Klikaanklikuit eigen leven?

Hallo mensen,

Ik zou graag het volgende eens willen weten want zelf weet ik geen raad hierop en ook geen oplossing.

In ons huis heb ik van klikaanklikuit vrij veel in gebruik.
Tevens heb ik ook de hoofdunit ICS2000.
Hier loopt alles vlekkeloos op en zonder enige problemen.

Nu heb ik voor mijn schoonvader , woont in een ander dorp, ook zo een ICS 2000 gekocht met een unit om de rolluik te bedienen en een schakelaar van kaku te bedien als hij gewoon thuis is.

Nu heeft die rolluik bij hun een eigen leven, dan van zelf omhoog of omlaag op verschillende tijden, dan smorgens dan savonds.

Nu is mijn vraag , hoe kan ik dit oplossen dat die wel normaal werkt daar want die dingen hebben toch een eigen code enz., dus in principe zou niemand die code kunnen hebben.

Wie kan mij helpen met een werkende oplossing hiervoor?

Ik kan me voorstellen dat tijdens installatie de ontvanger van het rolluik per abuis een ander signaal heeft aangeleerd.
Wis de instellingen van de ontvanger van het rolluik eens, en leer hem de juiste afstandbediening opnieuw aan.

Er zijn ontvangers die tot 4 codes kunnen leren. Voor de zekerheid zoals eerder genoemd, alles wissen en opnieuw inleren.

Die codes zijn volgens mij geen hoogwaardige cryptografie.

8 bits ofzo? Kans van 1 op 256 dat een apparaat in de buurt dezelfde heeft.

Bij 10 apparaatjes in de buurt is de kans al 1 op 25.

Nou ik heb ze hier uitgelezen, maar die code denk ik niet dat je die zomaar verzend, 6 of 8 cijferig.

Op 6 januari 2018 22:01:55 schreef K7Jz:
Die codes zijn volgens mij geen hoogwaardige cryptografie.

8 bits ofzo? Kans van 1 op 256 dat een apparaat in de buurt dezelfde heeft.

Bij 10 apparaatjes in de buurt is de kans al 1 op 25.

Nee, klikaanklikuit heeft minimaal 24 bits voor het adres en dan nog 8 bits voor de funktie.

lijkt erop dat de ontvanger signaal van de buren oppikt, zal nooit heel ver zijn. gezien het dan in de ochtend is en dan in de avond is het bereik tot die zender maar net haalbaar..

ik zou ook zeggen alles wissen in dat ding en opnieuw programmeren.

om zeker te zijn dat het niet uit de ics2000 komt zou je die uit kunnen zetten en puur de handbediening gebruiken voor wat dagen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Vonkenpromotor

Golden Member

Draai de stekker van de KAKU eens om in het stopcontact (sorry wand-contact-doos). wil wel eens helpen.

Op 6 januari 2018 22:01:55 schreef K7Jz:
Die codes zijn volgens mij geen hoogwaardige cryptografie.

8 bits ofzo? Kans van 1 op 256 dat een apparaat in de buurt dezelfde heeft.

Bij 10 apparaatjes in de buurt is de kans al 1 op 25.

En toch gebeurd het... Enige tijd geleden precies het zelfde voorval meegemaakt.
Jaloezie actoren reset gegeven alles opnieuw ingeleerd, probleem opgelost.

PE9SMS

Special Member

Zou de kaku ontvanger dan op een of andere manier (dip op het lichtnet?) in de inleermodus komen? Waardoor deze ook gaat reageren op andere kaku zenders in de buurt?

This signature is intentionally left blank.

Het nieuwere KlikAanKlikUit spul (waaronder de ICS-2000) werken via ZigBee, twee-weg communicatie op 868Mhz dus. Heel wat anders dan de oude generatie met dipswitches/draaiwieltjes e.d. op 433Mhz.

Met die nieuwe generatie is je buren klieren volgens mij zo goed als onmogelijk geworden, je moet het spul aan elkaar pairen namelijk, ipv domweg een bericht met juiste ID eruit schieten en hopen dat je lamp aan gaat.

Tenzij de ICS-2000 ook nog backwards compatibility met het 433Mhz spul heeft?

Sine

Moderator

Volgens mij doet het gros van het kaku spul nog gewoon 433MHz, de rolluik modules zeker. (ASUN-650)

Arco

Special Member

De 433MHz klik-aan's zijn ook al heel lang zelflerend en niet meer met dipswitches...
Als je er meer hebt, moeten ze minimaal 50cm uit elkaar zitten, anders kun je ook ongewenste effecten krijgen...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 7 januari 2018 15:29:43 (40%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

Op 7 januari 2018 15:13:37 schreef ThinkPad:
Het nieuwere KlikAanKlikUit spul (waaronder de ICS-2000) werken via ZigBee, twee-weg communicatie op 868Mhz dus. Heel wat anders dan de oude generatie met dipswitches/draaiwieltjes e.d. op 433Mhz.

Daar zit dus nog zoals Arco zegt een generatie tussen. Namelijk zelflerend op 433 MHz. Dat is nog steeds éénweg communicatie maar wel met veel adresbits. Dus reageren op andere kaku zenders kan dan volgens mij alleen als je ontvanger op een of andere manier vanzelf in de inleermode komt...

De ICS-2000 doet inderdaad zowel 433 MHz als Zigbee.

This signature is intentionally left blank.
GJ_

Moderator

HP, maak een even eigen topic aan aub. Hier gaan we verder met de vraag van pascalbianca.

edit
reeds verplaatst:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140091

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 19 februari 2018 12:30:09 (17%)