Apple geeft eens wat weg...

maartenbakker

Golden Member

8 zou ik het voordeel van de twijfel geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 januari 2018 10:30:33 schreef Arco:
Sommige windows versies zijn goed, zoals Windows 2000, XP, Windows7. Andere zijn beroerd, zoals Windows ME, Vista, Windows 8 en 10.
(ik ben weer teruggegaan naar de laatste 'goede' versie; Windows 7...)

zo is het altijd wat.
toen windows 2000 er was, was het overal miserie dat een hoop programmas niet compatibel waren die uit de win98 tijd stamden. de spelletjes werkten niet, plug en play was niet goed...
toen XP dan uitkwam, was het een hoop miserie dat de grafische omgeving teveel aangepast werd, een hoop dingen verborgen....
toen windows 7 dan uit kwam, weeral miserie dat de grafische omgeving teveel veranderd was, ze vonden de settings tabbladen niet meer terug waar ze ooit stonden...
en nu dat windows 10 er is, is die weer niet goed, maar zijn alle vorige versies de beste...

ik heb update gedaan van win7 naar win10 en heb NIKS gemerkt dat veranderd is, en dit op een 11jaar oude laptop (recent overleden helaas).
het eerste dat ik wel onmiddelijk doe is ALLE updates uitschakelen. als iets werkt, moet je eraf blijven en laten werken. ik heb ook nooit last gehad van een 'trage' computer.
op mijn werk heb ik ook een prive laptop, 1.7GHz M processor van 11-12jaar terug (HP NC6220), 30GB SSD IDE schijf, 2GB ram

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
blackdog

Golden Member

Hi,

Zal ik dan ook maar even een duit in het zakje doen :-)
Geen één regel als een twitter bericht of asociaalboek bericht, maar uitegelegt hoe/waarom.

Hoe zie ik het
Alle besturingssystemen zijn door mensen gemaakt, dus... die besturingssystemen zijn een "BUG" feest!
Het meest wordt in mijn bedrijf W10 gebruikt (zoveel mogelijk "schoon gemaakt" i.v.m. privacy)
Verder vele servers in onderhoud, die draaien op een versie van een linux OS.

Er is hier geen Apple apparatuur aanwezig en dat is een bewuste keuze,
ik wordt namelijk niet graag extra genaait zonder dat ik daar goed voordeel bij heb.
Maar ik werk regelmatig in omgevingen waar deze apapratuur wel gebruikt wordt.
Ook adviseer ik bepaalde klanten iets van Apple te kopen voor een bepaalde toepassingen.

Dan heb ik behalve twee Windows laptops ook nog een Linux laptop met Mint er op en wat virtuele machines met Linux.
En als laatste ook nog een ClearOS server in het datacenter.

Verder komen er bij mij ook steeds meer toepassingen voor de Rasberry-Pi,
wat hier ook met Linux draait en als het goed is, kan er ook een gesloopte Windows versie op draaien, geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt om dat toe te passen.

Bij al die besturingssystemen is het regelmatig een drama, wat een ogelovelijke domme fouten kom je tegen...
Ik noem er één, bij Windows dat de iconen van de Shares die je aanmaakt een rood kruis krijgen als er geen netwerkverbinding is.
Je kan zeggen, dat is toch redelijk, ja als die netwerk verbinding er niet is, maar wat nu als tijdens het booten ee nstukje software wat meer tijd nodig heeft...
Dan controleren ze niet na een korte tijd, of die verbinding er nu wel is en daarbij het icoon even een update geven.
Dus het rode kruis verwijderen uit het icoon, ben je gek, dat is te vele moeite., of iets te intelligent voor ze.
Deze fout zit er al minstens 15 jaar in, nu moet ik iedere klant steeds uitleggen, negeer het rode kruisje en dubbelklik!

Alleen bij Windows dit soort onzin, nee natuurlijk niet, dat gedonder bij Apple in het netwerk, dan weer werkt alleen AFP verbindingen,
dan weer alleen smb en dan ook alleen als smb versie-1 aan, staat Brrr.
Breek me de bek niet open over de Apple mail client, dat is een hobby klus geweest.

Coders onder diverse versies van Linux zijn ook een verhaal appart,
tools die de zelfde naam hebben maar dan is het gebruik van de switches is weer anders.
Men wil allemaal hun eigen plasje tegen de boom doen.

Een ieder die zegt dat dit OS beter is als dat OS, heeft in mijn ogen, niet een goed beeld van het geheel.
Veel met Linux jongens te maken gehad, deze hebben de zelfde fanboy houding naar Linux als veel Apple gebruikers naar hun apparatuur, hun probleem :-)
Ja ik heb het hier over de mens, de religieuze houding, dat is eigenlijk nooit goed voor je algemene ontwikkeling.

De "goedheid"
Apple geeft verder helemaal niets weg.
Deze Lisa code is Marketing gebral van Apple, goh wat zijn ze weer gul bezig, wie probeer je nu in de maling te nemen Apple.
Als je iets weg geeft, dan moet dit in mijn ogen waardevol zijn, dus voor de gene zelf nog steeds goed bruikbaar.
Wat moet je in godsnaam met een oud OS uit het begin van de 80 jaren, behalve dan door weer je naam in het nieuws te brengen...

Voor het tegenwicht
Windows 10 gratis, hahahahahaha één grote big Data melkkoe!
Het erge is dat je nu grof kan gaan betalen voor je W10 licentie en nog steeds die big data uit je proberen te trekken!!!

Voor er nu weer mensen zijn die denken dat ik alleen over Apple zanik, nee dus, daar heb ik voor gezorgt dat dit niet te veel voor komt. *grin*
Het meeste hoor je mij verwensingen uitspeken over MS, maar dit OS is nog steeds het best naar mijn hand te zetten.
(samen met SSD schijven heb ik nog nooit zo'n snelle computer gehad, mijn hoofd werkstation is nu trouwens al rond de 4 jaar oud)

Ieder half jaar probeer ik weer een een Linux desktop, het is gewoon nog niet goed genoeg.
En wat mij betreft helemaal verkeerd gaat is, dat de linux coders steeds meer een soort Apple interface willen immiteren, alsof dat het summum is.
Misschien komen ze in de desktop Linux versies dit jaar wel met een interface voor een 1 knops muis, heb je nog meer het Apple gevoel, Brrrr.

Voor de indruk, mijn W10 machines zien er wat interface betreft uit als XP zonder de zuurstok kleurtjes,
met snelstartbalk linksonder en de taakbalk waar iconen staan die mij extra info of ook snelle toegang geven tot "systeem" zaken.
Alles zo veel mogelijk geoptimaliseert voor prettig gedrag, en dat heeft weinig met smaak te maken, maar alles met efficientie.

Waarom denken jullie dat ik zoveel kan posten met uitgebreide info, dat is ondermeer doordat mijn systemen op efficientie zijn ingericht.
Mijn computers zij gereedschap, en niet een status simbool, en jammer genoeg kan dit op het ogenblik alleen goed met een Windows OS.

Amen

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

ik heb update gedaan van win7 naar win10 en heb NIKS gemerkt dat veranderd is

Dan stond je computer zeker uit... :)
Er zijn vele verschillen (genoeg om de zaak er hier na een paar weken ergernis weer af te kwakken). Een paar:

- GUI look/feel is geheel anders. Oude look kun je alleen terugkrijgen met third-party 'kwakkel-ware'...
- Automatische updates die storend en zelfs gevaarlijk zijn. Systemen die eigenlijk 24/7 moeten draaien worden gewoon bot gereboot voor een upgrade.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

giu niks veranderd bij mij, standaard theme behouden (straks screenshot nemen van mijn win7 en win10 pc, mag je ze mij tonen).
startknop hetzelfde, menus hetzelfde, configuratie en explorer hetzelfde...
bij win10 kan je uw netwerk (wifi) als betalend zetten, dan komen er geen updates meer binnen.

ik draai thuis windows op mijn laptop (gebruiksgemak), raspbian (debian linux eigenlijk) op mijn raspberry server.
op het werk gewoon windows 7 op de desk/lap-tops en debian 8 (eigen keuze, gemak dat het hetzelfde werkt als mijn raspbian thuis) op mijn 'werk pc's' die dan connecteren met HP-UX servers
mijn vrouw thuis heeft veel van apple, en dat gezeik wil ik niet. IK wil de controle over mijn machiene behouden, niet een andere firma die mij software en programmas gaan opdringen

het nadeel van linux is dat er ook elke week een nieuwe versie uitkomt. als we eens iets werkend hebben, willen we diezelfde versies behouden. dat houdt in dat ik alle packetten van software zelf moet backuppen en geen net installs mag gebruiken. ook de enige manier om mijn toestellen goedgekeurd te krijgen (luchtvaart).

er is niet echt 1 OS dat super is. voor huis gebruik is een windows bak het makkelijkste. alles plug en play, en alle problemen worden vollop behandeld online.
wil je een server met beperkte hardware of snelheid, is een compacte linux de max. je hebt zelf alles in handen en doet wat je zelf goed vind.
MAC vind ik dan ideaal voor de noobs. je hoeft niks te kennen of na te denken, dat hebben ze voor u al gedaan. jij moet er enkel mee werken

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 10 januari 2018 13:20:37 (17%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Desktop linux is met name een leuk speeltje voor coders/script kiddies/zachte waren krijgers. Voor de rest is het vooral moeilijk/moeizaam/onbruikbaar.

Op 10 januari 2018 11:15:53 schreef maartenbakker:
8 zou ik het voordeel van de twijfel geven.

Mijn ervaring is dat win8.1 stabieler werkt dan win7

Maar goed dat is mijn subjectieve conclusie ;)

[Bericht gewijzigd door Blackfin op woensdag 10 januari 2018 13:34:09 (46%)

This is the world we know best, the world of madness
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 januari 2018 10:30:33 schreef Arco:
Sommige windows versies zijn goed, zoals Windows 2000, XP, Windows7. Andere zijn beroerd, zoals Windows ME, Vista, Windows 8 en 10.
(ik ben weer teruggegaan naar de laatste 'goede' versie; Windows 7...)

Ondanks het verdwijnen van de ondersteuning?

Ik zit voor het blok dat ik een nieuwe office versie moet hebben. Ik kan nog een volledige versie Office7 te pakken krijgen, maar is dat verstandig....? En vooral kan je de updates en patches nog ergens vandaan kan halen....

Ik wil niet in de cloud werken en ben gehecht aan Outlook.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 10 januari 2018 15:04:15 (31%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Neem OpenOffice...
(ik ben al heel lang geleden overgestapt)

Ondanks het verdwijnen van de ondersteuning?

Is niet verdwenen? (pas op 20 januari 2020 stopt de support voor Windows 7)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 10 januari 2018 15:07:22 (53%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Kan je dan volledig je oude mails teruglezen uit de outlook.pst-files? Die zijn toch encrypted?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Geen idee. Outlook gebruik ik al 15 jaar niet meer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 10 januari 2018 14:52:20 schreef Tidak Ada:
[...] Ondanks het verdwijnen van de ondersteuning?

Ik zit voor het blok dat ik een nieuwe office versie moet hebben. Ik kan nog een volledige versie Office7 te pakken krijgen, maar is dat verstandig....? En vooral kan je de updates en patches nog ergens vandaan kan halen....

Ik wil niet in de cloud werken en ben gehecht aan Outlook.

waarom nieuwe office nodig?ik draai nog altijd de 2003 versie (heb lang 1997 gedraaid). ik weet alles staan in de outlook, excel en word en wil hierdoor niet meer upgraden. op het werk is het office 2013 en daar vind ik niks terug.

als je echt gehecht bent aan de oudere versies, maar toch een nieuwe nodig hebt (compatibiliteit) dan kan je ze normaal ook parallel draaien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shock6805

Golden Member

Ik wil linux toch een beetje helpen. :p
Ik gebruik nu een dik half jaar Arch linux op mijn laptop met de deepin DE. En ik moet zeggen dat ik daar heel veel gemak aan heb. Tot nu toe heb ik nog maar weinig dingen gevonden die niet werken. En meestal kan ik er dan ook alternatieven voor vinden.
Als er iets stopt met werken, dan is dat bijna altijd mijn eigen schuld. En als ik dan de moeite neem om in de logs te gaan kijken, krijg ik dat meestal ook terug opgelost. Hierbij moet ik wel nuanceren: ik vind programmeren nog wel leuk, en zit er dus ook niks mee in om een keer een scriptje te schrijven of om in de logs te duiken.

Het grote voordeel is volgens mij dat ik kan aanpassen wat mij niet aanstaat. Zo heb ik een paar DE's geprobeerd, tot een goede had gevonden. En daar heb ik dan een paar standaardprogramma's (denk bv aan de terminal) vervangen door andere die ik beter vond. Op mijn laptop is dus niets te vinden dat ik niet gebruik, wat zorgt voor een veel kleiner OS. En met een SSD kan dat nooit kwaad. Verder is door de rolling release van Arch mijn systeem ook altijd up-to-date. Updaten duurt maar een paar minuten en ik moet er mijn computer niet voor rebooten.

Ik gebruik mijn laptop hoofdzakelijk om te internetten, en om documenten te schrijven voor school (latex,word,excel...). Ik heb windows nog steeds op een virtual machine staan om bepaalde software voor school te kunnen gebruiken, maar ik ben toch elke keer blij dat ik dat ding terug kan afsluiten (na mij druk gemaakt te hebben in die update die bijna altijd gedaan moet worden). Ter verduidelijking: ik studeer voor industrieel ingenieur bouwkunde en moet dus regelmatig technische tekeningen maken. Daar gebruik ik ook linux voor (draftsight) Enkel voor specifieke programma's (SCIA engineer, Revit, ...) heb ik geen andere keuze dan windows gebruiken.

Ik zou dus durven zeggen dat linux heel bruikbaar is voor dagelijks gebruik. Het driver probleem van een aantal jaar terug is tegenwoordig ook veel kleiner.

@Arco:

Ik zou libreoffice aanraden. Ze zijn allebei afkomstig van openoffice.org, maar (apache) openoffice staat een beetje achter met development heb ik gelezen. Libreoffice heeft ook een paar functies die niet in openoffice te vinden zijn. Dat heeft dan weer iets te maken met de gekozen licensies. Nu is dat voor basic gebruik misschien mierenneuken, maar voor de volledigheid...

@Tidak Ada:

open/libre-office heeft geen email client. Een alternatief is bv mozilla thunderbird. Die heeft ook een geïntegreerde calender functie. Je kan er ook add-ons aan toevoegen, moest je een functionalteit missen in de standaard versie.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
RAAF12

Golden Member

Op 10 januari 2018 15:06:06 schreef Tidak Ada:
Kan je dan volledig je oude mails teruglezen uit de outlook.pst-files? Die zijn toch encrypted?

Geen probleem hier met Office en Outlook 2007. De ondersteuning stopt alleen voor het online hulp verkrijgen vanuit het programma, security patches krijg je gewoon. Ik gebruik in Windows 10 met Classic Shell wat de startknop vervangt. Werkt allemaal tadeloos. Windows 10 is nog steeds legaal gratis te krijgen https://www.gratissoftwaresite.nl/windows-10-gratis-legaal-downloaden-…

Arco

Special Member

Ik gebruik ook Thunderbird, heerlijk programma.
Ik ben overgestapt van Windows live mail, omdat dat beroerd werkt. (backup en restore van maildata gaat niet/niet goed)
Bij vervangen PC heb ik in Windows mail een backup gemaakt en die op de nieuwe pc teruggezet. Dat werd een zootje, wat niet meer goed te krijgen was.
Schijnbaar kan windows mail zijn eigen bestanden niet meer inlezen. Hilarische was, dat Thunderbird de backup van Windows mail uitstekend kon inlezen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shock6805

Golden Member

Ik gebruik franz. Dat is eigenlijk meer een 'messaging app' waar ik zowel whatsapp, messenger als mijn gmail in heb zitten. Als ik het goed begrepen heb, is het eigenlijk chromium die anders verpakt is, specifiek om zulke services in één app te steken. Maar het betekent dus dat ik gewoon de layout van gmail heb, en dat mijn mail er overal hetzelfde uitziet. Ongeacht of ik op mijn laptop werk, of een computer van iemand anders. Uiteraard gaat dat enkel als je gebruik maakt van een van de ondersteunde services.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
maartenbakker

Golden Member

Op 10 januari 2018 13:18:42 schreef Blackfin:
Desktop linux is met name een leuk speeltje voor coders/script kiddies/zachte waren krijgers. Voor de rest is het vooral moeilijk/moeizaam/onbruikbaar.

[...]

Mijn ervaring is dat win8.1 stabieler werkt dan win7

Maar goed dat is mijn subjectieve conclusie ;)

Dat was mijn ervaring ook, en bovendien sneller dan 7, alleen heb ik het aan relatief weinig klanten geleverd en zelf nooit in gebruik genomen dus niet heel langdurig achter gezeten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Windows 8.1 was eigenlijk een verbeterde Windows 7
(de originele Windows 8 zal vol 'verbeteringen'; dingen waar niemand veel in zag. Na veel klagen uitgekleed en 8.1 geworden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

.pst files zijn geen probleem, kun je in office outlook zo weer terughalen en instellen als databestand.

sinds w10 weer eens is geupdate in december, is de snelkoppeling configuratiescherm weg in start, wel dat instellingen menu kun je aan. maar zelf op taakbalk geplakt..

er heersen problemen met in stby vallen van lcd schermen in w10, onboard intel chipsets maar ook losse kaarten. vaak krijg je 1 knipperend scherm en gaat het systeem plat vlak erna. drivers wisselen helpt niet, ik ontdekte dat het zetten van de schermen op dvi/hdmi helpt, als er maar niks op een displayport zit, ook al gaat juist dat scherm nu net niet knipperen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 10 januari 2018 15:11:57 schreef fcapri:
[...]

waarom nieuwe office nodig?ik draai nog altijd de 2003 versie (heb lang 1997 gedraaid). ik weet alles staan in de outlook, excel en word en wil hierdoor niet meer upgraden. op het werk is het office 2013 en daar vind ik niks terug.

als je echt gehecht bent aan de oudere versies, maar toch een nieuwe nodig hebt (compatibiliteit) dan kan je ze normaal ook parallel draaien

Mijn licentie is vol (5 seats) en ik wil het ook op mijn "nieuwe" lap-geval zetten. Alternatief is een nieuwe versie en licentie voor alle computers maar dat kost me op dit moment een beetje teveel centjes ;(

Ik wil zeker zijn dat ik mijn oude mail kan blijven inzien, want bevat ook een belangrijk deel van de info over mijn buizen verzameling, o.a. een stuk back-up van de datering.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Zo te zien kun je zo van Outlook naar Thunderbird overzetten: https://support.mozilla.org/nl/questions/1021377

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 10 januari 2018 17:38:12 schreef testman:
er heersen problemen met in stby vallen van lcd schermen in w10, onboard intel chipsets maar ook losse kaarten. vaak krijg je 1 knipperend scherm en gaat het systeem plat vlak erna. drivers wisselen helpt niet, ik ontdekte dat het zetten van de schermen op dvi/hdmi helpt, als er maar niks op een displayport zit, ook al gaat juist dat scherm nu net niet knipperen..

Over videodrivers gesproken, verse installaties van Windows 10 op AMD APU systemen (twee verschillende merken moederborden, beide met A320 chipset en socet AM4) bluescreenen als je de gangbare driver van AMD erop zet. Een iets oudere versie (eind vorig jaar juist een betaversie) erop en het werkt. En dan maar hopen dat MS er niet spontaan een bluescreenende op terugzet met de volgende updateronde.

Op 10 januari 2018 18:25:39 schreef Tidak Ada:
[...]
Ik wil zeker zijn dat ik mijn oude mail kan blijven inzien, want bevat ook een belangrijk deel van de info over mijn buizen verzameling, o.a. een stuk back-up van de datering.

.pst recoveren of zelfs exporteren en importeren is geen enkel probleem (zolang niet expliciet met aangezette encryptie, nooit tegenaangelopen maar ik geloof dat het wel bestaat). Je hebt alleen wel 3rd party tools nodig. Een goede conversietool die me met andere conversies wel uit de brand heeft geholpen, is aid4mail. Hoe dan ook, maak een reservekopie van je .pst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 10 januari 2018 21:56:18 (28%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

in outlook 2010 en 2007 zat al een optie om .pst files vanuit outlook express te kunnen gebruiken, of kon je converteren van een outlook 2003 file naar een modernere versie. beste een kopie maken van dat .pst bestand dan en daarmee aan de gang gaan..

updates kun je nu wel voor 1 maand uitzetten in w10 , of de tijden invoeren dat je niet wilt dat het systeem herstart. evengoed installeert ie anders vanzelf alles, en ik haalde in w7 er ook het eea uit aan updates wat nutteloos was en juist vaak voor een corrupt systeem zorgde. dat os is wel op zijn einde, het totaal aan updates wat ie binnen haalt is 2 tot 3x groter als het hele os zelf. niet zeldzaam dat de laatste salvo updates na een verse installatie de boel alweer instabiel kon maken. daar kon je updates nog maandenlang afhouden, als je maar windhoos afsluit met de power knop, en niet via start..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Veel Windows problemen worden veroorzaakt door brakke software die erop draait. (en dan wordt ten onrechte de schuld op Windows geschoven)
Ik heb onlangs meldkamersoftware gemaakt ter vervanging van bestaande software.
De oude software liep enkele malen per week vast en moest opnieuw worden opgestart. Mijn software draait nu al bijna een jaar en heeft nog nooit problemen gehad... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zijn er nog meer mensen die BeOs gebruiken, of hebben getest ?
Op mijn oude PowerMac 9600MP draait het nog steeds (voor fun).

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/