Arduino Mega verschillen

rob007

Yarr, Matey!

Ik wil in het andere Arduino topic niet er doorheen jengelen en dus zodoende…

Arduino Mega zoek de verschillen zou je bijna zeggen.
Zat weer te kijken hoor naar die Arduino bordjes,
En ja ik had al eens een ander bordje gevonden (volgens zeggen een betere!?)
Ik had hem domweg gekocht en gevraagd of ik hem onder de Ramps 1.4 kon steken,
Dat kon dus niet andere pin bezeting.
Maar dan nog zijn er naar schijnt verschillende!
Ook de chip die (als ik het goed zeg vertaling van PC naar de chip van Arduino moet doen zit verschil in.

https://www.ebay.nl/itm/1pcs-Mega-2560-ATmega2560-16AU-Board-Free-USB-…

https://www.ebay.nl/itm/1pcs-MEGA-2560-R3-ATMEGA16U2-ATMEGA2560-16AU-B…

kunnen jullie misschien ook nog iets vertellen?
Bijvoorbeeld welke is de beste en waarom?
Ga je dit ook nog merken als je hem onder de Ramps 1.4 steekt?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De ene is goedkoper dan de andere, lijkt het. Maar waarom staat bij de ene beschreven dat er (ook) een Atmega16u2 onboard zit ? Wanneer ik de foto's er van bekijk, kan ik deze chip nergens ontdekken.... ook niet op de onderkant.
Voor de rest lijken beide modellen erg op elkaar, met het verschil
dat de voeding-, en USB-aansluiting gespiegeld zitten.

Edit
Bij nadere bestudering van de foto's van beide verkopers, merk ik dat de foto van de ene compleet gespiegeld is. :+ De ene vermeldt wat over een Atmega16U2 die ergens verstopt zou moeten zitten, maar niet zichtbaar is. De ander rept er helemaal niet over.
Dus het komt neer op het volgende :

Verkoper 1
- Onboard Atmega16U2 (die niet zichtbaar is)
- Bieden, huidig bod : $4.75

Verkoper 2
- Prijs : $7.58

Een snelle zoektocht naar de prijzen van een Atmega2560 leert me dat de prijs schommelt zo rond de $10. Tsja,..

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Dit zijn op het oog Mega compatibles met een CH340 als USB interface, geen 16U2.
Beide interfaces werken bij mij goed voor het laden van firmware, of het langdurig betrouwbaar is bij b.v. een 3D printer die dagen achtereen communiceert en waar iedere fout dodelijk is weet ik niet.

Of er bij een verdacht lage prijs een 1280 of een 2560 op zit is denk ik alleen door controleren vast te stellen. Daar over speculeren is al snel een stuk duurder dan het ding zelf ;)

Overigens is de Mega2560 in mijn ogen een wat gedateerde en dure chip, maar als je deze vorm / zoveel direct io nodig hebt is het allicht nog de weg om te gaan.

Bij een 3D printer zou ik idd geen risico nemen, voor €8.21 heb je wel een ATMega2560 + ATMega16U2

https://nl.aliexpress.com/item/Mega-2560-R3-Board-2012-Offcial-Versie-…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
rob007

Yarr, Matey!

Zie je wel, ik weet er niet genoeg van af en dacht vraag het hier toch maar eens even.
Hier staat ie geloof ik ook (Klopt het?)
Dat doosje heeft voor mij geen waarde en ook dat kabeltje heb ik er een paar van.
https://www.ebay.nl/itm/ATMEGA16U2-Board-For-Arduino-Mega-2560-R3-Boar…

Fijn dat jullie toch even wat vertellen mensen!
Die andere die aan mijn printer zit heb ik op goed geluk gekocht,
Maar of dat de betere is??? Ik zou het niet weten.
Kunnen jullie het ergens aan afzien?
.
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=Mega+2560+R3+Board+2012+Offcial+V…
.
https://www.ebay.nl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_n…

Ik vergeet wat!
De pin bezetting is bij allen het zelfde?
Want je hebt als ik het goed begrijp er nog een? Nog beter? Met een andere pin bezetting….toch? of....?
of ga ik nu de fout in? (hij moet wel op die Ramps 1.4 passen natuurlijk!)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op het ene moet je bieden en de andere is de verkoopsprijs.

LDmicro user.

Het heeft weinig zin om te discussiëren over welke "beter" is, als je niet zelf de software schrijft. Een exemplaar dat niet compatible is met de software die je wilt gebruiken kan in alle opzichten beter zijn, en alsnog onbruikbaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

MGP maar dit zijn dan (hopen we) ook de goeie?
Sparky ik denk dan in dit geval voor onder een Ramps 1.4 voor een 3D printer en dus ook die software.

VrGrRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De keuze van firmware staat hier los van.

Behalve als je dus een exemplaar kiest met een andere controller of afwijkende pinout eb er simpelweg geen firmware bestaat voor dat specifieke board.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Ik raak nu een beetje in de war! (Onkunde mijnerzijds sorry!)
Is dit model degene die je niet kunt gebruiken met de Ramps 1.4 voor een 3D printer?
Vanwege de pin bezetting?
Of is dat weer nog een ander model?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Geen idee, mijn punt was dat je dat moet controleren, en dat er verder dus weinig te zeggen valt over welke board beter is. Zodra je hebt vastgesteld dat een board compatible is met de software die je wilt gebruiken, kun je naar andere zaken gaan kijken om je keuze te maken; welk IC wordt gebruikt voor de USB verbinding, bijvoorbeeld.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb door de tijd aardig wat exotische arduino bordjes gekocht en ik moet zeggen dat die allemaal werken.
In beide advertenties spreekt men over een mega 2560 dus µp is het zelfde, ik kan me niet voorstellen dat de pinmapping anders zou zijn dan de orginele.

Rob,

Als je zelf niet kunt bepalen wat kwa hardware compatibele met elkaar is kun je mi beter een complete kit kopen waar iemand anders dat al uitgezocht heeft. Als het dan nog niet werkt heb je een aanspreekpunt.

3D-printer controller ramps 1.4 + mega2560 R3 + 5 x a4988 + LCD12864

https://www.miniinthebox.com/nl/3d-printer-controller-ramps-1-4-mega25…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
rob007

Yarr, Matey!

Beste allemaal,

Dank jullie wel tot zover!
Wat je nu verteld Ronald ik heb inderdaad een Ramps 1.4 met deArduino er bij ook gekocht!
Maar zoals Djenn ook schrijft je hebt zoveel soorten Arduino en natuurlijk omdat ik er te wijnig van weet dacht ik ook ik vraag het eens.
Want wel heb ik destijds ook eens te horen gehad nee jo die kun je er niet voor gebruiken!
Maar die zou wel sneller en beter zijn,
en je weet hoed dat gaat sneller en beter dan wil je die hebben!!!
Maar dat gaat dus niet altijd overal bij op.
Vraag ik mij nog wel af hoeveel verschillende MEGA’s heb je dan?
Maar nee tis goed zo!

VrGr Rob.
kan het niet laten! :-) (kreeg vandaag de brief binnen!)
mensen mijn zoon gaat trouwen!!!
die twee sch.dochter en zoon gaan ZO GOED, heerlijk!!!
(ja ja HEEL ERG TROTS!!!)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Heee heb het setje binnen!

Heb Arduino, Ramps1.4 LCD en stepstickjes binnen zoals jij zij Roland.
Ik had het al besteld voor ik hier schreef. ;-)
Hoopte alleen nog wat wijzer te worden via hier.
Ik denk dus begrepen te hebben dat dat niet kan hij is verschillend(denk ik)
MAAR ga ik kijken of ik het geheel weer in de maling kan nemen.
de arduino start niet op als de temperatuur niet in orde is.
Je zou dit in Marlin eigenlijk moeten kunnen omzeilen maar dat gaat of kan geloof ik niet.
Ik gebruik een trimpotje in de plaats van de 100K ohm NTC Thermistors
En dan kan ik bijvoorbeeld een motortje aansluiten en laten bewegen via het LCD schermpje.
(vind ik leuk)

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb een tweetal arduino mega's gekocht voor m'n volgende 3D printer... Bij de ene stond dat ie niet geschikt was voor een 3D printer. Ik ben uiteindelijk vergeten te tracken welke nu welke is, en heb er dus zomaar 1 onder m'n ramps gezet. Die doet het gewoon. Nog geen tijd gehad om de andere te proberen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De Arduino DUE is sneller dan de Mega2560 en de bordjes lijken gelijk. Een RAMPS bordje gaat niet werken voor met de DUE, daar heb je een RADDS bordje voor nodig.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Vonkenpromotor

Golden Member

Een Arduino Due gebruikt 3,3 volt, een Mega 5 volt. Toch wel een significant verschil.

Maar het kan wel werken met bepaalde shields. Wel opletten (op)geblazen.

[Bericht gewijzigd door Vonkenpromotor op zondag 17 december 2017 09:07:06 (31%)