Soms verlichting die flikkert

Ik heb laatst wat verlichting vervangen voor plafonnières van Philips, de budgetversie van 10 watt. Deze zijn helemaal compleet, 230v.
Deze doen hetzelfde en het viel mij op dat het gebeurt wanneer de koelkast af slaat.
De storing kan dus ook uit je eigen huis komen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

pieken veroorzaakt door in en uitschakelende motoren zie je in die goedkope dingen ook. de driver heeft weinig afvlakking en niet afdoende filtering aan boord.

rotte voeding kan ook, dit speelde bij een klant een tijd terug ook, licht knipperde met regelmaat. het eea vervangen in de meterkast en probleem was weer weg leek het. tot het weer begon na enkele dagen, er werd wat geschakeld in de meterkast en toen was de voeding geheel weg. er bleek een rotte mof in de grondkabel te zitten vanuit de straat, gelukkig was het 1x 35A voeding.

ik ken goedkope led downlighters, die reageren als 3 deuren verder men bezig is met een afkortzaag, het steeds in en uit schakelen van een 2000W motor laat die dingen knipperen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zo ernstig is het nu ook weer niet, ik zie het alleen in combinatie met onze koel/vries combi. Is daar ook iets aan te doen? Mogelijk een netfilter ervoor of een capaciteit over de uitgang?

Edit: Ik zie dat je dit al beantwoord. Er is geen makkelijke oplossing voor. Brol van flips dus.

[Bericht gewijzigd door MAH op zaterdag 16 december 2017 13:31:13 (21%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

x2 condensator over de thermostaat van de koelkast zetten kan helpen. iets van 0,1uf kan helpen.

of probeer eens de stekker van de koelkast om te draaien..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 16 december 2017 14:15:57 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Enorm bedankt testman voor uw goede raad,leuk als je hulp krijgt met zulke problemen Ook bedankt aan de anderen
Tot binnenkort
Groetjes
Elcoboy

[Bericht gewijzigd door elco boy op zaterdag 16 december 2017 17:15:10 (10%)

Weet er iemand waar ik een degelijke voeding van 12 volt 5 ampere kan kopen,dus eentje van goede kwaliteit
Groetjes
Elco boy

een alu mean well nemen, tel eerst uit hoeveel vermogen je nodig hebt. ik zei 5A, maar dat is een voorbeeld.

een meanwell uit de hlg reeks bijv..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 16 december 2017 18:39:22 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had gedacht aan 4 kringen met elk 6 spots.Als ik dan reken aan 600 ma per spot kom ik aan ,3,6 amp Als ik dan een voeding pak van 12 volt 5 amp,heb ik dan genoeg reserve voor de opstartIk had deze voeding in gedachte

dat is een goede, is ook nog instelbaar mbt de potmeters onder de dopjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op zich heb je een verschijnsel dat Flicker heet (61000-3-3) dit komt door fluctuerende lasten aangesloten op het lichtnet.
(Denk aan wasmachine motoren die optrekken, kookplaten met relais etc. zware lasten met een significant stroom verbruik)
Toonfrequent signalen is op zich mogelijk, ik heb dit verschillen in lichtsterkte zien maken.
Je zou dit echter bij vrijwel alle lampen moeten zien, dan is het niet beperkt tot spotjes maar elke lamp.
(Wij zien het hier geregeld, wij hebben een bovenleiding en onze oude wasmachine liet het licht flikkeren of de water koker)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

als het led licht flikkert door een last van 2000W die ohms is, dan heb je spanningsval over een slecht contact denk ik.. gloeilampen zie je wel dimmen met 2V spanningsval door lopend vermogen, maar led niet als je een beetje goed spul hebt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo terug,ben nu zover dat ik de verlichting ga plaatsen,nl ledspots op 12 v dc power supply ik ben van plan deze voeding nl hlg 80h 12 b meanwell te gebruiken per 6 ledspots aangezien deze voeding dimbaar is alsook de ledspots
NU komt de vraag,als je dimt met deze voeding verminder je dan de spanning of de stroom en zal dit goed werken
Alvast bedankt voor het meedenken

Hallo terug,ik heb dus de meanwell hlg80h12b voedingen binnen voor mijn ledspots,osram parathom advanced 12 volt
Op de ledspots staat dimmable maar wanneer ik nu een potmeter van 100 k aansluit op de dim kabels van de voeding dimmen de ledspots niet,ze vallen uit als ik de pot.volledig verdraai.
Mijn vraag is nu als er iemand is die weet hoe je deze spots dan wel kan dimmen,met enkel de spanning te verlagen van de powersupply dmv de pot lukt het niet.
Is er nog een andere mogelijkheid?
Misschien current beperken,maar hoe doe ik dit dan,eventueel een extra printje maken is geen probleem,plaats zat in de kast naast de voedingen
Alvast bedankt
Groetjes
Elco boy

Sine

Moderator

DC dimmen zal niet lukken waarschijnlijk. De meeste van die spots gaan er van uit dat ze AC gevoed worden en door een fase af/aan gesneden dimmer gedimd worden.

Misschien kun je ze PWM-en al dan niet op 100Hz om zo dicht mogelijk bij dat effect te komen.

met DC dimmen gaat niet als je spotjes hebt die dimbaar zijn, die reageren op een AC regeling met fase afsnij of dergelijke dimmer.

een DC voeding die dimbaar is met bijv ledstrip erin die geen converter aan boord heeft werkt wel. dat heb ik hier ook. op een smps adapter met 12V ledspotjes die dimbaar zijn heb ik een eltako pwm dimmer die in de 12V zit, dat werkt wel.. de voeding zelf dus niet gaan dimmen, die verlaagt de spanning gewoon op de uitgang.

ga je die ledspotjes toch weer op AC gebruiken komt het knipperen ook weer terug..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok bedankt,dan zalhet zonder dimmen worden,ben al blij als de flikkering weg is
Groetjes
Elco boy

t komt best wel voor dat een draad in de HAK aan wegbakken is, dat is dus op kosten van de leverancier als je apparaten doorfikken als dit de nul betrof. tegenwoordig is het uitgekeerde bedrag door de leverancier maar laag, daar heb je niet veel nieuw spul meer voor, meen max 2500€ nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo terug,volgend probleem stelt zich nu,ik heb de ledspotjes aangesloten op 12 v dc maar nu heb ik al 3 spotjes defect,lijkt telkens bij het aanschakelen te gebeuren.Kan het zijn dat de ledspots,osram parathom advanced,geen dc aankunnen,op de verpakking staat 12 v 50 hz,dus ac?
Welke spots zouden wel geschikt zijn voor dc 12 volt,iemand een idee?
Alvast bedankt
Groetjes
Elco boy

in die spotjes zit een converter die van AC DC maakt. als een ledspot niet werkt op DC is het iets anders. schakel je de voeding in? dus 230V erop en dan gaan de voeding en spots ineens aan. je zou de spanning uit de voeding iets lager kunnen zetten, gezien gelijkgerichte en afgevlakte AC ook hogere DC oplevert. als de spots een goede converter hebben geven ze op 7VDC nog volle bak licht, echter is de stroom per spotje dan ook bijna 2x zo hoog, dat houdt niet elke converter lang vol want de koeling is niet afdoende.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het niet zo dat als ik dc aanbied op de ledspots die een converter hebben,om van ac dc te maken,er een spanningsval is over de gelijkrichter van 2x 0,7 v in de spot?Zou het dan niet logisch zijn om te denken dat je de dc spanning van de voeding moet verhogen ipv verlagen of sla ik hier de bal mis?
Bedankt voor het meedenken
Elco boy

een smps voeding richt de netspanning ook gelijk, 230VAC wordt dan 310VDC als je 230VDC aanlevert start zo'n voeding vaak niet eens ( als het tenminste geen 90-240V model is ) dan dien je 310VDC aan te leveren voor een goede werking.

de converter in de spotjes regelt die paar volt wel bij, dus de spanning hoef je niks aan te doen. meet eens of die voeding geen spanningspiek afgeeft met opstarten..

waar zitten die defecte spotjes? dichtbij de voeding of juist ver weg?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De ledspot die defect is staat ver vanaf de voeding,dus ik zag al 2 keer dat de ledspots het begaven bij het inschakelen,wat zou ik hieraan kunnen doen om dat te verhelpen?als ik de ledspots aansluit op een ac trafo,gewikkelde,en ik zet de spots aan dan gaan de spots onmiddellijk aan terwijl met de dc voeding de spots precies een kleine softstart hebben
Groetjes

Zou het niet kunnen dat als ik 12v ac aanbied de converter er ongeveer 14 v dc van maakt en als ik 12 v dc aanbied de spanning in de ledspot te laag is nl 12 v dc en de stroom te hoog?Wel raar dan dat ze sneuvelen bij de opstart
Ben maar hardop aan het denken hoor
Groetjes
Elco boy

Dit is een foto van de converter in de spot