Belstatus uitlezen + gong aansturen

Ik wil mijn deurbel graag "smart" maken. Ik heb geen interesse in een Gamma/Action/etc. draadloze deurbel maar wil mijn huidige deurbel/gong uitbreiden met een aansturing op een Raspberry Pi. Ik heb zelf niet veel affiniteit met hardware (niet zoveel als ik zou willen in ieder geval), maar ik kan enigzins uit de voeten met schema's en simpele componentjes. Ik heb dus de vrijheid genomen om online wat bij elkaar te kliederen en wil dit gaan nabouwen in het echt.

Ik heb de volgende wensen/eisen aan de schakeling:
- De schakeling word aangesloten op de GPIO pinnen van een RPI
- De gong moet bestuurd worden door de RPI (de RPI komt dus niet parallel)
- Als de RPI software niet loopt moet de bel nog steeds functioneren (zolang er 5v uit de PI komt word de gong aangestuurd door de PI).
- De gong/beldrukker zitten aangesloten op een 8v AC meterkastvoeding. Ik wil met een relais/optocoupler deze aansturing aan regelen.

Onderstaande is na een paar dagen uitzoeken, tekenen, meer uitzoeken,opnieuw beginnen en meer tekenen eruit gekomen:

Mijn gedachtegang was:
- Linker pin van PI -> "override" functie, als deze laag is staat de override aan (dwz. Bel functioneert zoals hij altijd functioneert, zonder inmenging van software), als deze hoog gemaakt word door de software op de PI is de override uit en doet de drukker de gong niet aansturen.

- 2e pin van rechts (van PI) -> input voor de software, word getriggerd zodra iemand op de belknop duwt. Het leek me verstandig om de beldrukker niet aan de 3v3 te hangen (ivm de afstand van meterkast <-> drukker) maar aan de 8VAC, ik twijfel namelijk of de weerstand van de kabel naar de drukker niet te hoog is zodat ik niets meer kan meten... Omdat hij aan de 8VAC hangt moet ik wel de spanning gelijkrichten om te voorkomen dat ik 25 pieken per seconde krijg. Over het stukje na de optocoupler heb ik de grootste twijfels of ik dit goed aangepakt heb.

- Tenslotte de 2e pin van links (van de PI) -> Schakelt de gong in/uit. Omdat de gong ook weer met 8VAC werkt heb ik hier ook een optocoupler geplaatst die met AC om kan gaan.

De software zal de volgende "mogelijkheden" hebben:
- Gong uitschakelen na een bepaalde tijd
- Gong remote triggeren (alarm functionaliteit)
- Blokkering voor ongeduldige mensen die 3x binnen 10 seconden willen bellen
- Toekomst -> buitenverlichting inschakelen op het moment dat op de bel geduwd word buiten "openingstijden" (als ik laat thuis kom kan ik met de bel de verlichting inschakelen zonder dat ik iemand in huis wakker maak)

De vragen die ik nu heb zijn:

- Is dit circuit goed bedacht? Kan ik de door mij gewenste functionaliteiten hiermee bereiken?
- Kloppen de weerstandwaardes? Ik ga ervanuit omdat het voornamelijk digitale signalen zijn er vrij hoge weerstandwaardes gekozen kunnen worden omdat er weinig mA doorheen hoeft.
- Moet ik nog een codensator plaatsen bij het inputstukje (waar de gelijkrichter zit)?

Jullie feedback word zeer op prijs gesteld!

Ik heb de tekst niet volledig gelezen wegens te omvangrijk maar uw schema zegt genoeg.
Er staan duidelijk enkele fouten in.

- Altijd uw leds in de collector van de kring plaatsen, dat voorkomt veel problemen als je op zo'n lage spanningen werkt want daar moet je overal de Vbe spanning aftrekken als ze in de emitter staan

- Die MOC is niet zwaar genoeg om een bel/gong te laten werken, die nemen meer stroom dan je zou denken.

-R1 is te groot, (3.3V - 1.3VF)/1000 = 2mA dat is te weinig.

-R8 is ook veel te groot, daar gaat ongeveer 2mA door de led.

Gezien je gebruik maakt van een µC zou ik al die transistors wegdoen en software matig werken maar dat is mijn visie.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Volgens mij kan het een stuk simpeler en zoals MGP ook al zegt, zoiets doe je in de software.

Hier nog wat interface voorbeelden voor een RPI.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/voorbeeld%20-%20bmaster%20-%20interfacing%20-%20r_pi.jpg

EDIT:

Hier heb je een voorbeeld, de rest kan allemaal software matig gedaan worden.

Als je tussen de beldrukker nog een schakelaar zet met een wisselcontact, kun je een keuze maken tussen wel of geen RPI gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De led in de PC817 zit verkeerd om aangesloten, zelfs met een R8 van de juiste waarde zal die niet gaan branden.

Je wil niet parallel werken, maar het moet wel blijven werken als software niet draait. Dat is wat tegenstrijdig en mijnsinziens overbodig complex.

Zet de pi dan met een NC relaiscontact tussen de bel, dan kan deze toch onderbreken. Door ook op die lijn de spanning te meten weet je dat er (voor de derde keer) aangebeld wordt. Diode en relais, dan ben je klaar.

Even reality check: word je echt zo vaak gestoord? En bellen mensen echt 3 keer binnen 10sec?

Op 19 november 2017 13:08:01 schreef MGP:
- Altijd uw leds in de collector van de kring plaatsen, dat voorkomt veel problemen als je op zo'n lage spanningen werkt want daar moet je overal de Vbe spanning aftrekken als ze in de emitter staan

Je bedoeld de MOC3031 die verkeerd staat? Die kan ik wel voor de transistor zetten eruiteraard.
Wat is een Vbe spanning?

- Die MOC is niet zwaar genoeg om een bel/gong te laten werken, die nemen meer stroom dan je zou denken.

Wat is een goed alternatief? Hoeveel mA/A trekt een gong? Moet ik dan aan een relais gaan denken?

-R1 is te groot, (3.3V - 1.3VF)/1000 = 2mA dat is te weinig.

-R8 is ook veel te groot, daar gaat ongeveer 2mA door de led.

Hoe kom je aan die 1.3V (VF?)
Even aannemen dat ik met de MOC3031 verder ga (ga ik niet doen, want werkt niet volgens jou):
Waar kan ik opzoeken hoeveel mA nodig is/hoe staat omschreven wat ik zoek (in de datasheet van de MOC3031 neem ik aan), is dat de "Forward Current" in deze: http://www.schematicsforfree.com/archive/file/Lights%20&%20Lightin… (60mA dus)

Gezien je gebruik maakt van een µC zou ik al die transistors wegdoen en software matig werken maar dat is mijn visie.

Ik wil proberen te voorkomen dat de hele bel het niet doet als de software crashed. Het lijkt me nogal irritant als de software gecrashed is en ik dit 2 weken niet door heb, maar de PostNL bezorger mijn pakketjes niet kan afleveren en ik iedere keer naar het postkantoor moet.

Op 19 november 2017 13:51:48 schreef Lambiek:
Ten eerste welkom op het forum.

Volgens mij kan het een stuk simpeler en zoals MGP ook al zegt, zoiets doe je in de software.

Hier nog wat interface voorbeelden voor een RPI.

[afbeelding]

Waarom is de voorkeur voor software tov hardware? Ik heb zelf een software achtergrond en vind het ook voor mezelf een uitdaging en leuk doel om dit werkend te kunnen krijgen.

EDIT:

Hier heb je een voorbeeld, de rest kan allemaal software matig gedaan worden.

[bijlage]

Als je tussen de beldrukker nog een schakelaar zet met een wisselcontact, kun je een keuze maken tussen wel of geen RPI gebruiken.

Bedankt voor het voorbeeld, ik ga even kijken of ik er kaas van kan maken

Op 19 november 2017 18:08:54 schreef BVZ:
De led in de PC817 zit verkeerd om aangesloten, zelfs met een R8 van de juiste waarde zal die niet gaan branden.

Bedankt, nu je me erop wijst zie ik het |:(, zal hem omdraaien.

Op 19 november 2017 18:55:31 schreef K7Jz:
Je wil niet parallel werken, maar het moet wel blijven werken als software niet draait. Dat is wat tegenstrijdig en mijnsinziens overbodig complex.

Ik wil voorkomen dat de bel buiten bepaalde tijden werkt, maar wel dat de bel kan werken als mijn PI het niet doet. Als ik een schakeling parallel erop zet kan ik de bel niet uitzetten

Zet de pi dan met een NC relaiscontact tussen de bel, dan kan deze toch onderbreken. Door ook op die lijn de spanning te meten weet je dat er (voor de derde keer) aangebeld wordt. Diode en relais, dan ben je klaar.

Ik weet niet zeker of ik hiermee alle gewenste functionaliteiten kan waarmaken, ik ga even erover nadenken (moet het visualiseren)

Even reality check: word je echt zo vaak gestoord? En bellen mensen echt 3 keer binnen 10sec?

3x binnen 10 seconde is wel wat overdreven dat gebeurd inderdaad zelden, en het is niet zozeer storend, maar het lijkt me gewoon een leuke feature om te hebben, naast de functionaliteit dat de gong uitgezet kan worden uiteraard, en ik de melodie kan "aanpassen" (kort-lang-kort) bijvoorbeeld.

Iedereen alvast bedankt voor het meedenken en de feedback!

Je blijft natuurlijk het randje van betrouwbaarheid opzoeken als je een expirimentele 'gongdemper' bouwt. De kans is groot dat de tijd een keer verloopt of een storing zich voordoet en dan hoor je de gong niet meer.

(Net zoals bij ons de pakketbezorger om 21:45 langskwam, jij had hem met je klokje waarschijnlijk al uitgezet).

de RPI heeft ook een interne watchdog, natuurlijk kan je ook nog een externe bouwen of kant en klaar vinden:
http://www.switchdoc.com/2014/11/reliable-projects-using-internal-watc…

Maar ik zou toch echt de basis helemaal intakt laten, een aktief relais kan deze verbreken om de gong te dempen. (in geval van storing of defect trek je dus gewoon de Rpi los)

Je hebt nu een stuk logica met torretjes gebouwd, maar helaas ligt dat soms wat complexer dan aan of uit. Daarom zegt Lambiek dit ook. (En natuurlijk kost hardware bouwen veel meer tijd en is veel minder flexibel, niemand zal met een µC een discrete knipperlichtschakeling aansturen.)

In jouw schema zie ik bijvoorbeeld ook dat je de AC van de beldrukker gelijkricht, dan krijg je allemaal korte pulsjes van 100Hz waarmee je de optotriac weer wil opensturen, ik denk niet dat dat kan, en omdat je via 3 transistoren gaat denk ik ook niet dat er uberhaupt iets opengestuurd wordt.

Lambiek

Special Member

Op 20 november 2017 11:47:31 schreef ThaStealth:
Waarom is de voorkeur voor software tov hardware?

Dat moet je als software man toch weten lijkt mij. Simpel om dat je software matig nog altijd iets makkelijk aan kan passen, als je er een print voor zou maken en er klopt iets niet ben je verder van huis.

Ik heb zelf een software achtergrond en vind het ook voor mezelf een uitdaging en leuk doel om dit werkend te kunnen krijgen.

Het is ook leuk en ik begrijp je punt wel, maar je moet het niet moeilijker maken dan het is.

Bedankt voor het voorbeeld, ik ga even kijken of ik er kaas van kan maken

Kaas of boter, maakt niet uit. Zo ingewikkeld ziet het er niet uit toch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 november 2017 13:51:30 schreef Lambiek:
[...]
Dat moet je als software man toch weten lijkt mij. Simpel om dat je software matig nog altijd iets makkelijk aan kan passen, als je er een print voor zou maken en er klopt iets niet ben je verder van huis.

[...]
Het is ook leuk en ik begrijp je punt wel, maar je moet het niet moeilijker maken dan het is.

[...]
Kaas of boter, maakt niet uit. Zo ingewikkeld ziet het er niet uit toch.

Mocht een hardware print niet kloppen kan ik het redesignen en fixen, zo duur zijn de printen gelukkig niet, maar jullie hebben gelijk, waarschijnlijk is het beter om het KISS principe aan te houden in dit geval.

Nou ik werd nogal op het verkeerde been gebracht door de stippellijnen in het diagram wat je getekend had. Nadat ik die weggehaald had in paint werd het allemaal helder :)

Ik heb wel nog een aantal vragen:

- Waarvoor is de diode bij het relais?
- Moet er geen weerstand voor/na/tussen het relais en de transistor?
- Moet de optocoupler niet aan ground hangen met de emitter? Nu gaat hij toch zweven?
- Hoe kan ik de weerstandwaarde voor de weerstand bij de optocoupler uitrekenen?

- Waarvoor is de diode bij het relais?

Blusdiode, als de transistor dicht gaat kan de spoel een stevige omgekeerde spanning geven en zo iets slopen.

- Moet er geen weerstand voor/na/tussen het relais en de transistor?

Nee, als het relais bijvoorbeeld 50mA gebruikt bij 3,3V dan moet de transitor onbeperkt doorlaten, je wil een spoel van een relais nooit 'dimmen' natuurlijk. Bij een LED moet je wel een weerstand gebruiken omdat een LED uit zichzelf de stroom niet beperkt.

- Moet de optocoupler niet aan ground hangen met de emitter? Nu gaat hij toch zweven?
Vaak zijn IO uit/ingangen intern al voorzien van een pull-up of pull-down weerstand zodat je niet bij een paar µA lekstroom de boel omschakelt.

- Hoe kan ik de weerstandwaarde voor de weerstand bij de optocoupler uitrekenen?

Voedingsspanning - diodespanning = +/- 2V als je dan 20mA nodig hebt (datasheet) dan zit je op 100Ω

Als je schrik hebt dat uw software crasht dan zal de hardware ook niet werken, dat blijft dus hetzelfde.

Een led (MOC) werkt met licht en heeft stroom nodig om te werken, zweven is dus geen probleem al weet ik niet wat je ermee bedoelt.

Bouw eerst eens een simpele schakeling op een breadboard en meet eens wat spanningen, je zult er veel van leren, nu ben je niet genoeg onderlegd om dit tot een goed einde te brengen want bij teveel elementaire zaken weet je nog te weinig.
Dat is geen verwijt, iedereen hier heeft dat meegemaakt... ;)

LDmicro user.

Op 20 november 2017 16:50:04 schreef K7Jz:
- Waarvoor is de diode bij het relais?

Blusdiode, als de transistor dicht gaat kan de spoel een stevige omgekeerde spanning geven en zo iets slopen.

Helder, bedankt

- Moet er geen weerstand voor/na/tussen het relais en de transistor?

Nee, als het relais bijvoorbeeld 50mA gebruikt bij 3,3V dan moet de transitor onbeperkt doorlaten, je wil een spoel van een relais nooit 'dimmen' natuurlijk. Bij een LED moet je wel een weerstand gebruiken omdat een LED uit zichzelf de stroom niet beperkt.

Ik begrijp dat een spoel al een interne weerstand heeft?

- Moet de optocoupler niet aan ground hangen met de emitter? Nu gaat hij toch zweven?
Vaak zijn IO uit/ingangen intern al voorzien van een pull-up of pull-down weerstand zodat je niet bij een paar µA lekstroom de boel omschakelt.

Helder, bedankt

- Hoe kan ik de weerstandwaarde voor de weerstand bij de optocoupler uitrekenen?

Voedingsspanning - diodespanning = +/- 2V als je dan 20mA nodig hebt (datasheet) dan zit je op 100Ω

Alles is helder, behalve je laatste antwoord:
Die kant zit toch aan de 8VAC? Dus daar zal geen 3.3v op komen, maar 8*1.41= 11.3v? Ik neem aan dat die diode voor het gelijkrichten van de wisselspanning is? Moet overigens de weerstand niet tussen de optocoupler en de diode inzitten? Of snap ik dat deel van het circuit niet?

Op 20 november 2017 18:02:18 schreef MGP:
Als je schrik hebt dat uw software crasht dan zal de hardware ook niet werken, dat blijft dus hetzelfde.

Een led (MOC) werkt met licht en heeft stroom nodig om te werken, zweven is dus geen probleem al weet ik niet wat je ermee bedoelt.

Ik geloof dat je reageert op mijn vraag "- Moet de optocoupler niet aan ground hangen met de emitter? Nu gaat hij toch zweven?"

Dit was een vraag naar aanleiding van het circuit wat Lambiek gepost heeft, niet op mijn eigen schema. Het antwoord heef K7Jz gegeven -> de RPI heeft een pullup/pulldown weerstand intern zitten waardoor dit niet nodig is.

Bouw eerst eens een simpele schakeling op een breadboard en meet eens wat spanningen, je zult er veel van leren, nu ben je niet genoeg onderlegd om dit tot een goed einde te brengen want bij teveel elementaire zaken weet je nog te weinig.
Dat is geen verwijt, iedereen hier heeft dat meegemaakt... ;)

Ik wil dit geheel niet meteen op een printplaat bestellen, maar eerst eens gaan proberen op een breadboard, maar wel vante voren weten of ik de goede componenten heb/ga bestellen voordat ik heel veel onzinnigs doe :). Maar je hebt gelijk, ik stel een hoop basisvragen... :)

Op 20 november 2017 20:54:28 schreef ThaStealth:
[...]Helder, bedankt[...]Ik begrijp dat een spoel al een interne weerstand heeft?[...]Helder, bedankt[...]
Alles is helder, behalve je laatste antwoord:
Die kant zit toch aan de 8VAC? Dus daar zal geen 3.3v op komen, maar 8*1.41= 11.3v? Ik neem aan dat die diode voor het gelijkrichten van de wisselspanning is? Moet overigens de weerstand niet tussen de optocoupler en de diode inzitten? Of snap ik dat deel van het circuit niet?

...

Een relaisspoel heeft zeker weerstand ja. Die kan bijna beschouwen als een gloeilamp behalve tiidens het in en uitschakelen dan.

Je hebt gelijk 8V AC met 1 diode gelijkrichten is zo'n 6V gok ik. Let wel op dat je in je software de pulsjes wegfiltert en niet 1 sec als 50 pulsen telt.

Lambiek

Special Member

Op 20 november 2017 20:54:28 schreef ThaStealth:
Alles is helder, behalve je laatste antwoord:
Die kant zit toch aan de 8VAC?

Ja de kant van de led in de optocoupler zit aan de 8VAC.

Dus daar zal geen 3.3v op komen, maar 8*1.41= 11.3v? Ik neem aan dat die diode voor het gelijkrichten van de wisselspanning is

Nee daar komt geen 3.3V op, maar de transistor in de optocoupler schakeld wel de 3.3V door naar de RPI. En op de led van de optocoupler komt ook geen 8 X 1.41 = 11.3V te staan, want zo reken je alleen met een bruggelijkrichter en afvlakking met een elco.

Dit is een manier om een led aan te sluiten op een wisselspanning, dan zet je een diode antiparallel aan de interne led van de optocoupler. Maar als je er liever een brugcel voor zet kan dat ook natuurlijk.

En het voorbeeld schema is niet volledig uitgewerkt , het is maar basis natuurlijk. Er zal hier en daar nog best iets aangepast moeten worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb dit weekend tijd gehad om weer aan het project te werken en heb nu het volgende schema gemaakt.

Zou iemand mijn berekeningen kunnen checken?
R1:
Het relais wat ik uitgekozen heb heeft 5V nodig, dus hiervoor heb ik de 5V van de PI gebruikt, deze schakel ik met de transistor. Dit relais heeft een coil resistance van 56 ohm, en trekt 0.45 watt. Hieruit volgt dus dat er een stroom van 5/56 = 89 mA loopt.
Als transistor wil ik een BC337 nemen, de Hfe is 100 (bij 100mA). De Vbe is 1.2v
De weerstand is dan dus Vcc -Vbe / (I / Hfe) => (5-1.2)/ (0.089/100) = 4269 ohm, ongeveer 25% eraf halen om zeker te zijn -> dus een weerstand van 3.3 kOhm is voldoende?
R2:
8V AC wordt door dus 6V in de optocoupler, de LED zal maximaal 20 mA trekken, de weerstand die nodig is, is dus (6 – 1.3)/0.020 = 235 ohm, moet ik dan een weerstand van 330 ohm of 220 ohm nemen? Volgens de datasheet is we maximale forward current 60 mA, met 220 ohm zou ik op 21 mA uitkomen.

Om uw RPI poort geen 50Hz pulsen te geven zou ik dat anders aanpakken, zie schema.

Ik dacht dat een RPI enkel op 3.3v werkte, dan zou je ook de 3K3 kunnen verminderen naar 2K2 maar dat hoeft niet echt.

Voor de rest ziet dat er goed uit

LDmicro user.

Ik denk de de meeste mensen een schema beter kunnen lezen als je van boven naar beneden werkt en veel labels gebruikt.

Doordat je nu begint met de bolletjes van gong, drukker, RPI en 8VAC wordt het een wat lastig te lezen doolhof terwijl veel met simpele labeltjes had gekunt (voeding en massa) bij een relais mag je de spoel en schakelaar ook los tekenen.

De transistor gebruik je hier als schakelaar en niet als stroombegrenzer of versterkertrap dus flink opensturen : 5 of 10mA basisstroom geeft theoretisch 500 of 1000 mA collectorstroom en dat is prima, de relaisspoel laat toch maar maximaal 100mA door. 4V/0,01A = 400Ω E12 reeks: 470Ω (8mA) Vbe zal eerder 0,6 zijn : 4,4/470 = 9mA, ook in extreme gevallen gaat het nog goed: 3,8/550=6mA (zelfs met een lage hFE van 60 van sommige BC337 types gaat dit nog prima)

(zou je hem precies op 89mA afstemmen dan krijg je problemen met temperatuurverloop, koelproblemen en/of afwijkende waardes van componenten)

Mijn bel trekt een goed deel van een hele ampere. Als er dan wat vocht in het buiten-deel van m'n bel zit, dan kan dat geen kwaad. Loopt er een paar mA, maar verder gebeurt er niets. Jou eerste schema alsook de laatste die ik zie, reageert op miliamperes. Dus een beetje vocht kan een vals alarm geven. Ik zou een weerstand parallel aan de led van de optocoupler zetten. Eventueel een potmeter om de boel af te regelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 november 2017 12:53:15 schreef MGP:
Om uw RPI poort geen 50Hz pulsen te geven zou ik dat anders aanpakken, zie schema.

Ik dacht dat een RPI enkel op 3.3v werkte, dan zou je ook de 3K3 kunnen verminderen naar 2K2 maar dat hoeft niet echt.

Voor de rest ziet dat er goed uit

Heb hem vervangen op K7Jz zijn advies.

Op 27 november 2017 14:45:09 schreef K7Jz:
Ik denk de de meeste mensen een schema beter kunnen lezen als je van boven naar beneden werkt en veel labels gebruikt.

Doordat je nu begint met de bolletjes van gong, drukker, RPI en 8VAC wordt het een wat lastig te lezen doolhof terwijl veel met simpele labeltjes had gekunt (voeding en massa) bij een relais mag je de spoel en schakelaar ook los tekenen.

Ja dat vond ik ook, ik heb labels toegevoegd en dingen opgesplitst zodat het geheel simpeler is en overzichtelijker, ik neem aan dat je dit bedoelde?

De transistor gebruik je hier als schakelaar en niet als stroombegrenzer of versterkertrap dus flink opensturen : 5 of 10mA basisstroom geeft theoretisch 500 of 1000 mA collectorstroom en dat is prima, de relaisspoel laat toch maar maximaal 100mA door. 4V/0,01A = 400Ω E12 reeks: 470Ω (8mA) Vbe zal eerder 0,6 zijn : 4,4/470 = 9mA, ook in extreme gevallen gaat het nog goed: 3,8/550=6mA (zelfs met een lage hFE van 60 van sommige BC337 types gaat dit nog prima)

(zou je hem precies op 89mA afstemmen dan krijg je problemen met temperatuurverloop, koelproblemen en/of afwijkende waardes van componenten)

Oke, ik heb hem vervangen, bedankt voor de berekening :)

Op 27 november 2017 15:33:46 schreef rew:
Mijn bel trekt een goed deel van een hele ampere. Als er dan wat vocht in het buiten-deel van m'n bel zit, dan kan dat geen kwaad. Loopt er een paar mA, maar verder gebeurt er niets. Jou eerste schema alsook de laatste die ik zie, reageert op miliamperes. Dus een beetje vocht kan een vals alarm geven. Ik zou een weerstand parallel aan de led van de optocoupler zetten. Eventueel een potmeter om de boel af te regelen.

Goeie tip, kan hem nog altijd eraf halen als het niet nodig mocht zijn :)

Hierbij de nieuwe versie:

Even een kleine update,

Inmiddels heb ik de PCB besteld, componenten erop gezet en aangesloten.... Het werkte allemaal *bijna* zoals verwacht, het contact van het relay die de gong aanstuurt werkte precies andersom (niet bekrachtigd werd de gong aangestuurd, bekrachtigd werd de gong niet aangestuurd). Gelukkig kon ik met een mesje de printbaan doorkrassen en met een "fix" draadje een nieuwe erop solderen.

Waar ik natuurlijk niet bij stil gestaan heb is dat de RPi onderaan de meterkast hangt en de Gong/8V/Drukker draden bovenin de meterkast hangen. Er lopen dus een aantal draden nu van boven tot onder, geen probleem maar heeft me wel aan het denken gezet voor versie 2.

In versie 2 wil ik een ESP8266 gebruiken ipv de Pi zodat ik met MQTT de bel kan aansturen over het Wifi netwerk (Home Assistant die op de RPi draait is ook te traag met het aansturen van de Gong).

Omdat de RPi nu voor de 5v en 3v3 lijnen zorgt moet ik deze ergens anders vandaan halen. Mijn oplossing hiervoor is om de 8VAC van de beltrafo hiervoor te gebruiken in combinatie met de volgende schakeling: https://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.…

De ESP8266 verbruikt 200-300 mA peak en 72 mA idle. De 7805 zal dus op piekmomenten 1.86 watt (ESP8266) + 0.372 watt (relay) moeten verstoken

Hierbij komende volgende vragen:
- Mag ik de beltrafo continue belasten?
- Kan ik 5v betrouwbaar met deze schakeling krijgen?

Op 5 januari 2018 11:00:22 schreef ThaStealth:
....
Hierbij komende volgende vragen:
- Mag ik de beltrafo continue belasten?
- Kan ik 5v betrouwbaar met deze schakeling krijgen?

Ja, sommige beldrukkers hebben ook een lampje dat permanent brandt.

Ik zou een 5V USB(/GSM) adapter uit de grabbella pakken. Daar kan je toch niet tegenop knutselen? Ik denk dat een gemiddeld huishouden er 8 heeft liggen die nooit gebruikt worden.

Op 5 januari 2018 11:24:48 schreef K7Jz:
[...]

Ja, sommige beldrukkers hebben ook een lampje dat permanent brandt.

Ik zou een 5V USB(/GSM) adapter uit de grabbella pakken. Daar kan je toch niet tegenop knutselen? Ik denk dat een gemiddeld huishouden er 8 heeft liggen die nooit gebruikt worden.

Ik heb er inderdaad genoeg van liggen van 1,5 meter, maar het probleem is dat ik op die plek geen stopcontact/USB poort in de buurt heb. En om nou een extra stopcontact te gaan aanleggen zie ik ook niet echt zitten. Vandaar dat ik dus de 8VAC wilde gebruiken