CEE test stekker 400v

Anoniem

Hallo allen,

Ik zoek een manier om een test stekker te maken voor een 400v CEE contact stop.
Een standaard stekker wil ik ombouwen met bijv. 3 leds, elk voor 1 fase.

Het gaat om een 4 polige stekker. 3 fase en aarde.

Echter kon ik geen 400v AC led drivers vinden.

https://goo.gl/images/aHJ57N

Hier een voorbeeld

zie het schema wat op de site rondzwerft van de schuko teststekker, dat pas je zo toe op een ceeform, immers kun je ook van de fasen naar de aarde meten, dan weet je dat die ook aanwezig is.

met kleine 3mm leds of 5mm modellen die niet voluit branden houd je een 30ma aardlek nog erin.

tussen de fasen onderling kan ook, kwestie van de weerstanden aanpassen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Die dingen zijn gewoon te koop..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
GJ_

Moderator

Op 10 januari 2018 22:46:43 schreef bertbilnaat:...met bijv. 3 leds, elk voor 1 fase.

Als je er dan toch tijd in gaat steken zou ik er ook gelijk een draairichting indicatie op maken.

Anoniem

@testman ik kan helaas geen schema vinden. Als ik op schuko of test stekker zoek kom ik er niet..?

@Mel, klopt Mel. Heb ze gezien, maar ik wil er budget een aantal zelf maken. Vind ze bij Conrad nogal prijzig.

@GJ_ Hoe gaat dat in ze werk?

mvdk

Golden Member

Bijvoorbeeld deze:
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-st-32b-stopcontacttester-cee-32a-10…
Of draaiveld testen belangrijk is, weet ik niet, maar voor dat geld kan je het nooit zelf maken.

GJ_

Moderator

Op 11 januari 2018 10:53:00 schreef mvdk:...maar voor dat geld kan je het nooit zelf maken.

Dat is volgens mij nooit het geval. Het is wel leerzaam en bovendien een leuk project. En als je toch een tester gaat maken is het natuurlijk nogal onbenullig om niet gelijk de draairichting mee te nemen.

Anoniem

Het draaiveld is in mijn situatie niet belangrijk. De apparaten die er op aangesloten worden, zijn allemaal geregeld door een frequentie regelaar.

Mijn bedoeling is om simpel een 4polige stekker (3fase+aarde) ik te bouwen naar test stekker.

3 leds per fase is voldoende. Dus 3 led drivers van 400AC en 3 leds moeten er inpassen. Nu zoek ik daar een schema van..

Shiptronic

Overleden

Pas met LED's op, door de geringe stroom die ze nodig hebben , snel een risico van een vals positief, zorg voor voldoende belasting op de fases !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 11 januari 2018 17:43:53 schreef bertbilnaat:
Het draaiveld is in mijn situatie niet belangrijk. De apparaten die er op aangesloten worden, zijn allemaal geregeld door een frequentie regelaar....

Zo redenerend heb je helemaal geen controle stekker nodig. Die FO's waarschuwen je ook als een fase ontbreekt. Als je tenminste boven halve belasting komt, anders blijven ze op twee fasen ook gewoon werken.

Anoniem

In mijn situatie niet. De freq. geeft de operator een melding als de er 3 fase aanwezig zijn dmv een led die geschakeld wordt door een intern relais op de regelaar. Op 2 fase gaat de regelaar niet werken.

Het gaat erom dat een leek de teststekker kan gebruiken om de een controle te doen aan het net.

EricP

mét CE

Het gaat erom dat een leek de teststekker kan gebruiken om de een controle te doen aan het net.

Dat kan een leek met de door jou voorgestelde stekker ook niet altijd. En juist omdat het een leek is, is interpretatie afwezig zeg maar.

Stel je mist 1 fase... En er hangt nog wel wat aan naar 0 (verderop of al is het een aardfout). Dan zul je tussen alle fase veters spanning zien. Ofwel: in jouw situatie gaan er 3 LEDs branden.

Met een LED driver oplossen is hoe dan ook niks. Die dingen worden ook al 'wakker' als ze parasitair gevoed worden - kijk hier naar alle topics over lampen die toch ff flitsen, alhoewel ze 'uit' staan. Veel te weinig belasting voor jouw verhaal...

De lompe manier: neem 3 100W gloeilampen en zet die in ster. Branden ze allemaal even fel, dan lijken alle fases er te zijn. Zo niet, dan nier. Redelijk robuust, het pas alleen niet in een stek(k)er :).

Verder heb je kleine spanningsmetertjes (Ali?) die ook 3 fasen kunnen meten. Meer dan een indicatie is het niet, maar betrouwbaarder dan een LED driver op 400V. Wellicht kun je iets vinden wat klein genoeg is om in een stekker gefrut te worden?

Zet 3 van deze meters in een bakje met daaraan de 3F stekker. Dan kan je direct de 3 fasen nakijken.
https://nl.aliexpress.com/item/22-MM-AD16-type-AC60-500V-Mini-Voltage-…

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift
GJ_

Moderator

Op 11 januari 2018 18:36:18 schreef bertbilnaat: Op 2 fase gaat de regelaar niet werken.

Jawel hoor. Alleen als de motor belast word geeft deze een melding dat er een fase mist. Op de kleinere drives word het ontbreken van een fase gedetecteerd doordat er een rimpel op de tussenkringspanning zit. Bij een vrijwel niet belaste motor is de tussenkringspanning echter normaal.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 11 januari 2018 19:14:47 (30%)

Let er op dat leds niet direct in de behuizing gemaakt mogen worden ivm de veiligheid!
De doorslagspanning tussen het kunststof en de led aansluitingen is gewoonweg te weinig. **

Wat je wel kunt doen is een geschik huisje ervoor zoeken waar een vensterttje voor zit.

** En de leds aan de NUL zijde/aarde zetten heeft niet veel zin, het is juist een tester en daar moet je vanuit gaan dat het fout aangesloten kan zijn.

@GJ_ Er word bij drives ook wel het sterpunt gemeten of er spanning op staat (voor fase verlies meting): Een hele rits weerstanden op alle fases in Y geschakeld.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
jerome

Golden Member

Ben wel van de ouwe stempel en meen dus dat controlelampjes voor hoge spanning neon buisjes moeten zijn. Ik heb die tester met 3 40W gloeilampen in ster en ben daar betrouwbaar tevreden van.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 11 januari 2018 18:36:18 schreef bertbilnaat:
...

Het gaat erom dat een leek de teststekker kan gebruiken om de een controle te doen aan het net.

Dat wil je toch gewoon niet. Wie draagt de verantwoordelijkheid als er iets mis loopt? Heeft de persoon een opleiding gekregen, dan is het geen leek meer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
GJ_

Moderator

Op 12 januari 2018 21:04:52 schreef henri62: @GJ_ Er word bij drives ook wel het sterpunt gemeten of er spanning op staat (voor fase verlies meting): Een hele rits weerstanden op alle fases in Y geschakeld.

Bij kleine drives heb ik dit nooit gezien, wel vanaf 90kW of zo. Nou heb ik natuurlijk ook nog lang niet alles gezien.

Op 13 januari 2018 08:45:07 schreef buckfast_beekeeper: Dat wil je toch gewoon niet. Wie draagt de verantwoordelijkheid als er iets mis loopt?

Is dat niet wat overdreven? Het gaat om een stekker. Die zijn bedoeld om door leken gebruikt te worden. En als er gesproken word over "verantwoordelijkheid" zijn we het praten over daadwerkelijke veiligheid al voorbij en belanden we bij het hoofdstuk bangmaken, rechters, verzekeraars.

het 230V schuko schema wat hier op de site staat heb ik gebouwd, en daar een 800 wcd's in een nieuwbouw mee gemeten. zat missende aardes en fasen mee uitgehaald. eenmaal pand in gebruik zit er dan 1 wcd bij waar de aarde en nul verkeerd zitten. dat haal je met een dmm er ook niet uit, 1 wcd verkeerd op 800 wcd's is zeer goed te noemen. moet je eens geheel niet nameten in nieuwbouw en later kun je tig keer terug omdat er van alles fout zit en mist, niet doorgelast enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Dat wil je toch gewoon niet. Wie draagt de verantwoordelijkheid als er iets mis loopt? Heeft de persoon een opleiding gekregen, dan is het geen leek meer.

Oh, moet je om een stekker in een stopcontact te steken tegenwoordig ook een 'opleiding' hebben???

Niet dat wat men 'opleiding' noemt tegenwoordig nog wat voorstelt...

@testman: welk schema bedoel je?
En eh... de mensen die dat aangelegd hebben, hebben zeker allemaal een 'opleiding' gehad. Anders zou het nooit zo'n puinhoop kunnen zijn...

Op 13 januari 2018 10:42:44 schreef GJ_:
[...]Bij kleine drives heb ik dit nooit gezien, wel vanaf 90kW of zo. Nou heb ik natuurlijk ook nog lang niet alles gezien.[...]

Je weet wel: de bekende paarse die ken jij ook. Alleen moet je ze helemaal slopen om erachter te komen hoe ze het gedaan hebben.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 13 januari 2018 12:35:03 schreef EricP:

@testman: welk schema bedoel je?
En eh... de mensen die dat aangelegd hebben, hebben zeker allemaal een 'opleiding' gehad. Anders zou het nooit zo'n puinhoop kunnen zijn...

tegenwoordig is het zo'n snelsnel tijd in de bouw dat je met te weinig goed volk alles moet maken, de laatste weken voor oplevering is het stressen om een klus nog op tijd af te krijgen, terwijl iedereen op de bouw elkaar in de weg loopt, want alles loopt achter op schema. mede daardoor worden er weleens fouten gemaakt mbt een draad verkeerd steken, en dat is nog een niet noemenswaardige fout, immers slaat de aardlek eruit als je een toestel insteekt als de nul en aarde verkeerd op het wcd zitten, er kunnen wel ergere dingen voorkomen die vergeten worden in de drukte.

https://upload.schematheek.net/images/1964.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer
buckfast_beekeeper

Golden Member

Het gaat hier niet om een stekker in een stopcontact steken. Het gaat hier over een CONTROLE uit te voeren, wat ook zo in de openingspost staat. Dat dit met een stekker kan, is daarin bijzaak. Bij een controle verwacht je dat het resultaat op een correcte wijze geïnterpreteerd wordt. Zegt deze 'controleur' dat alles correct is en later blijkt dit toch niet te zijn, wie draagt er dan verantwoordelijkheid? Krijgt deze persoon een opleiding om de stekker te gebruiken? Dan is het geen leek meer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 13 januari 2018 12:35:03 schreef EricP:
[...]....
En eh... de mensen die dat aangelegd hebben, hebben zeker allemaal een 'opleiding' gehad. Anders zou het nooit zo'n puinhoop kunnen zijn...

Dat is de verantwoordelijkheid van de persoon die ze aan het werk zet. Wil een garagist een bakker aannemen om zijn auto's te repareren, dan is dat zijn probleem. Hij blijft zelf de eindverantwoordelijke. Wil een installatiebedrijf werken met allemaal Polen, Hongaren of niet geschoolden. Dat is dan ook het probleem van het bedrijf. Net zoals een bedrijf met onderaannemers verantwoordelijk is voor het werk van de onderaannemer. Op zijn beurt kan hij dan gaan procederen tegen zijn onderaannemer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.