RJ45 galvanische isolator

Op 6 december 2017 04:45:44 schreef Triumph:
Ja audiofiele onzin (of niet?). Ik wilde daarom ook geen €200,- betalen maar €2,80 voor een HR961160c.

Galvanische isolatoren worden ook veel in de medische wereld gebruikt. Er zijn tig verschillende in de handel maar ook allemaal rond de €200,-
http://www.noratel.com/products/voltage/lan-isolator/
Dan moeten ze toch een functie hebben?

Dus de uitdaging is om hem voor €2,80 zelf te maken.

Overigens gebruik ik een via optische S/PDIF aangesloten €35,-Chromecast Audio als streamer met een ethernet adapter en een reclocker. Dat is wat anders dan de (tien)duizenden euro's kostende audio streamers van merken zoals Naim, Moon of Linn.

Dus is het mogelijk zo'n 'audiofiel stekkertje' zelf te maken van een HR961160c? Welk aansluitingen?

De Chromecast is met een optische verbinding (S/PDIF) aangesloten en daardoor per definitie eigenlijk al immuun voor bijvoorbeeld groundloops;)

Trix Sine bedankt, ik ben blij dat we weer ontopic zijn. Wilde eigenlijk forum fijne dagen wensen en weer 7 jaar niet meer van mij laten horen.

Misverstand is denk ik ook ontstaan omdat wij 2 werelden zijn. Jullie de digitale wereld waar een 1 een 1 is en 0 een 0. Voor mij de digitaal/analoge met 1 en 0 maar ook jitter en noise. Stel voor dat we gewoon opnieuw beginnen.

Ik ben dus bezig met een budget streamer die wired verbonden is met ethernet (via een €19,- CCA ethernet adaptor) maar optisch met een dac.
Ik heb verschillende streamers op mijn dac gezet en er is best wat verschil in klank/kwaliteit. Een Cromecast audio (CCA) geeft zonder meer de slechtste kwaliteit maar wat verwacht je van €35,-. De meeste noise komt volgens mij van de schakelende voeding, daar komt een andere voor met een lage ripple/noise.

Een andere mogelijkheid van noise is dat deze komt via de ethernet verbinding, al zal dit stukken minder zijn en mogelijk verwaarloosbaar. Ik wist in eerste instantie niet dat deze standaard (meestal?) al galvanisch gescheiden is. Ik heb een foto gepost van de CCA ethernet conector die ik gebruik. Deze is duidelijk eenvoudiger dan de HR96xxx die ik gekocht heb. Is deze eerste ook galvanisch gescheiden?

Dat er noise binnenkomt via de ethernet is eigenlijk wel bekend maar is deze van invloed? Dat wilde ik dus proefondervindelijk bekijken en door voor €200,- er een te kopen maar diy voor €2,80.

Zie hier voor noise via ethernet: https://youtu.be/fTu460Py-TI

Dit is echter noise in de 14mhz en dat kan volgens mij nooit van invloed zijn op de kwaliteit van de streamer. Maar in de metingen van Archimago zie je bijvoorbeeld ook een 60Hz noise.
http://archimago.blogspot.nl/2016/11/measurements-on-value-for-etherne…
Echter te gering om echt storend te zijn. Maar is dat altijd zo, kan ik dit uitsluiten met een extra filter?

Ik weet nu dat er standaard al een galvanische scheiding is maar is deze effecient genoeg? Ik ontwerp zelf audiofilters en vergelijk een enkele trafo met een 1e orde filter. In audio gebruik ik ook 2e en 3e orde filters, die zijn natuurlijk efficienter.

Kortom ik wilde zo'n extra ethernet filtertje maken, dacht eigenlijk dat ik dat wel zelf kon maken met een HR96xxxx maar dat bleek niet het geval, en toen begon deze hele discussie op dit forum.

Ik wilde dus zelf een extra filter maken voor de wired ethernet. Waarschijnlijk onzin maar dat was wel het idee.

En dat is mij nog niet gelukt, komt misschien wel. Eerst maar kerst.

Nu heb ik hier een marantz sr8002 SNR 105 DB
Het grafiekje van die meneer zie je een heel klein bultje 60 Hz -130 DB

zou je het horen ?. In NL heb je waarschijnlijk 50 hz "brom".

Een accu/batterij gevoede streamer heeft deze misschien niet, kun je testen. Wel degelijke apparatuur voor nodig.

Arco

Special Member

Hier zou dat 50Hz zijn i.p.v. 60Hz uiteraard... ;)
In het artikel staat ook dat het verder geen invloed heeft. (-130dB is veel te zacht om te horen)
Extra isolatie met transformators heeft ook geen zin, daar gaat alles gewoon ook doorheen. STP/FTP (aan 1 zijde geaard) zal wel helpen tegen opvangen van brom.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 december 2017 22:39:23 schreef Hoeben:
Hier is de oplossing. De IDEALE galvanische scheiding: glasvezel.

En wat gebruikt de TS ? :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Sorry nu ga ik offtopic.

marantz sr8002

Dat is een mooie bak, mankeert niets aan. Verdient een goede streamer. Zoek maar uit 'budget' streamers vanaf €1.500,-
https://www.alpha-audio.nl/2017/12/multitest-betaalbare-streaming-brid…
Zonder dac dus doen alle 3 niets anders dan eenen en nullen verzenden, en toch klankverschil.

Ik heb overigens niet de illusie van een Chromecast Audio eenzelfde kwaliteit te kunnen maken als deze streamers. Maar het is voor mij de leut om te kijken hoever je komt.

Klankverschil kan, maar dat hoeft niet aan de verbinding te liggen (al dan niet galvanisch gescheiden).
Om te beginnen zou je eerst moeten uitzoeken of er wel dezelfde data wordt uitgestuurd door die streamers. Als dat al niet hetzelfde is, is verder vergelijken al niet meer mogelijk (iets met appels en peren...).

Ethernet data is NIET gevoelig voor storingen (binnen gespecificeerde grenzen)! Het maakt dan ook niet uit wat die data voorstelt. Meest gebruikte toepassing is computernetwerken. In die situatie stelt de data bestanden voor. Bij (audio-)streamers stelt die data audio voor. Als de ethernet stream zodanig beïnvloed zou kunnen worden als als die "audiofielen" beweren, dat zou datzelfde effect optreden bij data die bestanden (een Excel sheet, Word document, ...) voorstellen,. Dat zou dus betekenen dat er bijvoorbeeld in je Word document woorden zijn veranderd, of op zijn minst letters. En dat gebeurt niet, dat weet jij ook! Dus: ook bij die data stroom die audio voorstelt, gebeurt dat niet! Zo simpel is het.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op maandag 11 december 2017 09:31:03 (53%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb de rj45 connectie van mijn ethernet adaptor doorgemeten en ook deze is galvanisch gescheiden. Jullie hadden helemaal gelijk, ik was hier niet van op de hoogte.

Ethernet data is NIET gevoelig voor storingen

Klopt als het om de bits gaat, zelfs mijn €35,- CCA geeft het bitperfect door. Nogmaals daar gaat het dus niet om. Kijk naar de Youtube link.

Ik heb besloten mij te voorlopig te richten op de voeding. Mocht er noise via de ethernet verbinding binnenkomen en misschien van invloed kunnen zijn dan is de CCA waarschijnlijk toch te slecht om een hoorbaar effect te geven. Blijft een gok. Liefst had ik het willen testen. Het zou mij niets verbazen dat moderne streamers zich hiertegen afschermen.

Bedankt voor jullie tijd, sorry voor de mijn onkunde, ik heb weer wat bijgeleerd. Fijne feestdagen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik lees wel mee.
Want hoewel iedereen zal snappen dat je zo'n laag bromniveau als in die test niet kunt horen, is het op zichzelf al interessant dat het überhaupt verschil maakt op een galvanisch gescheiden ingang.
Er is dus niets mis met een zekere wetenschappelijke nieuwsgierigheid naar hoe dat kan, of wat voor effect we nu eigenlijk zien. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Op 11 december 2017 08:10:43 schreef Triumph:
Sorry nu ga ik offtopic. [...]

Maar het is voor mij de leut om te kijken hoever je komt.

Als je dit soort testen leuk vindt, moet je ook eerlijk zijn en "blind" luisterproeven doen.

Oftewel - je laat iemand anders dingen veranderen die niet aan jou doorgeeft welke componenten op welke tijd actief zijn.

Ik ben ook zo'n audiofanaat geweest maar er zijn belangrijkere zaken in het leven. Vandaag gaat mijn Stax Lambda elektrostatische koptelefoon in een doos - op weg naar een nieuwe eigenaar.

maartenbakker

Golden Member

Op 11 december 2017 12:38:59 schreef Triumph:
Ik heb de rj45 connectie van mijn ethernet adaptor doorgemeten en ook deze is galvanisch gescheiden. Jullie hadden helemaal gelijk, ik was hier niet van op de hoogte.

[...]
Klopt als het om de bits gaat, zelfs mijn €35,- CCA geeft het bitperfect door. Nogmaals daar gaat het dus niet om. Kijk naar de Youtube link.

Als het goed is (!) zit er aan de ontvangende kant een buffer zodat bitperfect automatisch ook zonder jitter e.d. is. Ruis en storingen zijn nou juist dingen waar ethernet tot op zekere hoogte tegen moet kunnen. 14MHz kan wel degelijk storend zijn maar is waarschijnlijk gewoon een uitgestraald bijproduct van de clock van de ethernetadapter dat te zwak is om ergens invloed op te hebben. Nou kan het natuurlijk dat het ontwerp rondom de DAC slecht is dus zaken als jitter niet opgevangen worden... En de decodering is ook verschillend tussen de apparaten dus dat geeft sowieso klankverschil, waardoor waarschijnlijk de chroomkast er slechter uitkomt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 11 december 2017 14:01:05 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 11 december 2017 08:10:43 schreef Triumph:

Zonder dac dus doen alle 3 niets anders dan eenen en nullen verzenden, en toch klankverschil.

Zonder DAC, maar ws wel MET decoder, DE bron voor klankverschillen zoals hierboven ook al eens gezegd.

Don't Panic!