Gevaren van een stroomketen

Wie weet wat de gevaren kunnen zijn volgens de NEN3140.

Het gaat hierbij om de gevaren van de Felv-keten dit is een veiligheidsketen?

Alvast bedankt!

mel

Golden Member

Ik ken er wel een paar..Wat heb je zelf al bedacht?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dat je de trafo van de steiger laat vallen op het hoofd van een ander persoon :-) wat zijn dat een ondingen....

zit sinds 2009 in de PV.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 27 december 2017 14:37:46 schreef M Benny:
Wie weet wat de gevaren kunnen zijn volgens de NEN3140.

Het gaat hierbij om de gevaren van de Felv-keten dit is een veiligheidsketen?

Alvast bedankt!

Wat betekend FELV?
Probeer dat eens naar het Nederlands te vertalen, dan is dat toch makkelijker te begrijpen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 27 december 2017 14:37:46 schreef M Benny:
Het gaat hierbij om de gevaren van de Felv-keten dit is een veiligheidsketen?

Nee de FELV is heel wat anders als de PELV

Even googelen en binnen een minuut weet je het.

oke bedankt ik weet wel wat een felv keten is. Alleen ik kreeg een vraag op het examen wat niet in me boek staat vandaar.

Een extra lage spanning is veilig voor aanraken. Een accu van 12 volt lijkt me wel zoiets. Evenwel kan een accu gemakkelijk een stroom van 100 Ampère of meer leveren. Als de bedrading niet voldoende beschermd en eventueel afgezekerd is, kan er bij een kortsluiting zoveel hitte ontwikkeld worden, dat bijv. de bedrading in brand vliegt en ook de omgeving waar die bedrading aanwezig is..
Ik heb de norm niet geraadpleegd, maar accu's kunnen net zo levensgevaarlijk zijn als bronnen met een hoge spanning.
Ik weet niet hoe lang TS gezocht heeft, maar hier staat wellicht het antwoord op zijn vraag.
https://www.dare.nl/learning-centre/edutorials/productveiligheid/selv-…

Op 27 december 2017 17:31:18 schreef buzzy:
https://www.dare.nl/learning-centre/edutorials/productveiligheid/selv-…

Ja klopt wel zo als het daar staat.
Bij FELV moet je tevens alle uitwendige metalen delen aarden, dat weer volgens NEN1010, omdat je de spanning niet verkrijgt van een veiligheidstrafo maar van een voedingstrafo, spaartrafo, potentiometer of halfgeleidertoestel.
De scheiding tussen primaire en secundaire spanning is niet zo goed als bij een veiligheidstrafo, het is bij een fout mogelijk dat de FELV onder netspanning komt daarom zijn er extra eisen als afscherming van actieve delen en aarding van metalen delen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 27 december 2017 17:10:49 schreef M Benny:
oke bedankt ik weet wel wat een felv keten is. Alleen ik kreeg een vraag op het examen wat niet in me boek staat vandaar.

Heel goed van je dat je dan wat verder wilt zoeken.

Zou je mijn vragen willen beantwoorden?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

Op 27 december 2017 17:10:49 schreef M Benny:
oke bedankt ik weet wel wat een felv keten is. Alleen ik kreeg een vraag op het examen wat niet in me boek staat vandaar.

De hint is dat je alvast moet laten zien waar je zelf al aan gedacht hebt, voordat je betere hints en antwoorden krijgt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 december 2017 21:44:06 schreef Toeternietoe:
[...]
Heel goed van je dat je dan wat verder wilt zoeken.

Zou je mijn vragen willen beantwoorden?

1
functioneel extra lage spanning!

maar de gevaar er achter is dat er geen aarde draad aan vastzit.
Dus het kan een beltrafo zijn bijvoorbeeld

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

1 is goed!
Het is een lage spanning die omwille van de functionele werking laag is.
Het is dus NIET omdat het voor de veiligheid gedaan is!

Je 2e antwoord is NIET goed.

Waarschijnlijk zul je in de praktijk een FELV niet veel tegenkomen, ik denk dat ik in mn 50 jarige ervaring er nog geen een echte tegen gekomen ben.
Maar kun je een voorbeeld van een FELV installatie geven, of hoe verkrijg je een FELV keten?

Terug denkend aan het antwoord op 1, FUNCTIONEEL is het kernwoord in deze.

Zie je, we willen je best helpen met je examen, maar JIJ moet de oplossingen aandragen, wij helpen je alleen een beetje op weg.
Anders zou mijn naam op het diploma moeten staan.....

Nog even een toelichting:
Er zijn meerdere .ELV ketens, probeer die andere ook te vinden, moet niet zo moeilijk zijn met Google en wikipedia. Probeer daar ook de juiste benaming bij te vinden. Dan zie je (hopelijk) ook de verschillen en mogelijke toepassingen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 2 januari 2018 10:25:56 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)