Inverter op LCD vraag ivm wit scherm laptop

Niet zeker of dit hier of in Algemene Elektronica moest...

Scherm laptop werkt prima maar wordt na verloop van tijd steeds witter en eindigt als een totaal wit scherm (niet helder wit, maar beetje smoezelig met een niet gelijkmatig verdeelde grijze vervuiling).

Externe monitor via HDMI geeft uitstekend beeld.

Na heel veel zoeken* ben ik deze link tegen gekomen: link waarin iemand de inverter de schuld geeft. En inderdaad: er is een specifiek punt op de schermrand en als ik daar druk, wordt het beeld weer goed en vervaagt dan binnen 10 seconden weer richting wit.

Nu heb ik, dacht ik, zelfs in de commerciële link naar inverters uit bovenstaande link zien staan "do you have a white/frozen screen?" of iets van die strekking, maar dat kan ik niet meer terug vinden. Dit zou dus nogmaals bevestigen dat een defecte inverter een wit scherm kan veroorzaken.

Kan iemand dit uitleggen?

Wat is dit voor inverter? Domweg voor het licht (is denk ik een pre-LED scherm uit 2013, inverter voor CCFL snap ik nog wel enigszins, al begrijp ik niet dat deze te helder wordt of hoe dit de pixels aantast). Of heeft de LCD zelf ook een inverter nodig (dat lijkt me gezien symptomen logischer, maar daar weet ik weer niets vanaf).

Laptop is een Acer Aspire E1-532 29554G50Mnkk V5WE2 met 15,4" 1366x728 (iirc) uit 2013.

Vooralsnog kan ik erg weinig vinden over welke inverter hier precies inzit en ook nog niet veel over reparatie van inverters algemeen. Bij het samenbouwen zat deze inverter nog steeds onder zwart plastic met "DO NOT TOUCH" erop, dus ik heb hem nog helemaal niet eens gezien: dat wordt de volgende stap: loshalen en met een vergrootglas naar slechte solderingen e.d. zoeken. Maar waarschijnlijk is dit dusdanig miniatuur dat zelf repareren toch niets wordt. Sinds de dagen dat ik 0603 (of 0402?) met de hand soldeerde is mijn zicht achteruit gehold... :(

*: ik ben flink verder gaan zoeken nadat ik de verbinding tussen moederbord en scherm al vervangen had omdat met scherm klooien (buigen, beetje dichtklappen) het probleem tijdelijk op kon lossen en die kabel bijna altijd als eerste verdachte wordt aangemerkt. Ik was niet vrolijk dat de fout al terugkeerde terwijl ik de laptop nog aan het samenbouwen was na het vervangen van deze kabel.

Dat het wit worden van het beeld aan de inverter ligt, is (m.i.) echt klinklare onzin! De inverter doet echt niets anders dan stroom leveren aan de CCFL buisjes die als backlight dienen. Zowel de inverter als de CCFL buisjes hebben totaal geen enkele invloed op de aansturing van het pixel grid!

Dat het beeld weer (even) goed wordt bij drukken op de schermrand duidt eerder op slechte verbindingen tussen de flexverbindingen in de rand van het panel en de glasplaat.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Thanks. Wilde terugkoppelen als ik ernaar gekeken had maar dat kan nog even duren... Maar ga ik doen (zowel kijken als terugkoppelen).

Hier twee foto's.
De flatcable ribboncable zat duidelijk scheef (rij 'deukjes' is niet recht) maar er zitten blokkeringsnokjes in de rechthoekige gaatjes aan de zijkant die netjes hun werk deden, dus zou niet het probleem moeten zijn. Na schoonmaken en zo recht mogelijk terugplaatsen is er dan ook niets veranderd.

Zo eenvoudig was het dus niet.

Vraagje over de twee condensatoren (bij tekst "C241", zijn denk ik C239 en C240): ziet dat er uit als een slechte soldering? Zoals al vaker over geklaagd, gaat mijn zicht erg hard achteruit en ik heb nog geen fatsoenlijke oplossing hiervoor gevonden naast leesbril en vergrootglas. Ik heb twee USB cheapo camera's/microscopen maar die zijn allemaal 640x480. Dan is bijgaande foto met een Samsung S4 en de gratis app Cozy Magnifier nog bijna beter...

Het 'drukpunt' om het wit worden van het scherm tijdelijk te resetten is dus rond deze connector. Of bij de condensatoren. Zo nauwkeurig is het niet aan te geven. En het zit aan de achterkant, dus ik kan met dit dunne paneeltje niet echt aan de achterkant gaan drukken terwijl ik de voorkant kan bekijken. Mijn historie in ogenschouw nemend overleeft dit paneel dit zeker niet...

Link naar laatste plaatje voor betere vergroting.

https://i.imgur.com/UNqVNASl.jpg

https://i.imgur.com/m2wVWxNl.jpg

Ik kan niets raars zien op C239 en C240. Maar de foto is "op het randje" van bruikbaar. Het zou kunnen dat met wat hogere resolutie de boel beter te zien is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nogmaals: als de verlichting brandt, dan is er niets mis met de inverter, en bovendien kan vervagen van het beeld niets te maken hebben met de inverter.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik ben hier puur op de drukpositie afgegaan: bovenstaande connector zit op de plek waar drukken direct invloed heeft op het witte scherm.
Maar aan de andere kant van de print zit NOG een flinke ribbon cable, maar deze lijkt gelijmd aan de print.

https://i.imgur.com/3SwmXBWl.jpg

Net laptop aangehad en lekker met een tandenstoker zitten porren. Maar behalve wat geflikker (hele scherm lichter of juist niet) kon ik geen enkele storing introduceren. Terwijl eerder bij wijze van spreken de resolutie halveerde en je de pixels opeens zag zitten. Het gekke is dat dit lichter/donkerder flikkeren ook gebeurde wanneer ik nauwelijks de print aanraakte (let wel: met een droge tandenstoker op een gecoate print!). En er was GEEN toename in het flikkeren te zien als ik aan de ribbon cables zat.

M.i. is deze print (gezien deze ribbon cable) ook meer dan alleen de inverter voor de verlichting, maar heb er verder geen verstand van.

De zwarte vegen op de condensatoren zijn geen breuken in het soldeer maar een soort veeg. Bij inspectie met USB microscoop bekeken. Ik kon geen lichtval vinden die dit duidelijk liet zien, maar het waren duidelijk geen barsten.

Betreffende print heeft deze markering: B156XTN03.1. Hierop vind ik vooral complete schermen (o.a. Informatique)

maartenbakker

Golden Member

Heel misschien een TCON met ingebouwde inverter maar meestal alleen de TCON. Je vindt complete panelen omdat hij aangehecht is en niet los vervangen kan worden. Je hebt dus de keus tussen proberen te repareren of het hele LCD-paneel vervangen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 19 januari 2018 20:20:42 (52%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."