schakeling 3 band eq

Hallo,

Ik ben klaar met mijn schakeling en alles is getest en het werkt het zijn passieve filters 2e orde. dit is mijn schakeling LDF heeft een Fc=2kHz Bandpass Fc= 2kHz-8kHz HDF Fc=8kHz en ik wil graag beginnen me solderen, dus mijn vraag is of klopt alles voor dat ik begin met solderen. Als er iets mis is hoor ik het graag.

Bedankt alvast

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

heb een andere probleem dat de rechter kant beter werkt dan de linker kant wat zou de probleem kunnen zijn ?

Ik zou nog even een schema tekenen van wat je daadwerkelijk gaat bouwen, dus met de ontkoppel-c'tjes en types / pinout van de gebruikte opamps er in.
Tevens is het denk ik handig ook voor de weerstanden goed verkrijgbare waarden uit b.v. de E96 reeks te gebruiken.

De buffers 37,28,3 en 25 zijn op het oog overcompleet. Persoonlijk vind ik 2k en 8k kantelpunten hoog voor zo een regeling. (Ik heb ook niet doorgerekend of deze filters in ieder geval in level vlak aansluiten )

Als de rechter kant "beter werkt" dan de linker kant zijn ze erg ongelijk. Dus je kunt op zoek naar een verschil.. Maar het is dus al opgebouwd ?

blackdog

Golden Member

Hi souf20,

Ik ben het met Aart eens betreffende de opbouw van je schakeling.
De vier buffers die Aart aangeeft hebben geen zin op die plekken...

Maar...
Waar je er wel 1 nodig hebt plaats je hem niet.
Dat is aan de ingang, de rede is dat de filters voor hun beste performance graag aangestuurd worden met een lage impedantie.
Dus een buffer is daar nu juist goed op zijn plaats. :-)

Kantelpunten
Lang geleden bouwde ik toonregelingen met ook een mogelijkheid tot het kiezen van een hoog of laag kantelpunt.
Het hangt dus van je toepassing af.
Maar denk er wel over na wat je eigenlijk wilt hebben.

Schema opbouw
Tja... typisch SPICE, en nee dat is niet goed voor jou :-)
Ook Aart geeft al aan dat je beter een "normaal" schema kan gaan tekenen.
Potlood en papier, vlakgum zijn 1e klas tools!
Bijna al mijn ontwerpen beginnen op die manier.

Het gebruik van het potlood dwingt je ook een beetje om met het schema bezig te zijn, meer aandacht er aan te geven.

Wat tips...
Herhaling van Aart: TEKEN ALTIJD DE ONTKOPPEL CONDENSATOREN!

Neem altijd een kleine weerstand op aan de uitgang van een opamp als deze meer dan 20cm kabel gaat sturen.
We hebben het hier over audio en dan is iets tussen de 22 en 100 Ohm goed.
Ik neem meestal 47 of 56 Ohm.

Hou ook rekening met de ingang, zoals ik aangaf een buffer daar plaatsen en dan ook de ingang met een weerstand beschermen en een kleine condensator naar massa aanbrengen.
De waarde van deze weerstand, rond 1K en de condensator naar massa zeg 220pF.
Deze condensator samen met de weerstand is een low pass filter (~700Khz) dat veel HF tegenhoud zodat de opamp niet over zijn nek gaat als een mobiel in de buurt aangaat.
Daar zijn eventueel nog veel meer aanpassingen voor nodig maar dat gaat te ver voor nu.

Dan nog even dit, als je een schema gaat tekenen zorg er dan voor dat NIETS over elkaar heen staat, tekst hoort niet over lijnen heen te staan, dat maakt het lezen van het schema snel onduidelijk.

Wil je een voorbeeld, dat kan, klik op de link hieronder, daar kan je een van mijn schema's zien.

http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-70.png

Succes!
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

het zijn passieve filters 2e orde.

Als de werking van een filter afhangt van bijvoorbeeld een opamp, een actief element dus, dan noemen we zo'n filter meestal een actief filter.
Bij een passief filter denk je meer aan een filter waarvan de werking niet met een actief element wordt bereikt; wat dus passief werkt.

Hoe je het schema ook tekent, maar al die kleine bochtjes onderweg hoeft in elk geval niet.
Maar los daarvan, ook elektronisch is het een wonderlijk geval. En dan heb ik het nog niet eens over de kantelpunten, waarvan ik 2 kHz veel te hoog vind - voor mij is dat al een hogetonenregelaar. :)
Ik zie hier trouwens ook voor het eerst potmeters van 10 kHz, maar dat terzijde.

Hoe ben je aan de onderdelenwaarden (voor die nu eenmaal gekozen 2 en 8 kHz) gekomen? En wat voor soort filterdoorlaat moet dit zijn?

Je zou voor de grap eens de doorlaat bij verschillende standen van de toonregelaars moeten doormeten. Je ziet dan iets als hieronder:

(klik voor groter)

Rood= lagetonenregeling; groen= hogetonenregeling; blauw= middentonenregeling; in elke grafiek staan de andere twee regelaars steeds in het midden.
Zoals je ziet liggen de kantelpunten veel te hoog, maar genoeg daarover.
Iets anders is: die gemene nullen in de doorlaat; frequenties dus waar er bijna geen output is. De lagetonenregeling schuift een nul in het hoog heen en weer, en de hogetonenregeling een nul in het 'laag' (nou ja, rond 4 kHz).
De middentonen reageren nog interessanter. Het minimum daarvan bereik je niet met de middentoonregelaar op nul, maar op ongeveer 30%. Daarboven krijg je meer middentonen, maar daaronder ook.
Overigens blijft het midden steeds vér onder het hoog en laag, maar dat schijnen veel mensen mooi te vinden; daar ga ik niet over.

Het is een goede denkoefening eens na te gaan waardoor deze nullen ontstaan. Wat gaat er mis? Hoe is dit opgelost bij de gewone toonregelingen, die iedereen hier je aangeraden heeft?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik ben het eens met Frederick; het schema lijkt op een actief wisselfilter, en is in elk geval niet zoals doorgaans een equalizer wordt opgebouwd. De banden in jouw schakeling kunnen alleen verzwakt worden, en dan ook nog eens tot volledige stilte. Bij een equalizer wil je over het algemeen ook een band kunnen versterken. Het bereik is meestal voor zowel verzwakken als versterken zo'n 12 dB.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 17 december 2017 11:08:44 schreef blackdog:
Hi souf20,

Ik ben het met Aart eens betreffende de opbouw van je schakeling.
De vier buffers die Aart aangeeft hebben geen zin op die plekken...

Maar...
Waar je er wel 1 nodig hebt plaats je hem niet.
Dat is aan de ingang, de rede is dat de filters voor hun beste performance graag aangestuurd worden met een lage impedantie.
Dus een buffer is daar nu juist goed op zijn plaats. :-)

Kantelpunten
Lang geleden bouwde ik toonregelingen met ook een mogelijkheid tot het kiezen van een hoog of laag kantelpunt.
Het hangt dus van je toepassing af.
Maar denk er wel over na wat je eigenlijk wilt hebben.

Schema opbouw
Tja... typisch SPICE, en nee dat is niet goed voor jou :-)
Ook Aart geeft al aan dat je beter een "normaal" schema kan gaan tekenen.
Potlood en papier, vlakgum zijn 1e klas tools!
Bijna al mijn ontwerpen beginnen op die manier.

Het gebruik van het potlood dwingt je ook een beetje om met het schema bezig te zijn, meer aandacht er aan te geven.

Wat tips...
Herhaling van Aart: TEKEN ALTIJD DE ONTKOPPEL CONDENSATOREN!

Neem altijd een kleine weerstand op aan de uitgang van een opamp als deze meer dan 20cm kabel gaat sturen.
We hebben het hier over audio en dan is iets tussen de 22 en 100 Ohm goed.
Ik neem meestal 47 of 56 Ohm.

Hou ook rekening met de ingang, zoals ik aangaf een buffer daar plaatsen en dan ook de ingang met een weerstand beschermen en een kleine condensator naar massa aanbrengen.
De waarde van deze weerstand, rond 1K en de condensator naar massa zeg 220pF.
Deze condensator samen met de weerstand is een low pass filter (~700Khz) dat veel HF tegenhoud zodat de opamp niet over zijn nek gaat als een mobiel in de buurt aangaat.
Daar zijn eventueel nog veel meer aanpassingen voor nodig maar dat gaat te ver voor nu.

Dan nog even dit, als je een schema gaat tekenen zorg er dan voor dat NIETS over elkaar heen staat, tekst hoort niet over lijnen heen te staan, dat maakt het lezen van het schema snel onduidelijk.

Wil je een voorbeeld, dat kan, klik op de link hieronder, daar kan je een van mijn schema's zien.

http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-70.png

Succes!
Blackdog

zo ver begrijp ik dat ik extra R en C moet plaatsen bij de ingang om de ingang te beschermen.
En wat betreft de waarden ik heb niks gekozen dit is een project voor school en ze hebben expres zulke waarden gegeven zodat wij niet kant en klaar 3 tone controler gaan kopen en laten zien dat wij het kunnen doen.
ik ben nog een eerste jaar student en we hebben nog niet veel geleerd over filter en ik moest alles zelf gaan uitzoeken. het moet 40db/decade zijn dus 2eorde ik heb veel filters geprobeeerd maar deze was het makkelijkste voor mij. het zou fijn als de antwoorden wat simpeler zijn ik heb nog niet zoveel ervaring maar ik doe mijn best. bedankt

Op 17 december 2017 13:58:40 schreef Frederick E. Terman:
[...]Als de werking van een filter afhangt van bijvoorbeeld een opamp, een actief element dus, dan noemen we zo'n filter meestal een actief filter.
Bij een passief filter denk je meer aa

Hoe ben je aan de onderdelenwaarden (voor die nu eenmaal gekozen 2 en 8 kHz) gekomen? En wat voor soort filterdoorlaat moet dit zijn?

zo is de opdracht gegeven van onze project ik heb de docentet gevraag en zeiden dat het expres zo is. maar ik heb gelezen dat passieve filters een versterking nodig hebben aan het einde van elke filter want het wordt telkens verzwakt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De onderdelenwaarden; hoe ben je daaraan gekomen? De waarden van de on-der-de-len. Niet van die frequenties.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat is een goede vraag. Op zich hoeft dat niet zo moeilijk te zijn als je lui bent, daar zijn online calculators voor.

Telefunken Sender Systeme Berlin