Show your projects! Part 31

Dit topic is gesloten

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 31 december 2017 20:52:03 schreef BenI2C:
[...]
ziet er strak uit.
PS: is het gebruikelijk om de connectoren voor de servo's als "male" uit te voeren op de bron ?
Ik zou female verwachten.

Blijkbaar toch niet. Ik heb een china rotatie as en daar staat origineel een vrouwelijke 4-polige 'aviation' stekker aan.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 31 december 2017 19:24:56 schreef Lambiek:
[...]
Gaaf ding!!!! Wat voor software draait daar op, het is een Cortex processor toch?

Klopt. Software is een zelf geschreven PID library. Gebruik nu PD, of beter gezegd PD met low-pass, oftewel een P + lead-lag compensator. De teensy is snel zat, kan op z'n sloffen de control loop op 1 kHz draaien. Ik zit nu echter lager, 1 kHz is niet nodig en versterkte teveel ruis.

Er zitten twee control loops in. De eerste voor stabiliteit, deze heeft hoekfout als input en stepper acceleratie als output (dat idee komt hiervandaan: https://www.jjrobots.com/product/b-robot-kit-plug-and-play-robot-versi…). De tweede heeft een snelheid setpoint (van de afstandsbediening), de actuele snelheid van de steppers als input, en geeft als output het hoek setpoint voor de stabiliteitscontroller. Stabiliteit is nu best goed, maar kan uiteraard beter (je moet ergens je perfectionisme kwijt kunnen). Ik wil nu eigenlijk draadloos kunnen loggen, dat geeft bruikbare data voor het tunen.

Binnenkort ook nog eens testen in een grotere ruimte. Ik denk dat dit een van de snelste inverted pendulum robots is :).

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Lambiek

Special Member

Op 1 januari 2018 16:56:24 schreef kloppertje:
(dat idee komt hiervandaan:
https://www.jjrobots.com/product/b-robot-kit-plug-and-play-robot-versi…).

Grappig spul! Dat tekenbord is ook wel een leuk ding.

Binnenkort ook nog eens testen in een grotere ruimte. Ik denk dat dit een van de snelste inverted pendulum robots is :)

Hij is behoorlijk rap ja, heb ze wel vaker gezien maar niet met deze snelheid.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Mijn "project" van afgelopen weekend.

Ik heb al tijden een OCXO-tje liggen voor mijn HP5315A counter, ik heb er eindelijk eens werk van gemaakt die als drop-in vervanging voor de originele niet zo heel xtal oscillator te maken.

Het printje heeft een eigen +5 voeding in de vorm van een 7805 tegenaan. Die krijgt zijn prik weer uit de 9V standby voeding die normaal gebruikt wordt voor de optionele OCXO en om een eveneens optionele accu te laden.
De voeding heeft dus overcapaciteit genoeg.
Voor die laad optie zitten er een paar extra LED's op het front waar in dankbaar misbruik van gemaakt, de "chgd" LED gaat nu aan als de oven op temperatuur is (lees: minder stroom gebruikt dan 250mA)

Er zit nog wat extra frut om hem te kunnen koppelen met een externe 10MHz standaard. Als ik dat ooit wil hoef ik enkel een schakelaar en een BNC op de achterkant te fabrieken. Maar het geheel is meer dan stabiel stabiel genoeg voor mijn huidige toepassingen.
De "dischg" LED zou dan kunnen aangeven dat de externe ingang geselecteerd is.

Ik heb hem op frequentie gezet met een thunderbolt GPS disciplined clock en met mijn eigen bouwsel op basis van de http://ve2zaz.net/GPS_Std/GPS_Std.htm standaard.

Dit is een show topic .... dus ploatjes:

Gevoed door de thunderbolt

Het pintje met de isotemp OCXO

De verplichte achterkant, op de achtergrond zie je het originele oscje met een kristal in een TO18 behuizing.

Quick and dirty thunderbolt

Alle drie die OCXO's het duurt minuten voor een van de golven een andere inhaalt, zelfs na een paar dagen gestaan te hebben, dat is stabieler dan ik verwacht had.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 24 januari 2018 20:08:29 (13%)

Heeft zo'n rigol weleens in het "show je mooiste meetapparatuur" topic gestaan ?
Wat een spuug lelijk apparaat.
Sorry, moest het ff kwijt :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Sine

Moderator

Hey! Wil jij m'n scoopje eens niet afkraken ?

Da's een heel gevoelig ding :+

Niet ieders smaak blijkbaar.
Toch niet de lelijkste Chinese scope, redelijk moderne looks vergeleken met andere oosterse DSO's (https://www.alibaba.com/product-detail/JDS1010-Digital-Oscilloscope-fo…).
Maar de echte schoonheid zit van binnen, mn de firmware.

Zo'n OCXO projectje voor mijn teller had ik ook nog in de pijp, komt er maar niet van. Alle waardering voor je resultaat dus.
Ik zie geen trim-C, je OCXO is spannings-geregeld? Is een 7805 dan goed genoeg?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Sine

Moderator

Jep, alle OCXO blikjes die ik ben tegengekomen zijn eigenlijk spanningsgeregeld, oude OCXO "koffiekannen" hebben de trimmer meestal in het blik zitten, bereikbaar via een schroef.
Meestal hebben spanningstrimbare OCXO en TCXO oscillators ook een interne referentie spanning waar je direct een potmeter aan kunt knopen. Deze helaas niet.

En Nee, die 7805 is inderdaad niet stabiel genoeg, zeker gezien de ingang ervan een paar volt zakt bij het echte inschakelen van de counter.
Daarom zit er onder het blikje zit een TL431A die 5V maakt enkel voor de trimmer.

eSe

Honourable Member

Wat een spuug lelijk apparaat.

WAT??? Heb je mijn scoopje al eens bekeken?
Ik wou dat ik de fin. had om zo'n schoon, modern, eigentijds, liefelijk, zachtaardig ding te kopen :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Onder het blikje zit een TL431A die 5V maakt enkel voor de trimmer.

Die hoogbouw was me al opgevallen! Mooi, de TL431A is nu ook temp gestabiliseerd?

blackdog

Golden Member

Hi,

Wat is er mis met deze DS1000Z serie scoop's?
Zeer veel waar voor je geld, vooral na een "software" update.
En natuurlijk de door mij zo gewardeerde abberatie vrije lage frequenties.

http://www.bramcam.nl/Diversen/DS1104.png

Lelijk? ik ben lelijk, wat deze scoop betreft, vind vind ik zijn postzegel wel meevallen :-)
Ik leef met je mee Sine ;-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Excuse parfume !

Het zijn absoluut mooie apparaten !
Ik heb moeite met het kunstof front ivm met verkleuringen !

Genoeg OT weer.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Sine

Moderator

Op 24 januari 2018 21:17:41 schreef markce:
[...]Die hoogbouw was me al opgevallen! Mooi, de TL431A is nu ook temp gestabiliseerd?

Misschien toevallig een beetje ... ik kwam er stiekem na het opbouwen pas achter dat mijn blikje geen ingebouwde referentie had. Dus er moesten nog ergens drie weerstanden en een regelaar blijven ;)
Dat is overigens niet de reden van de hoogbouw, de sockets die ik had voor de dikte pennen van het blikje zijn gewoon zo hoog.

Die 431 zit nu tegen het blik aan, maar de buitenkant daarvan is natuurlijk niet echt constant, dus als het iets helpt dan is dat per ongeluk.

Op 24 januari 2018 21:31:20 schreef Gadget_inc:
Ik heb moeite met het kunstof front ivm met verkleuringen !

Veel succes met het vinden van een moderne scope met een metalen frontplaat.

Genoeg OT weer.

Dat is mijn zin!

Tidak Ada

Golden Member

Op 24 januari 2018 21:05:33 schreef markce:
Niet ieders smaak blijkbaar.
Toch niet de lelijkste Chinese scope, redelijk moderne looks vergeleken met andere oosterse DSO's (https://www.alibaba.com/product-detail/JDS1010-Digital-Oscilloscope-fo…).
[....]

't Lijkt wel of ze en aantal knoppen zijn vergeteen.... ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

Die Rigols zijn leuke scopes voor een "gering" bedrag.
Ik heb er zelf geen een (heb een Agilent :) ), ik kom ze wel eens tegen bij vrienden.

Edit:
Was even afgeleid door de scope "discussie" Maar ik vind het natuurlijk weer een mooi uitgevoerd project van Sine.

Groet,
Christiaan

[Bericht gewijzigd door haasje93 op donderdag 25 januari 2018 09:59:40 (28%)

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ha Sine,

Leuk project & netjes gedaan!
Als ik zo naar het oude osc printje kijk,inderdaad zeer de moeite om een temp stabiel alternatief te maken :-)

Ik heb eens zo'n Isotemp 131 gemeten (was van Blackdog, geloof ik), en die bleek behoorlijk goed te zijn!

Ook mij viel die frequentie instelpot strak onder de OCXO op, en vroeg me af of je dat bewust gedaan had.... Ik denk dat die continue warme plek inderdaad zal helpen de invloed van de tempco van de instelpot (en dus ook Vref, die daar kennelijk ook zit) te verminderen. Bovendien zitten ze ook nog wat afgeschermd, zo tegen het blik aan.

Overigens blijft CO mij verbazen.... iemand laat een leuk OCXO projectje zien, met een scopeplaatje erbij. En vervolgens alleen maar slap geouwehoer over scopes??

groet, Gertjan.

Op 25 januari 2018 07:57:37 schreef miedema:
En vervolgens alleen maar slap geouwehoer over scopes??

groet, Gertjan.

ach, we moeten het ergens over hebben +P

ik vindt het wel jammer dat ik hier niet veel kan posten. Het 'gepruts' en 'geknutsel' overdag en 's avonds er mee is erg leuk maar zijn meestal commerciële ontwerpen die het net (nog) niet op mogen.

RTFM, dan pas vragen...
Sine

Moderator

Op 25 januari 2018 07:57:37 schreef miedema:
Als ik zo naar het oude osc printje kijk,inderdaad zeer de moeite om een temp stabiel alternatief te maken :-)

Zeker, die laatste cijfers waren vrij zinloos met de originele osc, er heeft ooit een OCXO optie bestaan voor dit ding, en die is niet echt overbodig.

Ook mij viel die frequentie instelpot strak onder de OCXO op, en vroeg me af of je dat bewust gedaan had.... Ik denk dat die continue warme plek inderdaad zal helpen de invloed van de tempco van de instelpot (en dus ook Vref, die daar kennelijk ook zit) te verminderen. Bovendien zitten ze ook nog wat afgeschermd, zo tegen het blik aan.

De temperatuur aan buitenkant van het ding is natuurlijk niet echt stabiel, maar ik heb ze er met voorbedachte rade onder gezet in de hoop dat het een beetje helpt. Ik zie in ieder geval geen enkele drift als ik het deksel er van af haal, dus die isotemp is inderdaad behoorlijk stabiel.

In die 10MHz ref zit een nog wat heftigere uitvoering van Isotemp, een 134-10

http://www.gigawatts.nl/co/projects/10MHz_std/IMG_1896.JPG

Van die laatste gaat het stroomverbruik overigens behoorlijk omlaag als je hem isoleert.

miedema

Golden Member

Op 25 januari 2018 15:21:22 schreef Sine:[...]
In die 10MHz ref zit een nog wat heftigere uitvoering van Isotemp, een 134-10
Van die laatste gaat het stroomverbruik overigens behoorlijk omlaag als je hem isoleert.

OCXO's inpakken is een populair idee. En natuurlijk kun je zo besparen op stookkosten. Maar ik vraag me dan af of je wel mooi binnen het regelbereik van de oven blijft. Tenslotte is de ontwerper uitgegaan van een zeker verlies, en heeft daar z'n regelbereik aan aangepast.

Ook is de gedachte dat de OCXO daardoor stabieler zou worden.
Ik heb dat indertijd getest met de Oscilloquartz 86633 voor m'n Masterclock. Daar was er geen enkele verbetering te meten door de OCXO te isoleren. Wel kwam de OCXO (iets) eerder op temperatuur.

Overigens: Leuk idee om een papier met schema van de mod in het apparaat te stoppen :-)

groet, Gertjan.

Op 25 januari 2018 16:21:12 schreef miedema:
Overigens: Leuk idee om een papier met schema van de mod in het apparaat te stoppen :-)

Dat idee is niet nieuw. Dat deed Philips met het fabrieks schema in 1968 al.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi Sine, :-)

Ik denk dat een beetje isolatie zeker zinnig is.
Dit scheeld op meerdere fronten, zowel zinnig voor de counter zelf, dat de temperatuur niet onnodig hoog wordt in het kastje en de extra stress in de oven zelf om dat de oven harder moet werken dan nodig.

In de specs kan je zien dat de oven tot 60C gespecificeert wordt.
Je kan zelf een Delta-T meting doen als de oven in een open kastje zit en dan de temperatuur van de behuizing meten.
Hieruit komt dan een verschil waarde, die tel je dan op bij de +60C van de specs.

Door nu je oven in een dunne laag polystyreen in te pakken en ook een sensor op de oven aan te brengen,
dan kan je berekenen hoeveel de omgevingstemperaturu mag zijn voor je buiten de specs komt.
Deze meting dan wel doen met het kastje dicht van je counter.

Verder heb ik wel een trimpothouder voor je, zodat je de trimpot achter op het kastje kan schroeven.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Trimhouder.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Op 25 januari 2018 16:21:12 schreef miedema:
[...]
Ook is de gedachte dat de OCXO daardoor stabieler zou worden.
Ik heb dat indertijd getest met de Oscilloquartz 86633 voor m'n Masterclock. Daar was er geen enkele verbetering te meten door de OCXO te isoleren.

Klopt, als ik het ding afkoel door hem beet te pakken (hij is niet echt koud) dan zie ik het Lissajous figuur niet bewegen. Ik zie wel meteen het stroomverbruik oplopen.

Overigens: Leuk idee om een papier met schema van de mod in het apparaat te stoppen :-)

Dat is vooral eigenbelang ;) Ik ben de gene die waarschijnlijk na jaren weer eens in het ding kijkt ... om dan te moeten reverse-engineeren wat ik nu gefabriekt heb.

Het slechtste potlood is beter dan het beste geheugen.

@Blackdog,

Jep die grote jongen heb ik geisoleerd. In de counter niet. Die moet er temperatuur technisch ook tegen kunnen, het ding had immers de optie om geleverd te worden met een oventje.

Die trimmer extern brengen heb ik aan gedacht, ik heb zelf ook een zakje van soortgelijke pot houders meegenomen uit Deurne, bedankt voor het aanbod.
MAaar ik heb nog geen gaatjes in de kast geboord, anders had ik die schakelaar en de extra BNC er ook meteen al ingebouwd.
Ik ben ook benieuwd hoe nodig dat is, short-therm is het ding verbazend stabiel.

blackdog

Golden Member

Hi Sine,

Ik bedoelde niet je counter ook isoleren :-) alleen een dun laagje om de oven heen.
Als het nu al zeer goed is, zou ik zeggen, zo laten, missie geslaagt!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Op 25 januari 2018 17:24:06 schreef Sine:
Ik ben ook benieuwd hoe nodig dat is, short-therm is het ding verbazend stabiel.

Met deze 8-digit counter (incl. overflow 10MHz tot op 100mHz nauwkeurig) verwacht ik dat je een jaar tussen kalibraties kunt hebben.

groet, Gertjan.

Dit topic is gesloten