Programmeerbare aan/uit schakeling

Hallo hoe kan ik het beste een + of - onderbreken met een zo hoog mogelijke snelheid?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik wil in een schakeling

Voedingsspanning: 4.2-5.5 V
Supply Stroom: 1A

graag een soort van simpele oscilator waarmee de frequentie van aan uit gaan van de schakeling bepaald kan worden eigenlijk een stroboscope maar dan sneller.
is een arduino hier het meest geschikt voor?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou een klystron aanraden, met een FPGA voor de aansturing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Komaan gasten, TS is waarschijnlijk nieuw hier en wat onervaren en onhandig in zijn vraagstelling. Ik ga het woord verzuurd niet uitspreken, maar sommige opmerkingen op dit forum...

Anthonius, wat wil je juist maken ?

Met een simpele 4093 of 555 kan je al een pulse generator maken.

https://electronicsarea.com/pulse-generator-using-nand-gate/

https://electronicsarea.com/wp-content/uploads/nand-pulse-generador.gif

Met een transistor als schakelaar erachter, kan je hiermee een pulserende schakelaar maken.

Maar je gaat toch wat specifieker moeten zijn wat je wil.

Een arduino kan je inderdaad letterlijk programmeren. Je kan bijvoorbeeld een plus- en mintoets eraan maken en dan de snelheid instellen (en zelfs aflezen op een display als je dat eraan maakt).

Je kan ook zoiets bouwen:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/15/lichteffecten/astabiele…
of het voorbeeld van kohen maar deze twee zijn dan alleen een instelschroef dat iets sneller of langzamer laat knipperen.

1A is teveel voor bovenstaande schakelingen (die bijvoorbeeld met een BC547 werken), door een dikke MOSFET of darlingtontransistor toe te voegen kan je die 1A wel schakelen.

Thevel

Golden Member

Zoals al eerder aangegeven is kun je het ook bouwen met een NE555 welke bij iedere elektronicaboer te koop is.

Met een online calculator kun je de frequentie laten berekenen.
Het onderste schema is een voorbeeld hoe je de schakeling moet bouwen.
Ga voor R1 niet lager dan 1kΩ!
Voorbeeld:
R1=1kΩ
R2=68kΩ
C=10nF
Frequentie is dan ongeveer 1000Hz
De aan/uit verhouding (duty cycle) is dan ongeveer 50 procent.

De uitgang van een NE555 kan ongeveer 100mA schakelen, als de stroom hoger is dan kun je een extra transistor of FET gebruiken.

Arco

Special Member

Kan op zoveel manieren, hangt ook af van wat je 'een zo hoog mogelijke snelheid' noemt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

"zo hoog mogelijke snelheid" lijkt me toch tientallen tot honderden GHz, of misschien nog wel een THz als je het echt meent.

Het ook zomaar zijn dat 10ms voor de TS snel genoeg is; zeker voor beginners kan dat best klinken als heel erg snel, terwijl het voor elektronica een eeuwigheid is.

@Arco: Ik heb dat altijd een stomme schakeling gevonden; niet alleen is hij voor beginners moeilijk te begrijpen, met 9-12V voeding overschrijdt je ook nog eens de Vbe(max) van de transistors.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 20 december 2017 13:22:57 (25%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Schakeling is juist heel simpel te begrijpen en in opbouw... (goed te volgen hoe een flipflop werkt)
Werking van een 555 is dan wel simpel te volgen? (een zwart 'doosje' met 8 pootjes waar 'iets' in gebeurt... ;) )
Ik zie niet in hoe de Vbe(max) overschreden kan worden? (hooguit de negatieve puls bij sluiten van transistor kan iets doen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Bij 12V voedingsspanning kan de de negatieve puls op de basis oplopen tot meer dan 10V, teveel dus voor een BC547 welke maar max 6V mag zijn.
In de praktijk zullen de transistor het wel een tijd overleven maar een paar 1N4148 diodes in serie met de basis is wat veiliger.

Arco

Special Member

De 1k + led beperken de stroom. Spanning stijgt dan niet veel verder dan 0.75v...
(de stijgende stroom voorkomt dat de spanning te hoog wordt)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 20 december 2017 15:22:49 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

De 1k + led beperken de stroom. Spanning stijgt dan niet veel verder dan 0.7v...

Maar de negatieve spanning door het ontladen van de condensator is vele malen hoger...

Precies! Het feit dat jij dat niet zomaar zag, betekend dat de schakeling voor beginners dus te ingewikkeld is.

Ik vond dit als beginner een stuk moeilijker te begrijpen dan een 555je, als je de moeite neemt om een plaatje van het inwendige van een 555 op te zoeken.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e2/NE555_astable.png/300px-NE555_astable.png

Condensator loopt vol, bovenste comparator reset de flipflop, condensator loopt leeg, onderste comparator set de flipflop.

Kun jij me kort en simpel uitleggen hoe die multivibrator werkt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Een heel duidelijke uitleg...:) : http://www.homofaciens.de/technics-base-circuits-multivibrator_en.htm

Kort en simpel: basis en collector hebben een tegengestelde waarde; als basis hoog is dan wordt collector laag.
De condensatoren geven dit aan de andere transistor door waardoor deze (zolang de condensator geladen is) kort van toestand verandert.
Bij terugkeer naar de originele toestand geschiedt e.e.a. in omgekeerde volgorde...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 20 december 2017 19:22:13 (62%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

(klik voor groter)

Schakeling maar even door de simulator gehaald (LT-spice)
Blauw is de spanning op de collector, rood op de basis.
Mag wel duidelijk zijn denk ik...

Arco

Special Member

Of de transistor echt kapot gaat hangt van de stroom die in de basis loopt.
Boven de -6v (ongeveer) gaat de basisovergang als zener fungeren. Aangezien deze overgang niet voor vermogens bedoeld is, kan die niet veel dissiperen.

In datasheets zie je trouwens ook rare fouten. In deze staat dat een bc547 500mA mag leveren aan de collector... :)
http://www.farnell.com/datasheets/59764.pdf (lijkt me een foutje, of er moet een super-547 bestaan...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Hoe dan ook, de TS zal moeten uitleggen wat hij wil, voordat de best passende schakeling kan worden aangewezen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Boven de -6v (ongeveer) gaat de basisovergang als zener fungeren

Zeneren is niet in het LT-spice model opgenomen vandaar dat de spanning oploopt tot bijna 12V.

Dat de transistors stuk kunnen gaan heb ik meer dan 30 jaar geleden al ondervonden.
Ik had voor iemand een schakeling gebouwd om een relais te laten pulseren.
Schakeling draaide op 24V en ik had BC140 transistors gebruikt, ruim voldoende voor het relais.
Schakeling werkte bijna een week, toen gingen de transistors stuk....
BC140 vervangen door een "zware jongen" een BD243C, ik dacht die gaat nooit meer stuk.
Helaas, binnen een dag weer stuk, ik snapte er niets van, maar toen zag ik het verschil in B-E spanning, het kwartje was gevallen :)
Opgelost met diodes in de basis, schakeling heeft daarna nog ruim 15 jaar probleemloos gewerkt.

wow wat een reacties thanks, een 555 heb ik ook al voorbij zien komen en leek mij wat ingewikkeld idd, het mooist zou zijn als ik via de pc dmv een programma kan bepalen hoe snel een relais bv bekrachtigd word.
de frequentie hoeft niet tot op de attoseconde af te gaan maar gewoon van 1 seconde tot 0,001 milliseconde zou perfect zijn.
Hoop dat het nu een beetje duidelijk is. excuses voor de noobie uitleg.
ga me in ieder geval even verdiepen in arduino en kijken wat ik erbij moet hebben. thanks guys! ben inderdaad nieuw op dit forum.

toevallig heb ik een rapid fire joystick hahaha

0.001 milliseconden? Dat is 1 microseconde, en dat wil je met een relais gaan doen? Zelfs een klein relais heeft al een vertraging van een paar tot een tiental milliseconden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken