Mengpaneeltje voor de jeugd. PC headset erop prikken

Hoi Mensen,

Ik heb voor de jeugd een Mengpaneeltje gekocht zodat ze wat kunnen rommelen met PC en audio. Mengpaneel krijgt zijn signalen vanuit onder andere de soundcart, en het geluid gaat ook weer terug de soundcart in.

Anyway...
Nu zit daar zo'n grote microfoonplug-connector op maar de jongens willen er een PC headset (electret) op hebben. Nu weet ik dat die dingen een spanninkje aangeleverd moeten krijgen. Maar wat voor schakeling kan ik daar voor gebruiken?
Ik vind wel wat electret versterker schakelingen, maar een deel van de elektronica zit natuurlijk al in dat mengpaneel. Ik stel me voor dat er niet meer dan 2 weerstanden en een condensator op moeten.

Iemand suggesties?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Arco

Special Member

PC levert al bias spanning (middelste ring van microfoonplug). Die kun je gewoon doortrekken naar de microfoon...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

pc headset heeft een rose en groene plug, die insteken en het zou moeten werken op de pc. vaak wel de mic uit dempen halen, zit ooit ver weg in drivers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mengpaneel heeft vast een optie voor fantoom spanning. Maar dat is meestal 48V, dus veel te veel voor een electret microfoon.

Welk model mengpaneel heb je?

Om een tweedraads elektreet kapsel netjes aan te sluiten op een symmetrische microfooningang met een lage impedantie en fantoomvoeding is een kleine schakeling nodig, bijvoorbeeld deze:

Bron:
http://www.diyaudio.com/forums/instruments-and-amps/188392-buffer-prea…

Er zijn vele mogelijkheden, maar deze rolde als eerste uit Google en ziet er redelijk actueel en eenvoudig uit.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nu zit daar zo'n grote microfoonplug-connector op

Wat voor een?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

oei, en bij groot denk ik aan XLR.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

https://goo.gl/images/Xq28kX

Inderdaad Ship.

Op tijd genoeg de teneur bijgesteld, mensen.
Ergens werd de suggestie gewekt dat het ging om een microfoon op de PC.
Maar het gaat om een mengpaneel, waarvan ik 1 ingang en de uitgang wèl ga koppelen met de soundcard.

https://goo.gl/images/wtmkuv

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik kan geen specificaties vinden, maar als ik de manual lees denk ik dat deze mixer geen fantoom (en allicht ook geen echte sy ingang) heeft.

Je zou kunnen overwegen het schakelingetje aan de ingang even op te nemen, allicht is het met het toevoegen van één 10k weerstand en een RC voor de voeding min of meer geschikt te maken voor deze microfoon. Een extra kastje met een batterij kan ook, maar het wordt dan relatief veel gedoe.

Op 25 december 2017 23:30:48 schreef Fantomaz:
... de jongens willen er een PC headset (electret) op hebben. Nu weet ik dat die dingen een spanninkje aangeleverd moeten krijgen. Maar wat voor schakeling kan ik daar voor gebruiken?
...

Laten we eerst de basisvragen stellen om het probleem duidelijk te krijgen: Wat voor headset bedoel je, wat voor en hoe veel pluggen zitten er aan? (ik bedoel: als het USB is wordt het wat anders dan met die groen/roze plugjes)...

Ain't no place like 127.0.0.1

Net even de boel open gehaald, maar ik meet geen spanning op de Mic aansluitingen.

Er lijkt nog een schakeling te zitten in dat connectorhuis, waar wel 3 draden op aangesloten zitten.
Geen noemenswaardige spanning dus.
Wél een varierende spanning van een paar milivolt dc. Zou dit een random static signaal zijn oid?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

dat is een combi stekker, zowel xlr als mono jack 6,3mm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok, testman.
Niks electronisch dus...
Gewoon een printje om de beide types connectoren van contacten te voorzien?

Nu alleen nog een vervangend printje erin bakken.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

heb je geen spanning met een stereo 6,3mm jackstekker? je hebt 3 ringen nodig sowiso..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Het ronde ding op het printje is een verzameling verende contacten waar zowel een 3-polige XLR als een 3-polige Phoneplug in past.
Schematisch ziet dat er zo uit:

Gekopieerd van de Neutrik website.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik heb wel gemeten, maar niets gevonden.
Wat zou ik waar moeten meten?

Al wel een leuk schema gevonden om een electret te kunnen gebruiken.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
evdweele

Overleden

Uit de wel héél summiere gebruiksaanwijzing maak ik op dat er geen fantoomvoeding in het mengpaneeltje is ingebouwd.
Je zal dus zelf iets moeten knutselen, bijvoorbeeld zoals hier is gesuggereerd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

t stelt niet heel veel voor, van de ( 12V ) voeding met een 10K weerstand aftakken naar een 22uf elco'en van daaruit weer met een weerstand 10K via een condensator naar de mic input..

uit een electreet mic preamp schema gehaald..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 27 december 2017 22:06:09 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok,daar kan ik wat mee...
Stel nu dat ik een fantoom voeding kan realiseren vanaf de interne voeding.
Waar sluit ik die dan op aan bij die XLR connector?
En heb ik daarmee meteen de boel voor elkaar als ik een Electret mic daarop wil aansluiten?
Of denk ik nu te simpel en moet daar nog een stap tussen?

@Testman, zou je je omschreven schema op een kladje kunnen tekenen?
Klinkt wel interessant. ?

[Update]
Waarom worden die electrets eigenlijk op een Stereo jack aangesliten, waarvan de punt en de middenring onderling verbonden zijn?
Ik zie in de schema's ook geen component dat daarmee (in)geschakeld wordt. ?

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op woensdag 27 december 2017 21:45:26 (22%)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Let op, fantoomspanning is heel wat anders dan de relatief lage spanning die op een electret-microfoontje aangelegd moet worden.

Fantoomspanning is 48 Volt en moet extreem nauwkeurig op beide signaal-lijnen van een XLR-connector geïnjecteerd worden om de microfoon zelf niet om zeep te helpen. Daarnaast moet je de ingang op het mengpaneel beschermen tegen deze spanning.

In jouw geval is dat waarschijnlijk niet van toepassing en dien je het schema van Aart te volgen. Let wel: echte fantoom-gevoedde microfoons kun je dan (voor zover ik weet) NIET aansluiten op je ingang die je van die schakeling voorzien hebt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

OK, even een update.
Ik ben al een stuk verder gekomen met onderstaand schema:

Ik heb alleen nog wat vragen over wat zaken die me niet helemaal duidelijk zijn...
De Hot lead van de XLR plug (pootje 2) heb ik voorzien van de 14V van het spanningdeel van het mengpaneel.
En whatyaknow. Dat werkt!

Een lichte brom, maar dat komt later.
Wat nu echter wel een punt is, is dat wanneer ik ook de koptelefoon jack aansluit, ik een zeer sterke brom hoor.
Met mijn lekenverstand denk ik dat het een aardlus is, omdat de schakeling de electret niet niet aan de massa heeft hangen, maar aan een stukje schakeling waar eerst nog een weerstand en een Elcootje zitten.
En in de headset zitten de massa's natuurlijk(?) aan elkaar.
Wat kan ik in mijn mengpaneel schakeling doen om die zaken gescheiden te houden? Kan ik ergens nog wat ontkoppelen of iets in die richting?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Arco

Special Member

Simpelste is om de bias uit de pc te gebruiken (extra kabeltje naar pc/micro ingang en dat aan de microfooningang parallel knopen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Fantomaz! Je hebt de 14V nu alleen op pin 2 aangesloten. 'Officiele' fantoomspanning wordt juist op beide signaalpinnen (zowel 2 als 3) aangeboden, en wel via een serieweerstand van 6k8. Zie bijvoorbeeld:
https://i.stack.imgur.com/Yevmx.gif
Dat is ook waar jouw schemaatje van uit gaat.

Door de voeding symmetrisch te maken, kan de (symmetrische) ingang namelijk vrijwel alle brom 'tegen elkaar wegstrepen'. Je zou het eens kunnen proberen. Jouw schemaatje heeft waarschijnlijk niet de volle 48V nodig, best kans dat dit met de beschikbare 14V ook wel gaat werken.

Edit: dit helpt waarschijnlijk niet tegen het probleem met jouw headset, maar misschien zorgen die 6k8-weerstanden wel voor een stukje extra ontkoppeling (of eigenlijk ontlasting) van de voedingsspanning.

Dus als ik het goed begrijp heeft "hot" en "cold" niet zozeer met positieve en negatieve (of +12v en 0v) te maken?

Het idioote (eigenlijk is het allang mooi dat het deels werkt maar toch) is dat ik geen brom op de speakers heb (line out naar PC speakertjes) en mezelf met een minimale ruis over de speakers hoor.
Totdat ik de jack van de headset inplug.

Dat deel staat volledig los van het schema wat ik hierboven heb gepost.
Maar in de Headset zal de massa van de electret gekoppeld zijn aan de massa van de oorstukken. Zoiets vermoed ik iig. Zal zo eens meten.
De massa van de electret zit in het schema NIET aan de massa.
Dus zou ik een nare aardlus genereren, dacht ik.

Op 4 januari 2018 14:30:29 schreef Arco:
Simpelste is om de bias uit de pc te gebruiken (extra kabeltje naar pc/micro ingang en dat aan de microfooningang parallel knopen)

[bijlage]

Ik zag deze reactie al eerder voorbij komen. Had ik even overwogen, maar niet altijd is de PC aangekoppeld. Het moet stand alone in het paneel kunnen zitten.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)