Spanningsbron met "Erg" hoge resolutie

blackdog

Golden Member

Hi,

RAAF12
Ik ken dat soort IC's en ook de sample programma's ;-)

Er is weer wat materiaal binnen gekomen en ik wou jullie laten zien wat mijn bedoeling is,
voor het vergroten van de termische massa voor de potmeters.

Het voorbereiden van het boren van het aluminium profiel, de wanddikte is 4mm.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-173.png

Potmeters gemonteerd, er is geen moer aan de voorzijde van het front paneel nodig, het beugeltje wordt binnen in het kastje vastgezet.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-175.png

Hier is goed te zien dat de potmeters klem zitten in het U profiel.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-174.png

Een tweede versie is links zichtbaar, ik denk niet dat dat hem wordt, maar ik sluit het nog niet uit.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-177.png

Close-Up van de twee versies, zichtbaar is dat ik het linker profiel nog niet heb afgebraamd, ik schaam mij diep ;-)
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-178.png

Hier denk ik voorlopig aan, om het printje met electronica in te bouwen
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-170.png

Een van de standaard China printjes passen mooi in het profiel en heeft voldoende ruimte
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-172.png

Dat was het weer voor nu, de warme hap staat nu klaar.

Shoot @ It als je wilt?

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Doet me denken aan een oude buizen apparaat met een µV uitgang. Daar hadden ze de weerstandsdeler ook helemaal uit een blok aluminium gefreesd.
Dus als je nu een massief blok aluminium neemt en frezen maar met je dremel :).

Ga je het later ook nog met je thermische lijm afwerken rondom de potmeter?

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 9 januari 2018 18:27:12 (15%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje :-)

Jajaja, jij wilt mij echt van de straat houden he...

Ik moet je zeggen dat ik het wel heel jammer vind dat ik niet een goed uitgeruste mechanische werkplaats ter beschikking heb.
Maar ik moet niet klagen, electronisch gezien mag ik niet klagen.

Ik heb er wel aan gedacht om de potmeters in te gieten...
Door het profiel rondom dit te maken hoop ik dat ik het uiteindelijk voldoende onder controle heb.
Er treed door het aanpassen van het schema minder verandering op in de potmeters, jammer genoeg niet helemaal.
Daar zou dan nog een relais en opamp voor nodig zijn, dat vind ik een stapje te ver gaan.

De potmeters laat ik even rusten, zodat mijn onbewuste brein daar nog even aan kan werken.
Het U profiel zet ik waarschijnlijk vast met een M3 boutje dat tussen de twee knoppen door,
naar het bakje dat er achter komt voor de referentie en de opamp.
Daar tap ik dan wat M3 of M4 draad in, wat ik zeg ik laat dat even in het "background process" hangen, voor het beste resultaat.

Nu weer even een nieuw profiel aanmaken op een laptop van een klant!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Weer even een update over de potmeter montage.
Ik hou het kort, zo weer aan het werk :-)

Hier is te zien hoe ik het U profiel vast heb gezet op het huisje waar de gevoelige electronica in komt.
Het boren ging niet echt lekker, ondanks de goede boren die ik gebruik.
Hier zijn volgens mij twee oorzaken voor, een handboormachine en de zachte versie van het aluminium.
Het was wat netter geweest als ik het boren op een boorkolom had gedaan.
Ook was mijn verzinkboor nu zo rot dat ik dit op een andere manier moest doen, en die manier is duidelijk minder netjes.
Er zijn twee nieuwe verzinkboren onderweg!
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-180.png

Hier is goed zichtbaar dat het niet helemaal lekker ging, verder helemaal niet van belang, maar ik vind het niet leuk :-)
Het gat tussen de M4 boutjes is voor de bekabeling van de potmeters, de zijkanten waar je hier nu nog doorheen kijkt, worden namelijk nog dicht gemaakt.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-181.png

Hier is te zien dat ik draad heb getapt en dat de M4x30 boudjes net iets te lang zijn, deze worden nog ingekort.
Een oplettend oog, ziet dat er geen bramen zijn, het aluminium pijpje krijgt nog een extra behandeling hiervoor.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-182.png

Dit is een probeersel om een laagje koper om de potmeters aan te brengen, dat is gelukt met behulp van holpijpjes voor de gaatjes en een scherp kniptangetje.
Het belangrijkste was, of de ruimte binnen het U-profiel voldoende zou zijn en dat lijkt net goed te gaan.
Op de voorgrond een stukje koperfolie dat aan de bodem van de potmeter komt.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-183.png

De laatste foto voor nu, er is te zien dat bij de eerste keer het afmeten niet helemaal goed ging.
Het sleufje aan de onderzijde van het koperfolie is wat te ruim.
Het koperfolie moet nog strak om de potmeter heen komen en ik moet ook nog controleren dat de geisoleerde kant tegen het aluminium aan komt.
Deze folie heeft namelijk één geisoleerde kant.
Maar eerst eens kijken, of ik de potmeters echt netjes helemaal in het U-profiel kan krijgen met de folie er omheen, er zijn misschien een paar halen met een zoetvijl nodig.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-184.png

Shoot @ it!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik zit met verbazing te kijken. Dat zijn wel erg drastische maatregelen. Nooit geweten dat zoiets nodig is om een potmeter stabiel te krijgen.

blackdog

Golden Member

Hi deKees,

Leuk dat je hier ook meeleest :-)

Het "moet" helemaal niet, deze mechanische behandeling van de potmeters.
Ik vind het leuk om voor de beste van de twee versies van de schakeling wat extra moeite te doen voor al voor het component dat de grootste drift heeft in deze schakeling.
Normaal gesproken is deze optimalisatie nooit nodig bij gebruik van een 10 slagen potmeter.
Hieronder nog een paar plaatjes van het soldeerwerk van gisteren avond.

Hij zit er in!
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-185.png

Hier is te zien dat ik een M4 boutje gebruik om het U-profiel een beetje open te drukken, zodat de montage wat makkelijker gaat.
Dit boutje gaat er weer uit, als beide potmeters definitief gemonteerd zijn.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-186.png

Hier is te zien dat de bovenzijde van het koperband aan het deksel van de potmeter vast zit.
Dat kan mooier gesoldeerd, maar ik wou het solderen zo kort mogelijk houden.
Tegenover deze soldering zit er nog een.
Onderop de potmeter zie je een patroon, dat is van mijn rubbermat, komt door het solderen.
Dat patroon zit in de plastic laag gesmolten die op het koper zit, en is dus niet weg te poetsen :-)
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-187.png

Het koperband wordt eerst door Tyraps (ja, de echte :-) ) vast gehouden strak om de potmeter heen en daarna gesoldeerd.
Ik zal bij de volgende potmeter die ik doe wat meer foto's maken van dit proces.

Zoals altijd, laters meer!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha blackdog,

Erg netjes gedaan.
Ik denk eigenlijk dat de potmeters goed omsluiten, zodat er geen lucht langs kan lopen, het meeste winst zal opleveren. Dus ook de korte kanten van het profiel waar de potmeters inzitten afsluiten (had je ook al bedacht, geloof ik).

@DeKees
Soms moet je dingen overdreven goed doen, om er achter te komen wat nog wèl zinvol is, en wat niet meer.....

groet, Gertjan.

paaltje73

Golden Member

Volkomen de weg kwijt, dwang neurose???

blackdog

Golden Member

Hi paaltje73,

Dit is nu niet direct een forum waar je je mentale problemen die niets met electronica te maken hebt kenbaar zou moeten maken.
Daar zijn andere groepen en fora voor :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Ha Blackdog,

Ik zit alweer een tijdje met plezier mee te lezen.
Deze schakeling vind ik zelf ook zeer zinvol om te maken, dus was in mijn hoofd al bezig geweest met kleine variaties, wat de bediening betreft wat ik het fijnste vind. Maar momenteel heb ik een hele bult aan andere projectjes en de inrichting van mijn nieuwe lab wat veel meer voorrang heeft.
tenslotte wil ik nog zeggen dat dat werkje met de potmeters er indrukwekkend uitziet, ben benieuwd naar de resultaten!
Wat betreft het printje, daar komt toch niet de 10V spanningsreferentie bij op? Want dat lijkt mij dan nogal een krappe bedoeling te worden.

Groet, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
blackdog

Golden Member

Hi,

Nog wat plaatjes van hoe het koper om de potmeter is aangebracht.
Hier zijn de onderdelen zichtbaar, het koperband is alweer bewerkt en de gaten gemaakt met een holpijpje zitten er ook al in.

Aan de bovenzijde van de potmeter heb ik met een zwarte viltstift een markering gemaakt, waar de potmeter het U-profiel raakt.
Daar is dus geen ruimte om het koperband vast te solderen aan de metalen bovenzijde van de potmeter.
Ook geeft dat aan waar de overlap van het koperband ongeveer moet komen, dus niet ter hoogte van de gemarkeerde punten.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-189.png

Het koperband is nu aangebracht, dit zamen met tijdelijk drie bindbandjes, deze worden niet in één keer strak om de potmeter heen getrokken.
Het eerste bindbandje dat ik plaats zorgt er voor dat het koperbandje precies goed komt te zitten, het is losjes vastgezet.
Dan komen de tweede en de derde om de potmeter, ook niet te vast.
En dan de truc :-)
Ik draai de bandjes rond de potmeter in de goede richting, dat is de richting dan het koper steeds strakker om de potmeter getrokken wordt.
En weer trek ik de bandjes iets strakker aan, deze handeling doe ik dan drie keer met als resultaat dat het koperfolie zeer strak om de potmeter komt te zitten.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-190.png

Hier is goed te zien aan de onderzijde hoe strak het koperbandje zit, hij is nu klaar voor het soldeerwerk.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-191.png

De moeite die het kost om de onderzijde te solderen geeft aan dat het koperen bandje aardig zijn werk doet, de pook moest op 400C voor een goede warmte overdracht.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-188.png

Of dit allemaal echt heel zinvol is, dat weet ik natuurlijk niet zeker, dit zoals Gertjan dit al aangaf :-)
Heb ik er plezier in dit soort zaken goed uit te zoeken, wat denken jullie?

Haasje93
Ik had al aangegeven dat niet alle electronica op dit printje komt, zoals je al aangeeft, wordt dit wat krap.
En ik begrijp nu ook waarom je dit vraagt, ik had het nieuwe schema wel aangekondigt maar nog niet geplaatst.
Dus bijna de laatste versie staat klikbaar hieronder.
Waarom bijna de laatste versie, de uitgangstransistor is nog niet aangepast, dat wordt een dual, of zoiets als een uitgezochte BD139-16 op hoge hFE.
De relais schakeling rond de LT5400 is aangepast en ook het enable relais zit nu op een andere plek.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/Variabel-Ref-13-klein.png

Algemeen
De electronica aan de rechter zijde in het scherma, dat in het blauwe kader staat, komt niet op het printje.
Deze electronica komt op zijn eigen printje vlak achter de uitgangs connectoren.
Ook staat er in het schema nog een groene LED aangegeven voor signalering van de gebruikte stroom, dat wordt een OPTO die dan weer aa nde Arduino ingang komt om op het diplay te signaleren
of er een foutconditie is opgetreden,
NOP, het wordt geen normale stroom uitlezing, alleen de foutconditie zal worden aangegeven.

En ja, ik weet ook van het bestaan van die hele mooie metalen 5, 10, 20 enz. slagen potmeters in metalen behuizing.
Maar daar heb ik geen 50 stuks van op de plank liggen in de door mij gewenste waarde...

En dat nog dit...
I hope you learnt something <= Gepikt van Louis Rossmann :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Ha Blackdog,

Mooie innovatieve manier om het koper er mooi omheen te krijgen.
Met dat nieuwe schema is het toch weer wat duidelijker geworden, bedankt daarvoor!
Tja als je dat niet hebt en je hebt het in een andere versie en met een beetje knutselen hetzelfde resultaat. Dan is daar niks mis mee.
Los van het feit dat je nog niet zeker weet of het iets uitmaakt.

Ik denk dat ik voor de meeste mensen hier spreek als ik zeg, al jouw projecten zijn leerzaam! En ja, van deze heb ik ook weer heel wat geleerd.

Groet, Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
paaltje73

Golden Member

Op 11 januari 2018 09:39:29 schreef blackdog:
Hi paaltje73,

Dit is nu niet direct een forum waar je je mentale problemen die niets met electronica te maken hebt kenbaar zou moeten maken.
Daar zijn andere groepen en fora voor :-)

Groet,
Blackdog

Beetje Off en dan weer snel On Topic....
Da's vlug, als de bekende bok op de even bekende haverkist.
Begrijp me niet verkeerd. Volg je verhalen als is het een spannend jongensboek hoor. Arendsoog is er niets bij. Met veel waardering zelfs. Weet van die bestaande fora en neem ook dagelijks mijn medicatie op tijd in. Zouden veel meer mensen moeten doen. "grin"
Ik verslikte mijzelf bij de gedachte dat ik een zoetvijl moest gaan kopen om de temp problemen veroorzaakt door een 10 slagen potmeter te lijf te gaan en toen liet de medicatie het even afweten.
Genoeg hierover hoor. Geniet van jouw werk en alle andere bijdragen in dit forum.
Een (beslist) vriendelijke groet,
Henk

blackdog

Golden Member

Hi!

Even een paar plaatjes, begin weer een beetje op stoom te komen na een week geveld te zijn geweest door de griep.

Dit is hoe ik het printje vast wil zetten in de aluminium behuizing, maar dit is nog niet helemaal zeker.
Het zit trouwens muurvast maar ik denk nog na over de spanning op het print materiaal.
Misschien de moertjes die de print vasthouden los laten en een twee moer er op zodat de eerste niet van plaats kan veranderen.
Voor de gene die het niet weten, precisie schakelingen hebben ook last van stress in het print materiaal.
Het kan ook nog zoo zijn ,dat ik maar twee i.p.v. 4 boutjes ga gebruiken.
Zoals nu al duidelijk zal zijn, ik ben er nog niet helemaal uit :-)

Hier is het nog lege printje in de alu behuizing aangebracht.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-192.png

Deze LT10121BMH 10V referentie die ik ga gebruiken, staat al een aantal dagen onder spanning via twee 9V batterijen.
Natuurlijk geen "top" opset zo op een breadboard, maar voor nu even voldoende.
Vanavond heb ik de 50K trimpot aangebracht met een 220K weerstand naar pin-5, dat is de trim aansluiting van de LT1021.
Deze referentie heeft maar een hele kleine afwijking van de 10V die hij zou moeten zijn en met een 3x hogere weerstandswaarde dan gespecificeert,
krijg ik hem makkelijker op precies 10V afgeregegeld.
De twee condensatoren zijn voor de ontkoppeling, dat is verder niet spannend.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-193.png

Dit zegt de TEK DMM4050 er van na 2,5 uur nadat hij precies op 10V is getrimd.
10uV is 1PPM, in deze 2,5 uur is hij mooi binnen de +- 1PPM gebreven, en dat zelfs op een breadboard...
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-194.png

Hier ben ik aan het worstelen hoe ik de onderdelen kwijt kan op het kleine printje.
Links bovenaan zie je de trimpot voor de referentie en een uA741 metal can, die even dienst doet als LT1021 voor de vorm.
Alle pootjes die niet gebruikt worden zijn weg geknipt en de twee ontkoppel condenatoren bevindien zich onder de 741!
Real estate is kostbaar en waar mogelijk liggen de ontkoppel condensatoren dus onder de IC's.
Ik ben ook hier nog helemaal niet uit, ik had in mijn hoofd dat het de mini relais waren die ik ook heb liggen.
Dat was dus fout, die hebben maar 1 spoel die omgepoold moet worden en dat past niet zonder zonder veel aanpassingen in mijn schakeling.
Dat wordt dus passen en meten en het intelligent opbouwen, tenminste een poging daartoe doen :-)
Voor nu ben ik er even mee gestopt (na 22:00) want dat gaat hem nu niet worden met mijn slaperige hoofd.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-195.png

Nog even terug naar de stabiliteit van de getrimde LT1021, deze is nu al ruim voldoende.
Ik heb deze week ook nog getest met de verhouding tussen de potmeter mix weerstanden(R3 en R4),
deze heb ik nog een klein beetje verder uit elkaar gebracht wat waarde betreft.

Dus de fijn regeling heb ik nog iets fijner gemaakt, dat houd natuurlijk in, dat als je 3.000000 wilt hebben,
dat je met de grof potmeter iets meer je best moet doen.
Uiteindelijk kon ik met een beetje oevenen, de spanning tussen 2 en 20V op 6 digits snel genoeg instellen.
Natuurlijk ging dat instellen via een 6,5 digit multimeter en niet via de uitlezing die op het front van het meetinstrument komt.

Laters meer.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

precisie schakelingen hebben ook last van stress in het print materiaal.

Anders de gaten iets groter maken en onder en boven de print en zacht rubber ringetje plaatsen.

Als je dan een 3,5mm ring neemt dan heb je niet eens een moet nodig omdat de ring zich al vastzet in het schroefdraad.

Nog even een typo gezien in het stukje tekst onder je grafiek plaatje

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Even snel tussendoor...

Ik heb nog zoveel tijd gehad, om over de bevestiging na te denken en te testen.
Een paar keer heb ik er aan gedacht, om maar drie of twee bevestigingspunten te gaan gebruiken,
en de bevestiging op de hoek van de print waar de LT1021 komt te laten vervallen.
Ik weet niet zeker of ik alle type fouten er uit heb, sommige zinnen heb ik ook een beetje aangepast in de vorige post.

Vandaag zijn er nieuwe relais binnen gekomen voor het hoofdprintje, deze zijn van AXICOM en zijn 24V met twee spoelen en ongeveer de zelfde schakeltijden.
Het plastic en de opdruk ziet er een beetje raar uit, ik heb de indruk dat de behuizing van recycled plastic is gemaakt.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-197.png

Dit zijn de onderdelen waarmee ik vanavond ga worstelen, ik heb beide relais even op de print gezet, zodat jullie goed het verschil in afmeting kunnen zien.
Het verloopprintje is de LT5400, het weerstandsnetwerkje van ongeveer 2x 100K en 2x 10K.
Rechts een handvol trim weerstanden die ik vandaag berekend en gekocht heb om vrij precies de 1:10 deelverhouding te maken,
voor het eerste 10-slagen potmeter setje moet er dan een 324K weerstand parallel over de 2x 100K van de LT5400 gezet worden om dit deeltal te verkrijgen binnen 0,1%.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-196.png

Groet,
Blackdog

Dat waren een "paar" typefouten die ik er net uit gehaald heb, pfff, ik ben goed bezig vandaag :-)

[Bericht gewijzigd door blackdog op donderdag 25 januari 2018 19:46:37 (16%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

zodat jullie goed het verschil in afmeting kan zien.

Is goed te zien dat alle kleine beetjes helpen :).
Toch zijn ze er nog kleiner. Ik had ergens gezien een reedrelais van 2x2mm wat betreft de ruimte op de print.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 25 januari 2018 19:30:10 (32%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Vanavond een testsetup gemaakt om de relais te testen die vandaag zijn binnen gekomen.
Ik wou namelijk wat zekerheid hebben over de opkomst en afvaltijden van deze relais.
Dit ondermeer voor de timing die voor de relais nodig is in de software.

Dit is het testprintje dat ik daarstraks gebouwd heb, nix spannends gewoon twee dioden, twee maar een BS170 Fet en drie weerstanden.
De weerstand waar over gemeten wordt zit net onder de probe tip.
Ik schakel gewoon de relais voedingspanning via het maakcontakt over deze weerstand en de probe meet deze spanning.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-199.png

Ik was vergeten het relais contact te tekenen, maar één maak contakt en een 4K7 weerstand kunnen jullie er zelf wel in denken. :-)
vergeet de aansluitnummers die bij het relais staan, ik moet dat object nog aanpassen met de goede pinnummers voor dit relais.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-198.png

De generator setup, de kanalen zijn gekoppeld en staan op 10Hz ingesteld met een 4% Duty Cycle, dit geeft een puls van 4mSec.
Je kan op deze foto ook de fase knop zien en de waarde van de fase (hier nog niet ingesteld op de generator)
De fase staat bij mijn metingen zo ingesteld, dat er 10mSec tussen de start en de stop puls zit.
De pulsen liggen dan ver genoeg uit elkaar en ik krijg nog goed beide pulsen in beeld.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-200.png

Handig he, zo'n 4 kanaals scoop :-)
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-201.png

De gele trace is de Set puls en de blauwe trace is de Reset puls.
De lila trace is de spanning over de 4K7 weerstand, zoals hier te zien is heb ik dus het breek contakt gebruikt en niet het maak contact,
dit maakt voor deze test niets uit.
De voeding op de relais is aan de lila trace af te lezen deze is hier 15V spoelspanning.
Het afvallen gaat bij deze spanning nog steeds snel, rond de 2,3mSec, het aantrekken zit echter rond de 5,2mSec.
De minimal werkspanning voor deze relais is 18V dus deze meting is buiten zijn specs.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-205.png

Kijk nu gaat het al beter, nu binen de specs va nde spoelspanning en wel 20V, het aantrekken zit nu al binnen de 4mSec van de specificatie.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-204.png

Dit is met 25V spoelspanning, afvallen ruim binnen de 2mSec en aantrekken net beneden de 3mSec uitgedenderd.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-203.png

En dit is de spanning waarmee de relais gaan werken, 30V en dat is ruim binnen de specs wat schakeltijden betreft en het denderen.
Het denderen van de relais zal verder niet problemetisch zijn, dit doordat bijna overal filtering aanwezig is in de schakeling.
Wat jullie hier zien is een gemiddeld relais, ik heb ze alle tien gemeten en de mooiste schakeld wat sneller dan de gene hier getoond
en er is bij het beste relais ook wat minder jitter aanwezig.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-202.png

De meting is geslaagd en ik ben tevreden met de uitkomsten, dan ik ik met het bouwen van het printje beginnen.
Oja, nog iets leuks of handigs betreffende dit type relais, je kan hem ompolen door afwisselend de twee spoelen aante sturen.
Maar je kan ook één spoel gebruiken en daar de fase van de spoelspanning ompolen, handig als je dit kan gebruiken.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Er zijn ook smd reed relays die erg snel schakelen zoiets https://www.reichelt.nl/?ARTICLE=85096&PROVID=2788&wt_gnla=465…

Die zitten oa. in scopes om de verzwakker te schakelen.

blackdog

Golden Member

Hi RAAF12,

Deze relais kon ik nog niet...

Yep, lekker snel als je geen diode gebruikt over de spoel.
Maar sneller dan de relais die ik hier nu heb is helemaal niet nodig, ze zijn snel genoeg voor mijn toepassing.
Verder zijn de door jou voorgestelde relais uitgevoerd met een enkel maak contact, dat zou weer een grote ombouw actie worden.

Misschien wel leuk voor een "Perfecte Puls" generator...

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Gewoon omdat het leuk of intressant is, nog wat plaatjes van de jitter die het AXICOM relais heeft.
Ieder gewoon relais heeft jitter als je de contacten maakt of verbreekt.
De uitzonderingen zijn ondermeer de relais met kwik bevochtigde contacten.

Nogmaals, wat ik hier laat zien heeft geen enkele invloed op de schakeling waar ik de relais in toepas.
Dit is voor "ter lering en vermaak" :-)

Dit is de uitgang als het relais aantrekt, het contact is lekker aan het denderen.
Dit denderen duurt minder dan 200uSec, er is wat overshoot zichtbaar, dit komt ondermeer door de manier van meten.
Ik heb de normale probe tip gebruikt en het aarde touwtje dat bij de probe hoort.
Daar we nu bij snelle tijdbasis instellingen gaan kijken, worden ook de abberaties die dit oplevert goed zichtbaar.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-206.png

Waarom is nu bij de 2uSec wel op de opgaande flank overshot zichtbaar en niet bij de neergaande flank...
Als het contact gemaakt wordt, is de impedantie laag, gaat het contakt open dan is de impedantie 4K7 met de probe capaciteit
samen met de paracitaire capaciteiten, dit zorgt voor een low pass filter.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-207.png

Nog iets meer ingezoomd, duidelijk is nu zichtbaar dat de meetopstelling "resoneerd" bij de opgaande flank.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-208.png

We zijn nu ingezoomd tot 10nSec/div, en als je het grof inschat,
dan resoneert het contact met de manier zoals de probe bevertigd is, op een frequentie ergens rond de 100MHz.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-209.png

Dit is de neergaande flank, gewoon schoon door de aangegeven impedantie van 4K7 en de aanwezige capaciteiten.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-210.png

Nu weer aan het werk en shoot @ it!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb weer wat plaatjes van de spanningsdeler opgebouwd met de LT5400, wat een weerstadns netwerk is waarvan de onderlinge weerstandswaaarde erg strak zijn.
De twee parallel geschakelde 10K 10-slagen potmeters hebben een waarde van 5,056K.
De twee "100K" weerstanden in de LT5400 zijn bij mij 105,5125K en 105,5151K, parallel wordt dit dan 52,756K.
Bij de slechste versie van de LT5400 mogen de absolute waarden zelfs 15% afwijken voor de "B" versie en de "A" versie mag dit 7,5% zijn.
De verhoudingen tussen de weerstanden zijn echter wel erg strak, voor de "B" versie is dat max 0,025% en de "A" versie is dit 0,01%.

Aan de hand van mijn potmeter waarden en waarden van de parallel geschakelde 100K in de LT5400 die ik gebruik,
heb ik via een online calculator: https://www.allaboutcircuits.com/tools/voltage-divider-calculator/
de waarde van de parallel weerstand gecontroleerd die ik had berekend.
Ik geef dan 10V in, R2 dat is de waarde van de parallel staande potmeters en R1 is dan de LT5400 waarde samen met de trimweerstand.

De trimweerstand die ik eerder met een calculator op mijn telefoon had berekend, heb ik in een aantal naastliggende waarde gekocht in 1%.
Meestal koop ik 5 weerstanden per waarde en twee waarde net boven en twee waarden beneden de berekende waarden.
Meestal heb ik het goed gedaan en ook nu waren de 324K weerstanden de gene die het dichts bij de optimale weerstand zaten bij de metingen die ik er aan gedaan heb.
Van de vijf weerstanden die ik van de 324K waarde had gekocht heb ik de gene gekozen die de beste uitkomst gaf.
Dit resulteerde in een afwijking van de 1:10 deelfactor die rond de 0,03% zit.

Als we de overgangscontacten van het relais even buiten beschouwing laten en de uitgangspanning staat op 10.00000V ingesteld (ja dat kan je zo precies instellen)
en je schakeld dan om naar het 1V bereik, dan is de spanning: 0,9997V die op de uitgang komt te staan.
Ja dat kan allemaal nog mooier met trimpotmeters, maar dat neeemt meer ruimte op mijn printje in en je creëert hier meer instabiliteit mee.

Hier is de spanningsdeler klaar, de LT5400 zit op een verloopprintje gesoldeerd en hij zit strak met zijn kont tegen de print aan!
Dit om aan de onderzijde zoveel mogelijk warmte aan de print over te dragen.
Dit IC is van het type MSOP en heeft een "exposed pad" aan de onderzijde, maar mijn verloop printje heeft dit padje jammer genoeg niet.
Dus door het zo strak mogelijk tegen de print aan te monteren met een beetje 10 seconde lijm, krijg je toch een redelijke energie afvoer.
Aan de bovenzijde van het IC heb ik een dip-8 koelblokje gelijmd om ook daar de warmte beter af te voeren.
Denk nu niet dat dit netwerkje wat de 100K weerstanden betreft veel moeten dissiperen, dit is rond de 1,6mW :-) als de 1:10 deler in gebruik is.
De 10K weerstanden rond de opamp verbruiken duidelijk meer, als de uitgang op 20V staat ingesteld staat er over iedere 10K weerstand 10V en dat resulteerd in 10mW per weertand.
Door de strakke koppeling in het IC van de weerstanden zal de drift erg klein zijn, maar waarom zou ik het IC niet een beetje helpen met wat extra aandacht en koeling!
Hier is ook de geselecteerde trimweerstand te zien die ook op het printje zit, scheelt weer een plekje minder op mijn te krappe printje :-)
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-211.png

Hier kijken we tegen pin 1 t/m 4 aan en het gele doorverbind draadje is nog net te zien, de 100K weerstanden zijn dus op het printje al doorverbonden ook dit scheeld weer ruimte op mijn printje.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-212.png

Dit is de andere zijde, en hier is het doorverbinddraadje paars.
Ook is hier zichtbaar dat na het afknippen van de printpennen vlak boven de print is weer met een heel klein beetje soldeer de verbindingen weer heb aangetipt.
Hierdoor zien de soldeerverbindingen er mooi uit na het knippen, en ja! dat doe je met weer met een beetje dun soldeer en een schone solderpunt!
Op diverse youtube kanalen zie ik mensen die duidelijk kennis hebben van electronica op een manier solderen, waar de tranen mij van in mijn ogen springen...
Het heet "solderen" en niet kleienen of soldeer smeren :-)
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-215.png

Hier heb ik geprobeerd om onder het IC door te kijken of het koelblokje wel strak op het IC zit en eventueel nog ruimte onder het IC en het printje zit,
dit is dus niet zo en deze missie is geslaagt.
http://www.bramcam.nl/NA/LowCostCal/LowCostCal-217.png

Waarom zit het koelblokje niet helemaal recht?
Probeer het eens, goed aandrukken, lijm die meestal binnen 4 seconde vast zit en de scherpe randen van het koelblokje...
De tweede die ik ook nog ga maken zal ik "rechter" proberen te zetten :-)

Shoot @ It

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

zie ik mensen die duidelijk kennis hebben van electronica op een manier solderen, waar de tranen mij van in mijn ogen springen...

Oeps dan zal ik je maar niet uitnodigen voor een avondje samen solderen :).
Mijn soldeer kunsten vind ik zelf nog niet best.
Een bouwpakket met een een printje erin lukt me erg goed. Maar een gaatjes print met enkele eilandjes lukt me met heel veel moeite maar dan moeten het niet meer de 5 a 6 componenten zijn. Bij mij vloeien altijd de verkeerde eilandjes aan elkaar.
Ik gebruik het liefst een printje met steeds 3 eilandjes aan elkaar dat gaat nog wel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi benleentje, :-)

Eigenlijk is het niet zo moeilijk, dat solderen...
Doe gewoon niet wat de meeste wel doen. *grin*

Compacte soldeer opmerkingen voor alle tin smeerders
Normale eilandjes/soldeerverbindingen met goede schone! pook, binnen 2-seconde solderen.
De pook hou je tegen het draadje en het soldeer eilandje aan, met een klein beetje druk voor de beste warmte overdracht.
Gebruik ook niet te dik soldeer, ik gebruik 0,7mm als standaard en 0,4mm voor het fijne werk.
Bij SMD solderen met 1mm soldeer is meestal een drama, bij soldeer is er per dikte een minimale hoeveelheid dat vloeibaar wordt en op het contact en/of soldeerboud terrecht komt.
Die minimale hoeveelheid is bij SMD meestal te veel bij 1mm solderdikte.

Gij zult verder nooit smeren! en ook weer met je pook een een soldeerverbinding zitten zonder wat extra soldeer, is ook verboden. (dit soldeer is nodig voor het vloeimiddel)
Denk aan het object dat je aan het solderen bent, mag dat door de soldeer acties die je aan het doen bent, wel zo heet worden?
Misschien beter even wachten, kan je wat tijd besteden met b.v. een oud lapje om je soldeerpunt even goed schoon te maken.

Liever een "iets" te brede soldeerpunt gebruiken dan een te smalle punt, de smalle punten hebben in verhouding een te kleine warmte overdracht,
hierdoor moet je dan weer te lang stoken en dan ga je ruim over de gestelde gemiddelde van de twee seconde heen.
Bij normaal soldeerwerk en dus niet dikke 4-lagen printen met grote koper oppervlakken solder dan met 320 tot 350 graden pook temperatuur.
Gebruik goed soldeer! hier is door Fred en mij al meerdere keren op gewezen, als soldeer lekker voor de gebruiker ruikt, betekend het niet dat het goede vloei eigenschappen heeft!
Goed soldeer is vrij duur!

Als je moet afwijken van wat hier boven staat, dan heeft dit meestal te maken met grotere warmte massa's, dus dikke onderdelen, kopervlakken enz.
Pas je temperatuur en je soldeerpunt hierop aan, doe wat testjes zodat je eventueele dure onderdelen niet onnodig mold.
Solderen doe je met 100% aandacht voor een goed resultaat :-)

Geoxideerde onderdelen en/of printmateriaal eerst reinigen

Zoals nu wel duidelijk is denk ik, zijn het toch wel veel stappen die nodig zijn en daarom is ook je volle aandacht hierbij nodig maar in mijn ogen nog steeds niet echt moeilijk.
Maar als eerste, altijd met een schone punt werken, bij mij komt dat er op neer, dat ik voor iedere soldeer actie mijn punt schoonmaak.
Dat kan een sponsje dat vochtig is, messing krullen en/of een doekje.
Bij SMD vaak een doekje, dit omdat het sponsje en/of de messing krullen dan toch nog te veel spul op de stift achter laat, dat een mooie verbinding belemmerd.

Mijn twee soldeer cent.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.