Programmeerbare aan/uit schakeling

Lambiek

Special Member

Ik weet niet wat je er mee aan wil sturen, maar dat gaat met een relais never nooit werken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

oke ja dat dacht ik al. ik wil een laser, Voedingsspanning: 4.2-5.5 V
Supply Stroom: 1A

regelbaar in snelheid, aan uit laten knipperen.

later wordt het een 10A laser vandaar de vraag over het relais.

Oei, Dat is nogal een flinke jonge. Wat was je daar precies mee van plan?

PE2BAS

testen of het rendabel is om een pulse laser drive te bouwen haha

Zonder uit te zoeken wat dat precies is kan ik al een antwoord geven.

Bijna alle apparaten die je gewoon kan kopen zijn goedkoper dan zelfbouw. Vaak zelfs alleen al in de materiaal prijs en dan zijn de uren nog buiten beschouwing gelaten. Enkel als het iets zeer zeldzaams is zou het goedkoper kunnen zijn.

Ik denk ook dat je project iets te hoog gegrepen is. Als je de elektronica interessant vind zou ik je adviseren om wat schakelingen van deze site te maken. Lasers, zelfs met kleine vermogens, zijn zeer gevaarlijk.

PE2BAS
Lambiek

Special Member

Inderdaad, begin met een knipper led of zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

...later wordt het een 10A laser

Wil je gaan uitproberen of de laserspiegel op de maan er werkelijk staat?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Thanks voor de tips. heb vandaag een oude stroboscoop uit elkaar gehaald en het systeempje is perfect voor het project.
om preciezer te kunnen zijn en te kunnen meten wordt het een arduino.
topic kan close dus! thanks

Lambiek

Special Member

Als je er toch mee verder wil gaan, denk dan alsjeblieft om je ogen en wat er verder allemaal kan gebeuren met zo'n laser. het is geen speelgoed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zou nooit aan de slag gaan met dergelijke lasers. Eén denkfoutje of ongelukje en iemand mist een oog.

Op zich is dat waar, maar kom je wel eens buiten, in de buurt van auto's en zo? Dat is ook best gevaarlijk, en dan ben je ook nog eens afhankelijk van de competentie van anderen.

Zo'n laser is absoluut geen speelgoed, maar als je nadenkt over wat je doet, hoeft het extreem gevaarlijk te zijn. Zorg voor een fatsoenlijk veiligheidscircuit, voor een geschikte, speciaal voor dat doel ontworpen bril, etc. Als je de laser focused met lenzen wordt hij automatisch uit focus, en dus minder gevaarlijk, naarmate je verder van de focus afstand komt. Ik denk dat het grootste gevaar komt van onverwachte reflecties van voorwerpen.

@TS: voor 10A hoef je helemaal niet met een relais te werken, een goede MOSFET kan dat gemakkelijk (ik schakel geregeld rond de 100A met een enkele MOSFET), en die kunnen dat VEEL sneller (in de orde van 50ns). Een relais in serie met zo'n MOSFET schakeling is wel verstandig voor je veiligheid, want een die stuk gaat, gaat meestal in geleiding, waardoor hij je laser niet meer uit kan zetten, of hij onverwacht ingeschakeld wordt. Als je dan ook nog een schakelaar over de voeding van je laser zet, dus zodanig dat hij de voeding kortsluit als die onterecht ingeschakeld zou worden, ben je redelijk goed beveiligd tegen onverwacht inschakelen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken