas weinig anders dan een converter gebruiken...

@ Arco: Oke, dan moet ik even kijken of die nieuwere chips eventueel interesant zijn. En dan bestel ik de 2 of de 3. Jammer dat de wisp dan buiten gebruik valt... Maar na al heel wat keren dagen zo niet weken gescheld en getier met drivers, converters en weet ik het wat allemaal nogmeer ben ik er wel een beetje klaar mee... En ach, dan heb ik een reserve voor als ik de pickit een keer opblaas ofzo :P

Op 10 december 2017 19:46:26 schreef DaanSteeman:
Leds aan een programeerpin doe ik net zoals een led aan een willekeurige andere pin. Vanaf de pin een 1K weerstand en dan de led naar gnd.

En heb je al eens geprobeerd zonder? op dat antwoord zit ik te wachten...

LDmicro user.
Arco

Special Member

... en die zal maar gebruikt worden bij 16F88 en andere moeilijk te programmeren pics.

Is geen 'moeilijke' chip. Ik heb er vele zonder problemen met een pickit geprogrammeerd. Eerder zo dat die wisp niet geschikt is voor modernere chips.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@MGP: nee er zit nu niks aangesloten op de programeerpinnen dit zeg ik ook al in mijn startpost en mijn post van 14:46 vanmiddag?

@Arco: en die "moeilijke chip" of althans de betiteling daarvan haal ik even van de picbasic.nl site. Daar staat een dergelijke opmerking voor chips die vpp voor vdd vereisen en daarmee een extra schakelingetje vereisen zolang je niet de wisp648 hebt.

Maargoed, ik ben er klaar mee. Ik zit nog wat te experimenteren met de code... Ik denk dat ik in het afgelopen uur de pc al minstens 7 keer opnieuw gestart heb, soms lukt het na het herstarten niet eens om de PIC 1 keer te programmeren. Ebay is weliswaar een heel stuk goedkoper maar ik bestel hem wel in Nederland, dan heb ik hem dinsdag en kan ik tenminste verder. Mijn geduld is redelijk op :P.

Arco

Special Member

Zeker voor een programmer moet je iets hebben wat 100% (of bijna) betrouwbaar is.
Anders kun je iedere keer als iets niet werkt uit gaan zoeken of het aan je firmware of aan de programmer ligt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Precies, 99 van de 100 keer bleek het aan mij te liggen (al was het maar zo iets stoms als verkeerd aangesloten, of toch die ene punt of komma verkeerd) maar als het dan de programmer is (wat zo eens in de paar jaar raak was) zit ik weer een week te schelden tot het ding weer doet wat het moet doen.

Ik heb een kloon besteld. 20 euro plus 5 verzendkosten maar wel dinsdag in huis en meteen nog een handje vol standaard meuk wat ik toch op voorraad wil hebben mee besteld. Om de boel aan proton IDE te koppelen kan ik gewoon de beschrijving op picbasic.nl aanhouden (die is eigenlijk voor de pickit 2 maar dat zal wat koppelen betreft maar weinig schelen toch?)

Anoniem

Daan,

goede beslissing om over te gaan naar een Pickit. Als je de oude Wisp wil bewaren "voor het geval dat" kun je beter zorgen dat je een USB naar RS232 kabel krijgt met een FTDI chip er in. Ik gebruik ze zelf van Moxa ondanks dat mijn laptop een "echte" RS232 poort heeft. Dat werkt perfect.