jahoor
Op 8 november 2002 12:26:55 schreef Laurens:
Dat is dan wel echo met een heel kleine delay. Het wordt dan bijna resonantie ipv van echo.Ik denk dat je weinig kans heb op het vinden van een (simpel) echo schema. Waarom? omdat je voor echo een signaal compleet voor een bepaalde tijd moet opslaan. Met het zogenaamde emmertjesgeheugen kom je er niet. Er zijn maar 2 manieren om (electronisch) echo te maken:
- Analoog dmv een band. Een endless bandlus draaid rond, een opneemkop neemt het signaal op. En daarna zit een verstelbare afspeelkop waarmee je de echo delay insteld. Helemaal aan het einde zit een wiskop die de band weer leeg maakt voor de volgende opname.
Deze bandecho's kun je alleen nog maar vinden op 2e handsmarkten. Zelf maken is veel werk, dus kun je het beter kopen.
- Digitaal. Hier wordt het signaal gesampled in een geheugen. Om zelf zoiets te ontwerpen is toch tamelijk ingewikkeld. Je gaat dan richting de microprocessorkant met A/D en D/A converters. Er bestaan wel complete chips met alles in een. Bijvoorbeeld degene die Roland gebruikt in z'n BOSS pendaaltjes. In de klassieke MT-32 zit een reverbchip met alles ingebakken. (reverb is niet hetzelfde als echo trouwens). En ik dacht dat Alesis ook (SMD) IC's verkocht met complete effecten ingebakken. Maar dat is alleen per 1000 stuks afneembaar....
Conclusie: Je kan beter een effectapparaat kopen, 2e hands zijn deze dingen echt niet zo duur. En ze klinken veel beter dan wat je zelf in elkaar gaat zitten prutten.
idd koopt er u één ik heb een rever + echa effect apparaat gekocht van dynacord voor 800 befkes op een rommel markt
helemaal moeten ontstoffen maar ik kan u zeggen daar zitten veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel prntplaatjes in ze meer als in de meets computers tegenwoordig
tye van dat apparaat is drs 78 is al iets oud maar werkt heeeeeeeel goed
Maar Ik ga het gebruiken voor mijn egijn gebouwde MIXER
5Kanaal Bass Trebbel Volume en Gain en ik wou nog ECHO zetten.
Uhuh... maar zie het zelfbouwen van een goed echoapparaat maar even als onmogelijk. Een echoschakeling is niet zo gemakkelijk als een 5 kanaals mixer schakeling. (maar dat was een paar posts geleden ook al gezegd).
Bouw dan een paar FX-send/return mogelijkheden op je mixer, waar je dan pendaaltjes kan achter hangen, zoals de BOSS Reverb/Echo.
[Bericht gewijzigd door Laurens op vrijdag 8 november 2002 18:58:10
Mensen check eens het profile van Jayant en pas je reacties daaraan aan a.u.b.
kant en klaar chipje:
http://www.mitsubishichips.com/data/datasheets/assps/assppdf/ds/M65845…
tis wel engels, maar dat moet voor een elektrotechnicus te lezen zijn
toepassingen vind je in de appclication notes.
misschien heb je er wat aan
Op 8 november 2002 19:09:53 schreef Jayant:
Bestaat er dan geen SCHEMA voor ECHO ?
ja, alles bestaat, men zoekt het regelmatig alleen in de verkeerde hoek.
hoe ik de bovenstaande resultaten heb gevonden:
stap 1. Ga naar www.google.com toe
stap 2. geef als zoekterm "echo cicuit" (zonder "")
stap 3. bekijk rustig de gevonden resultaten, meestal kun je aan de google omschrijving al wel bepalen of je uberhaupt iets aan het zoekresultaat hebt.
Op 8 november 2002 20:11:16 schreef Jayant:
oww een vraagje.Hoeveel kost die chip?
ik zou het echt niet weten
maar sorry ik kan het in geen 1 winkel vinden en plus nog ik wou van TRANSISTOR (ik ben een transistor fan):P
Maar thanks voor die schema als ik die chip zie koop ik hem gelijk!
Ik kom er nog steeds eigenlijk niet uit!
[Bericht gewijzigd door Jayant op vrijdag 22 november 2002 17:17:35
eeh jongens iets gevonden!
http://www.geofex.com/PCB_layouts/Layouts/pt2399.pdf
maar de schakeling is er niet kan iemand me helpen?
[Bericht gewijzigd door Jayant op vrijdag 22 november 2002 17:38:48
Als je die print gaat (laten) maken en de onderdelen er op monteerd zoals op het plaatje doet hij het. Eigenlijk heb je dus geen schema nodig.
ok THANKS voor je info Tommy (als ik je zo mag noemen )
Natuurlijk mag dat.
Op deze site staan trouwens ook dealays.
http://www.fortunecity.com/tinpan/humperdinck/223/effect.htm
[Bericht gewijzigd door Tommyboy op vrijdag 22 november 2002 18:34:09