Eagle en Printen

Hello, ik prober met Eagle een PCB te maken en heb het volgende problem:
- ik print op een transparante film (slide...) en het ideaal is dat alles perfect zwart is voor een goede belichting. Nu, de PAD's in Eagle zijn groen en als ik mijn printer (Epson SC P600) op zwart wit zet zijn deze nog steeds grijs. Dit heeft gevolgen voor de belichting... terwijl de banen goed zwart zijn en ook goed uit de etsbak komen zijn de PAD's wegens de grijze kleur wat overbelicht met als resultaat dat de PAD's mee weggeetst worden (deels of volledig). Wat minder belichten resulteert dan weer in vegen die zelfs na 2 uur in de etsbak (natriumpersulfaat)

niet weg zijn... Een combinatie van beide problemen komt ook voor...
Iemand?

dank bij voorbaat (zie foto's),

danny

Met het risico dat dit in latere Eagle-versies gewijzigd is (ik heb zelf nog 7.7.0), maar bij het afdrukken vanuit Eagle moet ik altijd 'Solid' kiezen, evenals 'Black'. Dat laatste voorkomt dat er kleur geprint wordt, het eerste dat alles dat eigenlijk een kleur heeft en daardoor 'arceringen' worden in grijstinten, slechts zwart geprint wordt.

Ik denk dat daar je probleem zit.

Edit: dit dus:
http://www.m-voorloop.nl/CO/eagle-afdruk.jpg

[Bericht gewijzigd door weardguy op dinsdag 19 december 2017 19:00:24 (34%)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

aaargh...
Klopt, ik werk met versie 8.5.0 free en het is nog steeds hetzelfde.

bedankt!!!

danny

een eigenaardig probleem is gisteren opgedoken metr mijn Epson SC P600...
Alhoewel ik al Jaren transparanten voor mijn printjes maak met deze printer werkt dit sedert gisteren niet meer… Als ik iets afdruk (met Eagle) op gewoon papier werkt dit prima, op een slide kapt hij een deel van de afdrulk af (zie voorbeeld van testpagina in attach). Het vreemde is dat wanneer ik van op het menu op de printer zelf een "Configuration Status, of Supply Status" vraag dit wel perfect afdrukt op een slide...
Na veel heen en weer gemail met Epson support maken ze zich er nu van af met de melding dat transparanten op deze printer niet gesupporteerd zijn… Dit heft Jaren gewerkt !!!

heft iemand enig idee wat ik kan doen?
Windows 10, laatste updates, Epson laatste driver zijn meerdere malen geherinstalleerd…

dank bij voorbaat,

Danny

Mag ik aannemen dat je de laatste versie van de driver al hebt geinstalleerd? (of als het probleem daarmee ontstaat, de vorige versie).
Als de testpagina van de printer al wordt afgekapt, dan heeft dit probleem overigens niets met eagle te maken.

Ik zou deze vraag even op tweakers.net zetten.

reading can seriously damage your ignorance

Klopt, heeft niks met Eagle te maken...
Heb het probleem ook met word of enig ander programma. Ook getest van af een andere pc, en van af een Mac.
Laatste drivers etc zijn geinstalleerd.
Ik begrijp niet hoe die printer ziet dat er een slide in zit, en dan dit probleem heeft. Nogmaals, de afdruk van uit het menu op de printer is perfect.

Danny

Ik heb hier ook een printer waarvan de fabrikant aanraadde om een upgrade te doen. Toen bleek dat de "compatible" cartridges niet meer werkten.... Die kostten 180 euro per setje (ipv de echte 195 euro). De leverancier 123inkt heeft ze wel vervangen, maar vond dat ik niet meer de compatible mocht kopen.... Toen ben ik op zoek gegaan naar een andere leverancier en nu betaal ik minder dan 45 euro voor een setje....

Anyway.... Het is dus mogelijk dat met een firmware upgrade ineens een sensor die "door heeft" dat je op transparanten aan het printen bent WEL werkt.... En printer fabrikanten verdienen aan "features" die de goedkope modellen niet hebben maar duurdere wel. Als dat op deze manier in de firmware geimplementeerd is kan je dat flauw vinden maar het is wel zo. De printer uit bovenstaand verhaal weigert ook bepaalde network dingen te doen omdat ik niet 3x zo veel heb uitgegeven voor het duurdere model. Nu opgelost met een raspberry pi van 40 euro.

Die "firmware upgrade" waarvan jij niet gemerkt hebt dat dit heeft plaatsgevonden, kan zijn uitgevoerd door de "nieuwste driver"....

Het zou kunnen dat ie detecteert dat er een vel is door licht er doorheen te schijnen.
1) Dat is meestal infrarood wat ze daarvoor gebruiken.
2a) het kan zijn dat jij niet door hebt dat je nieuwe sheets doorzichtig zijn voor IR en de oudere niet.
2b) het kan zijn dat je oude een witte rand hadden.

Deze theorie hangt er op dat je een nieuwe batch sheets hebt aangebroken. Oook zou het dus kunnen dat de firmware nu "sheets kunnen niet" controleert en dat je die sensor voor de gek moet houden. Zwart kleuren met een marker pen werkt misschien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik gebruik sheets uit dezelfde doos als toen het nog werkte.
Ik ga eens kijken of ik een “downgrade” van de firmware kan doen...

Danny

knarfootje

Honourable Member

Op 8 april 2020 14:06:44 schreef rew:
mocht kopen.... Toen ben ik op zoek gegaan naar een andere leverancier en nu betaal ik minder dan 45 euro voor een setje....

welke leverancier als ik zo vrij mag zijn

vroeger had je (vooral voor inktjetprinters)transparanten met een witte rand, maar ook met een wit schutblad onder. Je zou dus een gewoon a4 blad bovenaan lichtjes kunnen vastkleven en ze zo samen in de manuele feeder kunnen schuiven.

@Kombucha
heb ik geprobeerd, geeft een enorme verstopping.

Op 8 april 2020 15:38:06 schreef knarfootje:
[...]
welke leverancier als ik zo vrij mag zijn

titoexpress. Zit in DE.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even terug naar mijn probleem:
Downgraden lukt niet...
‘Heeft er iemand een Epson sc P600 ??

Danny