Soms verlichting die flikkert

Hallo,ik heb een volgend probleem nl dat als ik mijn verlichting aanzet,dit zijn ledlampen met een e27 fitting van 2 watt,deze soms even knippert ,dus niet uit ofzo maar even een verschil in brandsterkte.Dit probleem gebeurd ook met byv. Spots op 230 volt,dus zonder transfo.
Nu weet ik dat de 230 volt spots op een andere fase hangen tov de ledlampen.Het probleem is niet altijd en daarom stel ik even mijn vraag hier wat dit zou kunnen veroorzaken.Een slechte verbinding naar de 230 volt spots kan ik uitsluiten binnenshuis.Zou het kunnen zijn dat er spanningspieken of dippen zijn op het net?
Als het spannings pieken zijn of dippen kan ik hier niets aan doen maar welke verlichting is ongevoelig hiervoor,?Als ik byv ledspots zet op 12 volt dc met een elektronische transfo,vangt deze transfo dan de pieken op?
Ik kan ook kiezen voor spaarlampen met een e27 fitting ,vangen deze de pieken ook op?
Alvast bedankt voor het meedenken en een fijne dag
Elco boy

pa3gws

Golden Member

Zitten er dimmers tussen?
En gebeurd dat random of op min of meer vaste tijden?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hallo er zitten geen dimmers tussen en gebeurt meer savonds dat de lampen flikkeren
Groetjes
Elco boy

mel

Golden Member

Kijk eens of dat op vaste tijden gebeurd,zo ja, zijn het waarschijnlijk schakelpulsen op het net.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hallo terug ik denk niet dat het byv.elke dag om 6 uur savonds gebeurd maar het valt me wel op dat er savonds meer flikkeringen zijn,zou het dan kunnen dat de omgeving ,buren ,dan meer verbruikt en dit te zien is aan de verlichting
Groetjes
Elco boy

mel

Golden Member

Als je ver van de wijktrafo zit, en er zitten veel verbruikers op dezelfde kabel, kan dat inderdaad het geval zijn.
Of je eigen huisaansluiting, de kabel dan, is te dun..
Is het steeds dezelfde lamp, of is dat willekeurig?

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 15 december 2017 14:04:34 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Kijk eens op de klok als het gebeurt. Is het toevallig steeds op 23.00 uur?
Of kijk naar buiten. Gaat de straatverlichting net aan?

Met dimmers komt het meestal door TF uitzendingen idd: http://www.toonfrequent.nl/

In mijn thuisregio hoor je het zingen (op 1600Hz) ook regelmatig (vooral uit TL armaturen). K22-180 en Decabit gecombineerd.

EDIT: Oh, geen dimmers, daar las ik overheen... Dan is het niet waarschijnlijk dat het TF is.

PS: Slechts een paar procent afwijking kun je al heel goed met het blote oog waarnemen bij gloeilampen, er hoeft dus weinig aan de hand te zijn.

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 15 december 2017 15:19:02 (37%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

dit probleem is echt vervelend, meerdere klanten met een zut dure knx dimmers die hier last van hebben, niet simpel iets voor te maken. dat gaat niet omdat het filter op de juiste frequentie gemaakt moet zijn. gezien er 492Hz, 1024Hz, 13xxHz voorkomt in NL is dat voor fabrikanten niet te doen..

de enige oplossing is geen 230V lampen gebruiken, laagspanning 12 of 24VDC, de DC driver/voeding filtert die storing wel eruit, dimmen in de laagspanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo testman,als ik nu zou kiezen voor 12 volt ledspots zou de storing dan opgevangen worden door de driver/voeding voor deze ledspots?De ledspots zijn die dc of ac
Ik ga verbouwen dus ideaal om dit probleem op te lossen nu toch het huis wordt gerenoveerd door mij
Groetjes
Elco boy

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

de 12V ledspots dienen wel DC te zijn, AC storingen komen door de trafo nog gewoon door, tevens heb je niet veel dimmers die in de 12V AC dimmen, dat is voornamelijk DC.

ik had in het verleden een stel ringkernen om m'n spanhalogeen te voedden, steeds die TF signalen en diens geknipper, ook het inschakelen van de aircopomp gaf knipper, het gezoem van de trafo vanwege de 230V triac dimmer was ook vervelend. later is dat naar 24VDC gegaan met een pwm eltako dimmer waar enige meters power leds aan hangen op een 10A meanwell voeding, dat knippert nooit. gezien de hoge stroom de leds maar 24V gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er worden geen dimmers toegepast !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

als je ze wel toepast zo maken, dan heb je geen last van knipperen. DC ledspots kun je ook primair schakelen, dan ook geen geknipper.

lampen die wel dimbaar zijn geven ook die storingen met TF signalen soms. zeker die action kwaliteit dingen.

als je dichtbij de plek woont waar die signalen op het net worden gezet scheelt ook.

ken situaties die gelijkend zijn, maar de een heeft nergens last van want woont achteraf op t einde van een straatkabel. de ander heeft dezelfde gedimde ledlampen maar woont in de kern van t dorp vlakbij de trafo en heeft er wel last van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgende keer eerst maar het hele topic lezen, voordat je antwoord geeft ? :)
Maar schakelen aan de DC kant, gaat ook nog wel eens fout helaas.
(heb heel veel klemko inbouwspotjes liggen die hierdoor defect geraakt zijn)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Wat denken jullie van inbouw spaarlampen,zijn die gevoelig voor dit soort storingen,zouden deze ook de knipper doorgeven
Groetjes
Elco boy

Als ik een led driver 12 volt dc zou gebruiken met een led spot zal de flikker dan ook weg worden gefilterd ?zie foto van de led driver
Groetjes

inbouw spaarlampen als de gu10 spotjes van megaman kun je vergeten, cfl spaarlampen gaan eruit, veel is er al niet meer van, over een paar jaar is alles eruit.

overigens is klemko op lichtbron gebied rommel, ook hun pirren zijn rommel. lichtsensoren gaat nog wel, maar is zeker beter geweest.

van bailey lichtbronnen heb ik ook geen hoge pet op, de gloeilampen gaan wel, maar led vervangers zijn niet bepaald goed te noemen.

led is en blijft veel haken en ogen hebben, zeker met dimmen in bestaande situaties waar gloeilampen zaten. ook snappen vele niet het verschil tussen een stroombron en spanningsbron voeding. vooral die 1e levert vaker veel defecte armaturen op. men zet 10 armaturen parallel, 24V erop en klap, er mocht maar 3,5V per led over vallen en nog in serie ook. ik kan dat zien aan de print met led in dat armatuur, maar de meesten denken er niet bij na..

edit: als je niet gaat dimmen, zou ik niet veel losse drivers nemen met maar 1 of 2 armaturen erop. die kunnen ook problemen geven. als je 20x spotjes ineens schakelt van zeg 3W dan zet ze allen op 1 voeding. die neem je ruim, dus geen 3A voeding nemen waar je 2,85A nodig hebt. bij voorkeur ook geen leds nemen die in serie moeten staan, knipperen doen ze dan miss niet, maar stukgaan wel. na 2 jaar vind je niks meer van datzelfde type, prijs maakt niet uit, ongeveer half jaarlijks verandert het type weer, en dus ook de lichtkleur en vaak het uiterlijk.

naast power leds heb ik ook gu5,3 51mm ledspots op de spanlijn, die kunnen zowel DC als AC 12V aan, deze zitten achter een 12V adapter, knippert ook niet. direct op een 12V AC trafo doen ze dat echter wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dus beter niet schakelen in de secundaire.
Met een strippie (constante spanning) gaat dit wel goed.
Neem je 3 kleine spotjes die in serie staan, gaat het snel fout.
De driver ziet geen belasting en slingert de spanning lekker op.
Sluit de lampjes aan, en zie de magie :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hallo testman,de ledspots van 12 volt zijn deze stroomgestuurd of is enkel de spanning van belang?Als ik een geschakelde voeding pak van 12 volt dc en byv 8 amp zou dan mijn probleem verholpen zijn als ik hier dan parallel een aantal spots ophang?al bedankt voor het meedenken
Grts
Elco boy

Je schrijft spots !
foto ?
Ik heb hier inbouw spots van 10Watt liggen, met een sharp binnenwerk.
Deze kunnen zowel op wissel of gelijkspanning gebruikt worden.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

ik heb hier philips ledspots op 12V, ze werken nog op 24VDC zelfs, kom je niet veel tegen dat de ingebouwde converter zo ver kan.

bij gu5.3 spots heb je standaard 12V en dus spanning gestuurd. dan kun je ook schakelen in de DC kant. met een stroombron is dat vragen om ellende idd.

goedkope halogeen keuken spotjes doen dit ook, voeding blijft dan stukgaan..

ik gebruik die ledspotjes overal voor, vele gereedschap handlampen op accu omgebouwd met die dingen, door de converter werken ze op zowel 8V als 18V en geven evenveel licht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb deze ledspots eens aangesloten op een batterij van 12 volt en de spot brandt normaal.Als ik het goed begrijp kan ik dan deze spots aansluiten op een geschakelde voeding van 12 volt en verlost zijnvan mijn flikkeringen in de verlichting
De ledspot is van het type osram parathom advanced
Groetjes
Elco boy

jep dat is voldoende, de DC smps voeding filtert die storingen eruit. let wel op dat je niet te dunne draad aanlegt, 6W leds doen 500ma de stuk en meer met opstarten, 20 achtereen zetten levert aan de voeding dus 10A op, spanningsval niet onderschatten, zeker met alles tegelijk opstarten niet. dan zet je beter 2x een DC voeding voor 2x 5A en gebruik je 1,5mm2 ( voeding in het midden plaatsen van de ledspots) of 2,5mm2. die laatste is niet goed te lassen in de kroonsteen van een gu5,3 voetje, wel met soepele wago's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wanneer de nutsaansluiting 3 fasen + nul is kan het ook nooit geen kwaad om de nulleider inclusief hoofdschakelaar in de meterkast te controleren. Je weet het maar nooit mischien vonkt er ergens wel wat.