Haardvuur aansturen met Nest

Hoi Iedereen,

Ik ben niet helemaal zeker of mijn vraag wel past in deze categorie. Mijn verontschuldigingen indien het wat fout staat.

Momenteel ben ik bezig met de uitbouw van een nieuw project. Ons gasvuur aan de Nest thermostaat koppelen. Zo kan onze verwarming rapper opwarmen. Het haardvuur kan manueel worden aangestuurd volgens volgende schakeling:

Om het haardvuur aan te zetten moeten zowel de 'up' als de 'down' samen worden ingeduwd voor 3 seconden. Een zelfde procedure voor het uit zetten.

Nu dacht ik dit te realiseren met een Sonoff die aan mijn Nest gekoppeld is. Helaas schakelt deze sonoff enkel maar 'in en 'uit'. Dus nu ben ik op zoek naar koppeling die daar tussen past. Zodat ik van 'AAN/UIT' naar 'Drie sec 'up'+'down'' ga.
Hoe materialiseer ik dit?

- Analoog? Met transistoren die geleiden voor drie seconden of zo?
- Digitaal? Met arduino? Maar is dat niet wat overkill voor zo'n kleine toepassing?
En kan ik de arduino dan niet direct rechtstreeks aan de nest hangen?

Hebben jullie een beter idee? Vorige keren ben ik hier al telkenmale goed op weg gezet en dus hoop ik nu opnieuw wat ideeën van jullie te horen.

Esp8266, dan heb je meteen wifi.

Zoek even uit hoe de knopjes werken. Vaak kan je 3 of juist 0v aanbieden om de knop de aktiveren, dat kan rechtstreeks met een io pin op de 8266. Mogelijk kan je de 8266 sonoff compatible maken.

Nee het is geen overkill. Elk apparaat zonder wifi is onderkill ;)

Hoe is die SonOff gekoppeld aan je NEST?

Het is mogelijk om de SonOff om te programmeren met ESPEasy.

Maar daarvoor moet ik eerst weten hoe de SonOff aangestuurd wordt door de NEST.

@K7Jz: in de SonOff zit een ESP8266 dus....

[Bericht gewijzigd door Roches op dinsdag 12 december 2017 22:40:04 (11%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Die software gooit dan houtblokken in de kachel ?

Op 13 december 2017 06:26:42 schreef Peter112:
Die software gooit dan houtblokken in de kachel ?

Gas, gelukkig!

De Nest stuurt de Sonoff aan via de brol app eWlink.
http://www.ewelink.cc/en/2017/02/17/ewelink-works-with-nest/

Ik zeg brol app omdat deze mijn batterij leeg zuigt. Ik hoop dan ook dat, eenmaal ingesteld, ik die app niet meer nodig heb.

Ik moet inderdaad nog uitzoeken welke spanning er tussen bijvoorbeeld klem 23 en 21 staat. Aan de hand van die informatie kan ik dan verder werken.

Daar ik geen ervaring heb met die esp8266 denk ik dat ik nog even verder doe met mijn basis idee. Even schetsen:

Ik hoop dat optie 1 mogelijk is. Dat zou toch 1 relais uitgespaard zijn.

Ideaal zou idd zijn dat ik die sonoff herprogrameer, maar ik vrees dat ik dan de connectiviteit met mijn nest kwijt zal zijn...

Verdere input is steeds welkom!

Shiptronic

Overleden

Welke Sonos ga je gebruiken? er zijn er die hebben al relais contacten ( 4CH) en kan je geen scenes programeren? elke scene is dan aan 3sec pauze en weer uit. ik meen dat er iets van een timer functie in zat. (countdown timer tasks) Dan heb je die arduino helemaal niet nodig. Maar de Sonos website blink uit in het niet geven van een DS of handleidingen :(

De Pro kan het sowieso zie: https://sonoff.itead.cc/en/products/sonoff/sonoff-4ch-pro , Inching mode.

Merk en type haard kan ook handig zijn.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 13 december 2017 12:32:04 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Heb je ook Domoticz draaien?

Daarin is het mogelijk de NEST te koppelen aan Domoticz, maar wat je dan kan met de NEST en welke waarden hij geeft weet ik niet.

Misschien zijn hier mensen met Domoticz en een NEST.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Geen antwoord op je vraag, maar denk je ook aan de veiligheid? Er kunnen rare dingen gebeuren als het ding onverwachts en automatisch aan gaat.

Gr.

Erik

@shiptronic: Ik had al een sonoff liggen. Dus een nieuwe kopen, terwijl een andere ongebruikt blijft liggen is economisch gezien niet de beste oplossing.

@Roches: geen Domotics, helaas niet.

@erik1234: Daar heb ik ook al over na gedacht. Het vuur zelf is wel goed afgeschermd zoals getoond op de website:

http://www.cosyflame.be/nl/nr1-in-gashaarden-1.htm

Sowieso ga ik de eerste maanden mijn systeem enkel testen als ik thuis ben. Om toch zeker te zijn.

Ondertussen heb ik ook al gemerkt dat ik, eenmaal de sonoff is ingesteld, de app niet meer nodig heb. Dus dat is ook nog een voordeel.

Nu is het nog zien of ik effectief een arduino nodig heb of niet.
Kleine bijkomende vraag. Heb ik heel dat bordje nodig van arduino? Of kan ik de IC er van halen en apart voeden op een eigen gemaakt bordje?

Ondertussen zelf al het antwoord op mijn vraag gevonden:

natuurlijk kan men een arduino ook als stand alone object programeren, dat heet ISP:

https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP

Om dit topic nog wat nieuw leven in te blazen, heb ik ondertussen zelf een pasklaar antwoord gevonen.

Er bestaan ook timer relais op de markt die exact het zelfde doen als wat mijn plan is. Dus dan valt de behoefte van een arduino ook weg.

Dit topic zou dan mss ook beter bij de ananloge elektronica staan dan bij de digitale.

Merci voor iedereens input